Ievads pasaules un Eiropas autorkino
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• iegūt zināšanas par nozīmīgākajiem pasaules kino autoriem, viņu daiļrades un rokraksta īpatnībām; • iegūt zināšanas par pasaules kino procesu aktualitātēm; • iegūt zināšanas par autorkino teoriju un izprast nozīmīgākos kinoteorijas pētījumus dotajā laukā; • prast saskatīt mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem.
Prasmes
1.• prasme orientēties autorteorijas būtībā un piedalīties diskusijā par autorteorijas izmantojumu mūsdienu praksē; • prasme analizēt atšķirīgu stilistisko paņēmienu un kinovalodas līdzekļu izmantojumu dažādu autoru darbos; • prasme orientēties būtiskāko XX gs. – XXI gs. mijas autoru darbos; • prasme orientēties nozīmīgākajos pasaules kinofestivālos un izprast to nozīmi plašākā kontekstā; • prasme novērtēt kinomākslas ietekmi uz mūsdienu masu medijiem; • iemaņas analizēt autoru darbus un kinomākslas paraugus; • iemaņas interpretēt kinomākslas ietekmi uz sabiedrības komunikāciju; • iemaņas izmantot kinomākslas vēstījumu pieejas multimediju komunikācijā.
Kompetences
1.• kompetence izvērtēt dažādu autoru audiovizuālos darbus; • kompetence atpazīt atšķirīgu kinovalodas izmantojumu dažādu autoru darbos; • kompetence orientēties klasiskos kinovalodas principos, kā arī tam alternatīvajā modernisma principu izmantojumā; • kompetence orientēties galvenajos autorkino attīstības posmos un dominējošos stilistiskos principos; • kompetence saskatīt mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar būtiskiem kinomākslas attīstības posmiem, un dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem; • kompetence orientēties autorkino izplatīšanas platformās, tai skaitā Eiropas festivālu sistēmā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijās un semināros apgūtās zināšanas aprobēt patstāvīgi veiktas viena autora vairāku (3 – 4) filmu analīzē un prezentācijā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma semināra darbs – konkrēta autora vismaz 3-4 filmu analīze, akcentējot autorstila kontinuitāti izvēlētā režisora darbos, (četras A 4 lapas) un prezentācija.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Līdzdalība lekcijās.
• Līdzdalība un aktivitātes semināros.
• Noslēguma semināra darbs – konkrēta autora vismaz 3 – 4 filmu analīze, akcentējot autorstila kontinuitāti izvēlētā režisora darbos, (četras A4 lapas) un prezentācija.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino jēdziens, autorteorijas principi (Fransuā Trifo, Endrū Sarriss). Klasiskie autori, modernisma autori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino un auditorijas. Auditoriju tendences Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas festivālu struktūra. Festivāli kā autorkino izplatīšanas sistēma. Citas izplatīšanas platformas. Netflix piemērs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Amerikas autorkino personības. Deivids Linčs, autorība atšķirīgos žanros, formātos un mediju kanālos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino attīstība kopš XX gs. 80. gadiem – ASV (Dž. Džarmušs, brāļi Koeni, K. Tarantīno, V. Andersons, T. Bērtons u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas autorkino režisori – P. Almodovars, L. fon Trīrs, F. Ozons u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino attīstība pasaulē (Āzijā u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas kino Eiropas autorkino kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes Eiropas autorkino – filmas skate.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes Eiropas autorkino. Filmas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino jēdziens, autorteorijas principi (Fransuā Trifo, Endrū Sarriss). Klasiskie autori, modernisma autori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas festivālu struktūra. Festivāli kā autorkino izplatīšanas sistēma. Citas izplatīšanas platformas. Netflix piemērs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Amerikas autorkino personības. Deivids Linčs, autorība atšķirīgos žanros, formātos un mediju kanālos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino attīstība kopš XX gs. 80. gadiem – ASV (Dž. Džarmušs, brāļi Koeni, K. Tarantīno, V. Andersons, T. Bērtons u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas autorkino režisori – P. Almodovars, L. fon Trīrs, F. Ozons u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas kino Eiropas autorkino kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes Eiropas autorkino – filmas skate.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes Eiropas autorkino. Filmas analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sarris, Andrew. Notes on the Auteur Theory in 1962. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999.
Wollen, Peter. The Auteur Theory. In: Movies and Methods. Volume I. Edited by Bill Nichols. Berkley, Losangeles, London. University of California Press. 1976
Truffaut, Francois. A Certain Tendency of the French Cinema. In: Movies and Methods. Volume I. Edited by Bill Nichols. Berkley, Losangeles, London. University of California Press. 1976
Bordwell, David. The Art Cinema as a Mode of Film Practice. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999.
Williams, Linda. Film Bodies: Gender, Genre and Excess. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Rietuma, Dita, Naumanis, Normunds. Personības. Parādības. Personīgi. Rīga: Dienas grāmata, 2009
Papildu literatūra
Wood, Robin. Ideology, Genre, Auteur. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Todd, Anthony. Authorship and the films of David Lynch. Aesthetic receptions in contemporary Hollywood, New York: I.B. Taurus Publishers, 2012
Плахов, Андрей. Всего 33. Звёзды мировой кинорежиссуры. Аквилон, 1999.
Плахов, Андрей. Режиссеры настоящего. В 2 томах. Amfora, 2008
Rietuma, Dita, Naumanis, Normunds. 500 visu laiku filmu filmas. Rīga: Dienas grāmata, 2015