Saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students spēj nosaukt saskarsmes veidus, funkcijas, struktūru. Atpazīst valodas, kognitīvos un vides faktorus, kuri būtiski ietekmē saskarsmi. Students spēj aprakstīt komunikatīvos šķēršļus un efektīvas informācijas sniegšanas un iegūšanas metodes, izklāstīt konfliktregulējošas saskarsmes pamatprincipus, uzticības palielināšanas tehnikas, komunikatīvo barjeru pārvarēšanas metodes, raksturot komunikācijas stilus.
Prasmes
1.Analizēt gadījumus, ietekmēt saskarsmes procesu, adekvāti risināt konflikta situācijas, veidot konstruktīvas attiecības ar pacientu/klientu, kolēģiem, sniegt un saņemt informāciju, klausīties, uzdot jautājumus, pārvarēt komunikatīvās barjeras.
Kompetences
1.Kognitīvā kompetence – spēja teorētiskās atziņas pielietot praksē reālajā saskarsmes procesā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• cilvēku uzvedības vērojumi,
• gadījumu analīze,
• patstāvīgi sagatavotas prezentācijas,
• lomu spēles u.c.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kumulatīvais vērtējums 10 ballu sistēmā:
1. Eksāmens – 40%
2. Darbs semināros – 60%, kas ietver:
• Individuāli sagatavotas prezentācijas – 20%
• Kontroldarbu par nodarbību tēmām – 40%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas ir saskarsme?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saruna un klausīšanās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva saskarsme
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsme grupās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maldināšana. Konflikti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izaicinājumi un stratēģijas veselības komunikācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neverbālā komunikācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klausīšanās prasme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsme grupās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikregulējoša saskarsme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta centrēta farmācijas prakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes situācijas visaptveroša analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kontroldarbs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas ir saskarsme?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saruna un klausīšanās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva saskarsme
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsme grupās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maldināšana. Konflikti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izaicinājumi un stratēģijas veselības komunikācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neverbālā komunikācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klausīšanās prasme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsme grupās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikregulējoša saskarsme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta centrēta farmācijas prakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes situācijas visaptveroša analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kontroldarbs
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
The Routledge Handbook of Health Communication, Ed.by T.L.Thompson, N.G.Harrington, Routledge, NY, 2022.
Reņģe V. Sociālā psiholoģija.- Rīga, 2002 (akceptējams izdevums)
Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku – R., 2006. (akceptējams izdevums)
de Oliveira, D. R., & Shoemaker, S. J. (2006). Achieving patient-centeredness in pharmacy practice: Openness and the pharmacist’s natural attitude. Journal of the American Pharmacists Association, 46(1), 56–64.
H. Fekseuss “Izcilas sociālās prasmes”, nodaļa “Tuvcīņa. Kad briest konflikts”, 249.-288.lpp., Zvaigzne ABC, 2019. Tulk. I.Grezmane.
Reņģe V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija –R., 2004. (akceptējams izdevums)
Saskarsmes psiholoģija. 2 sēj. -R., 2003-2004. (akceptējams izdevums)
Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija.– R., 1997. (akceptējams izdevums)
Omārova S. Komunikācija – R., 2007. (akceptējams izdevums)
Glāsa L. Ķermeņa valoda – R., 2005. (akceptējams izdevums)
Pīzs A. Ķermeņa valoda – R., 2016.
Papildu literatūra
DeVito, Joseph A. The interpersonal communication book. Pearson, 2013.
Engleberg, Isa N., Wynn, Dianna R. Working in Groups. Communication Principles and Strategies. Pearson, 2017.
Citi informācijas avoti
RSU bibliotēkas materiāli
Pētījumi veselības komunikācijā, tai skaitā, pacientu/ārstu komunikācijas ieraksti un transkripti