Medicīniskā Bioķīmija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, dace.reihmane@rsu.lv, +371 67061550
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēka organismā notiekošajiem bioķīmiskajiem procesiem (gremošanu un metabolismu) molekulārā līmenī. Veicināt izpratni par bioķīmisko procesu regulācijas mehānismiem gan molekulārā, gan fizioloģiskā līmenī. Skaidrot dažādu audu/orgānu (šūnu metabolisms) bioķīmisko procesu savstarpējās atšķirības un to specifiskas adaptācijas. Gūt ieskatu patoloģiskos procesos, kas saistīti ar enerģijas metabolismu. Zināt būtisku bioķīmisko marķieru pielietojumu un izprast to kvantitatīvo un kvalitatīvo noteikšanas metožu darbības pamatprincipus.
Priekšzināšanas
Fizika, ķīmija, bioloģija, anatomija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • izskaidrot un aprakstīt olbaltumvielu, lipīdu, nukleīnskābju un ogļhidrātu sintēzi un hidrolīzi; • nosaukt enzīmu aktivitāti ietekmējošos faktorus; • iedalīt gremošanas enzīmus atkarībā no to darbības mehānisma, nosaukt galveno uzturvielu klašu gremošanā iesaistītos enzīmus; • nosaukt un atpazīt ogļhidrāta metabolisma pamata metabolītus, nosaukt enzīmus un raksturot to darbības principu, izskaidrot metabolisko ceļu un ciklu (piemēram, glikolīze, oksidatīvā dekarboksilācija, Krebsa cikls, glikogēna sintēze un noārdīšana u.c.) nozīmi un regulāciju; • nosaukt un atpazīt lipīdu metabolisma pamata metabolītus, nosaukt enzīmus un raksturot to darbības principu, izskaidrot metabolisko ceļu (beta oksidācijas, taukskābju un holesterīna sintēzes u.c.) nozīmi un regulāciju; • nosaukt un atpazīt aminoskābju metabolisma pamata metabolītus, nosaukt enzīmus un raksturot to darbības principu, izskaidrot metabolisko ceļu (amonjaka detoksifikācija, urīnvielas sintēze u.c.) nozīmi un regulāciju; • raksturot metaboliskos ceļus, kas cilvēka organismā saista ogļhidrātus, lipīdus un aminoskābes un ļauj šīm vielu grupām veikt savstarpējas pārvērtības, nosaukt kādi hormoni ietekmē šīs pārvērtības; • nosaukt un izskaidrot pamata komplikācijas, kas saistītas ar apgūto bioķīmisko ceļu disfunkciju (piemēram, laktoacidoe, ketoacidoze u.c.); • nosaukt un izskaidrot dažādu audu/orgānu (šūnu metabolisms) bioķīmisko procesu savstarpējās atšķirības un to specifiskas adaptācijas; • apgūt metodes, kas nepieciešamas, lai praktiski veiktu klīniski diagnostiskas bioķīmijas analīzes.
Prasmes
1.1. Zināšanu pielietojums – spēja: • izskaidrot, kā tiek ietekmēta enzīmu aktivitāte, pamatojot to ar enzīmu darbības mehānismu; • secīgi izskaidrot molekulu šķelšanu gremošanas traktā, identificēt šķelšanas galaproduktus; • secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, ogļhidrātu noārdīšanu enerģijas iegūšanai un ogļhidrātu rezervju izveidošanai; • secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, lipīdu noārdīšanu enerģijas iegūšanai un ogļhidrātu rezervju izveidošanai; • secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, aminoskābju noārdīšanu enerģijas iegūšanai, oglekļa skeleta tālāko likteni un amonija detoksifikāciju; • secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, tauku un cukuru savstarpējās pārvērtības, novērtēt, kurās metaboliskajās situācijā šīs pārvērtības notiek; • izskaidrot cilvēka organisma funkcionālā stāvokļa noteikšanai izmantoto bioloģisko paraugu (asinis un urīns) bioķīmisko analīžu pielietojumu un darbības pamatprincipu. 2. Prasme risināt situāciju uzdevumus. 3. Prasme izmantot zinātnisko literatūru kā informācijas avotu. 4. Prasme darbā laboratorijā ar paaugstinātām drošības prasībām. 5. Komunikācijas prasmes, kas iegūtas organizētā grupu darbā.
