Mūzika un profesionālā darbība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt dziļākas zināšanas un veidot izpratni par mūzikas psiholoģiju un tās praktisko pielietojumu.
Priekšzināšanas
Priekšzināšanas nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti pārzina mūzikas psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē mūzikas psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta mūzikas psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus.
Prasmes
1.Studenti prot lietot mūzikas psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata mūzikas psiholoģijas teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju savas mūzikas izvēlei. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo mūzikas iedarbību personības attīstībai, pielietojot to praksē.
Kompetences
1.Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt psiholoģijas kontekstā. Spēj izmantot mūzikas psiholoģijas teorētiskās atziņas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos:
Muzikālās dzīves panorāmas intervijas. Intervējamā un novērojamā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju, intervijas jautājumi tiek sagatavoti nodarbībā; studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18 gadiem). Sagatavota prezentācija par veiktajām intervijām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
1. Noslēguma tests: 50% no vērtējuma; 2. Pētījumu un grupu darbu prezentācija: 20% no vērtējuma; 3. Muzikālās dzīves panorāmas intervijas jautājumu izveide: 20% no vērtējuma; 4. Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās: 10% no vērtējuma. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un tās pielietojums profesionālajā darbībā. Mūzikas metožu dažādība radošajās aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un tās pielietojums profesionālajā darbībā. Mūzikas metožu dažādība radošajās aktivitātēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas uztveres eksperimentu dizains. Praktisks uzdevums: izstrādāt un veikt vienkāršu eksperimentu par mūzikas uztveri. Rezultātu analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas uztveres eksperimentu dizains. Praktisks uzdevums: izstrādāt un veikt vienkāršu eksperimentu par mūzikas uztveri. Rezultātu analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas praktisko metožu izstrāde. Mūzikas metožu izvērtēšana un pielietojamība dažādās situācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas praktisko metožu izstrāde. Mūzikas metožu izvērtēšana un pielietojamība dažādās situācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un digitalizācija.
Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un digitalizācija.
Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un digitalizācija.
Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzika un digitalizācija.
Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas ietekmes analīze uz emocionālo stāvokli. Praktiska mūzikas ietekmes uz dalībnieku emocijām analīze. Grupas diskusija un rezultātu apkopojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas ietekmes analīze uz emocionālo stāvokli. Praktiska mūzikas ietekmes uz dalībnieku emocijām analīze. Grupas diskusija un rezultātu apkopojums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Hviid, M., Izquierdo Sanchez, S., & Jacques, S. (2017). Digitalisation and intermediaries in the music industry (CREATe Working Paper 2017/07). Munich Personal RePEc Archive.
Glicksman, J. (2020, June 22). TikTok continues to launch breakout hits, but can it sustain an artist’s career? Billboard.
Paipare, M. (2012). Muzikālais pārdzīvojums psiholoģiskajā un terapeitiskajā aspektā. Grām. V. Ļubkina, M. Ndabishibje, J. (Red.), Starptautiskās zinātniskās konferences “Sabiedrība, integrācija, izglītība” materiāli, II daļa (154.–162. lpp.). Rēzekne: RA Izdevniecība.
Eds Susan Hallam, Ian Cross, Michael Thaut. The Oxford Handbook of Music Psychology. (2016). 2nd Edition.
Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music" - William Forde Thompson (2nd Edition, 2014) Howard, G. (2020, April 15). It’s time to rethink how we use music in the era of COVID19. Forbes.
Papildu literatūra
Molnar-Szakacs I., Overy K. (2006). Music and mirror neurons: From motion to ‘e’motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1, 235–241.
Pereira C. S., Teixeira J., Figueiredo P., Xavier J., Castro S. L., Brattico E. (2011). Music and emotions in the brain: Familiarity matters. PLoS One, 6(11) e27241
Psychology of Music (Journal)
Music & Science (Journal)