Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ziņu žurnālistika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_260
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa uzdevums ir radīt studentos izpratni par ziņu žurnālistikas izveidošanās cēloņiem, būtību, nozīmi dažādu mediju darbā. Kurss iepazīstina ar ziņu rakstīšanas pamatprincipiem un dod pamatpriekšstatus par ziņu vietu masu medijos un ziņu žurnālistikas funkcijām un lomu sabiedrībā.

Priekšzināšanas

Apgūts kurss „Ievads žurnālistikā”.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Par ziņu žurnālistikas būtību, ziņu vērtībām, ziņu tematiem, ētikas un profesionālisma principiem ziņu žurnālistikā, ziņu struktūrām, ziņu īpatnībām un to rakstīšanas posmiem dažādos medijos.

Prasmes

1.Prasmes rakstīt dažāda tipa, dažādu tematu un dažādu struktūru ziņas; iemaņas izvērtēt ziņu kvalitāti, patiesīgumu, neitralitāti, pilnvērtīgumu; iemaņas izvērtēt, vai ziņu tapšanas laikā realitāte nav stereotipizēta, vai žurnālists nav aizspriedumains un neobjektīvs.

Kompetences

1.Studiju kurss dod pamatiemaņas ziņu rakstīšanā, trenē prasmes atlasīt svarīgāko informāciju, rakstīt precīzi, objektīvi, skaidri un īsi. Tas attīsta prasmi strukturēt informāciju, novērtēt tās nozīmi, objektivitāti, precizitāti, veidojot pamatu darbam ziņu žurnālistikā dažādos medijos. Kursā tiek apskatīti būtiskākie ziņu temati, darbs ar ziņu avotiem un ziņu ietekmes faktori masu mediju atspoguļotās pasaules un reālo notikumu kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Prezentācijas sagatavošana par vienu no izvēlētajām tēmām. Intervijas sagatavošana ar ziņu žurnālistu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. līdzdalība lekcijās – 35% 2. darbs semināru nodarbībās – 20% 3. individuālie darbi – 20% 4. eksāmens – 25%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads ziņu žurnālistikā. Kursa prezentācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņas masu medijos. Ziņu žurnālistikas loma un funkcijas. Kas ir ziņa? Kā atrast faktus? Fakta dimensija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņu žurnālistika un laika spiediena ietekme. Kā atrast savu ziņu? Kā izveidot ziņu stresa apstākļos?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņu rakstīšanas principi un pieejas. Precizitāte, skaidrība, objektivitāte, godīgums. Kā rodas ziņa? Kā pasniegt jaunumu? Ziņu struktūras, ziņu līdi un to veidošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Semināra laikā no piedāvātā materiāla, jāizveido 2 tipu/uzbūves ziņas, pamatojot savu izvēli – ziņu kritērijus, struktūru, medija tipu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņu rakstīšana. Ziņu vērtības, to attīstība un nozīme. Ziņu temati un avoti. Kā strādāt ar ziņu avotiem? Piemēru analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņu avoti, to izvēle un iegūtās informācijas atlase. Darbs ar ziņu avotiem. Avotu pieejamības un kompetences problēma. Ziņu avoti, kas „jāmedī” un avoti, no kuriem jāatsakās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Raksturīgākās ziņu kļūdas. Ziņu analīze un rediģēšana. Žurnālista uzvedība ziņu materiāla vākšanas un pasniegšanas laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālista uzvedība ziņu materiāla vākšanas un pasniegšanas laikā. Intervijas veidošana ar ziņu žurnālistu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņas tēmas izpēte, ziņas veidošana (rakstiski, video, audio, foto): ievads, avotu izvēle, procesu ietekme ziņas rakstīšanā. Ziņas rediģēšana un vizuālā materiāla izvēle. Sadarbība ar redaktoru.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Wahl-Jorgensen, & Wahl-Jorgensen, Karin. (2020). The handbook of journalism studies / edited by Karin Wahl-Jorgensen and Thomas Hanitzsch. (2nd edition.).Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ireton, C., Posetti, J. (2018). JOURNALISM, ‘FAKE NEWS’ AND DISINFORMATION. A Model Course for Journalism Educators and Trainers Worldwide.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Keeble, R. (2006). The Newspapers handbook. 4thh ed. Taylor & Francis e-Library.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

White, E. (ed). (2017). Ethics in the news. Ethical Journalism Network.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Miller, C. (ed). (2009). The Future of Journalism. Papers from a conference organised by the BBC College of Journalism, BBC College of Journalism.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

McIntyre, K., Gyldensted, C. (2017). Constructive Journalism: An Introduction and Practical Guide for Applying Positive Psychology Techniques to News Production. The Journal of Media Innovations 4.2, p. 20-34.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Lehman-Wilzig, S. N., & Seletzky, M. (2010). Hard news, soft news, ‘general’ news: The necessity and utility of an intermediate classification. Journalism, 11(1), 37-56.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Brewer PR, Young DG, Lambe JL, et al. ‘Seize your moment, my lovely trolls’: News, satire, and public opinion about net neutrality. International Journal of Communication, 2018. 12: 1408–1430.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Djerf-Pierre M and Shehata A. Still an agenda setter: Traditional news media and public opinion during the transition from low to high choice media environments. Journal of Communication, 2017. 67, 5: 733–757.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Mellado C, Hellmueller L, Márquez-Ramírez M, et al. The hybridization of journalistic cultures: A comparative study of journalistic role performance. Journal of Communication, 2017. 67(6): 944–967.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Political news journalism: Mediatization across three news reporting contextPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Balmas M. When fake news becomes real. Communication Research, 2012. 41, 3: 430–454.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Welbers K and Opgenhaffen M. Presenting news on social media. Digital Journalism, 2018. 7: 45–62.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Papacharissi Z. Toward new journalism(s): Affective news, hybridity, and liminal spaces. Journalism Studies, 2015. 16(1): 27–40.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Digital News Report by Reuters Institute for the Study of Journalism at Oxford University

2.

International News Media AssociationPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Ethical Journalism NetworkPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

WorldNewsDay.orgPiemērots angļu valodas plūsmai