Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Masu komunikācija un kritiskās mediju studijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_123
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem teorētiskas zināšanas un analītiskos rīkus, kā arī praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas, lai izprastu un kritiski izvērtētu savu mijiedarbību ar mediju vidi.

Priekšzināšanas

Studentiem jābūt priekšzināšanām par komunikācijas principiem, mediju konceptiem. Vēlams, lai studenti ir apmeklējuši kursus Ievads komunikācijas teorijās un Ievads socioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti prot nosaukt un izklāstīt galvenās teorētiskās pieejas un aktuālos jautājumus masu komunikācijas, sabiedrības un kultūras jomā, un veidot analīzes pamatu patstāvīgam pētījumam žurnālistikas, sabiedrisko attiecību vai multimediju komunikācijas jomā.

Prasmes

1.Studenti ir gatavi: • identificēt un analizēt procesus un problēmas dažādās masu komunikācijas jomās un dažādos aspektos – mediju organizācijas un sistēmu, auditoriju un mediju lietojumu, saturu, mediju ietekmi uz sabiedrību un kultūru; • veidot vēstījumus un analītiskus darbus publiskajai komunikācijai, ņemot vērā masu auditorijas un masu komunikācijas specifiku; • veidot bakalaura darba konceptuāli teorētisko dizainu.

Kompetences

1.Studenti spēj pielietot savas zināšanas masu komunikācijas jomā, lai attīstītu patstāvīgus pētījumus žurnālistikā, sabiedriskajās attiecībās un multimediju komunikācijas praksē, balstoties uz precīzi izvēlētu teorētisko perspektīvu ar tās konceptuālo un metodoloģisko aparātu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgā darba (jāveic empīrisks pētījums un jāiesniedz referāts par šo pētījumu) par noteiktu mediju vai žurnālistu, vai citu komunikatoru (sabiedrisko attiecību uzņēmumu utt.) tēmas izvēle un prezentācija, balstoties uz kādu no apgūtajām teorētiskajām pieejām un ar atsaucēm uz šajā studiju kursā apgūto komunikācijas teorētisko literatūru. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Dalība lekcijās un diskusijās, teorētisko tekstu analīze, referāts par patstāvīgo darbu un tā prezentācija (50% no gala vērtējuma) un rakstisks eksāmens (50% no gala vērtējuma). Rakstisks eksāmens ir vērsts uz studiju kursā apgūstamo komunikācijas teoriju izpratnes un to saiknes ar profesionālo praksi noskaidrošanu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. Ievads masu komunikācijas teorijās. Pārskats par dienaskārtības noteikšanu, Lietojuma un apmierinājuma teoriju, rāmēšanas teoriju. Jautājums: kā masu komunikācijas teorijas var palīdzēt izprast mediju ietekmi uz sabiedrību?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. Dienaskārtības noteikšana un tās galvenie koncepti. Mediju dienaskārtības noteikšanas teorijas pielietošana: politiskās kampaņas, sociālie mediji. Jautājums: kā mediji ietekmē to, kādus jautājums sabiedrība uzskata par būtiskiem?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: mediju patēriņa analīze. Individuālais izvērtējums: veikt savu mediju lietojuma analīzi, identificēt lietošanas paradums + grupu diskusija: kā mediju lietošanu ietekmē daudzveidīgi faktori (demogrāfija, intereses, vienaudži).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija: Kultivācijas teorija: mediju lietošanas ilgtermiņa efektu ietekme uz realitātes uztveri. Jautājums: kā konkrēta mediju satura lietošana ilgtermiņā ietekmē mūsu pasaules uzskatus?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs. Mediju rakstu analīze (izmantojot kontentanalīzi kā metodi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. Rāmēšanas teorija: kā mediju rāmējumi ietekmē auditorijas uztveri. Jautājums: kā mediju rāmējumi ietekmē sabiedrisko domu?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratība un kritiskā domāšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratība un kritiskā domāšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratības darbnīca + grupu refleksija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratības darbnīca + grupu refleksija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās studijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās studijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. Ievads masu komunikācijas teorijās. Pārskats par dienaskārtības noteikšanu, Lietojuma un apmierinājuma teoriju, rāmēšanas teoriju. Jautājums: kā masu komunikācijas teorijas var palīdzēt izprast mediju ietekmi uz sabiedrību?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. Dienaskārtības noteikšana un tās galvenie koncepti. Mediju dienaskārtības noteikšanas teorijas pielietošana: politiskās kampaņas, sociālie mediji. Jautājums: kā mediji ietekmē to, kādus jautājums sabiedrība uzskata par būtiskiem?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: mediju patēriņa analīze. Individuālais izvērtējums: veikt savu mediju lietojuma analīzi, identificēt lietošanas paradums + grupu diskusija: kā mediju lietošanu ietekmē daudzveidīgi faktori (demogrāfija, intereses, vienaudži).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija: Kultivācijas teorija: mediju lietošanas ilgtermiņa efektu ietekme uz realitātes uztveri. Jautājums: kā konkrēta mediju satura lietošana ilgtermiņā ietekmē mūsu pasaules uzskatus?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs. Mediju rakstu analīze (izmantojot kontentanalīzi kā metodi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lekcija. Rāmēšanas teorija: kā mediju rāmējumi ietekmē auditorijas uztveri. Jautājums: kā mediju rāmējumi ietekmē sabiedrisko domu?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratība un kritiskā domāšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratības darbnīca + grupu refleksija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mediji un komunikācijas zinātne. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2021

2.

Veinberga, Sandra. Masmediji: Prese, radio un televīzija. Rīga: Zvaigzne ABS, 2005, 6-90.lpp.

3.

Apsalons, Edmunds. Komunikācijas kompetence: Kā saprasties un veidot attiecības. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013, 11.-44.lpp.

4.

Fiske, John. Introduction to Communication Studies. 2nd ed. London, New York: Routledge, 1990.

Papildu literatūra

1.

McQuail, D. Mass Communication Theory. London: SAGE Publication, 2010.

2.

Hallin, Daniel C, Mancini, Paolo. Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. New York: Cambridge University Press, 2004.

3.

Rožukalne, Anda. Kam pieder Latvijas mediji? Monogrāfija par Latvijas mediju sistēmu un ietekmīgākajiem mediju īpašniekiem. Rīga: Zinātne, 2013.

4.

Luhmann, Niklas. The Reality of the Mass Media. Stanford: Stanford University Press, 2000.

5.

McLuhan, Marshall. The Medium is the Message. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2001