Profesionālā kvalifikācijas prakse
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj patstāvīgi veikt fiziskā funkcionālā stāvokļa novērtējumu pacientiem, izmantojot dažādus testus, kas tiek veikti, ņemot vērā pacienta sūdzības un funkcionālo stāvokli. Spēj pielietot izmeklēšanas metodes, kas tiek pielietotas mērķtiecīgi, atbilstoši konkrētā pacienta un aktuālās klīniskās situācijas nosacījumiem. Spēj kreatīvi pielietot inovatīvus risinājumus pacientu rehabilitācijā fizioterapijā. Prot pielietot pacientu izglītošanu sūdzību mazināšanā, un kopējās dzīves kvalitātes rādītāju uzlabošanā dažāda profila pacientiem. Prot pielietot praktisko apmācību par ergonomikas pamatprincipiem, ietverot individuāli piemērotu vingrojumu apmācību, relaksācijas pozu apmācību u.c.. Spēj pielietot apmācību pacienta aprūpē iesaistītajām personām pareizās un drošās pacienta pārvietošanas metodēs, lai ne tikai nodrošinātu drošu aprūpes procesu, bet arī maksimāli stimulētu vai uzturētu pacienta neatkarību. Zināšanas - Uz pierādījumiem balstīta veselības aprūpe (principi, pamata elementi, barjeras un veicinošie faktori, ieguvumi)Zinātnisko pierādījumu ienešana klīniskajā praksē (modeļi, principi), Informācijas avotu uzticamības un kvalitātes novērtēšana, Pierādījumu līmeņu un kvalitātes analīze Fizioterapeitiskajā novērtēšanā lietoto mērījumu novērtēšana un analīze.
Prasmes
1.Spēj veikt pacienta vispārējā veselības stāvokļa un sociālās situācijas izvērtējumu, ietverot gan slimības vēstures datu analīzi, gan citu ārstēšanās un rehabilitācijas procesā iesaistīto ārstniecības personu izmeklējumu rezultātu un slēdzienu analīzi, gan aktuālās situācijas izvērtējumu un analīzi. Prot uz izmeklēšanas rezultātā iegūtajiem datiem un to analīzi izvirzīt un formulēt fizioterapeita slēdzienu. Pamatojoties uz slēdzienu, kā arī ņemot vērā pacienta vēlmes un citus ietekmējošos faktorus (piem., sociālekonomiskos), prot izvirzīt fizioterapijas mērķi un balstoties uz tiem, plānot rehabilitācijas procesu. Prot integrēt fizioterapijas mērķus pacienta kopējā ārstēšanas un rehabilitācijas plānā. Prot vecākiem apmācīt bērna aprūpē izmantojamās pārvietošanas metodes, kas stimulē bērna attīstību un nepieciešamības gadījumā kavē patoloģiskos kustību modeļus. Spēj katram pacientam, ņemot vērā viņa sūdzības un objektīvo atradni, klīnisko diagnozi, vecumu un dzimumu, un citus individuālos faktorus, balstoties uz zināšanām par vingrojumu fizioloģisko pamatu, iedarbību un specifiskām metodikām, noteikt un individuāli piemērot atbilstošus un efektīvus terapeitiskos vingrojumus. Spēj pielietot specifiskas metodes vai tās elementu iekļaušanu kopējā fizioterapijas programmā. Prasmes - Kritiski analizēt novērtēšanas instrumentu psihometriskās īpašības. Kritiski analizēt novērtēšanas instrumentu atbilstību konkrētai klīniskai situācijai. Integrēt zinātniskos pierādījumus klīniskās spriešanas procesā un lēmumu pieņemšanā. Lietot atbilstošas vadlīnijas klīnisko lēmumu pieņemšanā. Informēt un skaidrot pacientam zinātnisko pierādījumu pielietošanu fizioterapijas procesā.