Kompetences
1.Sekmīgi apgūstot kursu, students spēs: • analizēt iespējamās izmaiņas enzīmu regulācijā pie dažādiem homeostāzes traucējumiem, prognozēt sekas uz kopējo metabolismu; • analizēt iespējamās izmaiņas gremošanas procesā pie noteiktu gremošanas enzīmu zemas aktivitātes, prognozēt sekas uz kopēju uzņemto vielu spektru; • analizēt iespējamās izmaiņas cilvēka metabolismā pie kāda no ogļhidrātu, lipīdu, aminoskābju ceļa darbības traucējumiem, prognozēt to ietekmi uz pārējiem metaboliskajiem ceļiem un cilvēka homeostāzi; • izmantot laboratorijas darbos iegūto prasmi – sagatavot un veikt eksperimentu, lietot attiecīgo aparatūru, novērtēt rezultātus – tālākā praktiskā vai zinātniskā darbā; • integrēt bioķīmijas zināšanas kā daļu no kopējām zināšanām par cilvēku, veicinot pilnvērtīgu cilvēka kā vienota organisma uztveri.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursā paredzētas 238 patstāvīgā darba stundas, no kurām 22 būs organizēts darbs saistībā ar prezentāciju gatavošanu. Pārējās 216 stundas iekļauj:
• patstāvīgu e-studijās piedāvāto materiālu apgūšanu (grāmatas, pārskata zinātniskās publikācijas);
• on-line paškontroles testu pildīšanu par attiecīgās nedēļas tēmu;
• iepriekšēju e-studijās pieejamo mājasdarbu sagatavošanu uz katru nākamo praktisko darbu, iekļaujot tēmas no iepriekšējām lekcijām (dažādi uzdevumi, kas atspoguļo kolokvija pamatidejas);
• laboratorijas darbu protokolu sagatavošanu;
• savu zināšanu izmantošanu, atrisinot pielietojamos uzdevumus (klīniskie uzdevumi atrodami e-studiju vidē);
• zinātnisko publikāciju analīzi;
• patstāvīgu gatavošanos kolokvijiem un eksāmenam;
• brīvprātīgu zinātnisko darbu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Laboratorijas darbu protokols iekļauj pamatojumu pašu iegūtiem rezultātiem, rezultātu interpretāciju klīniskā aspektā, atbildētu papildus individuālo jautājumu. Kolokviji ietver detalizētus daudz-izvēļu testus, kur tiek atprasītas specifiskas teorētiskās un praktiskās zināšanas; dažādus uzdevumus, kur tiek novērtēta studentu izpratne par bioķīmiskajiem procesiem un to regulāciju, klīniskos uzdevumus, kas novērtē studentu spēju pielietot iegūtās zināšanas, analizējot vienkāršotus klīniskos uzdevumus. Eksāmens (gala pārbaudījums) iekļauj vispārīgus daudz-izvēļu jautājumus par visām studiju kursā iekļautajām tēmām; dažādus rakstiskos uzdevumus, kur tiek atprasītas detalizētas zināšanas par galvenajiem gremošanas un metabolisma procesiem; mutiskos jautājumus, kas novērtē studenta vispārēju izpratni par bioķīmisko procesu saistību, kas nodrošina homeostāzi organismā un potenciālu dismetabolismu vai ar to saistītas pataloģijas. Studiju kursa "Medicīniskā bioķīmija" gala atzīmi veido starpposma pārbaudījumu (50%) un eksāmena (50%) kumulatīvs vērtējums. Studiju kursa laikā ir 4 starpposma pārbaudījumi – kolokviji. Kolokviju atzīme ir kumulatīvs vērtējums, kas iekļauj: • rakstiskā pārbaudījuma – kolokvija rezultātus (85% no vērtējuma); • pēc katra semināra notiekošo, obligāto pēcsemināra testu rezultātus (15% no kolokvija vērtējuma). Par veiksmīgu sagatavošanos semināriem var iegūt bonusa punktus attiecīgajam kolokvijam. Ja pārbaudes tests pirms semināra ir izpildīts ar ≥ 70% pareizo atbilžu, students nopelna papildus 1% kolokvija atzīmei. Lai iegūtu pielaidi starpposma pārbaudījumiem: • jānokārto visi pārbaudījumam atbilstošie E-protokoli (≥ 85% pareizas atbildes); • jāizpilda visi pārbaudījumam atbilstošie pēcsemināra testi; • pirmajam kolokvijam (1. semestris) papildus jānokārto uz “ieskaitīts” tests "Makromolekulas un reakcijas mehānismi". • ceturtajam kolokvijam (2. semestris) papildus jāuztaisa un uz “ieskaitīts“ jādemonstrē prezentācija "Gada novitāte bioķīmijā". Pēc veiksmīgiem starpposmu pārbaudījumiem tiek rakstīts gala eksāmens. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organiskās vielas. Funkcionālās grupas un izomēri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās funkcionālās grupas, to pamatīpašības. Reakciju veidi: oksidēšanās, reducēšanās; kondensācija, hidrolīze; aizvietošanās, atšķelšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Funkcionālās grupas, izomēri, pamata organiskie savienojumi. Reakciju veidi: oksidēšanās, reducēšanās; kondensācija, hidrolīze; aizvietošanās, atšķelšanās. Ķīmiskās saites.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Funkcionālās grupas, izomēri, pamata organiskie savienojumi. Reakciju veidi: oksidēšanās, reducēšanās; kondensācija, hidrolīze; aizvietošanās, atšķelšanās. Ķīmiskās saites.