Psihoterapija psihiatriskajā klīnikā
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas: • par galvenajām uz pierādījumiem balstītajām (īstermiņa individuālā psihodinamiskā, kognitīvi biheiviorālā) psihoterapiju metodēm, kas pielietojamas psihiatrijā, psihoterapijas lomu kā integratīvas ārstēšanas metodi; • zināšanas un izpratne par psihes funkcionēšanas līmeņiem no psihodinamiskā skatu punkta; • par cilvēka seksualitātes psihiskām sastāvdaļām no psihodinamiskā skatu punkta; • par īstermiņa psihodinamiskās psihoterapijas virzieniem un to pamatprincipiem; • par kognitīvi biheiviorālās terapijas teorētiskajiem, empīriskajiem pamatiem un darbības pamatprincipiem; • izprast praktisko darbu īstermiņa individuālajā psihodinamiskajā un kognitīvi biheiviorālajā psihoterapijās.
Prasmes
1.Prasmes: • atklāt un novērtēt psihes funkcionēšanas līmeni un psihodinamiskos aspektus psihopatoloģiskajā simptomā un sindromā; • izvērtēt īstermiņa individuālās psihodinamiskās psihoterapijas praktiskajā darbā gūto pieredzi (novērošana, pārnese, pretpārnese, apziņa, zemapziņa, iekšējie konflikti, interpersonālās attiecības, id, ego, superego funkcionēšana, psihes aizsardzības mehānismi) ; spējas pielietot šo pieredzi darbā ar neirotiskā un borderline (robežstāvoklis) līmenī funkcionējošiem pacientiem; • izvērtēt kognitīvi biheiviorālajā terapijā praktiskajā darbā gūto pieredzi (fokusētu jautājumu uzdošana, atspoguļošana, Sokrātiskais dialogs, apkopošana, emociju saistība ar ķermeniskām sajūtām, automātisko domu, pamata pārliecību identificēšana un koriģēšana, aizsardzību uzvedību identifikācija, analīze un koriģēšana); spējas pielietot šo pieredzi trauksmes, afektīvo un personības traucējumu gadījumos; pielietot šo pieredzi ikdienas darbā psihiatram nepieciešamā apjomā.
Kompetences
1.Kompetences: • Noteikt psihoterapeitiskās diagnozes, rekomendēt konkrētu psihoterapeitisku ārstēšanu pacientam, balstoties uz pacienta diagnozēm un personību; • Izvērtēt psihoterapijas tehniku pielietošanas efektivitāti un vietu ārstēšanas plānā; • Sadarboties ar psihoterapeitiem psihoterapeitiskās ārstēšanas nodrošināšanai multidisciplināras komandas ietvaros.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Lasīt papildus literatūras avotus, apmeklēt tematiskās LPA, LKBT un LĀPA konferences
Ikdienas darbā ar pacientiem:
- diagnosticēt un rakstīt psihodinamiskos formulējumus,
- gūt praktiskā darba pieredzi īstermiņa psihodinamiskajā psihoterapijā,
- novērtēt pacientus atbilstoši kognitīvi biheiviorālās terapijas pamatprincipiem,
- praktizēt kognitīvi biheiviorālās terapijas pamatprincipus trauksmes, afektīvo un personības traucējumu gadījumos.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vismaz 80% semināru apmeklējums, divu pacientu gadījumu apraksti. Klīnisko gadījumu analīze. Rakstisks eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Vispārējie psihodinamiskās psihoterapijas pamatprincipi, teorētiskais pamatojums, galvenās skolas. (Pēc G.Gabbard)
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās intervijas pamatprincipi. Neapzinātais vēstījums.Dialogi par psihoterapiju un 2 trijstūri (pēc D. Malan)
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālās terapijas pamatprincipi, vēsture, pārskats par virzieniem un metodēm.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Pirmā sesija. Gadījuma formulēšanas soļi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Pacienta psihodinamiskais izvērtējums. Psihodinamiskās diagnozes formulējums. Pacienta gadījuma apraksta shēma.
Intervijas tehnika ar fobisku, izvairīgu pacientu/ Supervīzija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Intervijas tehnika ar fobisku, izvairīgu pacientu/ Supervīzija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
KBT tehnikas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
KBT un trauksmes traucējumi. Panikas traucējumi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Intervijas tehnika ar konflikta pacientu. Intervija ar obsesīvi-kompulsīvu pacientu/ Supervīzija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Intervija ar depresīvi mazohistisku pacientu/ Supervīzija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
KBT un trauksmes traucējumi. Sociālā fobija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
KBT un robežstāvokļa personības traucējumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015.
Dobson, K. S. Handbook of cognitive behavioural therapies. NY: Guilford, 2009.
Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava, 2001.
Malans D. H. Individuāla psihoterapija un psihodinamikas zinātnē. Rīga, Izdevniecība RaKa, 1997.
Reinecke, M. A., Clark, D. A, & Beck, A. T. (eds). Cognitive Therapy across the Lifespan: Evidence and Practice. NY: Cambridge University Press, 2004.
McWilliams, Nancy. Psychoanalytical diagnosis: understanding personality structure in the clinical process. The Guilford Press. New York, 1994.
Papildu literatūra
J. Scott Rutan, Walter N. Stone and Joseph Shay. Psychodynamic Group Psychotherapy. 4th Edition, Guilford Press, 2007.
Messer, Stanley B., Warren, C. Seth. Models of Brief Psychodynamic Therapy.
McDougall Joyce. The Many Faces of Eros. Free Association Books Ltd. London. 1995.