Vispārējā medicīniskā ķīmija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, +371 67061550
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti spēs skaidrot, kādas ir dažādu vielu īpašības cilvēka organismā un kā tās spēj ietekmēt dažādus procesus, kā, piemēram, elektrolītu disociāciju, daļiņu koncentrāciju šķīdumā un pH. Papildus, studenti spēs aprakstīt ķīmiskā līdzsvara nobīdes iespējas ķīmiskā pārvērtībā, kā bufersistēmas uztur nemainīgu pH un kā noris komplekso savienojumu veidošanās un sagraušana. Apskatītās tēmas palīdzēs labāk izprast, kā norisinās dažādas ķīmiskas pārvērtības cilvēka organismā un kādas ir dažu biežāk izmantoto ķīmisko vielu īpašības.
Prasmes
1.Studenti varēs aprakstīt dažādus cilvēka organismā notiekošos procesus no vairākiem skatu punktiem – kas notiek ar iesaistītajām vielas daļiņām, kāda ir daļiņu koncentrācija šķīdumā un pH, kā konkrētās daļiņas ietekmē reakcijas ātrumu un kā tas tiek praktiski pielietots medicīnā un zobārstniecībā. Studenti uzlabos eksperimentālās prasmes dažādu ķīmisku pārvērtību veikšanai ar vielām, izmantos plašāk pielietotās analīzes metodes (titrēšana, kinētikas dati) un laboratorijas aprīkojumu.
Kompetences
1.Studenti uzlabos savas prasmes analizēt un pielietot iegūtos datus, izmantos dažāda veida laboratorijas aprīkojumu un iekārtas, kā arī pielietos iegūtās zināšanas kompleksu problēmsituāciju risināšanā. Veicot dažādus praktiskus un teorētiskus uzdevumus, tiks pilnveidots darbs komandā un kritiskās domāšanas prasmes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti nepieciešamās teorijas pamatus apgūst ar videolekciju un citu resursu palīdzību. Pirms un pēc katras praktiskās nodarbības ir pieejami uzdevumi papildus treniņam. Studenti veic laboratorijas darbos iegūto eksperimentālo datu analīzi un interpretāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai sekmīgi nokārtotu kursu, studentam jāspēj sekmīgi nokārtot pirms- un pēc- nodarbības testus (kopā 42% no gala vērtējuma), kas iekļauj teorijas pamatus, tematam atbilstošus uzdevumus un problēmsituāciju skaidrojumus, jāspēj veikt praktiskos eksperimentus un iegūto datu analīzi (16%). Kursa noslēgumā studentam jāspēj sekmīgi nokārtot gala pārbaudījums, kurā ir dažādi uzdevumi par kursā apskatītājām tēmām (42%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Koncentrāciju veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Oksidēšanās -reducēšanas reakcijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Ķīmisko reakciju līdzsvars
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
pH un pH aprēķini
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Bufersistēmas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Ķīmisko reakciju kinētika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Kompleksie savienojumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Ķīmiskās vielas un savienojumi zobārstniecībā un medicīnā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Laboratorijas trauki un aprīkojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Koncentrāciju aprēķini
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ox-red sistēmas un ox-red titrēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ķīmiskais līdzsvars
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
pH aprēķini
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Bufersistēmas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ķīmisko reakciju kinētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Kompleksie savienojumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
J. McMurray, R. C. Fay. „General Chemistry”. Prentice Hall, 2010. (akceptējams izdevums)
I. Kazuša, Ā. Kaksis. „Vispārīgā ķīmija medicīniskās ķīmijas kursam”, Rīga, RSU, 2020, 2021
Ārvalstu studentiem/For international students
J. McMurray, R. C. Fay. „General Chemistry”. Prentice Hall, 2010. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
A. Rauhvargers. „Vispārīgā ķīmija”, Rīga, „Zinātne”, 1996.