Efektīvas medicīniskās rehabilitācijas programmas
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo un skaidro efektīvu programmu plānošanas teorētiskos konceptus un elementus (soļus, plānošanas līmeņus, vajadzību, iespēju un risku izvērtēšanas principus dažādos līmeņos). Raksturo medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrādes procesu. Apraksta un skaidro faktorus, kas ietekmē medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrādi un realizāciju. Raksturo medicīniskās rehabilitācijas programmu rezultātu izvērtēšanas un efektivitātes analīzes principus, kvalitātes kritērijus un indikatorus.
Prasmes
1.Izvērtē un analizē vajadzības, iespējas un riskus, lai sekmīgi plānotu, veidotu un attīstītu medicīniskās rehabilitācijas programmas. Izvēlas un plāno atbilstošus, specifiskus programmas elementus. Izvēlas un pamato programmu rezultātu mērījumus dažādos līmeņos. Izvērtē un analizē medicīniskās rehabilitācijas programmu efektivitātes rādītājus un kvalitātes kritērijus.
Kompetences
1.Plāno un attīsta efektīvas medicīniskās rehabilitācijas programmas, kas vērstas uz mērķa grupu vajadzībām un tiek integrētas sociālajā, kultūras, ekonomiskajā, institucionālajā un politiskajā kontekstā. Kritiski izvērtē un analizē esošo vai jaunradīto medicīniskās rehabilitācijas programmu rezultātus, efektivitātes rādītājus un kvalitātes kritērijus, lai tās attīstītu un pilnveidotu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Jaunāko zinātnisko publikāciju sistemātiska meklēšana, atlasīšana un kritiska lasīšana. Zinātnisko pierādījumu apkopošana un to pārnešana konkrētā uzdevuma kontekstā. Projekta darba izstrāde mazajās grupās, starp ziņojumu un gala ziņojuma sagatavošana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Dalība diskusijās nodarbībās un semināros (argumentēta viedokļa formulēšana un skaidrošana, radoša pieeja problēmu risināšanā, izpratni un domāšanu veicinošu jautājumu uzdošana).
Gala pārbaudījums (eksāmens) tiek organizēts kā projekta darba izstrāde un ziņojums, paredzot kumulatīvu vērtējumu, kas veidojas no trim starp ziņojuma vērtējumiem (20%, 20%, 20%), dalības diskusijās un semināros (10%), gala ziņojuma vērtējuma (30%).
Vērtēšanas kritēriji (starp-ziņojumiem un gala ziņojumam), katrs kritērijs tiek vērtēts ballēs no 0 līdz 10 un veido 20% no kopējā starp-ziņojuma vai gala ziņojuma vērtējuma:
(1) satura pilnvērtība un atbilstība definētajām prasībām;
(2) uz zinātniskajiem pierādījumiem balstītais pamatojums un teorētiskās izpētes pilnvērtība;
(3) radoša pieeja un risinājumi;
(4) noformējuma atbilstība prasībām;
(5) mutiskais - vizuālais ziņojums un diskusija (atraktivitāte, skaidrs un loģisks izklāsts, spēja pamatot un argumentēt, spēja skaidrot).
Katra starp-ziņojuma prasības ir aktualizētas un ievietotas e-studijās pie konkrētās tēmas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanās posms un programmas plānošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanās posms un programmas plānošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sagatavošanās posms un programmas plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Sagatavošanās posms un programmas plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Sagatavošanās posms un programmas plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Sagatavošanās posms un programmas plānošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Programmas elementi un to aprakstīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Programmas elementi un to aprakstīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Programmas elementi un to aprakstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Programmas monitorēšanas un analīzes plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Programmas monitorēšanas un analīzes plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Programmas monitorēšanas un analīzes plānošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Programmas finanšu aspekti un ieviešanas plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Programmas finanšu aspekti un ieviešanas plānošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Programmas finanšu aspekti un ieviešanas plānošana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Keessen, P., van Duijvenbode, I. C., Latour, C. H., et.al. (2022). Design of a Remote Coaching Program to Bridge the Gap From Hospital Discharge to Cardiac Rehabilitation: Intervention Mapping Study. JMIR cardio, 6(1), e34974. [sk. 12.08.2022]
Walker, T., Foster, M., Szeszulski, J., et.al. (2022). Evidence-Based Intervention Mapping: A systematic approach to understanding the components and logic of EBIs. BMC Public Health, 22(1), 1300. [sk. 12.08.2022]
Wang, R. H., Kenyon, L. K., McGilton, et.al. (2021). The Time Is Now: A FASTER Approach to Generate Research Evidence for Technology-Based Interventions in the Field of Disability and Rehabilitation. Archives of physical medicine and rehabilitation, 102(9), 1848–1859. [sk. 12.08.2022]
E-studijās norādīties un pieejamie materiāli pie katras no tēmām/ In e-studies, indicate the available materials for each of the topics
Papildu literatūra
Kettner, P. M., Moroney, R. M., & Martin, L. L. (2013). Designing and managing programs: An effectiveness-based approach (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Markham, C., Ruiter, R., Fern ndez, M., et.al. (2016). Planning health promotion programs: an intervention mapping approach (4th ed., Jossey-Bass Public Health). Hoboken: Wiley. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central
Zelman, William N., et al. (2009). Financial Management of Health Care Organizations: An Introduction to Fundamental Tools, Concepts and Applications. John Wiley & Sons, Incorporated. Iegūts no: via Pro Quest Ebook Central
Hartveit, M., Hovlid, E., Øvretveit, J., et.al. (2022). Can systematic implementation support improve programme fidelity by improving care providers' perceptions of implementation factors? A cluster randomized trial. BMC Health Services Research, 22(1), 808. [sk. 12.08.2022]
Novak I, te Velde A, Hines A, et.al. (2021) Rehabilitation Evidence-Based Decision-Making: The READ Model. Front. Rehabilit. Sci. 2:726410. Available from: doi: 10.3389/fresc.2021.726410 [sk. 12.08.2022]
Citi informācijas avoti
Elektroniskās datu bāzes (t.sk., RSU abonētās)/ Electronic databases (including RSU subscribers)
PVO aktuālie ziņojumi, publikācijas/ WHO current reports, publications