Statistiskās datu apstrādes metodes psiholoģijā
Studiju kursa īstenotājs
Baložu iela 14A statistika@rsu.lv, www.rsu.lv/statlab
Par studiju kursu
Mērķis
Iepazīstināt ar statistikās datu apstrādes pamatiem, statistikas metodēm un to pielietošanas iespējām, attīstīt prasmi apstrādāt un analizēt psiholoģiskajā pētījumā iegūtos datus un interpretēt rezultātus.
Priekšzināšanas
Vispārīgā psiholoģija, vidējās izglītības līmenim atbilstošas zināšanas informātikā un matemātikā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē matemātiskās statistikas pamatjēdzienus, atpazīst formulas, raksturo matemātiskās statistikas paņēmienus un metodes, nosauc un raksturo datu analīzes pamatprincipus programmā SPSS
2.Pārzin datu veidus un mērskalas
3.Pārzin to, kas ir empīriskie sadalījumi, to statistiskie raksturotāji un grafiskie attēlojumi
4.Izprot statistisko testu pārbaudīšanu
5.Pārzin parametrisko un neparametrisko testu atšķirības
Prasmes
1.Studenti prot apstrādāt datus un analizēt statistiskos rādītājus, darīt korektus secinājumus
2.Prot datu ievadīšanu un kodēšanu
3.Prot aprēķināt empīriskos sadalījumus, to statistiskos raksturotājus un prot veidot grafiskos attēlojumus
4.Prot populācijas parametru vērtēšanu
5.Veikt statistiskās hipotēzes pārbaudes soļus
6.Prot veikt t testus, ANOVA
7.Prot noformēt pētījumā iegūtos rezultātus APA stilā tabulās un attēlos
Kompetences
1.Studenti spēj pieņemt lēmumu par piemērotu datu apstrādes metožu lietošanu attiecīgā situācijā, izvirzīto hipotēžu pierādīšanai vai pētījuma jautājumu noskaidrošanai
2.Atbilstoši mērskalām lietot centrālās tendences, izkliedes, asimetrijas un ekscesa rādītājus
3.Saprast, kurā gadījumā izvēlēties t test vai ANOVA
4.Prast izvēlēties atbilstošo parametrisko vai neparametrisko testu
5.Zināt, kādā gadījumā izmanto hi-kvadrāta testu un Kolmogorova-Smirnova testu
6.Saprast, kad jāizmanto korelācijas analīze
7.Izvēlēties un veikt regresijas analīzi atbilstoši pētījuma vajadzībai
8.Prast izvēlēties atbilstošas neparametrisko sakarību pētīšanas metodes
9.Prast pielietot faktoranalīzi psiholoģijas pētījumos
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgas norādītās literatūras studijas |
||
|
2.
Kvantitatīvs pētījums psiholoģijā |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sekmīgi izpildīts datorizēts nobeiguma tests “SPSS programma un tās pielietošana datu apstrādē psiholoģiskajā pētījumā |
||
|
2.
Lekciju un nodarbību apmeklējums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskais pētījums. Pētījumu veidi. Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
IBM SPSS Statistics vide pētījumu apstrādē un analīzē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Datu veidi un mērskalas
|
|
Datu sākotnējā apstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Datu ievadīšana un kodēšana (IBM SPSS)
|
|
Datu sākotnējā apstrāde (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Empīriskie sadalījumi un to statistiskie raksturotāji un grafiskie attēlojumi
|
|
Centrālās tendences, izkliedes, asimetrijas un ekscesa rādītāji
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Empīriskie sadalījumi un to atbilstība normālsadalījumam (IBM SPSS)
|
|
Centrālās tendences, variācijas, asimetrijas un ekscesa rādītāju aprēķināšana (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Populācija un izlase (izlases metode un veidi, populācijas parametru vērtēšana)
|
|
Statistiskās hipotēzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Parametriskās metodes: t tests
|
|
Parametriskās metodes: dispersijas analīze ANOVA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Stjūdenta t tests (IBM SPSS)
|
|
Dispersijas analīze ANOVA (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās metodes: χ² tests, Kolmogorova-Smirnova tests
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
χ² tests, Kolmogorova-Smirnova tests (SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās metodes: Manna-Vitnija tests, Vilkoksona tests, Kruskola-Volisa tests
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Manna-Vitnija tests, Vilkoksona tests, Kruskola-Volisa tests (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Korelācijas analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Korelācijas analīze (IBM SPSS)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Regresijas analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Regresijas analīze (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās sakarību pētīšanas metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās sakarību pētīšanas metodes (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Faktoranalīzes būtība un pielietojums psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Faktoranalīze (IBM SPSS)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs “Kvantitatīvie pētījumi un statistiskās datu apstrādes metodes zinātniskajos rakstos”
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Datorizēts nobeiguma tests “IBM SPSS programma un tās pielietošana datu apstrādē psiholoģiskajā pētījumā”
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskais pētījums. Pētījumu veidi. Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
IBM SPSS Statistics vide pētījumu apstrādē un analīzē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu veidi un mērskalas
|
|
Datu sākotnējā apstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu ievadīšana un kodēšana (IBM SPSS)
|
|
Datu sākotnējā apstrāde (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Empīriskie sadalījumi un to statistiskie raksturotāji un grafiskie attēlojumi
|
|
Centrālās tendences, izkliedes, asimetrijas un ekscesa rādītāji
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Empīriskie sadalījumi un to atbilstība normālsadalījumam (IBM SPSS)
|
|
Centrālās tendences, variācijas, asimetrijas un ekscesa rādītāju aprēķināšana (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populācija un izlase (izlases metode un veidi, populācijas parametru vērtēšana)
|
|
Statistiskās hipotēzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parametriskās metodes: t tests
|
|
Parametriskās metodes: dispersijas analīze ANOVA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Stjūdenta t tests (IBM SPSS)
|
|
Dispersijas analīze ANOVA (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās metodes: χ² tests, Kolmogorova-Smirnova tests
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
χ² tests, Kolmogorova-Smirnova tests (SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās metodes: Manna-Vitnija tests, Vilkoksona tests, Kruskola-Volisa tests
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Manna-Vitnija tests, Vilkoksona tests, Kruskola-Volisa tests (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korelācijas analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Korelācijas analīze (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Regresijas analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Regresijas analīze (IBM SPSS)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās sakarību pētīšanas metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neparametriskās sakarību pētīšanas metodes (IBM SPSS)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Faktoranalīzes būtība un pielietojums psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Faktoranalīze (IBM SPSS)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs “Kvantitatīvie pētījumi un statistiskās datu apstrādes metodes zinātniskajos rakstos”
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datorizēts nobeiguma tests “IBM SPSS programma un tās pielietošana datu apstrādē psiholoģiskajā pētījumā”
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Metodiskie norādījumi kursa darbu un bakalaura darbu izstrādei psiholoģijas studentiem
Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva (2021). K. Mārtinsones un A. Piperes zin. red. Rīga: RSU.
Kristapsone S. (2019). Statistiskās analīzes metodes pētījumā. Rīga: Turība.
Field A. (2024). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 6th ed. SAGE
Papildu literatūra
Krastiņš O., Ciemiņa I. (2003). Statistika. Rīga: LR CSP.
Krastiņš O. (2003). Ekonometrija. Rīga: LR CSP.
Moore, D. S. (2021). The basic practice of statistics. New York: W. H. Freeman & Company.