Emocionālā pratība sociālajā darbā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apgūstot studiju kursu, students izpratīs emocionālās pratības un noturības nozīmi stresa situācijās sociālā darba praksē darbā ar klientiem un sociālā darba vadībā.
Prasmes
1.Apgūstot studiju kursu, studējošie spēs apzināties savu emocionālo potenciālu un pielietot paņēmienus emociju pārvaldīšanā, lai veicinātu savu drošumspēju darbā ar dažādām klientu grupām un veicinātu klientu dzīvesspēka (noturības) spējas; pratīs analizēt un pilnveidot individuālās emocionālās pratības prasmes efektīva komunikācijas procesa veicināšanai ar klientiem, komandas darbiniekiem un sociālā darba vadībā.
Kompetences
1.Apgūstot studiju kursu, studējošie spēs uztvert citu problēmas, izprast otra cilvēka / klienta emocionālās vajadzības, paredzēt un elastīgi atbildēt problēmsituāciju risināšanā; paaugstināt emocionālās pašapzināšanās spēju un sevis izpratni/pašizpratni par savu uzvedību saskarsmes situācijās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Pastāvīgas literatūras studijas, dalība aktivitātē, individuālo, pāru un mazo grupu darbā studiju procesa laikā. Kursā ir 3 patstāvīgie darbi, proti, Jūsu izvēlētās tēmas prezentācija (kas saistīta ar emocionālo inteliģenci/emocionālo pratību sociālā darba jomā).;
Emociju sistemātiska pašnovērošana (vismaz 2-4 nedēļu garumā) un refleksija;
Vienas metodes (emociju rats u.c.) pielietošana darbā ar klientu (pazīstamiem cilvēkiem).
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, individuālajos un grupu darbos – 10%; emociju pašnovērošanas refleksija– 20%; vienas metodes pielietošana - 20%, patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlēto emocionālās pratības tematu – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības pamatkomponenti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālā potenciāla apzināšanās un pilnveides iespējas: individuālais jeb pašpieredzes ceļš un profesionālās pilnveides ceļš.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmju nozīme emocionāli sarežģītu un ētiski dilemmisku situāciju sociālā darbā analīzē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju izpausmes ķermenī. Domu un emociju, uzvedības saistība klientu un sociālo darbinieku interakcijā. Emocionālā noturība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālais kapitāls sociālā darba vadībā, lēmumu pieņemšanā, mērķu un uzdevumu sasniegšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbinieks kā emocionālā darba veicējs un emocionāls cilvēks. Emocionālais kapitāls un emocionālās pratības jēdziens un būtība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības pamatkomponenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbinieks kā emocionālā darba veicējs un emocionāls cilvēks. Emocionālais kapitāls un emocionālās pratības jēdziens un būtība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju izpausmes ķermenī. Domu un emociju, uzvedības saistība klientu un sociālo darbinieku interakcijā. Emocionālā noturība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmju nozīme emocionāli sarežģītu un ētiski dilemmisku situāciju sociālā darbā analīzē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālais kapitāls sociālā darba vadībā, lēmumu pieņemšanā, mērķu un uzdevumu sasniegšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālā potenciāla apzināšanās un pilnveides iespējas: individuālais jeb pašpieredzes ceļš un profesionālās pilnveides ceļš.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Goulmens D. (2019). Tava emocionālā inteliģence. Jumava
Goulmens D. (2010). Destruktīvās emocijas. Kā mēs varam tās pārvarēt. Zinātnisks dialogs ar Dalailamu. Rīga: Zvaigzne ABC 519.lpp.
Matthew S. Boone. (2014). Mindfulness and Acceptance in Social Work : Evidence-Based Interventions and Emerging Applications. The Context Press Mindfulness and Acceptance Practica Series. Oakland, CA: Context Press.
Gendron Benedicte. (2017). Emotional capital: the set of emotional competencies as professional and vocational skills in emotional works and jobs.
Rupaine S. Emocionālās inteliģences nozīme sociālā darba izglītībā. DOI:10.25143/soc-darbs_2021_ISBN-9789934563928_105-122 In book: Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021 (pp.105-122).
Papildu literatūra
McCraty, Rollin. (2016). Science of the Heart, Volume 2 Exploring the Role of the Heart in Human Performance An Overview of Research Conducted by the HeartMath Institute. 10.13140/RG.2.1.3873.5128.
Howe D. (2009). The emotionally intelligent social worker. Basingstoke Palgrave.
Howe D. (2014). The Compleat social worker. Palgrave Macmillan.
Hurley J., Linsley P. (2011). Intelligence in Health and Social Care. A Guide for improving human relationships. Routledge.
Howe D. (2013). Empathy: what it is and why it matters. Palgrave Macmillan.
Karimova, H. (2019). Emotional Intelligence. The Emotion Wheel: What it is and how to use it. Positive Psychology.
Petrosino, C., Choi, K.-S., Choi, S., Back, S., & Park, S.-M. (2021). The Effects of Emotional Literacy Programs on Inmates’ Empathy, Mindfulness, and Self-Regulation: A Random-Effect Meta-Analysis. The Prison Journal, 101(3), 262–285.
Biggart L., Ward E., Cook L., Stride C. etc. (2016). Emotional Intelligence and Burnout in Child and Family Social Work: Implications for policy and practice.
Wagiman M., Shariff A. (2021). Relationships Of Emotional Literacy, Social Competence With Intellectual And Physical Students Achievement.
Knight, C., & Modi, P. (2014). The use of emotional literacy in work with sexual offenders. Probation Journal, 61(2), 132–147.
Schumacher, A. (2014). Talking Circles for Adolescent Girls in an Urban High School: A Restorative Practices Program for Building Friendships and Developing Emotional Literacy Skills. SAGE Open.
Cottingham, Marci. (2016). Theorizing emotional capital. Theory and Society. 45. 10.1007/s11186-016-9278-7.
Allingham, S. (2020). Emotional literacy in the early years: Helping children balance body and mind. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
Oplatka, I., & Arar, K. (Eds.). (2019). Emotion management and feelings in teaching and educational leadership : A cultural perspective. ProQuest Ebook Central
Gibson, M. (2019). Pride and Shame in Child and Family Social Work : Emotions and the search for humane practice / Matthew Gibson.