Uzvedības biopsihosociālie aspekti
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūs zināšanas par sociālā darba lomu bērnu un pusaudžu garīgajā veselībā; par bērnu un pusaudžu garīgo veselību un sociālajām problēmām; profilaksi un ārstēšanas opcijām; par alkohola un citu atkarības vielu atkarīgo bērnu un jauniešu sociālo aprūpi.
Prasmes
1.Būs spējīgi analizēt intervences plānus bērniem un jauniešiem ar atkarības problēmām; attīstīt saunas kompetences bērnu aizsardzības darbā; būs spējīgi aprakstīt bērnu sociāli institucionālo aprūpi.
Kompetences
1.Attīstīs kompetences par atkarību atpazīšanu, profilaksi, spēs veidot garīgās veselības intervences plānus bērniem un jauniešiem atkarību ārstēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gadījuma izstrāde, grupu darbs, noslēguma eseja, diskusijas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma darbs (eseja par kursa tēmu, 20 000 teksta zīmes) – 70%. Piedalīšanās diskusijās un gadījuma izpētes prezentēšana – 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem garīgās veselības jomā. Vides situācijas un faktoru itekme uz bērnu un jauniešu uzvedību. Sociālā psihiatrija, multidimensiju perspektīve cilvēka biopsihosociālajā attīstībā un psihopataloģijas attīstībā, garīgās veselības uzturēšanas profilaksē (veicināšana un uzturēšana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem garīgās veselības jomā. Vides situācijas un faktoru itekme uz bērnu un jauniešu uzvedību. Sociālā psihiatrija, multidimensiju perspektīve cilvēka biopsihosociālajā attīstībā un psihopataloģijas attīstībā, garīgās veselības uzturēšanas profilaksē (veicināšana un uzturēšana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
David Belin (ed.) From Pathophysiology to Treatment; InTech 2012. Available from: http://www.intechopen.com/books/addictions-from-pathophysiology-to-treatment
Davidson L.L., Grigorenko E.L., Boivin M.J., Rapa E., Stein (2015) A focus on adolescence to reduce neurological, mental health and substance-use disability. Nature, 2015 Nov 19; 527(7578)
Fodor M, Sofi G. (2015) The dangers of drug career in young people. Orv. Hetil, 2015 Nov 15; 156 (46):1843-6
Intellectual Disability: Management, Causes and Social Perceptions. Mancini Domenico F., Greco Carlo M. Nova Science Publishers, Inc . May 2012
Ainsworth Patricia, Baker Pamela C. (2004), Mental Retardation. University Press of Mississippi
Goodman Robert, Scott Stephen (2012), Psychiatry (3rd Edition) John Wiley & Sons.
Papildu literatūra
R. Andrew Chambers, Jane R. Taylor, Marc N. Potenza, (2003), Neurocircuitry of Motivation in Adolescence: A Critical Period of Addiction Vulnerability; Am J Psychiatry 2003; 160:1041–1052