Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pediatrija un bērnu masāža

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_713
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, lf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt izpratni par bērna organisma fizioloģiju un ar funkcionāliem traucējumiem saistītām patoloģijām, masāžas pielietošanu bērniem.

Priekšzināšanas

Cilvēka anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, propedeitika, klasiskā masāža.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīga studiju kursa prasību izpildes students zinās faktus par bērnu augšanas un attīstības fizioloģiskajiem procesiem un likumsakarībām, zīdaiņa perioda psihomotorās attīstības novērtēšanu, fizioloģijas un patoloģijas diferencēšanu, spēs nosaukt biežāk sastopamo iedzimto un iegūto veselības traucējumu izcelsmi, pazīmes, students zinās bērnu masāžas principus, pamatmetodiku, indikācijas un kontrindikācijas, Handlinga pamatprincipus.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs pielietot iegūtās zināšanas pārbaudot bērna fizisko, psihomotoro attīstību un izskaidrojot atklātos attīstības traucējumus.

2.Spēs izvērtēt masāžas pielietojamību bērniem, veikt klasisko masāžu skolas vecuma bērniem, pielietot Handlinga paņēmienus.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs integrēt apgūtās zināšanas un prasmes profesionālajā masiera darbā ar bērniem, izvērtēt iegūtos rezultātus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
Ieskaite

Studenti studē e-studiju materiālus, papildliteratūru par atbilstošajām tēmām, kuras tiek apskatītas lekcijās un nodarbībās, gatavo atbildes uz uzdotajiem jautājumiem. Studenti gatavo patstāvīgo darbu par bērnu PMA novērtēšanu un iespējamiem attīstības traucējiem, veic patstāvīgo darbu - skolas vecuma bērna masāža.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Lekciju un nodarbību apmeklējums – 75%, visu PD izpilde, praktiska masāžas un Handlinga paņēmienu demonstrācija.

2.

Eksāmens

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Noslēgumā – Eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Bērna psihomotorā attīstība no dzimšanas līdz 12 mēnešu vecumam. Beznosacījuma refleksi, to nozīme pirmajā dzīves gadā. Bērna psihomotorā attīstība mazbērna, pirmsskolas, skolas vecumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Elpošanas orgānu saslimšanas (astma, mukoviscidoze u.c.). Aizcietējumi, olbaltumu enerģētiskā trūksme, aptaukošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ādas funkcijas, kaulu - locītavu sistēmas funkcijas. Iedzimtās patoloģijas – iedzimtais gūžas mežģījums, kāju deformācijas, greizās pēdas, greizais kakls. Krūšu kurvja iedzimtās un iegūtās deformācijas. Rahīts. Bērnu cerebrālā trieka, tās formas, neiroloģiski traucējumi. Funkcionāla enurēze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kaulu muskuļu locītavu slimības bērniem. Traumas pediatriskajā praksē. Juvenīlā osteohondroze. Hipertoniskā slimība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Jēdziens par kustību steriotipu, fāziskie un posturālie muskuļi. Reflektorie vingrinājumi pirmajā dzīves gadā. Ieskats “Boboth”metodē, tās galvenie principi. “Handling“ elementi bērnu masiera praksē. Bērnu masāžas indikācijas un kontrindikācijas.Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Iedzimtu gūžas mežģījumu; b. Stājas defektiem; c. Kāju deformācijām; d. Greizām pēdām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Jēdziens par kustību steriotipu, fāziskie un posturālie muskuļi. Reflektorie vingrinājumi pirmajā dzīves gadā. Ieskats “Boboth”metodē, tās galvenie principi. “Handling“ elementi bērnu masiera praksē. Bērnu masāžas indikācijas un kontrindikācijas.Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Iedzimtu gūžas mežģījumu; b. Stājas defektiem; c. Kāju deformācijām; d. Greizām pēdām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Skoliotisku stāju; b. Krūšu kurvja iedzimtām un iegūtām deformācijām; c. Greizo kaklu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Skoliotisku stāju; b. Krūšu kurvja iedzimtām un iegūtām deformācijām; c. Greizo kaklu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Masāža bērniem ar: a. kuņģa zarnu trakta saslimšanām; b. elpošanas orgānu saslimšanām; c. funkcionālu enurēzi; d. aptaukošanos; e. Rahītu; f. Olbaltumu enerģētisko trūksmi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Masāža bērniem ar: a. neiroloģiskiem traucējumiem, bērnu cerebrālo trieku; b. traumām; c. Juvenīlo osteohondrozi; d. hipertonisko slimību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Masāža bērniem ar: a. neiroloģiskiem traucējumiem, bērnu cerebrālo trieku; b. traumām; c. Juvenīlo osteohondrozi; d. hipertonisko slimību.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Brauburgere B. Zīdaiņu masāža: patīkama, veselīga, nomierinoša. Rīga, 2010 (akceptējams izdevums)

2.

Robert M., Kliegman MD. Nelson Textbook of Pediatrics. 22th Edition, 2025.

3.

Čirko A., Kalniņa I. Fiziskās un garīgās attīstības novērtēšana bērnam vecumā no vienas nedēļas līdz pieciem gadiem un garīgās attīstības novērtēšanas lapas aizpildīšanas metodika. Jaundzimušo un zīdaiņu, un bērnu veselības aprūpe un izvērtēšana ambulatorajā praksē. Metodiskais materiāls, Rīga, 2019

4.

Geske R. Bērna bioloģiskā attīstība. RaKa, 2005., 310. Lpp. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Bērnu reimatiskās slimības

2.

Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai

3.

Vadlīnijas bērnu un pusaudžu attīstības izvērtēšanai. Metodiskie ieteikumi. 2013

4.

Zeidlers I. Ārstnieciskā masāža : kā apgūt un izmantot masāžu dažādu slimību ārstēšanā. māksl. Uldis Baltutis. Rīga : Avots, 2017. - 168 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

SSK-10 klasifikācija