Pediatrija 1. daļa (Pediatrijas pamati I)
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kurss paredzēts MF 4.-5. studiju gada studentiem, lai apgūtu pediatrijas pamatus, tostarp bērna organisma strukturālās un funkcionālās īpatnības, augšanu un attīstību, biežākās bērnu slimības, tai skaitā infekcijas un ķirurģiskās slimības, kā arī nepieciešamās prasmes bērna izmeklēšanā un rīcībā neatliekamās situācijās, ievērojot bērna tiesību un ētikas principus. Studiju kursu veido 4 moduļi (Pediatrijas pamati I, kuru apgūst 4. studiju gadā un Pediatrijas pamati II, Bērnu infekcijas slimības un Bērnu ķirurģija, kurus apgūst 5. studiju gadā). Sekmīga studiju kursa apguve nodrošina studējošā sagatavotību turpmākai ārsta profesionālai darbībai rezidentūras studijās.
Priekšzināšanas
Studiju kursu var uzsākt apgūt studenti, kuri sekmīgi pabeiguši MF 1. – 3. un secīgi 4. studiju gada preklīniskos un klīniskos kursus, ieskaitot iekšķīgās slimības un vispārējo ķirurģiju . Nepieciešamas zināšanas humanitārajās un sociālajās zinātnēs, kas attīsta kritisko domāšanu un izpratni par cilvēku sabiedrībā. Nepieciešamas angļu valodas zināšanas un vēlamas citu ES svešvalodu zināšanas, kā arī izpratne par medicīniskās terminoloģijas lietošanu latīņu valodā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Parādīt zināšanas par studiju kursa “Pediatrija” moduļos ietvertajām biežāk sastopamām akūtām un hroniskām slimībām bērniem
2.Parādīt zināšanas bērnu tiesību jomā un respektēt bērnu tiesības jebkurā saskarsmē ar bērniem studiju vidē
3.Veikt organizētu, problēmorientētu un pilnīgu anamnēzes savākšanu (ieskaitot informāciju par bērna attīstību un profilaktisko aprūpi) un pacienta fizikālo izmeklēšanu, atbilstoši bērna vecumam un slimībai
4.Demonstrēt diagnostiskās un terapeitiskās procedūras (ja iespējams un nepieciešams)
5.Precīzi un kodolīgi rakstiski formulēt un sniegt īsus, precīzus, sakārtotus un pilnīgus mutiskus ziņojumus par pacientu citiem kolēģiem
6.Komunicēt ar pacientiem un viņu ģimenēm, izmantojot verbālās un neverbālās komunikācijas prasmes, lai veicinātu kopīgu lēmumu pieņemšanu un efektīvu informācijas apmaiņu
7.Iegūtās zināšanas ļaus studentiem raksturot veselu bērnu, jaundzimušu bērnu un jaundzimušā perioda īpatnības, sirds- asinsvadu, gremošanas, elpošanas, nieru un urīnizvadsistēmas, endokrīnās, muskulo-skeletālās , asinsrades ,laboratoro rādītāju īpatnības dažādos vecuma periodos, kā arī nosaukt un raksturot faktus par biežāko slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.
Prasmes
1.Piedāvāt piemērotu rīcības plānu un diagnostiskos izmeklējumus atbilstoši klīniskajai situācijai un pacienta vērtībām
2.Interpretēt diagnostisko izmeklējumu rezultātus, ņemot vērā pacienta informāciju, klīnisko prezentāciju un uz pierādījumiem balstītu medicīnisko literatūru
3.-veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu; -veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi; -veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu; -veikt laboratoro, diagnostisko izmeklējumu resultātu analīzi; pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi; -prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; -plānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības.
