Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Audioloģija un psihoakustika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_266
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
8,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt vispusīgas zināšanas par dzirdes funkciju, tās attīstību bērnu vecuma periodā. Apgūt zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, saikni starp skaņas fizikālajām īpašībām un tās radītajām sajūtām.

Priekšzināšanas

Fizikā un bioloģijā skolas līmenī, anatomijā un fizioloģijā RSU līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Tiek iegūtas zināšanas par dzirdi, tās funkciju, traucējumu veidiem, pakāpēm. Analizēt un apgūt dzirdes diagnostiskās metodes. Apgūt dzirdes traucējumu koriģēšanas iespējas ar atbilstošām dzirdes tehniskajām palīgiekārtām. Analizēt atbilstošās pedagoģiskās metodes. Tiek iegūtas zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, sajūtām un dzirdes lauka robežām. Izpratīs asihoakustiskās novērtēšanas metodes. Apgūt dzirdes diagnostiskās metodes.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs noteikt un analizēt dzirdes traucējumu veidus, dzirdes traucējumu pakāpes, dzirdes diagnostisko izmeklēšanas metožu interpretācija un analīze, spēs izvēlēties dzirdes tehnisko iekārtu, atbilstoši dzirdes traucējumam un tā pakāpei. Atbilstošu pedagoģisko metožu un taktikas pielietošana; analizēt un izvērtēt audiometrijas datu rezultātus, izskaidrot to ietekmi uz bērna dzirdes un valodas attīstību, izteikt prognozes.

Kompetences

1.Izvērtēt un analizēt dzirdes rezultātus, tehnoloģiju efektivitāti, izvērtēt un analizēt pacienta progresu, noteikt terapeitisko taktiku. Izvērtēt iegūtos dzirdes izmeklējumu rezultātus. Prasmes noteikt dzirdes lauku, dzirdes sajūtu slieksni, attiecinot uz frekvenču un intensitātes skalu. Audiometrijas rezultātu interpretācija un analīze.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras analīze, dzirdes izmeklējumu analizēšana, dzirdes tehnoloģisko iekārtu izvērtēšana, audiometrijas izmeklējumu veikšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Eksāmens: Viens praktiskais piemērs (50%), divi teorētiskie jautājumi (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes traucējumu veidi: sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāli
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Paliekošu dzirdes traucējumu riska faktori: prenatālajā, perinatālajā, postnatālajā periodā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes orgānu anatomija un fizioloģija, to nozīme atbilstošu dzirdes traucējumu izraisīšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes funkcija un tās parametri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Auditoro prasmju attīstība bērna vecumā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fonoloģisko prasmju attīstība bērna vecumā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Komunikācija, tās atspoguļojums dzirdes traucējumu gadījumos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Subjektīva dzirdes pārbaude
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Valodas skaņas, to akustiskie rādītāji
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Skaņu fizikālais raksturojums, to atspoguļojums audiometriskajā plaknē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu fizikālais raksturojums, to atspoguļojums audiometriskajā plaknē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Dzirdes slieksnis, tā parametri, robežas, diapazons. Valodas banāns. Mūzikas lauks
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes slieksnis, tā parametri, robežas, diapazons. Valodas banāns. Mūzikas lauks
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Ģenētiski determinētie dzirdes traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ģenētiski determinētie dzirdes traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes traucējumu veidi (saslimšanas pie kurām sastop): sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāli
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes traucējumu veidu raksturojošās pazīmes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi); individuālie ausu ieliktņi; kohleārie implanti; klausīšanās iekārtas (FM, indukcijas cilpas, gaismas indikatori)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes pārbaudes metodes: subjektīvās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes pārbaudes metodes: objektīvas (elektrofizioloģiskās)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Stanley A. Gelfand. Essentials of Audiology, Thieme, 2016.

2.

Jerry L. Northern, Marion P. Downs. Hearing in Children. Williams&Wilkins Moore BCJ. Cochlear Hearing Loss, Whurr, London, 2014.

3.

Stach BA. Clinical Audiology. An Introduction. Singular Publishing Group Inc, London, 2022.

4.

Brian C.J. Moore. An Introduction to the Psychology of Hearing. 5th ed. Academic Press, 2013.

5.

Moore B.C.J. Cochlear. Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. (izdevums akceptējams)

Papildu literatūra

1.

American Speech-Language-Hearing Association (ASHA). Guidelines for the Audiologic Assessment of Children From Birth to 5 Years of Age. 2004.

2.

Brian C.J. Moore. Cochlear Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. 150-165; 225-227.

3.

Bryant P.E., Bradley L., MacLean M., Crossland J. Nursery Rhymes, Phonological Skills and Reading. J. Child Lang. 16: 408- 425, 1989.

4.

Clark G. Cochlear Implants. Fundamentals & Applications. Springer, 2003., 1-11; 381-402; 397-405; 707-727.

5.

Clark G., Tong Y.C., Martin L.F. A Multiple Channel Cochlear Implant: an Evaluation Using Nonsense Syllables, 1981. Annals of Otology, Rhinology and Laryngology 90; 227-230.

6.

Brad A. Stach. Clinical Audiology. Singular Publishing Group Inc. 2022. 53-70; 70-78; 230- 241.

Citi informācijas avoti

1.

Internets