Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_050
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Teorētiski un praktiski apgūt supervīzijas metodes un tehnikas supervīzijas procesam dažādās profesionālajās vidēs, attīstīt prasmi pielietot konsultēšanas mikroprasmes supervīzijā individuāli un grupā reflektīvajā aplī, pilnveidot zināšanas, prasmes un kompetenci par konflikta lomu un nozīmi supervīzijā no supervizora un supervizējamā perspektīvas un piedāvāt apgūt praktiskas intervences konflikta risināšanai.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Supervīzijas vēsture un teorijas, Supervizora profesionālā darbība, individuāla supervīzija, Supervīzija grupā, Supevizora personības kvalitātes, Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais definē un apraksta problēmu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, izprot un izskaidro atšķirības konsultēšanas un supervīzijas procesā. Sistēmiskos jēdzienos apraksta starppersonu komunikāciju dažādās profesionālajās vidēs. Raksturo iespējamos konfliktus supervīzijā, apraksta to veidus, vadības iespējas un mediācijas pamatprincipus. Izskaidro konfliktu risināšanas stratēģijas. Apraksta sociālo, kultūras un vides faktoru ietekmi uz cilvēku.

Prasmes

1.Praktiski demonstrē konsultēšanas mikroprasmju modeli un metodes un tehnikas dažādas reflektīvā apļa daļās. Atbilstoši dotajam gadījumam izvēlas metodes supervīzijas procesam. Pielieto konfliktu risināšanas stratēģijas mācību grupā lomu spēlēs. Lieto profesionālu terminoloģiju.

Kompetences

1.Praktiskos mācību uzdevumos pielieto atbilstošas problēmu un konfliktu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas, mikroprasmju modeli, sistēmiski apraksta starppersonu komunikāciju dažādos līmeņos. Atpazīst savus resursus un ierobežojumus, ir motivēts paaugstināt savu kompetenci, par to reflektē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, un sagatavot jautājumus diskusijai lekcijās/nodarbībās. Darba grupās veidot mikroprasmju modeļa aprakstu ar piemēriem dažādas reflektīvā apļa daļās (Maģistrants pēc dotās shēmas apraksta gadījuma risināšanas stratēģiju, izmantojot apgūto konsultēšanas mikroprasmju modeli supervīzijā). Sagatavot divu praktisku metožu aprakstu pēc dotajiem kritērijiem un pēc izvēles demonstrēt vienu no metodēm, iesaistot mācību grupas studentus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
1) Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, ir sagatavoti jautājumi diskusijai par norādīto teorētisko materiālu – 25% no vērtējuma; 2) Atbilstoši prasībām sagatavots, iesniegts un prezentēts gadījuma apraksts (grupas darbs) – 25% no vērtējuma; 3) Iesniegts divu praktisku metožu apraksts (pēc dotā parauga), pēc izvēles demonstrēta viena no šīm metodēm, iesaistot mācību grupas studentus – 50% no vērtējuma.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppersonu komunikācija. Sociālo un vides faktoru ietekme uz grupu un indivīdu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzija kā starppersonu saskarsmi veicinošs faktors dažādas profesionālajās vidēs. Ievads praktiskās metodēs supervīzijā. Metodes demonstrācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšana un supervīzija – kopīgais un atšķirīgais. Konsultēšanas mikroprasmju modelis supervīzijā. Konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, to izmantošanas iespējas un ierobežojumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Direktīvie un nedirektīvie paņēmieni. Aktīvās klausīšanās prasmes, atvērtie un slēgtie jautājumi, to konteksts un mērķis konsultēšanā un supervīzijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu konsultēšana un supervīzija, individuāla konsultēšana un supervīzija – salīdzinājums no supervizora perspektīvas dažādu metožu izmantošanas kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu konsultēšanas prasmju pielietošana supervīzijā reflektīvā apļa dažādās daļās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konfliktu nozīme un loma supervīzijas procesā. Konfliktu tipi, konfliktu reaģēšanas veidi, to risināšanas iespējas supervīzijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervizora loma un robežas konfliktsituācijās. Konfliktu vadība no supervizora perspektīvas.mediācijas pamatprincipi un to pielietošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konfliktu risināšana un to ietekme uz attiecību kvalitāti supervīzijā. Konflikti kā attīstību veicinošs faktors. Supervizora personība un tās ietekme konsultēšanā un konfliktu risināšanā supervīzijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodes demonstrācija. Atgriezeniskā saite.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ivey, A., Ivey, M., & Zalaquet, C. (2018). Intentional Interviewing & Counseling, Brooks/Cole: Cengage Learning.

2.

Apine, E. (projekta vadītāja). (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte.

3.

Brigemane, H., Ēreta, K., Klītmanis, K. (2019). “Sistēmiskā konsultēšana piecās kārtās”. Rīga, Ziedu enerģija SIA,

4.

Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga, RSU

5.

Thomas, F.N. (2015). Solution-focused Supervision. New York : Springer-Verlag.

Papildu literatūra

1.

Bernar, J. M., & Goodyear, R. K. (2013). Fundamentals of Clinical Supervision. (5th ed.). Pearson Education Limited.

2.

Bite, I., Mārtinsone, K., Sudraba V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, Rīga

3.

Cox, E.,Bachkirova, T., & Clutterbuck, D.A. (Eds.).(2014). The complete handbook of coaching. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Citi informācijas avoti

1.

Tavas metodes

2.

Metodes darbam