Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta pārvaldība, organizāciju vadība un politika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_629
Zinātnes nozare
Citas veselības un sporta zinātņu apakšnozares; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studentiem padziļinātas zināšanas, profesionālās prasmes un kompetences sporta pārvaldības un politikas jomā, sekmējot viņu spēju analītiski izprast sporta organizāciju pārvaldības un politikas modeļus, kā arī pamatoti izvērtēt pārvaldības struktūras, finansēšanas mehānismus un politiskos procesus, kas ietekmē sporta nozari. Pielietot ētiskus, demokrātiskus, uz ilgtermiņa attīstību balstītus pārvaldības principus, kā arī izstrādāt risinājumus efektīvai, caurskatāmai un ilgtspējīgai sporta organizāciju attīstībai.

Priekšzināšanas

Zināšanas ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izprot sporta ētikas, morāles un godīgas konkurences principus, kā arī to ietekmi uz sporta vidi. Definē sporta pārvaldības modeļus, to institucionālās struktūras un politikas teorētiskos ietvarus. Skaidro interešu konfliktu, varas asimetrijas un demokrātijas lomu sporta organizāciju darbībā. Analizē sporta stratēģiskās vadības procesus un valdes kapacitātes nozīmi. Vērtē Latvijas sporta politikas institucionālās arhitektūras efektivitāti un reformu virzienus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sporta ētikas un morāles principu analīze un piemērošana sporta organizāciju vadībā Jautājumu kopa par lekciju kursā apskatītajām tēmām ar esejas tipa atbildēm Diskusija "Demokrātija sporta pārvaldībā"

Prasmes

1.Prot piemērot teorētiskās zināšanas sporta pārvaldības un politikas situāciju analīzē. Izskaidro sporta institūciju mijiedarbību, finansēšanas sistēmas un demokrātijas mehānismus. Novērtē sporta organizāciju darbības caurskatāmību, efektivitāti un stratēģiskos izaicinājumus. Izstrādā priekšlikumus sporta pārvaldības un politikas uzlabojumiem, balstoties uz starptautisko un Latvijas pieredzi.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Diskusija "Demokrātija sporta pārvaldībā" Prezentācija : Sporta organizāciju stratēģiskā vadība Jautājumu kopa par lekciju kursā apskatītajām tēmām ar esejas tipa atbildēm Prezentācija un diskusija "Fair Play" Interešu konflikti sporta pārvaldības praksē (gadījuma analīze) Organizācijas stratēģiskās vadības analīze, izmantojot ieinteresēto pušu un institucionālās teorijas pieejas

Kompetences

1.Spēj argumentēt par sporta pārvaldības un politikas modeļu stiprajām un vājajām pusēm, izmantojot teorētisko un praktisko pamatojumu. Analizēt sporta pārvaldības procesus dažādos līmeņos — no amatieru klubiem līdz starptautiskajām federācijām. Integrēt ētikas, stratēģijas un politikas zināšanas, lai veidotu ilgtspējīgas, taisnīgas un caurskatāmas sporta organizācijas. Veicina profesionālu, demokrātisku un ētisku līderību sporta vadībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Organizācijas stratēģiskās vadības analīze, izmantojot ieinteresēto pušu un institucionālās teorijas pieejas Interešu konflikti sporta pārvaldības praksē (gadījuma analīze) Jautājumu kopa par lekciju kursā apskatītajām tēmām ar esejas tipa atbildēm Sporta ētikas un morāles principu analīze un piemērošana sporta organizāciju vadībā Prezentācija : Sporta organizāciju stratēģiskā vadība Diskusija "Demokrātija sporta pārvaldībā"

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Sporta ētikas un morāles principu analīze un piemērošana sporta organizāciju vadībā

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentiem jāizstrādā prezentācija vai eseja, kurā tiek analizēti sporta ētikas un morāles pamati, tostarp: sporta vērtību un ētikas principu nozīme individuālo un kolektīvo sasniegumu veicināšanā, galvenās ētiskās dilemmas sportā (godīgums, cieņa, izcilība), dzimumu līdzsvara un sieviešu līdzdalības nozīme sporta ētiskās vides stiprināšanā.

2.

Prezentācija un diskusija "Fair Play"

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Komandas veidā jāanalizē konkrēts “Fair Play” vai finanšu “Fair Play” gadījums (UEFA, FIFA, IOC utt.). Vērtē analīzi, teorētisko pamatojumu un spēju pamatot secinājumus.

