Pētījumu metodes sociālajās zinātnēs
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Iepazīstināt studējošos ar sociāla pētījuma būtību, pētījuma veikšanas posmiem, svarīgākajām pētījumu metodēm. Kursa gaitā studējošie gūst izpratni par kvalitatīva un kvantitatīva rakstura pieeju sociālajos pētījumos, apgūst izlases veidošanas, datu vākšanas, apstrādes un analīzes prasmes, kā arī paaugstina kompetenci pielietot sociālo pētījumu metodes specifisku sabiedrisku problēmu risināšanai.
Priekšzināšanas
Ievads specialitātē.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot sociālo pētījumu būtību, pārzina pētījuma plānošanas gaitu un principus
Tests par sociālo pētījumu metodēm
2.Pārzina kvalitatīvās un kvantitatīvās pieejas pētījumu metodes
Tests par sociālo pētījumu metodēm
3.Pārzina pētījumu metodoloģijas veidošanas principus
Tests par sociālo pētījumu metodēm
Prasmes
1.Patstāvīgi izstrādā pētījumu instrumentāriju kvalitatīvu un kvantitatīvu datu ieguvei un novērtē to ticamību
Problēmas izpēte, izmantojot sociālo zinātņu pētījumu metodes
2.Korekti veido pētījuma izlasi un lieto izraudzītās pētījuma metodes
Problēmas izpēte, izmantojot sociālo zinātņu pētījumu metodes
3.Apstrādā un analizē iegūtos pētījuma rezultātus
Problēmas izpēte, izmantojot sociālo zinātņu pētījumu metodes
Kompetences
1.Izvēlas situācijai/problēmai atbilstošu pētījuma dizainu
Eksāmens
2.Korekti risina grūtības, ar ko saskaras pētījuma realizēšanas laikā
Problēmas izpēte, izmantojot sociālo zinātņu pētījumu metodes
3.Interpretē pētījuma rezultātus, atbilstoši pētījuma mērķim
Eksāmens
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Problēmas izpēte, izmantojot sociālo zinātņu pētījumu metodes |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tests par sociālo pētījumu metodēm |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.
Eksāmens |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sociālajos pētījumos: zinātniskās pieejas principi, sociāla pētījuma būtība, ētikas principi sabiedrības pētniecībā, sociālo zinātņu disciplīnas un tām atbilstošā metodoloģiskā specializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sociālajos pētījumos: zinātniskās pieejas principi, sociāla pētījuma būtība, ētikas principi sabiedrības pētniecībā, sociālo zinātņu disciplīnas un tām atbilstošā metodoloģiskā specializācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizains sociālajās zinātnēs: aprakstošais, skaidrojošais un interpretējošais pētījums. Pētījuma problēmas identificēšana, pētnieciskie jautājumi, literatūras pārskats, konceptualizācija un operacionalizācija, kvalitatīvā, kvantitatīvā un jauktā pieeja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizains sociālajās zinātnēs: aprakstošais, skaidrojošais un interpretējošais pētījums. Pētījuma problēmas identificēšana, pētnieciskie jautājumi, literatūras pārskats, konceptualizācija un operacionalizācija, kvalitatīvā, kvantitatīvā un jauktā pieeja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvalitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, intervijas, fokusgrupas diskusija, novērojums/līdzdalīgais novērojums, diskursu analīze, kontentanalīze, naratīvu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvalitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, intervijas, fokusgrupas diskusija, novērojums/līdzdalīgais novērojums, diskursu analīze, kontentanalīze, naratīvu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvalitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, intervijas, fokusgrupas diskusija, novērojums/līdzdalīgais novērojums, diskursu analīze, kontentanalīze, naratīvu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvalitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, intervijas, fokusgrupas diskusija, novērojums/līdzdalīgais novērojums, diskursu analīze, kontentanalīze, naratīvu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvantitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, aptauja, novērošana, kontentanalīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvantitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, aptauja, novērošana, kontentanalīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvantitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, aptauja, novērošana, kontentanalīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvantitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, aptauja, novērošana, kontentanalīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu kombinēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu kombinēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma ticamības nodrošināšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma ticamības nodrošināšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Papildinošas pētījumu metodes: gadījuma izpēte, rīcībpētījums, sekundāro datu analīze, vizuālo datu izmantošana, vinjetes, scenāriji, naratīvu analīze, meta analīze, salīdzinošie pētījumi u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu metožu sociālajās zinātnēs praktiskais pielietojums
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sociālajos pētījumos: zinātniskās pieejas principi, sociāla pētījuma būtība, ētikas principi sabiedrības pētniecībā, sociālo zinātņu disciplīnas un tām atbilstošā metodoloģiskā specializācija.
|
|
Pētījuma dizains sociālajās zinātnēs: aprakstošais, skaidrojošais un interpretējošais pētījums. Pētījuma problēmas identificēšana, pētnieciskie jautājumi, literatūras pārskats, konceptualizācija un operacionalizācija, kvalitatīvā, kvantitatīvā un jauktā pieeja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvalitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, intervijas, fokusgrupas diskusija, novērojums/līdzdalīgais novērojums, diskursu analīze, kontentanalīze, naratīvu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvalitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, intervijas, fokusgrupas diskusija, novērojums/līdzdalīgais novērojums, diskursu analīze, kontentanalīze, naratīvu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvantitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, aptauja, novērošana, kontentanalīze
|
|
Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu kombinēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās pētījumu metodes kvantitatīvajā pieejā: izlases veidošanas pamatprincipi, aptauja, novērošana, kontentanalīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
|
Pētījuma ticamības nodrošināšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apstrāde un analīze: datu apstrāde un analīze kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm atbilstošās programmās (SPSS, R, Stata, MAXQDA). Aprakstošā statistika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu interpretācija un vizualizācija
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Crano, William, D. et al. Principles and Methods of Social Research (4th Edition). Taylor & Francis, 2023.Piemērots angļu valodas plūsmai
Foster, Liam & Sloan, Luke & Clark, Tom & Bryman, Alan. Bryman's Social Research Methods, (6th Edition). Oxford University Press, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Grønmo, Sigmund. Social research methods: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. SAGE Publications Ltd, 2020.Piemērots angļu valodas plūsmai