Kompetences
1.Demonstrēt spēju sintezēt informāciju un skaidri formulēt pacienta problēmas, izteikt medicīniskus lēmumus, lai noteiktu darba diagnozi un prioritāro diferenciāldiagnozi, kas atbilst pacienta klīniskajai situācijai
2.Demonstrēt profesionālu un ētisku uzvedību, kādu sagaida no ārsta (piemēram, ierodoties laikā, pieklājīgi komunicējot ar personālu, pieņemot atgriezenisko saiti un reaģējot uz to)
3.Demonstrēt uzvedību, kas pauž līdzjūtību, cieņu, godīgumu un empātiju pret citiem, kā arī izpratni par daudzveidību pacientu un viņu ģimeņu populācijā
4.Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu; Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas;
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras studēšana; gatavosānās pārbaudījumam. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Studiju rezultāti |
-
|
10 balles
|
|
Studiju rezultāti tiek vērtēti katram studiju vispirms modulim atsevišķi, tad kumulējoši, sniedzot vienu kopēju kursa vērtējumu, kurā ņemtas vērā studējoša spējas, atbilstoši studiju moduļos definētām prasībām:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija kā medicīnas nozare. Cilvēka agrīnās attīstības etapi, to īpatnības un norise. Bērnības periodu raksturojums. Vesels bērns un vesela bērna attīstības kritēriji. Bērna izmeklēšanas īpatnības pa orgānu sistēmām dažādos vecuma periodos. Neonatālais skrīnings. Metabolo slimību agrīna diagnostika. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā. Bērnu veselības aprūpes ētika. Jēdziens par pediatrisko paliatīvo aprūpi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Jaundzimis bērns- iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts, raksturojums un ar to saistītās komplikācijas. Jaundzimušā bērna novērtējums atbilstoši gestācijas vecumam. Jaundzimušā perioda raksturojums un adaptācijas perioda norise un klīniskās izpausmes. Jaundzimušā perioda slimību klīniskās manifestācijas.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas orgānu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos. Bronhiālā astma. Cistiskā fibroze.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu un EKG īpatnības bērniem. Biežākie ritma traucējumi bērniem.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Endokrīnās sistēmas īpatnības dažādos vecuma posmos. Hormonālo analīžu izvērtēšanas specifika. Bērnu kaulu veselības izvērtēšana.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērniem un to raksturojums. Leikozes īpatnības bērniem.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas orgānu sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Malabsorbcijas sindroms (govs piena olbaltuma alerģija, celiakija). Vemšanas un vēdersāpju diferenciāldiagnostika (kolikas, aizcietējumi, funkcionālās vēdersāpes).
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadceļu biežākās slimības bērniem un to diferenciālā diagnostika. Glomerolnefrīti ar nefrītisko un nefrotisko sindromu bērniem. Akūta nieru mazspēja. Hroniska nieru slimība. Arteriāla hipertenzija bērniem.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu radioloģiskās izmeklēšanas iespējas un īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna izmeklēšanas praktiskās iemaņas pa orgānu sistēmām. Jaundzimušo refleksi. MITC
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu augšana un attīstība: fiziskā, motorā, dzimumattīstība. Pubertātes traucējumi.Aptaukošanās.Malnutrīcija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna ēdināšanas principi līdz 18 gadu vecumam. Krūts ēdināšanas grūtības. Zīdaiņu ēdināšanas traucējumi. Ēšanas traucējumi bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Jaundzimušo periods – klīniskā izmeklēšana un jaundzimušā novērtējums pēc dzimšanas laika, svara/garuma, gestācijas vecuma noteikšana, adaptācijas perioda izpausmes. Priekšlaikus dzimis bērns. Zīdaiņu kolikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Jaundzimušā perioda biežākās saslimšanas. Lokālās infekcijas neonatālā periodā (āda, naba, acis). Konjunktivīts. Dzelte. Hipoksiski išēmiska encefalopātija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Asinsrades sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Asins ainas īpatnības dažādos bērna vecuma periodos. Fe deficīta anēmija bērniem. Bālums. Sirpveidšūnu anēmija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Diagnostisko laboratoro izmeklējumu īpatnības bērniem dažādos vecuma periodos. Pancitopēnija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Endokrinoloģiskās sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības un biežākās slimības bērniem. Polidipsija. Hipoglikēmija. Hipotiriodisms. Tireotoksikoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Muskuloskeletālās sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības un biežākās slimības bērniem: Akūti un hroniski (JIA) artrīti, artralģijas, drudžu dif diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības un biežākās slimības bērniem. EKG īpatnības bērniem. Cianoze. Iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspēja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vardarbība pret bērnu kā medicīnas problēma. Kratīta bērna sindroms. Zīdaiņa pēkšņās nāves sindroms. Pēkšna nāve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības un biežākās slimības bērniem. Hematūrija. Perifēras tūskas. Urīna nesaturēšana. Urinācijas traucējumi. Urīnceļu infekcijas. Arteriāla hipertenzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Gastroenteroloģiskās sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības un biežākās slimības bērniem. Aizcietējumi. Vemšana. Hroniskas vēdersāpes. Ēdiena nepanesamība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Elpceļu anatomiski funkcionālās īpatnības un biežākās slimības bērniem. Alerģijas. Klepus. Stridors. Elpas trūkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ieskaite - rakstiska
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ieskaite - mutiska
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., Shah,Samir S.,Tasker, Robert C., Wilson, Karen M. 2025. Nelson textbook of pediatrics. Elsevier Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai
E - studijās ievietotie mācību materiāli.Piemērots angļu valodas plūsmai
RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus, UpToDate.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., Toth, Heather, Basel, Donald. Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis. 2022. Elsevier, Inc. All rights reserved.Piemērots angļu valodas plūsmai
Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of Pediatrics. 2023, Elsevier, Inc. All rights reserved.Piemērots angļu valodas plūsmai