Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mediju kritika un analīze

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_159
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iemācīt pielietot kvantitatīvo mediju satura analīzes metodi; veidot studentu izpratni par žurnālistikas un sabiedrisko attiecību tekstu empīrisko analīzi; attīstīt pētījuma projekta sagatavošanas un īstenošanas prasmes, iemācot formulēt hipotēzes un pētniecības jautājumus, izstrādāt datu vākšanas metodoloģiju, kodēt mediju saturu, apstrādāt datus SPSS programmā, interpretēt rezultātus, prezentēt rezultātus atskaitē ar inforgrafiku.

Priekšzināšanas

Kurss "Ievads komunikācijas teorijās".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izprot kvantitatīvās satura analīzes teoriju un metodoloģiju.

Prasmes

1.Studenti prot definēt pētījuma problēmu, formulēt pētījuma jautājumus, sagatavot pētījuma dizainu, vākt datus, apstrādāt tos SPSS programmā, interpretēt rezultātus, uzrakstīt pētījuma atskaiti.

Kompetences

1.Studenti veic mediju vēstījumu kvantitatīvo analīzi un interpretē datus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Grupas darbs: Mediju kvantitatīvā pētījuma dizaina izstrāde, datu vākšana un statistiskā apstrāde. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sagatavo pētījuma metodoloģiju, vāc un apstrādā datus, interpretē rezultātus.
2.

Pārbaudījums

-
-
Grupas darbs: pētījuma metodoloģija (kategoriju sistēmas apraksts), datu vākšana (excel tabulas ar datiem) un datu apstrāde SPSSS programmā (rezultātu tabulas un statistiskās nozīmes rādītāji). Līdzdarbība nodarbībās un semināros. Eksāmens (tests e-studijās: 10 izvēles un atvērtie jautājumi).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izlases jēdziens. Izlašu veidi, to izvēle pētījumam. Sinhronisks un diahronisks pētījums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Mediju kontentanalīzes jēga. Datu nozīme mediju darba izvērtēšanā. Pētniecības problēmu formulēšana. Pētījuma jautājumi un hipotēzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kodēšanas instrukcija. Datu vākšanas protokols. Kodēšanas process. Pilotpētījums. Kļūdas aprēķināšana. Kategoriju precizējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu apstrāde SPSS programmā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu apstrāde SPSS programmā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu apstrāde SPSS programmā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kontentanalīzes teorētiskie pamati. Paradigmas un teorijas. Objektīvo datu vākšanas principi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu apstrāde SPSS programmā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju kontentanalīzes jēga. Datu nozīme mediju darba izvērtēšanā. Pētniecības problēmu formulēšana. Pētījuma jautājumi un hipotēzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izlases jēdziens. Izlašu veidi, to izvēle pētījumam. Sinhronisks un diahronisks pētījums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu apstrāde SPSS programmā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Wimmer, R., J. Dominick (2014) Mass Media Research: An Introduction. 3rd edition. Boston, MA: Wadsworth.

2.

Riffe, D., S. Lacy, F. Fico (2019) Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysisin Research. 4th edition. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum Associates.

3.

Kruks, S. (2022) Satura kvantitatīvā analīze. Kopsavilkums.

Papildu literatūra

1.

Kruks, S., J. Juzefovičs (2007) Ziņas Latvijas televīzijās. LTV1, LTV7, TV3, LNT, TV5 un PBK ziņu raidījumu satura analīze. Rīga: NRTP.

2.

Kruks, S., I. Šulmane (2006) Neiecietības izpausmes un iecietības veicināšana Latvijas presē 2004. gadā. Rīga: ĪUMSIL.