3.

Interešu konflikti sporta pārvaldības praksē (gadījuma analīze)

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuāla uzdevuma veidā students analizē izvēlētu sporta organizāciju, identificējot interešu konfliktus un piedāvājot pārvaldības uzlabošanas stratēģijas.

4.

Organizācijas stratēģiskās vadības analīze, izmantojot ieinteresēto pušu un institucionālās teorijas pieejas

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Sagatavojamās prezentācijas/esejas saturs:

  • Organizācijas īss pārskats un tās stratēģiskā vadība
  • Ieinteresēto pušu identificēšana un analīze
  • Institucionālo ietekmju un ierobežojumu izpēte
  • Stratēģijas piemērošana šajos kontekstos, kā arī attiecību pārvaldība
  • Praktiski piemēri un priekšlikumi stratēģijas uzlabošanai ņemot vērā abas teorijas

5.

Prezentācija : Sporta organizāciju stratēģiskā vadība

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Grupās pa 4 jāizstrādā sporta organizācijas stratēģiskais plāns (vīzija, misija, mērķi, KPI). Vērtē strukturējumu, stratēģisko līdzsvaru un reālismu.

6.

Diskusija "Demokrātija sporta pārvaldībā"

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

studenti grupās pa 2 sagatavo un aizstāv viedokļus par demokrātijas ieviešanu sporta federācijās (piemēram, sportistu pārstāvniecība valdēs). Vērtē argumentāciju, teorijas pielietojumu un līdzdalību.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Jautājumu kopa par lekciju kursā apskatītajām tēmām ar esejas tipa atbildēm

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmens sastāv no vairākiem eseju tipa jautājumiem, kas aptver lekciju kursā apskatītās galvenās tēmas. Katram jautājumam studentiem jāsniedz analītiska, strukturēta eseja

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

1. Sporta ētika un morāle: vērtību veidošana un izaicinājumi
Apraksts

Studiju nodarbībā studenti iegūs padziļinātu izpratni par sporta filozofisko būtību, tā vērtībām un sociālo misiju sabiedrībā, kā arī par ētikas principiem un morāles normām un to ietekmi uz individuālajiem un kolektīvajiem sasniegumiem. Tiks analizētas galvenās ētiskās dilemmas sportā — godīguma, cieņas un izcilības normu nozīme — un apskatīta cilvēka daba kā biežākais ētisko pārkāpumu avots. Dalībnieki izpētīs snieguma izcilības dimensiju (maksimālu rezultātu sasniegšanas ētika, olimpiskā ideāla morāle, veselības un izcilības līdzsvars) un rakstura izcilības dimensiju (tikumu attīstība sportā, sporta loma rakstura veidošanā, morālie standarti sporta līderiem). Īpaša uzmanība tiks veltīta dzimumu līdzsvaram un sieviešu līdzdalībai kā priekšnoteikumam ētiskas, iekļaujošas un sabiedrības uzticību veicinošas sporta vides attīstībai. Mērķis — attīstīt spēju analizēt un piemērot ētikas principus sporta organizāciju vadībā, veicinot ētisku līderību, morālo kompetenci un ilgtspējīgu attīstību, kas respektē cilvēka cieņu un sekmē dzimumu līdzsvaru. Rezultātā studenti spēs identificēt un argumentēti izvērtēt ētiskos riskus, pamatoti analizēt sporta līderu un organizāciju rīcību, kā arī integrēt vērtībās balstītus risinājumus lēmumu pieņemšanā un pārvaldības praksē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Godīga konkurence un fair play kā sporta vides attīstības pamats
Apraksts

Godīgas spēles principu nozīme sportā, to ētiskie un finansiālie aspekti. Godīgas konkurences būtība un monopolu ietekme uz sporta nozares attīstību. Vienlīdzīgu iespēju un diskriminācijas jautājumi sportā. Spēļu teorijas un Neša līdzsvara koncepcijas izmantošana sporta organizāciju stratēģisko izvēļu analīzē. Negodīgas konkurences ietekme uz sporta organizāciju darbību un vidi. Finanšu “Fair Play” noteikumu ieviešanas piemēri pasaules sportā un to ietekme uz sportisko un finansiālo izaugsmi.

Mērķis: Attīstīt studentu spēju analizēt un piemērot godīgas spēles principus sporta organizāciju vadībā, veicinot ētisku, taisnīgu un ilgtspējīgu attīstību, kas nodrošina vienlīdzīgas iespējas sporta vidē.

