Klīniskie pētījumi un to analīze
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, zftk@rsu.lv, +371 67061547
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pabeidzot šo studiju kursu, studenti: 1. aprakstīs dažādu medicīnisko pētījumu veidus un dizainus 2. zinās pierādījumu līmeņus un atšķirības starp tiem 3. zinās eksperimentālo pētījumu dizaina pamatprincipus 4. definēs prasības, zāļu iedarbības un drošuma izvērtēšanai 5. pārzinās kritērijus, pēc kuriem analizē klīnisko pētījumu publikācijas 6. zinās aprakstošās un secinošās statistikas pamatprinicipus klīniskajos pētījumos 7. identificēs ētiskos principus klīniskajos pētījumos un to nozīmi 8. zinās sistemātisko pārskatu metodoloģijas pamatprincipus.
Prasmes
1.Pabeidzot šo studiju kursu, studenti: 1. spēs definēt atslēgas vārdus un meklēt klīnisko pētījumu un sistemātisko pārskatu protokolus un publikācijas 3. pratīs atšķirt pierādījumu līmeņus 4. spēs analizēt klīnisko pētījumu metodoloģisko kvalitāti 5. pratīs izvērtēt klīnisko pētījumu statistiskos rezultātus 6. spēs izvērtēt klīnisko pētījumu rezultātu klīnisko/praktisko nozīmīgumu 7. pratīs analizēt sistemātisko pārskatu metodoloģisko kvalitāti 8. spēs analizēt sistemātisko pārskatu rezultātus.
Kompetences
1.Pabeidzot šo studiju kursu, studenti: 1. spēs kritiski izvērtēt klīnisko pētījumu metodoloģisko kvalitāti; interpretēt tās ietekmi uz rezultātu uzticamību 2. spēs interpretēt klīnisko pētījumu statistiskos rezultātus; to pielietojamību praksē kontekstā ar metodoloģisko kvalitāti un citiem līdzīgiem pētījumiem; argumentēti pamatot savu viedokli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar atbilstošo literatūru, filmas analīze, klīnisko pētījumu publikāciju analīze, grupu darbs.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Pilna laika klātienē studējošajiem:
Gala vērtējumu pirmajā semestrī veido: 90% grupu un individuālais darbs (nodarbību apmeklējums un testi) un 10% semestra ieskaite. Students piekļūs ieskaitei, ja tiks iegūti vismaz 55% no maksimāli iegūstamo punktu skaita semestrī.
Gala vērtējumu šajā studiju kursā veido iegūtie punkti pirmajā un otrajā semestrī: 50% grupu un individuālais darbs (nodarbību apmeklējums, testi un grupu darbs), un 50% iegūtais vērtējums rakstiskajā eksāmenā. Students varēs iegūt piekļuvi eksāmenam, ja tiks iegūti vismaz 55% no maksimāli iegūstamo punktu skaita katrā no vērtējuma vienībām otrajā semestrī. Gala vērtējumu veidos gan pirmajā, gan otrajā semestrī iegūtie punkti.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu iedarbības un efektivitātes izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko pētījumu mērķkritēriji.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšanas pamatprincipi. PICO formulēšana.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālo pētījumu dizains. Zāļu efektivitātes un drošuma izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu iedarbības un efektivitātes izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Novērojumu un aprakstošie pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Eksperimentālo pētījumu pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Kā lasīt zinātnisko publikāciju?
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko pētījumu statistikas pamatprincipi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu veidi medicīnā. Pierādījumu līmeņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko pētījumu ētika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Statistiskie aprēķini. Rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Statistiskie aprēķini. Rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Sistemātiskie pārskati un metaanalīzes, to izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Sistemātiskie pārskati un metaanalīzes, to izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ne-pārākuma pētījumi un bioekvivalences pētījumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Friedman, L.M., Furberg, C.D., DeMets, D.L. Fundamentals of Clinical Trials. Springer, 2015.
Greenhalgh, T.How to read a paper. BMJ Books, 2014. p.238
Ārvalstu studentiem/For international students
Friedman, L.M., Furberg, C.D., DeMets, D.L. Fundamentals of Clinical Trials. Springer, 2015.
Greenhalgh, T.How to read a paper. BMJ Books, 2014. p.238
Papildu literatūra
Brody, T. Clinical Trials : Study Design, Endpoints and Biomarkers, Drug Safety, and FDA and ICH Guidelines. Burlington: Academic Press, 2016.
Hammond, Flora Malec, James F. Nick, Todd Buschbacher, Ralph M. Handbook for Clinical Research : Design, Statistics, and Implementation. New York, NY: Demos Medical, 2015.
Hulley, Stephen B. Cummings, Steven R. Browner, Warren S. Grady, Deborah Newman, Thomas B. Designing Clinical Research. Fourth edition. Philadelphia: LWW, 2013.
Balakrishnan, N. Methods and Applications of Statistics in Clinical Trials Volume 1, Principles, Trials, and Designs Concepts, Principles, Trials, and Designs. Wiley. 2014.
Machin, D., & Fayers, P. Randomized Clinical Trials : Design, Practice and Reporting. Chichester: John Wiley & Sons. 2010.