Kino valoda, stilistika un fotogrāfija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, kfko@rsu.lv, +371 67409183
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Atpazīs, pārzinās, salīdzinās dažādas kino stilistikas un to analogus fotogrāfijā. • Atpazīs autorus kino un fotogrāfijā, kuru darbos reflektējas būtiskākie stilistiskie virzieni. • Pārzinās, pamatos tehniskos paņēmienus, kādi izmantoti noteiktas attēla stilistikas iegūšanai.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Izmantos noteiktu stilistiku sava fotogrāfiskā darba radīšanai. • Definēs un izmantos tehniskos paņēmienus noteiktas stilistikas radīšanai. • Piemēros izvēlēto stilistiku noteiktu formātu prasībām.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Izvērtēs audiovizuālos darbus – kino un foto darbus. • Orientēsies kino kultūras mantojumā un tās refleksijās fotogrāfijā. • Izmantos daudzveidīgu stilistisko paleti sava darba veidošanā. • Spēs parādīt atbildīgu un zināšanām balstīta darbību sava radošā darba veidošanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijās un semināros iegūtās zināšanas aprobēt, veidojot dažādus foto darbus, studentu grupās izveidojot darbu par doto tēmu noteiktas stilistikas ietvaros.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Līdzdalība lekcijās.
• Līdzdalība un aktivitāte semināros.
• Radošais projekts – fotodarbs, kurā reflektējas noteikta stilistika.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino un realitāte. Fotogrāfiskā attēla ontoloģija. Kino valodas elementi. Montāža. Plānu izmantojums. Tuvplānu izmantojums (Teodora Dreiera filmā "Žanna d'Arka", Sergeja Eizenšteina darbos, u.c.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino un realitāte. Fotogrāfiskā attēla ontoloģija. Kino valodas elementi. Montāža. Plānu izmantojums. Tuvplānu izmantojums (Teodora Dreiera filmā "Žanna d'Arka", Sergeja Eizenšteina darbos, u.c.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mizanscēna – dziļās mizanscēnas izmantojums (Orsona Velsa daiļradē – filmās "Pilsonis Keins", "Lieliskie Embersoni" u.c.). Mizanscēnas dramaturģija (Alfreda Hičkoka, Mikelandželo Antonioni u.c. daiļradē). Klasiskā (Holivudas) kino stilistiskās konvencijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žanri un vizuālā stilistika (mūzikls, melodrāma, gansterdrāma, vesterns). Film-noir stilistika kā alternatīva klasiskā Holivudas stila konvencijām. Film noir vizuālā stilistika, apgaismojuma īpatnības. Postmodernās refleksijas XX un XXI gs. mijas vizuālajā kultūrā.Modernisma strāvojumi (XX gs. 20. gados), to vizuālās un stilistiskās konvencijas – ekspresionisms, impresionisms, sirreālisms un to atskaņas mūsdienu vizuālajā kultūrā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Itālijas neoreālisms, Francijas “jaunais vilnis”, Dānijas Dogma reālisma tendences ģenealoģija XX gs. Stilizācija – franču jaunā viļņa un Eiropas autorkino pieredze (Alēns Renē, Žans Liks Godārs, Federiko Fellīni, Pedro Almodovars u.c.) pieredze. Filmu skate un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Itālijas neoreālisms, Francijas “jaunais vilnis”, Dānijas Dogma reālisma tendences ģenealoģija XX gs. Stilizācija – franču jaunā viļņa un Eiropas autorkino pieredze (Alēns Renē, Žans Liks Godārs, Federiko Fellīni, Pedro Almodovars u.c.) pieredze. Filmu skate un analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skatiena jēdziens, kinomākslas un fotogrāfijas sižetiskā mijiedarbība (Mikelandželo Antonioni filma "Fotopalielinājums/Blow - up", Alfreda Hičkoka "Logs uz sētu"/"Rear Window", Maikls Pauelss "Lūriķis Toms"/"Peeping Tom")
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino un realitāte. Fotogrāfiskā attēla ontoloģija. Kino valodas elementi. Montāža. Plānu izmantojums. Tuvplānu izmantojums (Teodora Dreiera filmā "Žanna d'Arka", Sergeja Eizenšteina darbos, u.c.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mizanscēna – dziļās mizanscēnas izmantojums (Orsona Velsa daiļradē – filmās "Pilsonis Keins", "Lieliskie Embersoni" u.c.). Mizanscēnas dramaturģija (Alfreda Hičkoka, Mikelandželo Antonioni u.c. daiļradē). Klasiskā (Holivudas) kino stilistiskās konvencijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žanri un vizuālā stilistika (mūzikls, melodrāma, gansterdrāma, vesterns). Film-noir stilistika kā alternatīva klasiskā Holivudas stila konvencijām. Film noir vizuālā stilistika, apgaismojuma īpatnības. Postmodernās refleksijas XX un XXI gs. mijas vizuālajā kultūrā.Modernisma strāvojumi (XX gs. 20. gados), to vizuālās un stilistiskās konvencijas – ekspresionisms, impresionisms, sirreālisms un to atskaņas mūsdienu vizuālajā kultūrā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā kultūra – Maijas Derēnas un Stena Brekidža darbība. Dokumentālā kino meklējumi, to stilistika un to ietekme uz fotogrāfiju – modernisms Dzigas Vertova "Cilvēks ar kameru", totilitārā estetizācija Lēnijas Rīfenštāles "Olimpija" u.c. Filmu skate un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Itālijas neoreālisms, Francijas “jaunais vilnis”, Dānijas Dogma reālisma tendences ģenealoģija XX gs. Stilizācija – franču jaunā viļņa un Eiropas autorkino pieredze (Alēns Renē, Žans Liks Godārs, Federiko Fellīni, Pedro Almodovars u.c.) pieredze. Filmu skate un analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skatiena jēdziens, kinomākslas un fotogrāfijas sižetiskā mijiedarbība (Mikelandželo Antonioni filma "Fotopalielinājums/Blow - up", Alfreda Hičkoka "Logs uz sētu"/"Rear Window", Maikls Pauelss "Lūriķis Toms"/"Peeping Tom")
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Robert Sklar. World History of Film. New York, Harry Abrahams Incorporated, 2002
Rudolf Arnheim. From Film as Art. Film and Reality. The Making of A Film. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Stanley Cavell. From the World Viewed. Photograph and Screen. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Truffaut, Francois. A Certain Tendency of the French Cinema. In: Movies and Methods. Volume I. Edited by Bill Nichols. Berkley, Losangeles, London. University of California Press. 1976
Bordwell, David. The Art Cinema as a Mode of Film Practice. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999.
Andre Bazin. From What is Cinema? The Evalution of the Language of Cinema. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Andre Bazin. From What is Cinema? The Ontology of the Photographic Image. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Stan Brakhage. From Metaphors of Vision. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Maya Deren. Cinematography. The Creative Use of Reality. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Bela Balasz. From Theory of the Film. The Close-up. The Face of Man. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Ervin Panofsky. Style and Medium in the Motion Pictures. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Ervin Panofsky. Style and Medium in the Motion Pictures. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Benjamin, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Todd, Anthony. Autorship and the films of David Lynch. Aesthetic receptions in contemporary Hollywood, New York: I.B. Taurus Publishers, 2012
Collins, Luke. 100% Pure Adrenalin. Gender and Generic Surface in Point Break. Gender Meets Genre in Postwar Cinemas. Edited by Christine Gledhill. Urbana, Chicago, Springfield. University of Illinois Press, 2012
Papildu literatūra
-
Citi informācijas avoti
-