Pētījumu īstenošana, metodes veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izpratne par pētījuma procesu, metodoloģiju, izpratne par datu vākšanas veidiem, pētījuma īstenošanas pamatprincipiem, pētījumu nozīmi veselības aprūpē.
Prasmes
1.Prasmes dizainēt pētījumu, izvēlēties atbilstošāko metodoloģiju, prasmes veidot aptaujas anketas, interviju un diskusiju grupu ceļvedi, prasme veidot rezultātu pārskatu.
Kompetences
1.Patstāvīgi īstenot un vadīt pētījuma īstenošanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa uzbūve ietver gan teorētiskās lekcijas, seminārus, gan patstāvīgo darbu, kas nodrošinātu efektīvas atgriezeniskās saiknes iegūšanu par apgūto vielu un nepieciešamajām papildus aktivitātēm.
Uzdevumi:
1) Iepazīstināt studentus ar pētījumu nozīmi veselības aprūpē.
2) Apgūt pētījumu procesa uzbūvi, plānošanas pamatprincipus.
3) Apgūt biežāk izmantotās pētījumu metodes un datu vākšanas metodes veselības aprūpes pētījumos.
Studējošo praktiskie uzdevumi norādīti sadaļā "Tēmu saraksts".
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala atzīmi veidos visu atzīmju summa. Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu sistēmā:
Līdzdalība lekcijās – 10%.
Kopsavilkumi – 20%.
Grupu darbs, semināru nodarbības – 10%.
Praktiskais darbs/pētījums – 30%.
Eksāmena atzīme – 30% eksāmens testa formā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma procesa uzbūve, veselības aprūpes jomas pētījumu nozīme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizainēšana – kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētāmā problēma, hipotēze, uzdevumi un pētījuma jautājumu struktūra, datu ieguves procesa plāns. (Kopsavilkums par iepriekš apgūtajām tēmām.)
Uzdevums – izvēlēties sev aktuālu tēmu veselības aprūpē, sagatavot par šo tēmu īsu pārskatu: identificējot pētījuma mērķi, problēmu, uzdevumus, hipotēzi un īsu, kodolīgu pārskatu par jaunajā kontekstā īstenotajiem, citiem pētījumiem pasaulē (atziņas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvie pētījumi – to dizains, metodes, izlase, aptaujas anketas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvo aptauju veidi – novērojums, sekundāro datu analīze, interneta pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvo aptauju anketas uzbūves principi, jautājumu formulēšana, atbilstoši kvantitatīvo aptauju datu ieguves vajadzībām. (Kopsavilkums par iepriekš apgūtajām tēmām.) Uzdevums – sagatavot par 1 konkrētu problēmu kādā no veselības aprūpes jomām kvantitatīvu aptaujas anketu, identificējot konkrēto pētījuma mērķa auditoriju un izmantojot dāžadu veidu jautājumus (slēgtos, apgalvojumu matricas, skalu vērtējumus, atvērtos).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības metodes. Kvalitatīvo interviju tipi un grupu diskusija. Interviju un diskusiju grupu īstenošanas pamatprincipi. Vadlīniju sagatavošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā. Studentu grupu darbu prezentēšana – pētījuma dizains, vadlīniju un aptaujas anketas. Uzdevums – sagatavot individuālās intervijas vadlīnijas, ne mazāk kā 12 – 15 jautājumu apjomā, ietverot motivācijas, emcionālo, racionālo barjeru izpētei atbilstošus jautājumus, idenificējot mērķa auditoriju, kurā tiks izzināts viedoklis par kādu no veselības aprūpes problēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rekomendācijas pētījuma pārskata, atskaites ziņojuma un prezentācijas izstrāde. Uzdevums – 3 individuālo, kvalitatīvo interviju īstenošana, izmantojot iepriekš sagatavotās intervijas vadlīnijas, piefiksējot rakstiski galvenās iegūtās atziņas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma pilotēšanas rezultātu prezentācija, atziņas par nepieciešamajiem papildinājumiem. Uzdevums – sagatavot pētījuma rezultātu pārskatu, datu analīzi un konkrētas rekomendācijas veselības aprūpes problēmas iespējamiem risinājumiem, pēc individuālo interviju veikšanas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darba rezultātu prezentēšana, ievērojot iepriekš ievēroto prezentācijas struktūru. (Pētījuma problēma, hipotēze, metodoloģijas izklāsts, īss pārskats par datu vākšanas procesu, galvenie secinājumi un atziņas, rekomendācijas.) Uzdevums – kolektīvs, interaktīvs darbs, prezentējot savu īstenoto mini pētījumu un aktīvi iesaistoties, komentējot un novērtējot citu kolēģu paveikto, izsakot rekomendācijas par vēlamajiem uzlabojumiem pētījuma metodoloģijā, rekomendāciju pilnveidē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Punch, K.F. Introduction to Social Research. SAGE Publications, London, 2000
Creswell, J. W. Research Design. SAGE Publications. 2009.
Robson, C. Real world research.A John Wiley and Sons, Ltd, Publication, 2013
Sullivan, T. J Methods of Social Research. Harcourt College Publishrs, 2001., pp.255 – 263.
Kvale, S. “Interviews. An Introduction to Qualitative Research interviewing”, SAGE Publication, 1996., pp.87 – 89; 94 – 108.
Lee, T.W. Using Qualitative Methods in Organizational Research, SAGE Publication., 1998
Bryman A. Social research methods. 2. ed. Oxford [etc.]: Oxford University Press, 2011.
White K., An Introduction to the Sociology of Health and Illness, Sage Publications Ltd, 2017.
Papildu literatūra
Furlong, N.E., Lovelace E.A., Lovelace, K.L. Research Methods and Statistics: An Integrated Approach. – Forth Worth: Harcourt Brace & Company, 2000.
Walliman N. Social research methods. London; Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2007.
Kvale S., Brinkmann S. Interviews. Learning the craft of Qualitative research Interviewing. Thousand Oaks; London: Sage Publications. 2009.
Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. RaKa, 2004.
Citi informācijas avoti
Institute of Medicine (US) Committee on Health Research and the Privacy of Health Information: The HIPAA Privacy Rule; Nass SJ, Levit LA, Gostin LO, editors.Washington (DC): National Academies Press (US); 2009.