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Funkcionālās grupas, izomēri, pamata organiskie savienojumi. Reakciju veidi: oksidēšanās, reducēšanās; kondensācija, hidrolīze; aizvietošanās, atšķelšanās. Ķīmiskās saites.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrāti. Struktūra. Īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Struktūra, optiskie un strukturālie izomēri, mono-, di-, poli-saharīdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Struktūra, optiskie un strukturālie izomēri, mono-, di-, poli-saharīdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Struktūra, optiskie un strukturālie izomēri, mono-, di-, poli-saharīdi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Tauki, aminoskābes un proteīni. Struktūras. Īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Cukuru reducējošās īpašības. Proteīnu denaturācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Cukuru reducējošās īpašības. Proteīnu denaturācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Tauki. Struktūra. Īpašības. Aminoskābes, proteīni, struktūras. Starpmolekulārie spēki.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Tauki. Struktūra. Īpašības. Aminoskābes, proteīni, struktūras. Starpmolekulārie spēki.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Tauki. Struktūra. Īpašības. Aminoskābes, proteīni, struktūras. Starpmolekulārie spēki.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enzīmi, enzīmu klases, enzīmu specifiskums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Temperatūras un pH ietekme uz enzīmu aktivitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Temperatūras un pH ietekme uz enzīmu aktivitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu klases, to atpazīšana un raksturošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu klases, to atpazīšana un raksturošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu klases, to atpazīšana un raksturošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enzīmu aktivācijas un inhibīcijas mehānismi. Enzīmu aktivitātes regulācija (signālceļi), vitamīni – bioloģiskie katalizatori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu specifiskums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu specifiskums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu aktivācijas un inhibīcijas mehānismi, to pielietojums medicīnā. Vitamīnu veidoto kofaktoru loma bioķīmiskajās reakcijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu aktivācijas un inhibīcijas mehānismi, to pielietojums medicīnā. Vitamīnu veidoto kofaktoru loma bioķīmiskajās reakcijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu aktivācijas un inhibīcijas mehānismi, to pielietojums medicīnā. Vitamīnu veidoto kofaktoru loma bioķīmiskajās reakcijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu un proteīnu gremošana un uzsūkšanās (absorbcija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Gremošanas sulās esošās glikozidāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Gremošanas sulās esošās glikozidāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Uzturvielu hidrolīze, proteīnu šķelšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Uzturvielu hidrolīze, proteīnu šķelšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Uzturvielu hidrolīze, proteīnu šķelšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu gremošana un uzsūkšanās (absorbcija), žults skābju/sāļu sintēze un funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Lipāzes un žults funkcijas, žultsskābju struktūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Lipāzes un žults funkcijas, žultsskābju struktūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Uzturvielu hidrolīze, ar gremošanu saistītās patoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Uzturvielu hidrolīze, ar gremošanu saistītās patoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Uzturvielu hidrolīze, ar gremošanu saistītās patoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs I.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs I.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs I.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Glikolīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Glikolīzes regulācija, dažādu audu specifika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Glikolīzes regulācija, dažādu audu specifika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Glikolīzes regulācija, dažādu audu specifika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Oksidatīvā dekarboksilēšana. Citronskābes (Trikarbonskābju, Krebsa) cikls.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
