Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mūzika un profesionālā darbība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_353
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt dziļākas zināšanas un veidot izpratni par mūzikas psiholoģiju un tās praktisko pielietojumu.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti pārzina mūzikas psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē mūzikas psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta mūzikas psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus.

Prasmes

1.Studenti prot lietot mūzikas psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata mūzikas psiholoģijas teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju savas mūzikas izvēlei. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo mūzikas iedarbību personības attīstībai, pielietojot to praksē.

Kompetences

1.Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt psiholoģijas kontekstā. Spēj izmantot mūzikas psiholoģijas teorētiskās atziņas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: Muzikālās dzīves panorāmas intervijas. Intervējamā un novērojamā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju, intervijas jautājumi tiek sagatavoti nodarbībā; studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18 gadiem). Sagatavota prezentācija par veiktajām intervijām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

1. Noslēguma tests: 50% no vērtējuma; 2. Pētījumu un grupu darbu prezentācija: 20% no vērtējuma; 3. Muzikālās dzīves panorāmas intervijas jautājumu izveide: 20% no vērtējuma; 4. Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās: 10% no vērtējuma.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mūzika un tās pielietojums profesionālajā darbībā. Mūzikas metožu dažādība radošajās aktivitātēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Mūzika un tās pielietojums profesionālajā darbībā. Mūzikas metožu dažādība radošajās aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzikas uztveres eksperimentu dizains. Praktisks uzdevums: izstrādāt un veikt vienkāršu eksperimentu par mūzikas uztveri. Rezultātu analīze un prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzikas uztveres eksperimentu dizains. Praktisks uzdevums: izstrādāt un veikt vienkāršu eksperimentu par mūzikas uztveri. Rezultātu analīze un prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzikas praktisko metožu izstrāde. Mūzikas metožu izvērtēšana un pielietojamība dažādās situācijās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzikas praktisko metožu izstrāde. Mūzikas metožu izvērtēšana un pielietojamība dažādās situācijās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzika un digitalizācija. Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūzika un digitalizācija. Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Mūzikas un psiholoģijas saistība: vēsturiskais pārskats. Mūzikas psiholoģijas nozīme un pielietojums mūsdienu sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mūzikas uztveres psiholoģija. Kā mēs uztveram un apstrādājam mūziku: neiropsiholoģiskie pamati. Mūzikas struktūras elementi un to ietekme uz cilvēka psiholoģisko stāvokli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas ietekme uz emocijām un garastāvokli. Mūzikas kā emocionālās regulācijas rīka izmantošana. Pētījumi par mūzikas ietekmi uz cilvēku emocionālo stāvokli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mūzika un kognitīvās funkcijas. Mūzikas loma atmiņas un uzmanības uzlabošanā. Mūzikas un kognitīvo procesu savstarpējā saistība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzika un digitalizācija. Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzika un digitalizācija. Mūzikas radīšanas rīki, platformas, aplikācijas un to izmantošana. Interaktīva mūzikas radīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas ietekmes analīze uz emocionālo stāvokli. Praktiska mūzikas ietekmes uz dalībnieku emocijām analīze. Grupas diskusija un rezultātu apkopojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas ietekmes analīze uz emocionālo stāvokli. Praktiska mūzikas ietekmes uz dalībnieku emocijām analīze. Grupas diskusija un rezultātu apkopojums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Hviid, M., Izquierdo Sanchez, S., & Jacques, S. (2017). Digitalisation and intermediaries in the music industry (CREATe Working Paper 2017/07). Munich Personal RePEc Archive.

2.

Glicksman, J. (2020, June 22). TikTok continues to launch breakout hits, but can it sustain an artist’s career? Billboard.

3.

IFPI. (2021). Global music report 2021. International Federation of the Phonographic Industry.

4.

Paipare, M. (2012). Muzikālais pārdzīvojums psiholoģiskajā un terapeitiskajā aspektā. Grām. V. Ļubkina, M. Ndabishibje, J. (Red.), Starptautiskās zinātniskās konferences “Sabiedrība, integrācija, izglītība” materiāli, II daļa (154.–162. lpp.). Rēzekne: RA Izdevniecība.

5.

Eds Susan Hallam, Ian Cross, Michael Thaut. The Oxford Handbook of Music Psychology. (2016). 2nd Edition.

6.

Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music" - William Forde Thompson (2nd Edition, 2014) Howard, G. (2020, April 15). It’s time to rethink how we use music in the era of COVID19. Forbes.

Papildu literatūra

1.

Molnar-Szakacs I., Overy K. (2006). Music and mirror neurons: From motion to ‘e’motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1, 235–241.

2.

Pereira C. S., Teixeira J., Figueiredo P., Xavier J., Castro S. L., Brattico E. (2011). Music and emotions in the brain: Familiarity matters. PLoS One, 6(11) e27241

3.

Psychology of Music (Journal)

4.

Music & Science (Journal)