Audioloģija un psihoakustika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Tiek iegūtas zināšanas par dzirdi, tās funkciju, traucējumu veidiem, pakāpēm. Analizēt un apgūt dzirdes diagnostiskās metodes. Apgūt dzirdes traucējumu koriģēšanas iespējas ar atbilstošām dzirdes tehniskajām palīgiekārtām. Analizēt atbilstošās pedagoģiskās metodes. Tiek iegūtas zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, sajūtām un dzirdes lauka robežām. Izpratīs asihoakustiskās novērtēšanas metodes. Apgūt dzirdes diagnostiskās metodes.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs noteikt un analizēt dzirdes traucējumu veidus, dzirdes traucējumu pakāpes, dzirdes diagnostisko izmeklēšanas metožu interpretācija un analīze, spēs izvēlēties dzirdes tehnisko iekārtu, atbilstoši dzirdes traucējumam un tā pakāpei. Atbilstošu pedagoģisko metožu un taktikas pielietošana; analizēt un izvērtēt audiometrijas datu rezultātus, izskaidrot to ietekmi uz bērna dzirdes un valodas attīstību, izteikt prognozes.
Kompetences
1.Izvērtēt un analizēt dzirdes rezultātus, tehnoloģiju efektivitāti, izvērtēt un analizēt pacienta progresu, noteikt terapeitisko taktiku. Izvērtēt iegūtos dzirdes izmeklējumu rezultātus. Prasmes noteikt dzirdes lauku, dzirdes sajūtu slieksni, attiecinot uz frekvenču un intensitātes skalu. Audiometrijas rezultātu interpretācija un analīze.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras analīze, dzirdes izmeklējumu analizēšana, dzirdes tehnoloģisko iekārtu izvērtēšana, audiometrijas izmeklējumu veikšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens: Viens praktiskais piemērs (50%), divi teorētiskie jautājumi (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes traucējumu veidi: sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāli
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Paliekošu dzirdes traucējumu riska faktori: prenatālajā, perinatālajā, postnatālajā periodā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes orgānu anatomija un fizioloģija, to nozīme atbilstošu dzirdes traucējumu izraisīšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes funkcija un tās parametri
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Auditoro prasmju attīstība bērna vecumā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fonoloģisko prasmju attīstība bērna vecumā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Komunikācija, tās atspoguļojums dzirdes traucējumu gadījumos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Subjektīva dzirdes pārbaude
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Valodas skaņas, to akustiskie rādītāji
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Skaņu fizikālais raksturojums, to atspoguļojums audiometriskajā plaknē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu fizikālais raksturojums, to atspoguļojums audiometriskajā plaknē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Dzirdes slieksnis, tā parametri, robežas, diapazons. Valodas banāns. Mūzikas lauks
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes slieksnis, tā parametri, robežas, diapazons. Valodas banāns. Mūzikas lauks
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ģenētiski determinētie dzirdes traucējumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ģenētiski determinētie dzirdes traucējumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes traucējumu veidi (saslimšanas pie kurām sastop): sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāli
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes traucējumu veidu raksturojošās pazīmes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi); individuālie ausu ieliktņi; kohleārie implanti; klausīšanās iekārtas (FM, indukcijas cilpas, gaismas indikatori)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes pārbaudes metodes: subjektīvās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes pārbaudes metodes: objektīvas (elektrofizioloģiskās)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Stanley A. Gelfand. Essentials of Audiology, Thieme, 2016.
Jerry L. Northern, Marion P. Downs. Hearing in Children. Williams&Wilkins Moore BCJ. Cochlear Hearing Loss, Whurr, London, 2014.
Stach BA. Clinical Audiology. An Introduction. Singular Publishing Group Inc, London, 2022.
Brian C.J. Moore. An Introduction to the Psychology of Hearing. 5th ed. Academic Press, 2013.
Moore B.C.J. Cochlear. Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
American Speech-Language-Hearing Association (ASHA). Guidelines for the Audiologic Assessment of Children From Birth to 5 Years of Age. 2004.
Brian C.J. Moore. Cochlear Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. 150-165; 225-227.
Bryant P.E., Bradley L., MacLean M., Crossland J. Nursery Rhymes, Phonological Skills and Reading. J. Child Lang. 16: 408- 425, 1989.
Clark G. Cochlear Implants. Fundamentals & Applications. Springer, 2003., 1-11; 381-402; 397-405; 707-727.
Clark G., Tong Y.C., Martin L.F. A Multiple Channel Cochlear Implant: an Evaluation Using Nonsense Syllables, 1981. Annals of Otology, Rhinology and Laryngology 90; 227-230.
Brad A. Stach. Clinical Audiology. Singular Publishing Group Inc. 2022. 53-70; 70-78; 230- 241.
Citi informācijas avoti
Internets