Treniņu teorija un plānošana
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot pamatzināšanas par treniņu teorijas principu ievērošana daudzgadu plānošanā sporta treniņos, iegūt zināšanas par treniņu teorijas izmantošanas iespējām dažāda vecuma, dzimuma un fiziskās sagatavotības bērniem un pusaudžiem un to komplekso lomu sporta treniņu procesā.
Priekšzināšanas
Studiju kursu Sporta teorija, Vecumposmu un sporta fizioloģija, Bioķīmija, Cilvēka funkcionēšana sekmīga apguve.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina vecumposmu īpatnības bērnu un jauniešu fizisko aktivitāšu organizēšanā
Trenera gada plāna aizstāvēšana • Rotaļas, šķēršļu joslas un stafetes vecumposmos • Netradicionāli vingrinājumi
2.Zina un ievēro praksē sagatavošanas veidus un apjomu dažādos vecumposmos
Netradicionāli vingrinājumi • Vingrinājumu izvēle sporta veidā ārējās vides apstākļos • Rotaļas, šķēršļu joslas un stafetes vecumposmos
Prasmes
1.Prot piemērot fizisko īpašību attīstīšanas vingrinājumus, atbilstoši vecumposmu specifikai
Rotaļas, šķēršļu joslas un stafetes vecumposmos • Trenera gada plāna aizstāvēšana • Vingrinājumu izvēle sporta veidā ārējās vides apstākļos • Netradicionāli vingrinājumi
2.Izprot superkompensācijas principa ievērošanu treniņu procesa plānošanā
Trenera gada plāna aizstāvēšana
Kompetences
1.Orientējās un pielieto atlases kritērijus savā sporta veidā
Atlase savā sporta veidā
2.Pielieto fiziskās sagatavošanas vingrinājuumus dažādos apstākļos, mērķa sasniegšanai
Vingrinājumu izvēle sporta veidā ārējās vides apstākļos • Netradicionāli vingrinājumi • Rotaļas, šķēršļu joslas un stafetes vecumposmos
3.Sastāda daudzgadu treniņu plānu, ievērojot cikliskumu un periodizāciju sportā
Trenera gada plāna aizstāvēšana
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Vingrinājumu izvēle sporta veidā ārējās vides apstākļos |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Ārējās vides apstākļos nepieciešams atrast vienu vai vairākus priekšmetus un izdomāt desmit vingrinājumus speciālās fiziskās sagatavošanas attīstīšanai vai tehnikas pilnveidei savā sporta veidā. Šo vingrinājumu izpildi nepieciešams nofilmēt, pēc tam nodarbībā tiešsaistē prezentēt ar pamatojumu, kādēļ šāds vingrinājums būtu lietderīgs savā sporta veidā. Papildus nosacījumi: - nedrīkst filmēt darbu sporta infrastruktūrā (stadioni, sporta laukumi), kā arī izmantot sporta inventāru (iekares sistēmas, gumijas, espanderi); - var izmantot vienu vai vairākus priekšmetus, bet priekšmetam jābūt kā reālai pretestībai; - par priekšmetiem netiek uzskatīts kalns, smiltis, ūdens un trepes (izņemot pārvietojamās); - par priekšmetiem netiek uzskatīta jebkāda dzīva būtne. |
||
|
2.
Rotaļas, šķēršļu joslas un stafetes vecumposmos |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Savā sporta veidā izstrādāt pēc izvēles - rotaļu, šķēršļu joslu, stafeti sekojošos vecumposmos: 1. 7 - 10 gadi; 2. 11 - 13 gadi; 3. 14 - 18 gadi. Katrā no aktivitātes veidiem jābūt vismaz pieciem elementiem, kas nepieciešami izvēlētajā sporta veidā tehnikas pilnveidei vai speciālās fiziskās sagatavotības attīstīšanai. Attiecīgā aktivitāte jānofilmē un jādemonstrē nodarbības laikā ar skaidrojumu un pamatojumu konkrētajam vecumposmam. Video materiālā jābūt nofilmētai nepārtrauktai darbībai, kurā redzami augstāk minētie pieci elementi, montēts video materiāls netiks ieskaitīts. |
||
|
3.
Netradicionāli vingrinājumi |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Savā sporta veidā atrast piecus netradicionālos vingrinājumus pāros (var ar vai bez inventāra). Studējošais veic šos vingrinājumus un izpildījumu nofilmē, pēc tam materiāls jāprezentē un jāpamato vingrinājuma pielietojums. Kopā jānofilmē pieci vingrinājumi - tiem jāprot paskaidrot vingrinājuma netradicionālais raksturs un pielietošanas specifika. Pāriniekam aktīvi jāpiedalās vingrinājuma izpildē. Par netradicionālu tiek uzskatīti vingrinājumi ar cita sporta veida līdzekļiem (inventāru, vingrinājumiem) vai tādi vingrinājumi, ko treneris reti pielieto ļoti specifisku mērķu sasniegšanai. |
||
|
4.
Atlase savā sporta veidā |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vadoties pēc lekcijas materiāla par atlasi un tās posmiem sportā, katram jānoskaidro viens atlases kritērijs katram no pieciem posmiem savā sporta veidā un tas jānofilmē vai kādā citādā veidā jāataino, izmantojot sevi vai kādu citu cilvēku kā piemēru. Atļauts izmantot trešās puses resursus. Nodarbības laikā jāskaidro attiecīgais atlases kritērijs savā sporta veidā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Trenera gada plāna aizstāvēšana |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pēc lekcijas materiāliem un noteiktajā formā jāsagatavo trenera gada plāns sportistam vai sportistu grupai savā sporta veidā. Gada plāns jāazistāv nodarbības laikā, pamatojot sagatavošanas veidu un periodizācijas pielietojumu sportista sagatavošanai sacensību darbībai. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanas veidu pielietošana sporta treniņā dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanas veidu pielietošana sporta treniņā dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu apjoms, tips un piemērošana dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu apjoms, tips un piemērošana dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu apjoms, tips un piemērošana dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību attīstīšana dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību attīstīšana dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību attīstīšana dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Superkompensācijas teorija
|
|
Atlase sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Superkompensācijas teorija
|
|
Atlase sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Superkompensācijas teorija
|
|
Atlase sportā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Superkompensācijas teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atlase sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cikliskums un periodizācija daudzgadu treniņa procesa plānošanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cikliskums un periodizācija daudzgadu treniņa procesa plānošanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cikliskums un periodizācija daudzgadu treniņa procesa plānošanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanas veidu pielietošana sporta treniņā dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanas veidu pielietošana sporta treniņā dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanas veidu pielietošana sporta treniņā dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu apjoms, tips un piemērošana dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu apjoms, tips un piemērošana dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību attīstīšana dažādos vecumposmos
|
|
Superkompensācijas teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atlase sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cikliskums un periodizācija daudzgadu treniņa procesa plānošanā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Periodization of Strength Training for Sports by Tudor O. Bompa, Carlo Buzzichelli. 2022.
Periodization: Theory and Methodology of Training by Tudor O. Bompa, Carlo Buzzichelli. 2019.
Training and Conditioning Young Athletes by Tudor O. Bompa, Sorin Sarandan. 2023.