Kompetences
1.Spēj izvērtēt pacienta spēju veikt dažādas ikdienas fiziskās aktivitātes, izmantojot gan objektīvus novērtējumus (novērojot pacientu aktivitātes laikā), gan subjektīvus pacienta vērtējumus (intervijas laikā noskaidrojot pacienta vērtējumu par spējām un ierobežojumu vai izmantojot dažādas klīniski aprobētas pašvērtējuma anketas), izvērtējot spēju veikt aktivitāti, tiek izvērtēta gan tās kvantitāte, gan kvalitāte (t.sk., nepieciešamā palīdzība un/vai palīglīdzekļi). Spēj pielietot dažāda veida fiziskās slodzes individuālo dozēšanu ar objektīvo un subjektīvo kardiorespiratoro rādītāju dinamisko kontroli. Spēj veikt pacientu un pacienta aprūpes procesā iesaistīto personu izglītojošos pasākumus un praktiskās apmācības, starppersonu attiecības multiprofesionālas sadarbības īstenošanai. Kompetences - Spēja īstenot uz pierādījumiem balstītu prakses modeli fizioterapijas plānošanas un īstenošanas procesā, pielietojot atbilstošus un uzticamus informācijas avotus, kritiski analizējot pieejamos zinātniskos pierādījumus un integrējot tos klīniskajā darbā. Spēja lietot uzticamus un derīgus rezultātu mērījumus, kritiski izvērtējot to īpašības un atbilstību konkrētajam prakses kontekstam, lai analizētu un nepieciešamības gadījumā pielāgotu savu profesionālo darbību. Spēja kritiski, radoši un zinātniski pamatoti pārnest jaunākās zināšanas un prasmes fizioterapeita profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Vienā dienā studentam prakses vietā jābūt 8 akadēmiskās stundas, no kurām 4 akadēmiskās stundas ir darbs ar pacientiem un 4 akadēmiskās stundas ir patstāvīgais individuāli metodiskais darbs. Katrā no prakses tematiskajiem cikliem studējošam attiecīgajā prakses vietā prakses atbildīgajam sertificētam fizioterapeitam, rehabilitācijas medicīnas ārstam – metodiķim un LSPA prakses metodiķim, jāaizstāv trīs klīniskie prakšu protokoli, par kuriem prakses bāzes metodiķis studentam liek kopējo vērtējumu (punktus) praksē izietam tematiskajā ciklā. Pēc obligāti izietajiem pieciem tematiskajiem cikliem: fizioterapija neiroloģijā, fizioterapija iekšķīgajās slimībās, fizioterapija traumatoloģijā un ortopēdijā, fizioterapija pediatrijā un fizioterapija sportā studējošam jābūt punktiem visos tematiskajos ciklos. Pēc prakses studējošais iesniedz LSPA prakses vadītājam un augstskolas prakses metodiķim iesietu prakses atskaiti ar prakšu bāžu atbildīgo fizioterapeitu - metodiķu parakstītu vērtējuma veidlapu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošais saņem diferencētu vērtējumu. Gala vērtējumu 10 ballu sistēmā atbilstoši LSPA prasībām saņem, noslēdzoties visiem prakses cikliem. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Praksi, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm (minimālais līmenis). Ja studenta punktu summa ir mazāka par 4 ballēm, Prakse netiek ieskaitīta.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. K.Atkinson, F.Coutts, A.M. Hassenkamp. “Physiotherapy in orthopaedics: A Problem solving Approach” Churchill Livingstone, 2005. 2nd Edition.
2. J.Ebnezar “Essentials of Orthopaedics for Physiotherapist” Jaypee Brothers Publishers 2003.
3. Magge, David.J. ”Orthopedic Physical Assessment”. 2008. 5th Edition
4. Swain, James; Bush, Kenneth W.; Brosing, Juliette” Diagnostic Imaging for Physical Therapists 2008.
5. Sueki, Derrick; Brechter, Jacklyn “Orthopedic Rehabilitation Clinical Advisor”Mosby 2009.
6. Donatelli, Robert A.; Wooden, Michael J. “Orthopaedic Physical Therapy” Churchill Livingstone 2009. 4th Edition
7.Handbook of neurological rehabilitation / edited by Richard J. Greenwood ... [et al.] ; foreword by Lord Walton. - 2nd ed. - Hove ;New York : Psychology Press, c2003 - xv, 740 lpp. : il.
8.Kisner, Carolyn Therapeutic exercise : foundations and techniques / Carolyn Kisner, Lynn Allen Colby ; illustrations by Jerry L. Kisner. - 4th ed. - Philadelphia : F.A. Davis, c2002. - xix, 844 lpp. : il.
9.H.,Duane Saunders Robin Saunders „Evaluation, Treatment and Preventio of Musculosketal Disordrs” volume 1,2,3, The saunders droup Chaska, Minesota
10. „Trenera rokasgrāmata” izdevumu 1.,2.,3.,daļa, Rīga
11. Lowrence H.Jones „Strain- couterstrain”, Boise, USA
12.Kazuyoshi Sumita „Hakata methot” Osaka, Japan, 1995.
13.L.Larsens „Sporta traumas” Stokholma, Zviedrija, 2001.
14.Wilma Waters „Medical taping concept”, Niderlands, 2006.
15.Krischak, Gert. Traumatology for the physical therapist / Gert Krischak ; [translator Gertrud G. Champe ; illustrator Martin Hoffmann]. - New York : Thieme ; Stuttgart, [2014]. - x, 229 pages
16.Sports medicine conditions. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2014]. ix, 396 pages.
17.Lācis, Almants. Augšējās ekstremitātes un plecu joslas kaulu lūzumi / Almants Lācis, Gundars Lācis ; priekšv. sarakst. Jānis Vētra, Kristaps Keggi ; māksl. Aivars Plotka. - Rīga : Jāņa Rozes apgāds, 2007 (Jelgavas tipogrāfija). - 196 lpp. : il. ; 25 cm.
18.Aberberga-Augškalne, L. Fizioloģija rehabilitoloģiem un veselības sporta speciālistiem, Rīga, „Medicīnas apgāds”, 2008, 270.
19.Gūtenbrunners, K., Glēzerners, Ž.Ž., Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība, SIA „Nacionālais apgāds”, Rīga, 2008, 217
20.Biltona, D, Medicine, Respiratory disoders // Part 3 of 4, volume 36, Issue 5, May 2008, 273-278;
21.Saunders R. Evalution, treatment and prevention of musculosculosceletal disorders, Volume 1, Minnesota, 1995
22.Deusen J., Brunt D., Assessement in Occupational Therapy and Physical Therapy, Philadelphia, W. B. Saunders Company, 1997
23.Basmajian V. J., Wolf L. S., Terapeutic Exarcise, 5th edition, London, 1993.
Papildu literatūra
1.Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p. : ill. ; 26 cm.
2.Latvijas ārstu žurnāls „Doctus”, 36,6 (grādi)
3.Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p. : ill. ; 26 cm.
4.Mauriņa, L. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā. Rīga, Nacionālais apgāds, 2005., 31
5. Rainbow babies` and children`s hospital, Cleveland, Ohio
6. Šiliņš V., Padomi bronhiālās astmas slimniekiem, Rīga, reklāmas aģentūra 1997.
Citi informācijas avoti
Patricia M. Davies “Right in the Middle”, Springer – Verlag, 1990
Martha Freeman Somers “Spinal cord injury”, Appleton& Lange
Patricia M. Davies “Steps To Follow”, Springer – Verlag, 1985
P. A. Downie “Cach’s Textbook of Neurology for Physiotherapists”, 4th Edition, 1995
Martin, Suzanne. Neurologic interventions for physical therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. - 2nd ed. - St. Louis, Mo. : Saunders Elsevier, c2007. - xv, 494 lpp. : il., diagr.
Pamela Enderby; with Alexandra John & Brian Petheram, Therapy outcome measures for rehabilitation professionals : speech and language therapy, physiotherapy, occupational therapy, rehabilitation nursing, hearing therapists 2nd ed. / Chichester, West Sussex, England ;Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, c2006., viii, [1], 152 lpp. : il., tab.