1
|
Tēmas
|
Sukcināta dehidrogenāzes noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
1
|
Tēmas
|
Sukcināta dehidrogenāzes noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Citronskābes cikla loma anabolismā. Iegūtās enerģijas kalkulācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Citronskābes cikla loma anabolismā. Iegūtās enerģijas kalkulācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Citronskābes cikla loma anabolismā. Iegūtās enerģijas kalkulācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Bioenerģētika, ATF loma cilvēka metabolismā. Oksidatīvais stress.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu – antioksidantu (katalāze, peroksidāze) noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Enzīmu – antioksidantu (katalāze, peroksidāze) noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Oksidatīvais stress, elektronu transporta ķēdes aktivatori un inhibitori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Oksidatīvais stress, elektronu transporta ķēdes aktivatori un inhibitori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Oksidatīvais stress, elektronu transporta ķēdes aktivatori un inhibitori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Anaerobā glikolīze, bufersistēmas, glikoneoģenēze, kori cikls.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Laktoacidoze - simptomi, cēloņi un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Laktoacidoze - simptomi, cēloņi un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Laktoacidoze - simptomi, cēloņi un ārstēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Malāta-aspartāta transportieris. Glicerīna-3-fosfāta transportieris. Pentožu fosfāta ceļš. Fruktozes metabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu oksidēšana. Dismetabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu oksidēšana. Dismetabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu oksidēšana. Dismetabolisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Glikogēna un galaktozes metabolisms. Glikozes homeostāze asinīs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu uzkrāšana un noārdīšana. Dismetabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu uzkrāšana un noārdīšana. Dismetabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu uzkrāšana un noārdīšana. Dismetabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs II.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs II.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs II.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu transports un uzkrāšana. Holesterīna sintēze, funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Lipoproteīni (ABL, ZBL), Holesterīns, saistība ar ogļhidrātiem bagātu uzturu, hiperholesterinēmija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Lipoproteīni (ABL, ZBL), Holesterīns, saistība ar ogļhidrātiem bagātu uzturu, hiperholesterinēmija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Lipoproteīni (ABL, ZBL), Holesterīns, saistība ar ogļhidrātiem bagātu uzturu, hiperholesterinēmija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Taukskābju katabolisms, Ketonvielu sintēze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enerģijas aprēķini lipīdu metabolismā. Karnitīna trūkums, ketoacidoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enerģijas aprēķini lipīdu metabolismā. Karnitīna trūkums, ketoacidoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Enerģijas aprēķini lipīdu metabolismā. Karnitīna trūkums, ketoacidoze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu biosintēze (Taukskābes, TAG un membrānu fosfolipīdi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Lipīdu biosintēze - aprēķini, saistītās patoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Lipīdu biosintēze - aprēķini, saistītās patoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Lipīdu biosintēze - aprēķini, saistītās patoloģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Proteīnu katabolisms, aminoskābju oksidācija un urīnvielas sintēze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Transaminēšana, deaminēšana, šo procesu loma dažādos audos.
Klīnisko biomarķieru (ALT un AST) nozīme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Transaminēšana, deaminēšana, šo procesu loma dažādos audos.
Klīnisko biomarķieru (ALT un AST) nozīme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Transaminēšana, deaminēšana, šo procesu loma dažādos audos.
