Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kino valoda, stilistika un fotogrāfija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_289
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Komunikācijas fakultāte
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, kfko@rsu.lv, +371 67409183

Par studiju kursu

Mērķis

XIX gs. izskaņā kino dzima kā “atdzīvināta fotogrāfija” – statisks attēls ieguva kustības unikalitāti un spēju “notvert” laika plūdumu. Kopš kino attīstības pirmsākumiem kino strāvojumi un stilistiskas meklējumi ir ietekmējuši XX – XXI. gs vizuālo kultūru, kuras sastāvdaļa ir arī fotogrāfija.

Priekšzināšanas

Nav.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Atpazīs, pārzinās, salīdzinās dažādas kino stilistikas un to analogus fotogrāfijā. • Atpazīs autorus kino un fotogrāfijā, kuru darbos reflektējas būtiskākie stilistiskie virzieni. • Pārzinās, pamatos tehniskos paņēmienus, kādi izmantoti noteiktas attēla stilistikas iegūšanai.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Izmantos noteiktu stilistiku sava fotogrāfiskā darba radīšanai. • Definēs un izmantos tehniskos paņēmienus noteiktas stilistikas radīšanai. • Piemēros izvēlēto stilistiku noteiktu formātu prasībām.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Izvērtēs audiovizuālos darbus – kino un foto darbus. • Orientēsies kino kultūras mantojumā un tās refleksijās fotogrāfijā. • Izmantos daudzveidīgu stilistisko paleti sava darba veidošanā. • Spēs parādīt atbildīgu un zināšanām balstīta darbību sava radošā darba veidošanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijās un semināros iegūtās zināšanas aprobēt, veidojot dažādus foto darbus, studentu grupās izveidojot darbu par doto tēmu noteiktas stilistikas ietvaros.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitāte semināros. • Radošais projekts – fotodarbs, kurā reflektējas noteikta stilistika.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kino un realitāte. Fotogrāfiskā attēla ontoloģija. Kino valodas elementi. Montāža. Plānu izmantojums. Tuvplānu izmantojums (Teodora Dreiera filmā "Žanna d'Arka", Sergeja Eizenšteina darbos, u.c.)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kino un realitāte. Fotogrāfiskā attēla ontoloģija. Kino valodas elementi. Montāža. Plānu izmantojums. Tuvplānu izmantojums (Teodora Dreiera filmā "Žanna d'Arka", Sergeja Eizenšteina darbos, u.c.)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mizanscēna – dziļās mizanscēnas izmantojums (Orsona Velsa daiļradē – filmās "Pilsonis Keins", "Lieliskie Embersoni" u.c.). Mizanscēnas dramaturģija (Alfreda Hičkoka, Mikelandželo Antonioni u.c. daiļradē). Klasiskā (Holivudas) kino stilistiskās konvencijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žanri un vizuālā stilistika (mūzikls, melodrāma, gansterdrāma, vesterns). Film-noir stilistika kā alternatīva klasiskā Holivudas stila konvencijām. Film noir vizuālā stilistika, apgaismojuma īpatnības. Postmodernās refleksijas XX un XXI gs. mijas vizuālajā kultūrā.Modernisma strāvojumi (XX gs. 20. gados), to vizuālās un stilistiskās konvencijas – ekspresionisms, impresionisms, sirreālisms un to atskaņas mūsdienu vizuālajā kultūrā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Itālijas neoreālisms, Francijas “jaunais vilnis”, Dānijas Dogma reālisma tendences ģenealoģija XX gs. Stilizācija – franču jaunā viļņa un Eiropas autorkino pieredze (Alēns Renē, Žans Liks Godārs, Federiko Fellīni, Pedro Almodovars u.c.) pieredze. Filmu skate un analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Itālijas neoreālisms, Francijas “jaunais vilnis”, Dānijas Dogma reālisma tendences ģenealoģija XX gs. Stilizācija – franču jaunā viļņa un Eiropas autorkino pieredze (Alēns Renē, Žans Liks Godārs, Federiko Fellīni, Pedro Almodovars u.c.) pieredze. Filmu skate un analīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skatiena jēdziens, kinomākslas un fotogrāfijas sižetiskā mijiedarbība (Mikelandželo Antonioni filma "Fotopalielinājums/Blow - up", Alfreda Hičkoka "Logs uz sētu"/"Rear Window", Maikls Pauelss "Lūriķis Toms"/"Peeping Tom")
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kino un realitāte. Fotogrāfiskā attēla ontoloģija. Kino valodas elementi. Montāža. Plānu izmantojums. Tuvplānu izmantojums (Teodora Dreiera filmā "Žanna d'Arka", Sergeja Eizenšteina darbos, u.c.)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mizanscēna – dziļās mizanscēnas izmantojums (Orsona Velsa daiļradē – filmās "Pilsonis Keins", "Lieliskie Embersoni" u.c.). Mizanscēnas dramaturģija (Alfreda Hičkoka, Mikelandželo Antonioni u.c. daiļradē). Klasiskā (Holivudas) kino stilistiskās konvencijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žanri un vizuālā stilistika (mūzikls, melodrāma, gansterdrāma, vesterns). Film-noir stilistika kā alternatīva klasiskā Holivudas stila konvencijām. Film noir vizuālā stilistika, apgaismojuma īpatnības. Postmodernās refleksijas XX un XXI gs. mijas vizuālajā kultūrā.Modernisma strāvojumi (XX gs. 20. gados), to vizuālās un stilistiskās konvencijas – ekspresionisms, impresionisms, sirreālisms un to atskaņas mūsdienu vizuālajā kultūrā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Itālijas neoreālisms, Francijas “jaunais vilnis”, Dānijas Dogma reālisma tendences ģenealoģija XX gs. Stilizācija – franču jaunā viļņa un Eiropas autorkino pieredze (Alēns Renē, Žans Liks Godārs, Federiko Fellīni, Pedro Almodovars u.c.) pieredze. Filmu skate un analīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skatiena jēdziens, kinomākslas un fotogrāfijas sižetiskā mijiedarbība (Mikelandželo Antonioni filma "Fotopalielinājums/Blow - up", Alfreda Hičkoka "Logs uz sētu"/"Rear Window", Maikls Pauelss "Lūriķis Toms"/"Peeping Tom")
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Robert Sklar. World History of Film. New York, Harry Abrahams Incorporated, 2002

