Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselīga uztura gatavošana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUUK_118
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Uzturzinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Medicīnas pakalpojumi
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Cigoriņu iela 3, suuk@rsu.lv, +371 67611559

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par uztura gatavošanas tehnoloģiju, produktu izvēli, produkta ķīmisko sastāvu, produktu apstrādi. Apgūt pamatzināšanas par veselīga uztura gatavošanu, sezonālas un sabalansētas ēdienkartes izveidi. Apgūt jaunu recepšu izveidi, informācijas meklēšanu par konkrētai pārtikas produktu grupai nepieciešamām receptēm, veselīgi pagatavot ēdienu. Izprast fizikāli/ ķīmiskos procesus pārtikas produktos uzglabāšanas, apstrādes un produktu gatavošanas laikā, pēc iespējas mazinot uzturvielu zudumus. Praktiskajās nodarbībās apgūt veselīgas gatavošanas pamatprincipus.

Priekšzināšanas

Anatomija, normālā un patoloģiskā fizioloģija un bioķīmija. Valsts valodas zināšanas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studenti pratīs: • izvērtēt pārtikas produktu grupas izvēli konkrētas ēdienkartes sastādīšanai; • novērtēt konkrēta produkta pielietojamību un gatavošanas tehnoloģiju; • maksimāli ātri aizvietot esošās receptūras ar jaunām, veselīgākām, piedāvājot ēdināšanas uzņēmumam, pacientam mūsdienīgu risinājumu ēdiena pagatavošanā; • sastādīt ēdienkarti, par pamatu ņemot mūsdienīgas, licenzētas programmas ēdienkartes sastādīšanā.

Prasmes

1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studenti izpratīs veselīga uztura gatavošanas lomu ikdienas ēdienkartē, plānojot ēdienkartes, gatavojot uztura ieteikumus bērnudārzos, skolās, slimnīcās, rehabilitācijas iestādēs, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos, individuāli konsultējot pacientus. Izpratīs, kā ēdināšanas uzņēmumos mainīt gatavošanas veidu, izvēloties veselīgākus gatavošanas paņēmienus, traukus, pratīs argumentēt savu izvēli.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi patstāvīgi izvērtēt pacientu, ēdināšanas uzņēmumu uztura gatavošanas tehnoloģijas, ēdienkartes, spēs nepieciešamības gadījumā patstāvīgi veikt izmaiņas ēdienkartēs.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Veselīgu recepšu meklēšana plašsaziņas līdzekļos; recepšu interneta mājas lapu analīze, prezentācijas; mājasdarbs pārtikas produktu tehnoloģijā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rakstisks eksāmens, ar kuru tiek pārbaudītas studentu iegūtās zināšanas. 50% eksāmens, 20% apmeklējums un 30% patstāvīgie darbi

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztura gatavošanas tehnoloģija, ievada lekcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztura gatavošanas tehnoloģiskie procesi, to raksturojumi, termini, jēdzieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabalansētas ēdienkartes sastādīšana atbilstoši LR likumdošanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gaļas/ zivju ēdienu tehnoloģiskais process.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dārzeņu ēdieni. Veģetāri ēdieni, to iedalījums. Veģetāru un dārzeņu ēdienu gatavošanas tehnoloģiskais process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Dārzeņu ēdieni. Veģetāri ēdieni, to iedalījums. Veģetāru un dārzeņu ēdienu gatavošanas tehnoloģiskais process.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Graudaugu valsts ēdienu tehnoloģiskais process. Olu/ piena ēdienu tehnoloģiskais process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Graudaugu valsts ēdienu tehnoloģiskais process. Olu/ piena ēdienu tehnoloģiskais process.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārstnieciskā uztura gatavošanas tehnoloģiskais process. Uztura gatavošanas pamatprincipi pie dažādām saslimšanām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ārstnieciskā uztura gatavošanas tehnoloģiskais process. Uztura gatavošanas pamatprincipi pie dažādām saslimšanām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu uzturs. Uztura gatavošanas pamatprincipi bērniem, jauniešiem. Uztura gatavošana senioriem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērnu uzturs. Uztura gatavošanas pamatprincipi bērniem, jauniešiem. Uztura gatavošana senioriem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Graudaugu valsts produkti ikdienas uzturā – brokastu, pusdienu, vakariņu ēdieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Gaļas/ zivju ēdieni produkti ikdienas uzturā – brokastu, pusdienu, vakariņu ēdieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērnu ēdienkartes sastādīšana, uztura gatavošanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ārstnieciskā uztura pagatavošana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Krause, Mahan, & Mahan, L. Kathleen. Krause and Mahan's Food and the Nutrition Care Process / [edited by] Janice L. Raymond, Kelly Morrow. 16th ed. (2023).

Papildu literatūra