Ievads socioloģijā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
iepazīstināt studējošos ar socioloģisko zināšanu specifiku un iespējām tās pielietot sabiedrības analīzē. Kursa gaitā studējošie apgūst socioloģijas pamatjēdzienus un klasiskās sociālo pētījumu metodes, paaugstinot kompetenci izprast sabiedrībā notiekošos procesus.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.izprot socioloģijas zinātnes pamatjēdzienus
2.izprot būtiskāko kvalitatīvo un kvantitatīvo pētniecības metožu pielietošanas principus
3.izprot socioloģiska pētījuma veikšanas posmus.
Prasmes
1.argumentēti izskaidro sociālos procesus un sociālās parādības
2.korekti izmanto sociālo pētījumu metodes un reflektē par tām
3.apkopo un analizē socioloģisko pētījumu rezultātus.
Kompetences
1.pielieto socioloģiskās zināšanas sociālo procesu analīzē
2.interpretē socioloģisko pētījumu rezultātus atbilstoši teorētiskajām atziņām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Refleksija par fokusgrupas norisi un rezultātu apkopojums |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pēc noteikta plāna izvērtēt fokusgrupas diskusiju un apkopot svarīgākos rezultātus. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Rakstisks eksāmens |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmens sastāv no 3 esejas tipa jautājumiem, kuros tiek vērtēta studējošā kompetence pielietot socioloģiskās zināšanas sociālu procesu analīzē. |
||
|
2.
Socioloģiskie jēdzieni |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par svarīgāko socioloģisko jēdzienu izpratni. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads socioloģijā.
Apraksts
Socioloģijas zinātnes rašanās, mērķi, funkcijas. Socioloģiskā “iztēlošanās”. Indivīda un sabiedrības attiecības. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības struktūra.
Apraksts
Sociālie institūti kā sociālās struktūras elementi, to klasiskās funkcijas. Indivīda loma sociālajā struktūrā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras interpretācija socioloģijā.
Apraksts
Sociālās realitātes konstruēšana, nostiprināšana un izmaiņu ieviešana. Kultūras procesu pamatjēdzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā stratifikācija un mobilitāte.
Apraksts
Sociālās noslāņošanās process, raksturīgie tipi, nevienlīdzības izpausmes, vertikālā un horizontālā sociālā mobilitāte. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socializācijas un deviances jēdziens.
Apraksts
Socializācijas teorijas, internalizācija, identitātes veidošanās, deviances teorijas, izpausmes, saistība ar sociālajām normām, formālā un neformālā sociālā kontrole. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modernitātes jēdziens.
Apraksts
Modernitāšu daudzveidība, mūsdienu sabiedrības raksturlielumi (patēriņa sabiedrība, riska sabiedrība u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads socioloģijā.
Apraksts
Socioloģijas zinātnes rašanās, mērķi, funkcijas. Socioloģiskā “iztēlošanās”. Indivīda un sabiedrības attiecības. |
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socializācijas un deviances jēdziens.
Apraksts
Socializācijas teorijas, internalizācija, identitātes veidošanās, deviances teorijas, izpausmes, saistība ar sociālajām normām, formālā un neformālā sociālā kontrole. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā stratifikācija un mobilitāte.
Apraksts
Sociālās noslāņošanās process, raksturīgie tipi, nevienlīdzības izpausmes, vertikālā un horizontālā sociālā mobilitāte. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības struktūra.
Apraksts
Sociālie institūti kā sociālās struktūras elementi, to klasiskās funkcijas. Indivīda loma sociālajā struktūrā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads socioloģijā.
Apraksts
Socioloģijas zinātnes rašanās, mērķi, funkcijas. Socioloģiskā “iztēlošanās”. Indivīda un sabiedrības attiecības. |
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
|
Sabiedrības struktūra.
Apraksts
Sociālie institūti kā sociālās struktūras elementi, to klasiskās funkcijas. Indivīda loma sociālajā struktūrā. |
|
Kultūras interpretācija socioloģijā.
Apraksts
Sociālās realitātes konstruēšana, nostiprināšana un izmaiņu ieviešana. Kultūras procesu pamatjēdzieni. |
|
Sociālā stratifikācija un mobilitāte.
Apraksts
Sociālās noslāņošanās process, raksturīgie tipi, nevienlīdzības izpausmes, vertikālā un horizontālā sociālā mobilitāte. |
|
Socializācijas un deviances jēdziens.
