Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais definē un apraksta problēmu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, izprot un izskaidro atšķirības konsultēšanas un supervīzijas procesā. Sistēmiskos jēdzienos apraksta starppersonu komunikāciju dažādās profesionālajās vidēs. Raksturo iespējamos konfliktus supervīzijā, apraksta to veidus, vadības iespējas un mediācijas pamatprincipus. Izskaidro konfliktu risināšanas stratēģijas. Apraksta sociālo, kultūras un vides faktoru ietekmi uz cilvēku.
Prasmes
1.Praktiski demonstrē konsultēšanas mikroprasmju modeli un metodes un tehnikas dažādas reflektīvā apļa daļās. Atbilstoši dotajam gadījumam izvēlas metodes supervīzijas procesam. Pielieto konfliktu risināšanas stratēģijas mācību grupā lomu spēlēs. Lieto profesionālu terminoloģiju.
Kompetences
1.Praktiskos mācību uzdevumos pielieto atbilstošas problēmu un konfliktu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas, mikroprasmju modeli, sistēmiski apraksta starppersonu komunikāciju dažādos līmeņos. Atpazīst savus resursus un ierobežojumus, ir motivēts paaugstināt savu kompetenci, par to reflektē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, un sagatavot jautājumus diskusijai lekcijās/nodarbībās. Darba grupās veidot mikroprasmju modeļa aprakstu ar piemēriem dažādas reflektīvā apļa daļās (Maģistrants pēc dotās shēmas apraksta gadījuma risināšanas stratēģiju, izmantojot apgūto konsultēšanas mikroprasmju modeli supervīzijā). Sagatavot divu praktisku metožu aprakstu pēc dotajiem kritērijiem un pēc izvēles demonstrēt vienu no metodēm, iesaistot mācību grupas studentus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, ir sagatavoti jautājumi diskusijai par norādīto teorētisko materiālu – 25% no vērtējuma;
2) Atbilstoši prasībām sagatavots, iesniegts un prezentēts gadījuma apraksts (grupas darbs) – 25% no vērtējuma;
3) Iesniegts divu praktisku metožu apraksts (pēc dotā parauga), pēc izvēles demonstrēta viena no šīm metodēm, iesaistot mācību grupas studentus – 50% no vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppersonu komunikācija. Sociālo un vides faktoru ietekme uz grupu un indivīdu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija kā starppersonu saskarsmi veicinošs faktors dažādas profesionālajās vidēs. Ievads praktiskās metodēs supervīzijā. Metodes demonstrācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšana un supervīzija – kopīgais un atšķirīgais. Konsultēšanas mikroprasmju modelis supervīzijā. Konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, to izmantošanas iespējas un ierobežojumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Direktīvie un nedirektīvie paņēmieni. Aktīvās klausīšanās prasmes, atvērtie un slēgtie jautājumi, to konteksts un mērķis konsultēšanā un supervīzijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu konsultēšana un supervīzija, individuāla konsultēšana un supervīzija – salīdzinājums no supervizora perspektīvas dažādu metožu izmantošanas kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu konsultēšanas prasmju pielietošana supervīzijā reflektīvā apļa dažādās daļās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu nozīme un loma supervīzijas procesā. Konfliktu tipi, konfliktu reaģēšanas veidi, to risināšanas iespējas supervīzijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervizora loma un robežas konfliktsituācijās. Konfliktu vadība no supervizora perspektīvas.mediācijas pamatprincipi un to pielietošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu risināšana un to ietekme uz attiecību kvalitāti supervīzijā. Konflikti kā attīstību veicinošs faktors. Supervizora personība un tās ietekme konsultēšanā un konfliktu risināšanā supervīzijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes demonstrācija. Atgriezeniskā saite.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ivey, A., Ivey, M., & Zalaquet, C. (2018). Intentional Interviewing & Counseling, Brooks/Cole: Cengage Learning.
Apine, E. (projekta vadītāja). (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte.
Brigemane, H., Ēreta, K., Klītmanis, K. (2019). “Sistēmiskā konsultēšana piecās kārtās”. Rīga, Ziedu enerģija SIA,
Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga, RSU
Thomas, F.N. (2015). Solution-focused Supervision. New York : Springer-Verlag.
Papildu literatūra
Bernar, J. M., & Goodyear, R. K. (2013). Fundamentals of Clinical Supervision. (5th ed.). Pearson Education Limited.
Bite, I., Mārtinsone, K., Sudraba V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, Rīga
Cox, E.,Bachkirova, T., & Clutterbuck, D.A. (Eds.).(2014). The complete handbook of coaching. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.