Vērtēšana: Studentu sniegums tiks vērtēts, balstoties uz grupas prezentāciju un diskusiju par konkrētu “Fair Play” vai finanšu “Fair Play” gadījumu no starptautiskās sporta prakses. Tiks vērtēta spēja analizēt un interpretēt teorētiskos principus, argumentēt secinājumus, sasaistīt ētiskos un finansiālos aspektus ar praktiskiem piemēriem, kā arī studentu līdzdalība un ieguldījums diskusijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Interešu konflikti sporta pārvaldības praksē: gadījumu analīze un risinājumi
Apraksts

Šajā lekcijā studenti analizēs interešu konfliktu radītās pretrunas sporta organizāciju vadībā, sākot no vietējiem klubiem līdz starptautiskām federācijām. Tiks apskatīti galvenie interešu konflikti – favorītisms un nepotisms –, to definīcijas un ietekme uz sporta vidi, konkurenci un organizāciju integritāti. Lekcija apvienos teorētiskās zināšanas ar praktiskiem piemēriem no sporta pasaules, analizējot to ietekmi uz organizāciju reputāciju un pārvaldību. Lekcijas mērķis: Sagatavot sporta organizāciju vadītājus, kas spēj atpazīt, novērtēt un efektīvi pārvaldīt interešu konfliktus, nodrošinot sporta organizāciju integritāti un ilgtspējīgu attīstību. Tiks vērtēta gadījuma izpētes (case study) analīze

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Interešu konflikti sporta pārvaldības praksē: gadījumu analīze un risinājumi
Apraksts

Šajā lekcijā studenti analizēs interešu konfliktu radītās pretrunas sporta organizāciju vadībā, sākot no vietējiem klubiem līdz starptautiskām federācijām. Tiks apskatīti galvenie interešu konflikti – favorītisms un nepotisms –, to definīcijas un ietekme uz sporta vidi, konkurenci un organizāciju integritāti. Lekcija apvienos teorētiskās zināšanas ar praktiskiem piemēriem no sporta pasaules, analizējot to ietekmi uz organizāciju reputāciju un pārvaldību. Lekcijas mērķis: Sagatavot sporta organizāciju vadītājus, kas spēj atpazīt, novērtēt un efektīvi pārvaldīt interešu konfliktus, nodrošinot sporta organizāciju integritāti un ilgtspējīgu attīstību. Tiks vērtēta gadījuma izpētes (case study) analīze

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizāciju stratēģiskā vadība
Apraksts

Studenti padziļināti iepazīsies ar valdes stratēģiskā līdzsvara teoriju, kas izskaidro, kā valdes locekļu kompetence, zināšanas un loma organizācijā ietekmē tās stratēģisko spēju. Balstoties uz Ferkins un Šilberija (2015) pētījumu, tiks analizēti seši galvenie faktori, kas veido valdes stratēģisko kapacitāti. Studenti apgūs metodes, kā formulēt organizācijas vīziju un misiju, kas kalpo par pamatu stratēģiskajiem lēmumiem. lekcijas mērķis - Izprast valdes stratēģiskās kapacitātes faktorus, balstoties uz stratēģiskā līdzsvara teoriju. Analizēt un novērtēt valdes lomu organizācijas stratēģiskajā attīstībā, ņemot vērā tās kompetenci, zināšanas un iesaisti. Izstrādāt un īstenot stratēģijas sporta organizācijās.

Studenti veido praktisku grupas projektu un izstrādā stratēģijas .

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizāciju stratēģiskā vadība
Apraksts

Studenti padziļināti iepazīsies ar valdes stratēģiskā līdzsvara teoriju, kas izskaidro, kā valdes locekļu kompetence, zināšanas un loma organizācijā ietekmē tās stratēģisko spēju. Balstoties uz Ferkins un Šilberija (2015) pētījumu, tiks analizēti seši galvenie faktori, kas veido valdes stratēģisko kapacitāti. Studenti apgūs metodes, kā formulēt organizācijas vīziju un misiju, kas kalpo par pamatu stratēģiskajiem lēmumiem. lekcijas mērķis - Izprast valdes stratēģiskās kapacitātes faktorus, balstoties uz stratēģiskā līdzsvara teoriju. Analizēt un novērtēt valdes lomu organizācijas stratēģiskajā attīstībā, ņemot vērā tās kompetenci, zināšanas un iesaisti. Izstrādāt un īstenot stratēģijas sporta organizācijās.

