Veselības jēdziens un koncepcija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās dzīvesveida ietekmi uz dzīves kvalitāti, zinās un izpratīs jēdzienus „veselība”, „preventīvie pasākumi”, „profilakse”, „neveselīga uzvedība un rīcība”, zinās par dažādām pieejām veselības jautājumu apguvē, zinās, kādas zināšanas un prasmes nepieciešamas veselīga dzīvesveida īstenošanai.
Prasmes
1.Studējošie spēs atrast un apkopot atbilstošu un piemērotu informāciju par veselību ietekmējošo riska faktoru saistību ar konkrētām slimībām, izpratīs veselības jautājumu apguves mērķi, pratīs veidot paradumus dzīvot un strādāt veselīgā vidē, lai tādējādi samazinātu slimības vai izvairītos no tām, pratīs izvēlēties piemērotus preventīvos pasākumus, pratīs atpazīt neveselīgu rīcību un izvērtēt atbilstošo informāciju, izpratīs savas un citu cilvēku vajadzības, to ietekmi uz fizisko un psihisko veselību, dzīves paradumu ietekmi uz personīgās dzīves kvalitāti un veselību.
Kompetences
1.Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs atlasīt un analizēt zinātniski - pētnieciskās pieejas par veselības jautājumiem, spēs integrēt kursa laikā iegūtās zināšanas un prasmes konkrētu individuālu vai sabiedrības veselības situāciju analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus patstāvīgos darbus par kursā apskatāmajām tēmām, kas ir daļa no pašpieredzes projekta "Paraduma maiņa", kuru studenti patstāvīgi īsteno kursa laikā, kā arī aktīvi piedalās nodarbībās.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa beigās studenti prezentē paradumu maiņas plānu un rezultātus, pamato izvēli un darbības, izdara secinājumus.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa beigās - pašpieredzes projekta "Paraduma maiņa" prezentācija. Kursa laikā studenti izstrādā un realizē pašpieredzes projektu "Paraduma maiņa" - dzīvesveida paraduma maiņu, definē to, pamato ar zinātnisku informāciju, izvirza kritērijus, identificē šķēršļus un veicinošus faktorus, sastāda plānu, dokumentē procesu un rezultātus, un to izpilda.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens. Veselības kopveselums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselību ietekmējošie faktori: iedzimtība, dzīvesveids, vide, veselības aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselību ietekmējošie faktori: iedzimtība, dzīvesveids, vide, veselības aprūpe.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis veselības izpratnē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselību ietekmējošie paradumi. Cilvēka paradumus noteicošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselību ietekmējošie paradumi. Cilvēka paradumus noteicošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība un motivācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā un sabiedrības veselība. Veselīgs dzīvesveids un dzīves kvalitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Iedzīvotāju veselība 21. gadsimtā. Saslimstības struktūras izmaiņas pēdējās desmitgadēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas slimības, to galvenie cēloņi un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas slimības, to galvenie cēloņi un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ļaundabīgo audzēju (ādas vēža, plaušu vēža) riska faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ļaundabīgo audzēju (ādas vēža, plaušu vēža) riska faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un helsisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un helsisms.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Papildu literatūra
World Health Statistics 2022: Monitoring health for the SDGs sustainable development goals / World Health Organization.
Citi informācijas avoti
www.ldusa.lv