Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Antropoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MK_013
Zinātnes nozare
Medicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija
Kredītpunkti (ECTS)
1,50
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Morfoloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiak@rsu.lv, +371 67061551

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar antropoloģijas metodēm un praktisko pielietojumu cilvēka ķermeņa uzbūves pētīšanā.

Priekšzināšanas

Anatomijas un bioloģijas zināšanas iepriekšējo studiju gadu apmērā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students zinās antropoloģijas galvenās pētniecības metodes; spēs definēt un aprakstīt svarīgākos galvas un ķermeņa somatometriskos punktus, to novietojumu un noteikšanu uz cilvēka ķermeņa.

Prasmes

1.Students atpazīs un salīdzinās cilvēka ķermeņa proporcijas dažādās etniskajās, vecuma un dzimuma grupās, izklāstīs atsevišķu antropometrisko mērījumu (gareniskie izmēri, šķērsizmēri, apkārtmēri, taukaudu kroku biezums) nozīmi; aprakstīs ķermeņa satvara un masas nozīmi, to izmaiņas, tendences un ietekmējošos faktorus; definēs ķermeņa masas indeksa būtību, tā noteikšanu un iespējamās izmaiņas; novērtēs un salīdzinās atsevišķu ķermeņa taukaudu kroku biezumu dažādās vietās un uzskaitīs to iespējamās izmaiņas; varēs strādāt ar speciālo literatūru.

Kompetences

1.Students spēs izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, prasmīgi nosakot atsevišķus galvas un ķermeņa somatometriskos punktus, izmērot ādas taukaudu krokas, nosakot plantogrammas parametrus, aprēķinot dažus ķermeņa proporciju indeksus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums; gatavošanās pārbaudījumiem (kontroldarbi, semināri un kolokviji) atbilstoši studiju kursa saturam; gatavošanās studiju kursa beigu pārbaudījumam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze) un RSU e-vidi; praktisko darbu rezultātu noformēšana; konkrētu uzdevumu izpilde; darbu prezentāciju un referātu sagatavošana; konsultāciju apmeklējums par studiju kursa saturu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju un nodarbību apmeklējums; darbs ar mācību materiāliem un literatūru; mutiska un praktiska zināšanu kontrole nodarbību laikā; piedalīšanās grupu darbos. Pārbaudes metode: studiju kursa beigās teorētiskā ieskaite (I).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
5

Tēmas

RFU, III, 5. SEMESTRIS. Ievads antropoloģijas vēsturē. Antropoloģijas attīstība Latvijā. Fiziskās attīstības rādītāji un to dinamika Latvijas populācijā 20. gadsimtā. Zinātniskās pētniecības metodes un programmas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
5

Tēmas

Antropoloģiskais materiāls un tā apstrādes metodes: a) somatometrija un somatoskopija, somatometriskie instrumenti, b) kraniometrija un kranioskopija. Skolas vecuma bērnu fiziskās attīstības rādītāji gadsimta pārmaiņu procesos. Pubertātes perioda un sekundāro dzimumpazīmju novērtējums Latvijas populācijā un pasaulē. Ķermeņa satvars.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
5

Tēmas

Relatīvie mēri un indeksi, to noteikšana. Ādas taukaudu kroku noteikšana atsevišķās ķermeņa daļās. Normālas ķermeņa stājas un pēdas morfofunkcionālais raksturojums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
5

Tēmas

RFUN, III, 6. SEM. 1. nod. - Ievads antropoloģijas vēsturē. Antropoloģijas attīstība Latvijā. Fiziskās attīstības rādītāji un to dinamika Latvijas populācijā 20. gadsimtā. Zinātniskās pētniecības metodes un programmas. Antropoloģiskais materiāls un tā apstrādes metodes: a) somatometrija un somatoskopija, somatometriskie instrumenti, b) kraniometrija un kranioskopija. (5 akad.st.) 2. nod. - Akcelerācijas tendences gadsimta pārmaiņu procesos Latvijā un pasaulē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
5

Tēmas

RFUN, III, 6. SEM. 1. nod. - Ievads antropoloģijas vēsturē. Antropoloģijas attīstība Latvijā. Fiziskās attīstības rādītāji un to dinamika Latvijas populācijā 20. gadsimtā. Zinātniskās pētniecības metodes un programmas. Antropoloģiskais materiāls un tā apstrādes metodes: a) somatometrija un somatoskopija, somatometriskie instrumenti, b) kraniometrija un kranioskopija. (5 akad.st.) 2. nod. - Akcelerācijas tendences gadsimta pārmaiņu procesos Latvijā un pasaulē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
5

Tēmas

RFUN, III, 6. SEM. 1. nod. - Ievads antropoloģijas vēsturē. Antropoloģijas attīstība Latvijā. Fiziskās attīstības rādītāji un to dinamika Latvijas populācijā 20. gadsimtā. Zinātniskās pētniecības metodes un programmas. Antropoloģiskais materiāls un tā apstrādes metodes: a) somatometrija un somatoskopija, somatometriskie instrumenti, b) kraniometrija un kranioskopija. (5 akad.st.) 2. nod. - Akcelerācijas tendences gadsimta pārmaiņu procesos Latvijā un pasaulē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Prīmanis J. Ievads antropoloģijas metodikā. A/S Valters un Rapa apgāds, 1937. (akceptējams izdevums)

2.

Segleniece K. Bērna augšana un attīstība / R. Millere, K. Segleniece. Rīga, Zvaigzne, 1977. (akceptējams izdevums)

3.

Харрисон Дж., Уайнер Дж. Биология человека. Мир, Москва, 1979. (akceptējams izdevums)

4.

Martin R. Lehrbuch der Anthropologie. I und II Bd. Jena, 1928. (akceptējams izdevums)

5.

Martin R., Saller K. Lehrbuch der Anthropologie. Stuttgart: Fischer, Bd. I, 1957. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Denisova R., Grāvere R. Antropoloģijas zinātne Latvijas vēstures institūtā. LVIŽ. Nr.4, 1995. Latvijas Vēstures Institūta Žurnāls, 1995, n.4 [38.]-47.lpp.

2.

Feders G. Rīgas latviešu pamatskolēnu garums un svars. Rīga: Izglīt. min. Māc. līdz. nodaļa, 1936.

3.

Fuks N. (Cauna N.) Latgales latviešu antropoloģiskās pazīmes. Rīga, 1937. (manuskripts). (Ir saglabājušas pētījuma anketas, pēc kurām mūsdienās ir iespējams veikt antropoloģiskus apsekojumus.)

4.

Jēruma–Krastiņa L. Antropoloģiskie dati par latviešu skolu jaunatni. Latvijas Universitātes raksti. Med. fak. sēr. III, 2., 1937.

5.

Plūme A. Antropometrijas nozīme skolēnu veselības stāvokļa novērtēšanā. Pašvaldības Balss. Rīga, 1931.

Citi informācijas avoti

1.

Anatomijas web resursi.