Studenti veido praktisku grupas projektu un izstrādā stratēģijas .

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Varas atkarība un asimetrija sporta pārvaldībā
Apraksts

Ņemot vērā, ka pārmaiņām visticamāk pretosies esošā vara, studenti apgūs teoriju par galvenajiem varas avotiem (leģitīmā, materiālā, piespiedu, ekspertu, informācijas, atzinības), Michale Focault, nostāju un varas un resursu atkarības teoriju principiem, kā ari praktisku izpratni par nepieciešamību panākt varas līdzsvaru (Haiti piemērs). Studenti tiks iepazīstināti ar diviem svarīgiem praktiskiem eksperimentiem: Stenfordas cietuma eksperiments un Stenlija Milgrama eksperiments. Studenti iegūs informāciju par Pasaules sporta ietekmīgāko cilvēku sarakstu, kā arī pētīs šo dominējošo grupu nostājas. Tiks apskatīti varas asimetrijas cēloņi, “oligarhijas dzelzs likums” un ideoloģijas kā viltus apziņas, deindividuācijas un grupas domāšanas izplatības nozīme varas saglabāšanas politiskajā un sociālajā kontekstā.

Lekcijas mērķis: Apgūt varas avotu teoriju un resursu atkarības mehānismus, lai saprastu varas struktūras sporta pārvaldībā. Analizēt psiholoģiskos autoritātes un hierarhijas mehānismus. Izprast varas asimetrijas cēloņus un līdzsvara instrumentus.

Studenti sagatavo reflektīvus rakstus un veido analītiskas diskusijas

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Varas atkarība un asimetrija sporta pārvaldībā
Apraksts

Ņemot vērā, ka pārmaiņām visticamāk pretosies esošā vara, studenti apgūs teoriju par galvenajiem varas avotiem (leģitīmā, materiālā, piespiedu, ekspertu, informācijas, atzinības), Michale Focault, nostāju un varas un resursu atkarības teoriju principiem, kā ari praktisku izpratni par nepieciešamību panākt varas līdzsvaru (Haiti piemērs). Studenti tiks iepazīstināti ar diviem svarīgiem praktiskiem eksperimentiem: Stenfordas cietuma eksperiments un Stenlija Milgrama eksperiments. Studenti iegūs informāciju par Pasaules sporta ietekmīgāko cilvēku sarakstu, kā arī pētīs šo dominējošo grupu nostājas. Tiks apskatīti varas asimetrijas cēloņi, “oligarhijas dzelzs likums” un ideoloģijas kā viltus apziņas, deindividuācijas un grupas domāšanas izplatības nozīme varas saglabāšanas politiskajā un sociālajā kontekstā.

Lekcijas mērķis: Apgūt varas avotu teoriju un resursu atkarības mehānismus, lai saprastu varas struktūras sporta pārvaldībā. Analizēt psiholoģiskos autoritātes un hierarhijas mehānismus. Izprast varas asimetrijas cēloņus un līdzsvara instrumentus.

Studenti sagatavo reflektīvus rakstus un veido analītiskas diskusijas

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Politika sportā un sporta politika
Apraksts

Lekcija sniedz plašu skatījumu uz politikas jomu sportā, iepazīstinot studentus ar politikas teoriju, tostarp racionālās izvēles pieeju, un trīs galvenajām politikas dimensijām. Tiks analizēts, kā sports kļūst par politisku instrumentu — pateicoties tā autonomajam režīmam un neitralitātei —, kā arī kā šī dubultā loma veido paralēlas realitātes sabiedrībā un starptautiskajās attiecībās. Tiks izmantoti konkrēti piemēri, piemēram, sporta izmantošana kā Krievijas maigās varas (soft power) instruments — caur Soču olimpiskajām spēlēm, FIFA Pasaules kausu un KHL hokeja līgu. Visbeidzot no šī rakursa tiks analizētas arī Latvijas sporta politikas pamatnostādnes.

Mērķis: Izprast, kā sports un politika ietekmē viens otru, pētot, kā sportu izmanto politiskiem mērķiem un kā politika ietekmē sporta attīstību. Analizēt sporta autonomiju un neitralitāti kā politisku telpu, kas ļauj īstenot dažādas politiskas stratēģijas. Izprast sporta kā maigās varas instrumentu izmantošanas iespējas.

