Vācu valoda rehabilitācijā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas kursa apguves studenti spēs: • atlasīt medicīnas terminoloģijā lietotās leksikas minimumu, • vāciski izskaidrot to vai iztulkot latviski, • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galveno domu, nepieciešamo informāciju, • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas, • aprakstīt pacienta stāvokli, slimības norisi, • izveidot fizioterapijas plānu un dot padomus, norādījumus terapijas kursa laikā, • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmā un ciešamā kārtā; vēlējuma un pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana; divdabju, nenoteiksmes lietošana u.c.).
Prasmes
1.Pēc sekmīgas kursa apguves studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem, • veidot savu terminoloģijas vārdnīcu, • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par sūdzībām un sāpēm, • sastādīt vingrojumu programmu, individuālu treniņu plānu, • dot padomus fizioterapijas kursa laikā, • paskaidrot par relaksācijas tehnikām.
Kompetences
1.Studenti spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām un salīdzināt ar medicīnas studijām Vācijā; spēs raksturot balsta un gaitas aparāta funkcijas; aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; veidot jautājumus un uzturēt sarunu ar pacientu; spēs izteikt savu viedokli par vienkāršām medicīniska satura tēmām un par dažādām fizioterapijas metodēm.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē. Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Nodarbību apmeklējums obligāts (20%);
Pārbaudes darbi; grupu darbi; prezentācijas sagatavošana (30%);
Eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā un Vācijā – ilgums, studiju saturs, kursi, prakse.
Pārskats par vārdu kārtību teikumā, darb. v. tagadnē – Präsens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareizā izruna, vācu terminu salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareizā izruna, vācu terminu salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kauli, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas.
Pārskats par darb.v. pagātnes laikiem, pamatformu veidošana, Perfekt lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anamnēze. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Slimību nosaukumi.
Pārskats par modāliem darb. v. un to lietojumu.
Noliegums – "nicht, kein" lietošana.
Pārskats par pavēles izteiksmes formu veidošanu un lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un gaitas aparāta traucējumi.
Pārskats par darb.v. ciešamo kārtu (Passiv), tās formu veidošanu un lietojumu.
Izteicieni ar ķermeņa daļām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas, simptomi, slimnieka sūdzības, slimības norise; traumas. Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Pārskats par darb.v. ar atdalāmiem un neatdalāmiem priedēkļiem, to lietošana, priedēkļu nozīme, darb.v. darināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas saslimšanas un traumas. Galvas un muguras smadzeņu bojājumu sekas.
Divdabju darināšana un lietošana (Partizip I un Partizip II).
Pārskats par saliktiem teikumiem, vārdu kārtība palīgteikumā.
Apzīmētāja palīgteikuma lietošana, saskaņošana ar lietvārdu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu, elpošanas sistēmas saslimšanas. Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Lietvārdu darināšana no darb.v.
Pārskats par darb.v. pārvaldījumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mugurkaula saslimšanas, traucējumi, simptomi, muguras sāpes, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu, dot padomus.
Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stājas un gaitas analīze, stājas korekcija; vingrinājumi.
Atgriezeniskie darb.v.
Prievārdi ar datīvu un akuzatīvu (Wechselpräpositionen), to lietojums pēc jautājuma vārdiem "Wo?" (vieta) un "Wohin?"(virziens) – "in, an, auf, unter, vor, hinter".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manuālās, fizikālās un speciālās terapijas metodes. Fizioterapijas plāns, terapijas process.
Pārskats par vēlējuma izteiksmi, formu veidošanu, to lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārstnieciskā vingrošana, veselības vingrošana grupās.
Pārskats par nenoteiksmes lietošanu (Infinitiv) ar/bez "zu".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārstnieciskā vingrošana, veselības vingrošana grupās.
Pārskats par nenoteiksmes lietošanu (Infinitiv) ar/bez "zu".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Masāža, masāžas veidi, medodes.
Īpašības vārdi un apstākļa vārdi pārākajā pakāpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareizā izruna, vācu terminu salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareizā izruna, vācu terminu salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kauli, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas.
Pārskats par darb.v. pagātnes laikiem, pamatformu veidošana, Perfekt lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kauli, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas.
Pārskats par darb.v. pagātnes laikiem, pamatformu veidošana, Perfekt lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anamnēze. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Slimību nosaukumi.
Pārskats par modāliem darb. v. un to lietojumu.
Noliegums – "nicht, kein" lietošana.
Pārskats par pavēles izteiksmes formu veidošanu un lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un gaitas aparāta traucējumi.
Pārskats par darb.v. ciešamo kārtu (Passiv), tās formu veidošanu un lietojumu.
Izteicieni ar ķermeņa daļām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un gaitas aparāta traucējumi.
Pārskats par darb.v. ciešamo kārtu (Passiv), tās formu veidošanu un lietojumu.
Izteicieni ar ķermeņa daļām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas, simptomi, slimnieka sūdzības, slimības norise; traumas. Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Pārskats par darb.v. ar atdalāmiem un neatdalāmiem priedēkļiem, to lietošana, priedēkļu nozīme, darb.v. darināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas, simptomi, slimnieka sūdzības, slimības norise; traumas. Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Pārskats par darb.v. ar atdalāmiem un neatdalāmiem priedēkļiem, to lietošana, priedēkļu nozīme, darb.v. darināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas saslimšanas un traumas. Galvas un muguras smadzeņu bojājumu sekas.
Divdabju darināšana un lietošana (Partizip I un Partizip II).
Pārskats par saliktiem teikumiem, vārdu kārtība palīgteikumā.
Apzīmētāja palīgteikuma lietošana, saskaņošana ar lietvārdu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mugurkaula saslimšanas, traucējumi, simptomi, muguras sāpes, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu, dot padomus.
Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manuālās, fizikālās un speciālās terapijas metodes. Fizioterapijas plāns, terapijas process.
Pārskats par vēlējuma izteiksmi, formu veidošanu, to lietošanu.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Menschen im Beruf Pflege, Hueber-Verlag, 2016
Menschen im Beruf Medizin, Hueber-Verlag 2016
Papildu literatūra
Maie Lepp, ‘’Grammatik ist kinderleicht’’, Zvaigzne ABC, 2000
Egons Ziediņš Vācu valodas praktiskā gramatika; Zvaigzne ABC, 2009
Deutsch perfekt - ein Sprachmagazin