Masu komunikācija un kritiskās mediju studijas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti prot nosaukt un izklāstīt galvenās teorētiskās pieejas un aktuālos jautājumus masu komunikācijas, sabiedrības un kultūras jomā, un veidot analīzes pamatu patstāvīgam pētījumam žurnālistikas, sabiedrisko attiecību vai multimediju komunikācijas jomā.
Prasmes
1.Studenti ir gatavi: • identificēt un analizēt procesus un problēmas dažādās masu komunikācijas jomās un dažādos aspektos – mediju organizācijas un sistēmu, auditoriju un mediju lietojumu, saturu, mediju ietekmi uz sabiedrību un kultūru; • veidot vēstījumus un analītiskus darbus publiskajai komunikācijai, ņemot vērā masu auditorijas un masu komunikācijas specifiku; • veidot bakalaura darba konceptuāli teorētisko dizainu.
Kompetences
1.Studenti spēj pielietot savas zināšanas masu komunikācijas jomā, lai attīstītu patstāvīgus pētījumus žurnālistikā, sabiedriskajās attiecībās un multimediju komunikācijas praksē, balstoties uz precīzi izvēlētu teorētisko perspektīvu ar tās konceptuālo un metodoloģisko aparātu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgā darba (jāveic empīrisks pētījums un jāiesniedz referāts par šo pētījumu) par noteiktu mediju vai žurnālistu, vai citu komunikatoru (sabiedrisko attiecību uzņēmumu utt.) tēmas izvēle un prezentācija, balstoties uz kādu no apgūtajām teorētiskajām pieejām un ar atsaucēm uz šajā studiju kursā apgūto komunikācijas teorētisko literatūru.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Dalība lekcijās un diskusijās, teorētisko tekstu analīze, referāts par patstāvīgo darbu un tā prezentācija (50% no gala vērtējuma) un rakstisks eksāmens (50% no gala vērtējuma). Rakstisks eksāmens ir vērsts uz studiju kursā apgūstamo komunikācijas teoriju izpratnes un to saiknes ar profesionālo praksi noskaidrošanu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija. Ievads masu komunikācijas teorijās. Pārskats par dienaskārtības noteikšanu, Lietojuma un apmierinājuma teoriju, rāmēšanas teoriju.
Jautājums: kā masu komunikācijas teorijas var palīdzēt izprast mediju ietekmi uz sabiedrību?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija. Dienaskārtības noteikšana un tās galvenie koncepti. Mediju dienaskārtības noteikšanas teorijas pielietošana: politiskās kampaņas, sociālie mediji.
Jautājums: kā mediji ietekmē to, kādus jautājums sabiedrība uzskata par būtiskiem?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: mediju patēriņa analīze.
Individuālais izvērtējums: veikt savu mediju lietojuma analīzi, identificēt lietošanas paradums + grupu diskusija: kā mediju lietošanu ietekmē daudzveidīgi faktori (demogrāfija, intereses, vienaudži).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Kultivācijas teorija: mediju lietošanas ilgtermiņa efektu ietekme uz realitātes uztveri.
Jautājums: kā konkrēta mediju satura lietošana ilgtermiņā ietekmē mūsu pasaules uzskatus?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Mediju rakstu analīze (izmantojot kontentanalīzi kā metodi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija. Rāmēšanas teorija: kā mediju rāmējumi ietekmē auditorijas uztveri.
Jautājums: kā mediju rāmējumi ietekmē sabiedrisko domu?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medijpratība un kritiskā domāšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medijpratība un kritiskā domāšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medijpratības darbnīca + grupu refleksija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medijpratības darbnīca + grupu refleksija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās studijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās studijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija. Ievads masu komunikācijas teorijās. Pārskats par dienaskārtības noteikšanu, Lietojuma un apmierinājuma teoriju, rāmēšanas teoriju.
Jautājums: kā masu komunikācijas teorijas var palīdzēt izprast mediju ietekmi uz sabiedrību?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija. Dienaskārtības noteikšana un tās galvenie koncepti. Mediju dienaskārtības noteikšanas teorijas pielietošana: politiskās kampaņas, sociālie mediji.
Jautājums: kā mediji ietekmē to, kādus jautājums sabiedrība uzskata par būtiskiem?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: mediju patēriņa analīze.
Individuālais izvērtējums: veikt savu mediju lietojuma analīzi, identificēt lietošanas paradums + grupu diskusija: kā mediju lietošanu ietekmē daudzveidīgi faktori (demogrāfija, intereses, vienaudži).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Kultivācijas teorija: mediju lietošanas ilgtermiņa efektu ietekme uz realitātes uztveri.
Jautājums: kā konkrēta mediju satura lietošana ilgtermiņā ietekmē mūsu pasaules uzskatus?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Mediju rakstu analīze (izmantojot kontentanalīzi kā metodi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija. Rāmēšanas teorija: kā mediju rāmējumi ietekmē auditorijas uztveri.
Jautājums: kā mediju rāmējumi ietekmē sabiedrisko domu?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medijpratība un kritiskā domāšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medijpratības darbnīca + grupu refleksija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mediji un komunikācijas zinātne. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2021
Veinberga, Sandra. Masmediji: Prese, radio un televīzija. Rīga: Zvaigzne ABS, 2005, 6-90.lpp.
Apsalons, Edmunds. Komunikācijas kompetence: Kā saprasties un veidot attiecības. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013, 11.-44.lpp.
Fiske, John. Introduction to Communication Studies. 2nd ed. London, New York: Routledge, 1990.
Papildu literatūra
McQuail, D. Mass Communication Theory. London: SAGE Publication, 2010.
Hallin, Daniel C, Mancini, Paolo. Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. New York: Cambridge University Press, 2004.
Rožukalne, Anda. Kam pieder Latvijas mediji? Monogrāfija par Latvijas mediju sistēmu un ietekmīgākajiem mediju īpašniekiem. Rīga: Zinātne, 2013.
Luhmann, Niklas. The Reality of the Mass Media. Stanford: Stanford University Press, 2000.
McLuhan, Marshall. The Medium is the Message. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2001