Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ārsta-pacienta attiecības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPH_020
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt zināšanas un prasmes terapeitisku ārsta-pacienta attiecību jautājumos atbilstoši psihoterapeita kvalifikācijai. Integrēt rezidentu zināšanas uz dažādām pieejām balstītu ārsta - pacienta terapeitisko attiecību terapeitisko faktoru izpratnē, izvērtēšanā un izstrādāšanā, respektējot ārsta un pacienta personības iezīmes. Dot prasmes: iniciāla kontakta veidošanā ar pacientu, terapeitisko attiecību veidošanā, terapeitiskās alianses izveidošanā un uzturēšanā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.formulēt un aprakstīt ārsta-pacienta terapeitisko attiecību veidošanās faktorus, mehānismus un disfunkciju rašanās priekšnoteikumus.

Prasmes

1.izveidot kontaktu ārsta- pacienta terapeitiskajās attiecībās, izveidot terapeitisko aliansi.

Kompetences

1.piemēros iegūtās zināšanas, prasmes un attieksmi ārstnieciskajam darbam klīnikā, pētnieciskajai darbībai, sabiedrību izglītojošajam darbam masu medijos, būs izpratne par komandas (grupas) darbu, tās funkcionēšanu, psihodinamiku, krīzes situācijām, to risināšanu; kā arī spēja vadīt multidisciplināras komandas darbu, piedalīties tajā, veikt ārstu un ārstniecības atbalsta personu supervīzijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Eseja par Bālinta grupām un ārsta-pacienta attiecībām. Dalība Bālinta grupā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aprakstīt savu izpratni un psihodinamisko domāšanu par ārsta-pacienta procesu.
2.

Pārbaudījums

-
-
Rakstisks eksāmens

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Bālinta grupas, to funkcijas, veidi. Biežāk apspriestās problēmas Bālinta grupās.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Ārsta-pacienta attiecības pie depresīvā sindroma un pēcdzemdību depresijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Semināru skaits:
2
Ilgums (nedēļās):
4
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Danielle Ofri. When We Do Harm: A Doctor Confronts Medical Error. Beacon Press, 2021.

2.

Randi Zlotnik Shaul. Paediatric Patient and Family-Centred Care: Ethical and Legal Issues. Springer Science+Business Media Dordrecht, 2014.

3.

Alan Bleakley. Patient-Centred Medicine in Transition. The Heart of the Matter. Springer International Publishing Switzerland, 2014.

4.

Benedetti, Fabrizio, The Patient's Brain: The neuroscience behind the doctor-patient relationship, 2011.

5.

MASTERING COMMUNICATION WITH SERIOUSLY ILL PATIENTS. Balancing Honesty with Empathy and Hope / Anthony Back, Robert Arnold, James Tulsky. Cambridge University Press, 2009.

6.

Preventing boundary violations in clinical practice / Thomas G. Gutheil, Archie Brodsky. The Guilford Press, 2008.

7.

Emotions in practice. A study of Balint seminar training as experiential learning for qualified nurses / Jan Savage. Jan Savage, Royal College of Nursing, 2003.

8.

The Doctor, the Task and the Group. Balint Groups as a Means of Developing New Understanding in the Physician-Patient Relationship / Kjeldmand D, Dissertation. Uppsala university, 2006.

9.

Seeing patients: unconscious bias in health care / Augustus A. White III, with David Chanoff. HARVARD UNIVERSITY PRESS, 2011.

Papildu literatūra

1.

Jeffrey A. Kottler. The Therapist's Workbook. 2nd edition. 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

2.

Dennis Drotar. Promoting Adherence to Medical Treatment in Chronic Childhood Illness: Concepts, Methods, and Interventions. Taylor & Francis e-Library, 2009.

3.

Kulbergs “Dinamiskā psihiatrija”, Jumava, 2001.

4.

Coping with ethical dilemmas in psychotherapy/Martin Lakin, 1995.