Studenti izstrādā analītiskos referātus

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Politika sportā un sporta politika
Apraksts

Lekcija sniedz plašu skatījumu uz politikas jomu sportā, iepazīstinot studentus ar politikas teoriju, tostarp racionālās izvēles pieeju, un trīs galvenajām politikas dimensijām. Tiks analizēts, kā sports kļūst par politisku instrumentu — pateicoties tā autonomajam režīmam un neitralitātei —, kā arī kā šī dubultā loma veido paralēlas realitātes sabiedrībā un starptautiskajās attiecībās. Tiks izmantoti konkrēti piemēri, piemēram, sporta izmantošana kā Krievijas maigās varas (soft power) instruments — caur Soču olimpiskajām spēlēm, FIFA Pasaules kausu un KHL hokeja līgu. Visbeidzot no šī rakursa tiks analizētas arī Latvijas sporta politikas pamatnostādnes.

Mērķis: Izprast, kā sports un politika ietekmē viens otru, pētot, kā sportu izmanto politiskiem mērķiem un kā politika ietekmē sporta attīstību. Analizēt sporta autonomiju un neitralitāti kā politisku telpu, kas ļauj īstenot dažādas politiskas stratēģijas. Izprast sporta kā maigās varas instrumentu izmantošanas iespējas.

Studenti izstrādā analītiskos referātus

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Demokrātija sporta pārvaldībā: principu īstenošana federāciju un klubu līmenī
Apraksts

Lekcija pēta demokrātijas principu piemērošanu sporta organizāciju pārvaldībā, analizējot demokrātiskas pārvaldības problēmas starptautiskajās un nacionālajās sporta organizācijās. Studenti izzina sportistu, treneru un citu ieinteresēto pušu pārstāvniecības mehānismus, demokrātisku vēlēšanu, lēmumu pieņemšanas un pārvaldības kritērijus. Lekcija apskata internalisma teorijas būtību sporta pārvaldībā, kā arī skaidro pašreizējās pārvaldības sistēmas rašanas cēloņus. Visbeidzot lekcijā tiek identificēti galvenie demokrātiskas pārvaldības uzturēšanas institucionālie mehānismi un akcentētas aktuālakās reformas, jo īpaši nepieciešamība iekļaut pašus sportistus lēmumu pieņemšanas procesos un pārvaldības organizāciju valdēs. 

Mērķis: Padziļināti izprast demokrātijas struktūras sportā — sportistu, treneru un federāciju organizācijas institucionālos iesaistes mehānismus. Analizēt federāciju autonomiju un tās saikni ar pārvaldības kvalitāti, izmantojot labas pārvaldības principus.

Studenti veido grupas debates un iesaistās argumentētās diskusijās

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Demokrātija sporta pārvaldībā: principu īstenošana federāciju un klubu līmenī
Apraksts

Lekcija pēta demokrātijas principu piemērošanu sporta organizāciju pārvaldībā, analizējot demokrātiskas pārvaldības problēmas starptautiskajās un nacionālajās sporta organizācijās. Studenti izzina sportistu, treneru un citu ieinteresēto pušu pārstāvniecības mehānismus, demokrātisku vēlēšanu, lēmumu pieņemšanas un pārvaldības kritērijus. Lekcija apskata internalisma teorijas būtību sporta pārvaldībā, kā arī skaidro pašreizējās pārvaldības sistēmas rašanas cēloņus. Visbeidzot lekcijā tiek identificēti galvenie demokrātiskas pārvaldības uzturēšanas institucionālie mehānismi un akcentētas aktuālakās reformas, jo īpaši nepieciešamība iekļaut pašus sportistus lēmumu pieņemšanas procesos un pārvaldības organizāciju valdēs. 

Mērķis: Padziļināti izprast demokrātijas struktūras sportā — sportistu, treneru un federāciju organizācijas institucionālos iesaistes mehānismus. Analizēt federāciju autonomiju un tās saikni ar pārvaldības kvalitāti, izmantojot labas pārvaldības principus.