Klīnisko biomarķieru (ALT un AST) nozīme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aminoskābju biosintēze, to atvasinājumi – biogēnie amīni, kreatīns, glutations. Purīnu, pirimidīnu, hēma biosintēze un noārdīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
N-saturošo savienojumu dažādība un to nozīme cilvēka organismā. Slāpekļa metabolisma biomarķieri asinīs un urīnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
N-saturošo savienojumu dažādība un to nozīme cilvēka organismā. Slāpekļa metabolisma biomarķieri asinīs un urīnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
N-saturošo savienojumu dažādība un to nozīme cilvēka organismā. Slāpekļa metabolisma biomarķieri asinīs un urīnā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hormoni – klasifikācija pēc struktūras, īpašības, vispārīgi darbības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Metabolisma hormonālā (insulīns, glukagons) regulācija absorbcijas un postabsorbcijas periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Metabolisma hormonālā (insulīns, glukagons) regulācija absorbcijas un postabsorbcijas periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Metabolisma hormonālā (insulīns, glukagons) regulācija absorbcijas un postabsorbcijas periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs III.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs III.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs III.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aknu metabolisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aknu loma detoksifikācijā. Enzīmi diagnostikā (piemēram, ALT, AST, Sārmainā fosatāze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aknu loma detoksifikācijā. Enzīmi diagnostikā (piemēram, ALT, AST, Sārmainā fosatāze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aknu loma detoksifikācijā. Enzīmi diagnostikā (piemēram, ALT, AST, Sārmainā fosatāze).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aptaukošanās, ķermeņa svara regulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aptaukošanos veicinošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aptaukošanos veicinošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Aptaukošanos veicinošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enerģijas vielu metabolisms slodzes laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Faktori, kas nosaka dažādu enerģijas sistēmu izmantošanu. Regulāras fiziskās aktivitātes loma veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Faktori, kas nosaka dažādu enerģijas sistēmu izmantošanu. Regulāras fiziskās aktivitātes loma veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Faktori, kas nosaka dažādu enerģijas sistēmu izmantošanu. Regulāras fiziskās aktivitātes loma veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vai ir iespējams "aizbēgt" no metabolā sindroma?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Metabolais sindroms un II tipa diabēts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Metabolais sindroms un II tipa diabēts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Metabolais sindroms un II tipa diabēts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Onkoloģisko slimību metabolie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Vēža izraisīti enerģētiskā metabolisma traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Vēža izraisīti enerģētiskā metabolisma traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Vēža izraisīti enerģētiskā metabolisma traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs IV.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs IV.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
1
|
Tēmas
|
Kolokvijs IV.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nelson, D. L. and Cox, M. M. 2017. Lehninger Principles of Biochemistry. 7th ed. New York: W. H. Freeman & Co (ISBN: 978-1464187964)Piemērots angļu valodas plūsmai
Baynes, J.W. and Marek H. Dominiczak M.H. 2023. Medical Biochemistry. 6th ed. Elsevier Limited.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Murray, R. K., Granner, D.K., Mayes, P. A. and Rodwell, V.W. 2022. Harper’s Illustrated Biochemistry, 32nd ed. USA: McGraw-Hill Companies.Piemērots angļu valodas plūsmai
Berg, J. M. , Tymoczko, J.L. and Stryer, L. 2015. Biochemistry. 5th ed. New York: W H Freeman.Piemērots angļu valodas plūsmai
Devlin, T.M. 2011. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations (Wiley-Liss; 7th ed.). 1240Piemērots angļu valodas plūsmai
Harvey, R.A. and Ferrier, D.R. 2025. Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry (Lippincott's Illustrated Teviews Series). 544Piemērots angļu valodas plūsmai
Miķelsone, V. 2008. Bioķīmija. Jelgava, LLU.
Lieberman, M.A. and Peet, A. 2018. Marks' Basic Medical Biochemistry. 5th ed. Lippincott Williams& WilkinsPiemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Zinātniskie raksti PubMed žurnālosPiemērots angļu valodas plūsmai
Currie, E., Schulze A., Zechner R., Walther, T. C., and Farese Jr., R. V. 2013. Cellular Fatty Acid Metabolism and Cancer. Cell Metabolism. 18 (2), 153–161.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kaoutari, A. E., Armougom, F., Gordon, J. I., Raoult, D. and Henrissa, B. 2013. The abundance and variety of carbohydrate-active enzymes in the human gut microbiota. Nature Reviews Microbiology. 11, 497–504.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mudgil, D. and Barak, S., 2013. Composition, properties and health benefits of indigestible carbohydrate polymers as dietaryfiber:A review. International Journal of Biological Macromolecules.61, 1-6. Science Direct. Research gate.Piemērots angļu valodas plūsmai
Vaishnavi, S. N., Vlassenko, A. G., Rundle, M. M., Snyder, A. Z., et.al. 2010. Proceedings of the National Academy of Sciences. 107 (41) 17757-17762.Piemērots angļu valodas plūsmai
Wu, F. and Minteer, S. 2015. Krebs Cycle Metabolon: Structural Evidence of Substrate Channeling Revealed by Cross‐Linking and Mass Spectrometry. Angewandte Chemie International Edition, 54: 1851-1854.Piemērots angļu valodas plūsmai