Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Uzvedības biopsihosociālie aspekti

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_029
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studentu zināšanas par sociālo darbu ar bērniem garīgās veselības jomā, analizējot gadījumus un apspriežot sociālās palīdzības un intervences perspektīvas. Apgūt pamatus sistemātiskam atbalsta procesam, biopsihosociālo risku novērtēšanai, profilaksei un psihosociālā rehabilitācijā sociālājā darbā ar bērniem un jauniešiem.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas sociālajā darbā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūs zināšanas par sociālā darba lomu bērnu un pusaudžu garīgajā veselībā; par bērnu un pusaudžu garīgo veselību un sociālajām problēmām; profilaksi un ārstēšanas opcijām; par alkohola un citu atkarības vielu atkarīgo bērnu un jauniešu sociālo aprūpi.

Prasmes

1.Būs spējīgi analizēt intervences plānus bērniem un jauniešiem ar atkarības problēmām; attīstīt saunas kompetences bērnu aizsardzības darbā; būs spējīgi aprakstīt bērnu sociāli institucionālo aprūpi.

Kompetences

1.Attīstīs kompetences par atkarību atpazīšanu, profilaksi, spēs veidot garīgās veselības intervences plānus bērniem un jauniešiem atkarību ārstēšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gadījuma izstrāde, grupu darbs, noslēguma eseja, diskusijas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Noslēguma darbs (eseja par kursa tēmu, 20 000 teksta zīmes) – 70%. Piedalīšanās diskusijās un gadījuma izpētes prezentēšana – 30%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem garīgās veselības jomā. Vides situācijas un faktoru itekme uz bērnu un jauniešu uzvedību. Sociālā psihiatrija, multidimensiju perspektīve cilvēka biopsihosociālajā attīstībā un psihopataloģijas attīstībā, garīgās veselības uzturēšanas profilaksē (veicināšana un uzturēšana).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem garīgās veselības jomā. Vides situācijas un faktoru itekme uz bērnu un jauniešu uzvedību. Sociālā psihiatrija, multidimensiju perspektīve cilvēka biopsihosociālajā attīstībā un psihopataloģijas attīstībā, garīgās veselības uzturēšanas profilaksē (veicināšana un uzturēšana).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

AddictionX: Managing Addiction: A Framework for Successful Treatment

2.

Robin Timmons, Leonard W. Hamilton (2009), Drugs, Brains and Behavior; Rutgers University

3.

David Belin (ed.) From Pathophysiology to Treatment; InTech 2012. Available from: http://www.intechopen.com/books/addictions-from-pathophysiology-to-treatment

4.

Davidson L.L., Grigorenko E.L., Boivin M.J., Rapa E., Stein (2015) A focus on adolescence to reduce neurological, mental health and substance-use disability. Nature, 2015 Nov 19; 527(7578)

5.

Fodor M, Sofi G. (2015) The dangers of drug career in young people. Orv. Hetil, 2015 Nov 15; 156 (46):1843-6

6.

Intellectual Disability: Management, Causes and Social Perceptions. Mancini Domenico F., Greco Carlo M. Nova Science Publishers, Inc . May 2012

7.

Ainsworth Patricia, Baker Pamela C. (2004), Mental Retardation. University Press of Mississippi

8.

Goodman Robert, Scott Stephen (2012), Psychiatry (3rd Edition) John Wiley & Sons.

9.

Intellectual disability (mental retardation): Causes, symptoms and Treatments.

Papildu literatūra

1.

Course overview Managing Addiction (EdX)

2.

Biosocial Model in DBT: How Symptoms Arise and Are Maintained

3.

R. Andrew Chambers, Jane R. Taylor, Marc N. Potenza, (2003), Neurocircuitry of Motivation in Adolescence: A Critical Period of Addiction Vulnerability; Am J Psychiatry 2003; 160:1041–1052