Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes un veselība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUUK_008
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta un uztura katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmi bērnu un jauniešu fiziskās un garīgās veselības nodrošināšanā. Iepazīstināt ar bērnu un jauniešu fitnesa tendencēm. Veicināt apgūt vecumposmam atbilstošas nodarbības plānošanu un realizēšanu.

Priekšzināšanas

Ķīmija, bioloģija un fizika vidusskolas līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Bērnu un jauniešu iesaistīšana fiziskajā aktivitātēs un sporta nodarbībās, atbilstoši spējām dažādos vecuma posmos.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs atšķirt bērnu un jauniešu treniņa īpatnības no pieaugušo treniņiem, izvēlēties atbilstīgas treniņu metodes un paņēmienus darbā ar bērniem un jauniešiem, pamatot fizisko aktivitāšu nepieciešamību bērnu un jauniešu ikdienā.

Kompetences

1.Izstrādāt rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu bērniem un jauniešiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Izglītot un pārliecināt bērnus un jauniešus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijās iegūto zināšanu praktisks pielietojums savā pamatdarbā. Tematiskās literatūras lasīšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva līdzdalība nodarbībās – 50%, tests par studiju kursā apgūto – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. Pieejams: https://www.spkc.gov.lv/lv/fiziskas-aktivitates/fizisko_akti vitu_ieteikumi_latvijas_iedzvotjiem.pdf

2.

Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2019). Pieejams: https://www.vm.gov.lv/lv/media/6408/download

3.

Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. Pieejams: https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-20 21-2027gadam

4.

Līcis, R., u.c. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015.

5.

Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, 2014. Tiešsaistē (2008): https://www.treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_LTTC_gramata.pdf

6.

Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs Skola 2030

Papildu literatūra

1.

Syncope in childhood. K.A.Mc Lead. Arch Dis Child, 2003. (Archives of Disease in Childhood, 2003, Vol.88 (4), p.350-353) Tiešsaistē: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1719534/pdf/v088p00350.pdf Esošais izdevums ir akceptējams.

2.

The Menstrual Cycle and Sport Performance. Naama W. Constantin. Gal Dubnov, Constance M.Lebron. Clin. Sports Med 24. 2005.

3.

R.Jansone, V.Krauksts. Sporta izglītības didaktika skolā. Raka, 2005.

4.

L.M.Engstrēms, A.Foršbergs, E.Apičs. Bērnu un jauniešu sporta vadītājs. Zviedrijas Sporta Federācija.

5.

A thorough yet efficient exam identifies most problems in school athietes. P.I.Carek, Arch G.Mainous. The Journal of Family Practise. February 2003. Vol 52, N 2

Citi informācijas avoti