Studenti veido grupas debates un iesaistās argumentētās diskusijās

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

No Ministrijas līdz federācijām: Latvijas sporta politikas institucionālā arhitektūra un darbības efektivitāte
Apraksts

Lekcija sniedz padziļinātu skatījumu uz Latvijā funkcionējošo sporta pārvaldības sistēmu — tās institucionālo struktūru un mijiedarbību starp galvenajām sporta politikas īstenošanas organizācijām: IZM, Latvijas Nacionālo sporta padomi (LNSP), LOK, LSFP, sporta federācijām un pašvaldībām. Tiks analizēta šo institūciju loma Sporta politikas pamatnostādnēs 2022–2027, kur galvenie uzdevumi ietver finansēšanas reformas, administratīvo izvērtējumu un efektivitātes paaugstināšanu. Lekcijā arī apskatīsim aktuālos procesus, piemēram, diskusijas ap LOK un LSFP apvienošanu, lai konsolidētu sporta finansēšanas pāreju uz vienu dialoga partneri , un centralizētu valsts sporta bāzu pārvaldību, lai uzlabotu resursu izmantošanu un samazinātu administratīvos izdevumus. Tiks aplūkota arī Valsts Kontroles un VID kritika par budžeta līdzekļu caurskatāmību un federāciju finansu pārvaldību.

Mērķis: Analizēt Latvijas sporta pārvaldības sistēmu — izprast institūciju mijiedarbība un to lomu faktiskajā sporta politikas īstenošanā. Novērtēt efektivitāti un pārvaldības nepilnības, kā arī identificēt potenciālo reformu virzienus. 

Noslēguma uzdevums: students sagatavo politikas analīzes ziņojumu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

No Ministrijas līdz federācijām: Latvijas sporta politikas institucionālā arhitektūra un darbības efektivitāte
Apraksts

Lekcija sniedz padziļinātu skatījumu uz Latvijā funkcionējošo sporta pārvaldības sistēmu — tās institucionālo struktūru un mijiedarbību starp galvenajām sporta politikas īstenošanas organizācijām: IZM, Latvijas Nacionālo sporta padomi (LNSP), LOK, LSFP, sporta federācijām un pašvaldībām. Tiks analizēta šo institūciju loma Sporta politikas pamatnostādnēs 2022–2027, kur galvenie uzdevumi ietver finansēšanas reformas, administratīvo izvērtējumu un efektivitātes paaugstināšanu. Lekcijā arī apskatīsim aktuālos procesus, piemēram, diskusijas ap LOK un LSFP apvienošanu, lai konsolidētu sporta finansēšanas pāreju uz vienu dialoga partneri , un centralizētu valsts sporta bāzu pārvaldību, lai uzlabotu resursu izmantošanu un samazinātu administratīvos izdevumus. Tiks aplūkota arī Valsts Kontroles un VID kritika par budžeta līdzekļu caurskatāmību un federāciju finansu pārvaldību.

Mērķis: Analizēt Latvijas sporta pārvaldības sistēmu — izprast institūciju mijiedarbība un to lomu faktiskajā sporta politikas īstenošanā. Novērtēt efektivitāti un pārvaldības nepilnības, kā arī identificēt potenciālo reformu virzienus. 

Noslēguma uzdevums: students sagatavo politikas analīzes ziņojumu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Geeraert, A. & Van Eekeren, F. (2021). Good Governance in Sport: Critical Reflections. Taylor & Francis OnlinePiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Council of Europe. (2018). Promotion of good governance in sport (Recommendation CM/Rec(2018)12) and explanatory memorandum.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Vanden Auweele, Y., Cook, E., & Parry, J. (Eds.). (2016). Ethics and governance in sport: The future of sport imagined. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Izglītības un zinātnes ministrija (2022). Sporta politikas pamatnostādnes 2022–2027. Eiropa

2.

European Commission (2022). Study on the European Sport Model.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Sport Integrity Global Alliance (2023). SIGA Universal Standards on Good GovernancePiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Anagnostopoulos, C., Papadimitriou, D., Byers, T., & Botwina, G. (2022). Sport governance insights. Taylor & FrancisPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Bockel, A. (2015). The golden rule in sports: Investing in the conditions of cooperation for a mutual advantage in sports competitions. Springer VSPiemērots angļu valodas plūsmai

6.

Storm, R. K., Nielsen, K., & Havran, Z. (Eds.). (2022). Professional team sports and the soft budget constraint. Edward Elgar PublishingPiemērots angļu valodas plūsmai

7.

McNamee, M., & Morgan, W. J. (Eds.). (2017). Routledge handbook of the philosophy of sport. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Shilbury, D., & Ferkins, L. (Eds.). (2020). Routledge handbook of sport governance. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Wenner, L. A. (Ed.). (2022). The Oxford handbook of sport and society. Oxford University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Cunningham, G. B., Fink, J. S., & Doherty, A. (Eds.). (2015). Routledge handbook of theory in sport management. RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai