Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot tehnisko palīglīdzekļu aprites procesu par valsts budžeta līdzekļiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem; • aprakstīt tehnisko palīglīdzekļu izvēles un pielāgošanas pamatprincipus personām ar dažādiem funkcionālajiem ierobežojumiem; • izskaidrot ergoterapeita klīniskās domāšanas procesu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšanā.
Prasmes
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • novērtēt personas funkcionēšanu saskaņā ar Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas nosauktajiem funkcionēšanas līmeņiem: ķermenis, indivīds, sabiedrības līmenis un konteksti; • analizēt novērtēšanas datus un interpretēt novērtējumu, izglītojot klientu/ pacientu, tuviniekus, citas ārstniecības personas par novērtēšanas rezultātiem; • identificēt un novērtēt personas vajadzības pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem saskaņā ar SFK funkcionēšanas līmeņiem; • novērtēt tehniskā palīglīdzekļa atbilstību personas funkcionēšanai un vides kontekstam; • sagatavot ergoterapeita atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem; • izskaidrot tehniskā palīglīdzekļa lietošanas pamatprincipus klientam/ pacientam, tuviniekiem un atbalsta personām; • prezentēt grupu darbu.
Kompetences
1.Kursa apguves laikā students pilnveidos prasmes atlasīt un analizēt informāciju, sadarboties, demonstrēs prasmes klīniskajā domāšanā, izklāstot un argumentējot savu viedokli, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu grupā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras studijas, patstāvīgi apkopo informāciju un sagatavo prezentāciju par tehniskiem palīglīdzekļiem personām ar funkcionāliem ierobežojumiem, klīnisko gadījumu analīze.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā individuāli un grupās veiktās prezentācijas atbilstoši mācību uzdevuma tēmai, rakstisks eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, to klasificēšanas iespējas. Tehnisko palīglīdzekļu apriti regulējošie normatīvie akti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Mobilitātes tehnisko palīglīdzekļu veidi, to tehniskās specifikācijas un adaptācijas iespējas personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Riteņkrēslu veidi, to tehniskās specifikācijas, un adaptācijas iespējas personām ar dažādiem funkcionālajiem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Pašaprūpes tehnisko palīglīdzekļu veidi, to tehniskās specifikācijas un adaptācijas iespējas personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. Mācību uzdevums "Tehnisko palīglīdzekļu aprite".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Sēdēšanas pozas novērtēšanas vadlīnijas. Sēdēšanas pozas novērtēšanas skala.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Auto transporta pārbūve un pielāgošana personām ar kustību traucējumiem. Tiflotehnisko palīglīdzekļu iedalījums. Tiflotehnikas aprite par valsts budžeta līdzekļiem. Klīniskā gadījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Mācību cikla noslēgums. Ieskaite.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ministru kabineta noteikumi Nr.1474 „Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi”, spēkā no 01.01.2010. (akceptējams izdevums)
Ministru kabineta noteikumi Nr.1472 „Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku”, spēkā no 01.01.2010. (akceptējams izdevums)
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums, spēkā no 01.01.2013.
Kylber M. et al, A European perspective on the service delivery systems for assistive technology - differences and similarities between Latvia and Sweden, J Cross-Cult Gerontol (2015) 30:51- 67.
Pain H., Pengelly S., Assistive devices for enabling occupations, Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation 6th ed., pp 453 – 468. 2010. (akceptējams izdevums)
McDonald Rachael L., Wheelchairs: posture and mobility, Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation 6th ed., pp 469- 488. 2010. (akceptējams izdevums)
Demers L., Weiss- Lambrou R., Ska B., The Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology (QUEST 2.0): An oversview and recent progress, IOS Press, Technology and Disability 14. 2002. 101 – 105. (akceptējams izdevums)
PVO, Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija, Rīga, 2003. (akceptējams izdevums)
Sociālo pakalpojumu un palīdzības likums, stājas spēkā 01.01.2003. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija,klasifikācija [International classification of functioning, disability and health], PVO, 2001
Souza A., Kelleher A., et al, Multiple sclerosis and mobility-related assistive technology: Systematic review of literature, Journal of Rehabilitation Research& Development, Volume 47, Number 3, 2010