Apraksts
Socializācijas teorijas, internalizācija, identitātes veidošanās, deviances teorijas, izpausmes, saistība ar sociālajām normām, formālā un neformālā sociālā kontrole. |
|
Modernitātes jēdziens.
Apraksts
Modernitāšu daudzveidība, mūsdienu sabiedrības raksturlielumi (patēriņa sabiedrība, riska sabiedrība u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads socioloģijā.
Apraksts
Socioloģijas zinātnes rašanās, mērķi, funkcijas. Socioloģiskā “iztēlošanās”. Indivīda un sabiedrības attiecības. |
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības struktūra.
Apraksts
Sociālie institūti kā sociālās struktūras elementi, to klasiskās funkcijas. Indivīda loma sociālajā struktūrā. |
|
Kultūras interpretācija socioloģijā.
Apraksts
Sociālās realitātes konstruēšana, nostiprināšana un izmaiņu ieviešana. Kultūras procesu pamatjēdzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā stratifikācija un mobilitāte.
Apraksts
Sociālās noslāņošanās process, raksturīgie tipi, nevienlīdzības izpausmes, vertikālā un horizontālā sociālā mobilitāte. |
|
Socializācijas un deviances jēdziens.
Apraksts
Socializācijas teorijas, internalizācija, identitātes veidošanās, deviances teorijas, izpausmes, saistība ar sociālajām normām, formālā un neformālā sociālā kontrole. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības struktūra.
Apraksts
Sociālie institūti kā sociālās struktūras elementi, to klasiskās funkcijas. Indivīda loma sociālajā struktūrā. |
|
Kultūras interpretācija socioloģijā.
Apraksts
Sociālās realitātes konstruēšana, nostiprināšana un izmaiņu ieviešana. Kultūras procesu pamatjēdzieni. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads socioloģijā.
Apraksts
Socioloģijas zinātnes rašanās, mērķi, funkcijas. Socioloģiskā “iztēlošanās”. Indivīda un sabiedrības attiecības. |
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
|
Sabiedrības struktūra.
Apraksts
Sociālie institūti kā sociālās struktūras elementi, to klasiskās funkcijas. Indivīda loma sociālajā struktūrā. |
|
Kultūras interpretācija socioloģijā.
Apraksts
Sociālās realitātes konstruēšana, nostiprināšana un izmaiņu ieviešana. Kultūras procesu pamatjēdzieni. |
|
Sociālā stratifikācija un mobilitāte.
Apraksts
Sociālās noslāņošanās process, raksturīgie tipi, nevienlīdzības izpausmes, vertikālā un horizontālā sociālā mobilitāte. |
|
Socializācijas un deviances jēdziens.
Apraksts
Socializācijas teorijas, internalizācija, identitātes veidošanās, deviances teorijas, izpausmes, saistība ar sociālajām normām, formālā un neformālā sociālā kontrole. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģijas zinātnes teorētiskās paradigmas.
Apraksts
Strukturālais funkcionālisms, konfliktu teorija, simboliskais interakcionisms. Teorijas jēdziens, saistība ar pētniecību. |
|
Socioloģiskie pētījumi.
Apraksts
Kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas raksturojums, pielietojums sociālo procesu izpētē, svarīgāko pētniecisko metožu raksturojums. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dillon, M. 2020. Introduction to Sociological Theory. Third Edition. Wiley & Sons, Ltd.
Bite, Dina (red.). Medicīnas socioloģija. Rīga: RSU, 2022. (1.-4., 7.nod.)
Mārtinsone, Kristīne (red.), Pipere, Anita (red.). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
Bauman, Z., May, T. Thinking sociologically, Cambridge: Polity press, 2019.
Tisenkopfs T. (zin.red.) Socioloģija Latvijā. LU Akadēmiskais apgāds, 2010. (jaunākais grāmatas izdevums)
Papildu literatūra
Paula L., Korpa V. Socioloģija. LLU SZF, 2010. (jaunākais izdevums)
Eriksons E. Identitāte: jaunība un krīze. 1998.
Laķis P. Ievads socioloģijā, Zvaigzne ABC, 2002.
Latvijas ģimenes paaudzēs. LU FSI, 2018. Pieejams no: http://petijumi.mk.gov.lv/sites/default/files/title_file/Latvijas-gimenes-paaudzes-2018.pdf