2.

Rudolf Arnheim. From Film as Art. Film and Reality. The Making of A Film. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

3.

Stanley Cavell. From the World Viewed. Photograph and Screen. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

4.

Truffaut, Francois. A Certain Tendency of the French Cinema. In: Movies and Methods. Volume I. Edited by Bill Nichols. Berkley, Losangeles, London. University of California Press. 1976

5.

Bordwell, David. The Art Cinema as a Mode of Film Practice. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999.

6.

Andre Bazin. From What is Cinema? The Evalution of the Language of Cinema. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

7.

Andre Bazin. From What is Cinema? The Ontology of the Photographic Image. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

8.

Stan Brakhage. From Metaphors of Vision. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

9.

Maya Deren. Cinematography. The Creative Use of Reality. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

10.

Bela Balasz. From Theory of the Film. The Close-up. The Face of Man. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

11.

Ervin Panofsky. Style and Medium in the Motion Pictures. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

12.

Ervin Panofsky. Style and Medium in the Motion Pictures. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

13.

Benjamin, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

14.

Todd, Anthony. Autorship and the films of David Lynch. Aesthetic receptions in contemporary Hollywood, New York: I.B. Taurus Publishers, 2012

15.

Collins, Luke. 100% Pure Adrenalin. Gender and Generic Surface in Point Break. Gender Meets Genre in Postwar Cinemas. Edited by Christine Gledhill. Urbana, Chicago, Springfield. University of Illinois Press, 2012

Papildu literatūra

1.

-

Citi informācijas avoti

1.

-