Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bioķīmija II

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
CFUBK_013
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Dzīvās dabas zinātnes
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, +371 67061550

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas skābekļa un slāpekļa atvasinājumu (aktīvo skābekļa un slāpekļa neradikālas dabas un radikāļu) bioķīmijā.

Priekšzināšanas

Medicīniskā bioķīmija un Normālā fizioloģija RSU MF II kursa līmenis.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: 1) Pastāstīt par aktīvo skābekļa un slāpekļa formu un radikāļu veidošanos un darbību. 2) Definēt zināšanas par antioksidantiem, nepieciešamajiem mikroelementiem, viņu lomu normā, izmaiņām riska grupās, kā arī plašāk izplatīto slimību un patoloģisko stāvokļu gadījumos. 3) Saprast laboratorijas praksē lietojamo analītisko aparatūru un interpretēt modernas, standartizētas analītiskās metodes, informēt par pastāvošajā likumdošanā reglamentēto analīžu kvalitātes kontroli.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pielietos iegūtās teorētiskās zināšanas praksē: Mācēs izskaidrot: • Oksidantu veidošanās iespējas organismā; • Antioksidantu un mikroelementu izmaiņas riska grupās, izplatītāko slimību un patoloģiju gadījumos. Spēs novērtēt laboratorijas praksē pielietojamo aparatūru un izskaidrot iegūtos tezultātus. Spēs novērtēt likumdošanā reglamentēto analīžu kvalitātes kontroli.

Kompetences

1.Sekmīgi apgūstot šo kursu, studenti iegūst izpratni par brīvo radikāļu bioķīmiju, pro-oksidatīvajiem un antioksidatīvajiem procesiem organismā, kā arī šo procesu sasaistēm ar dažādiem patoloģiskajiem stāvokļiem un slimībām, būs sagatavoti patstāvīgajam pētnieciskajam darbam radikāļu bioķīmijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga teorētisko tēmu apguve, izmantojot citus avotus, kā zinātniskās grāmatas, publikācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Dalība praktiskās nodarbībās, uzdevumu risināšana. Gala pārbaudījumā zinātnisks darbs, izmantojot iegūtās zināšanas, par problēmu pētījumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jēdziens par O2 kā toksisku gāzi. Ievads O2 toksicitātē un aktīvajās skābekļa formās (ASF).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brīvo radikāļu (BR) ķīmija. BR saistībā ar ASF. BR, ASF un to saistība ar organisma metaboliskajiem procesiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brīvie radikāļi, citas aktīvās formas (slāpekļa radikāļi), kā bioķīmisko procesu atvasinājumi organismā. ASF kā biomolekulas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brīvie radikāļi, aktīvās skābekļa un slāpekļa formas, to antioksidatīvā regulācija un aizsardzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Oksidatīvais stress, tā veidi: adaptācija, bojājumi, reparācija un šūnu nāve.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lokālais stress orgānos un orgānu sistēmās. Koriģēšanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lokālais stress orgānos un orgānu sistēmās. Koriģēšanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Oksidatīvais stress un antioksidatīvā aizsardzība: kā tas darbojas praksē?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzturs (uztura bagātinātāji) kā hroniska stresa regulators.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvo skābekļa un slāpekļa formu un brīvo radikāļu kvantitatīvā un kvalitatīvā noteikšana laboratorijā. Aparatūra, kuru var izmantot stresa marķieru un antioksidatīvās aizsardzības rādītāju noteikšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Kopējo polifenolu; DPPH un FRAP kvantitatīvā noteikšana bioloģiskajos materiālos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Totālā Antioksidatīvā Statusa noteikšana bioloģiskajos materiālos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

ABTS noteikšana bioloģiskajos materiālos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Selēna noteikšana asins plazmā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

GSH vai GSH/GSSG noteikšana bioloģiskajos materiālos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Hb noteikšana pilnās asinīs un eritrocītu lizātā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

MDA noteikšana bioloģiskajos materiālos.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Barry Halliwel and John M. C. Gutteridge. Free radicals in Biology and medicine. 5th ed. 2015., pp.936.

2.

Donald Armstrong, eds. Free Radical and Antioxidant Protocols., 1998, pp.455. (akceptējams izdevums)

3.

Donald Armstrong, eds. Free radicals in Diagnostic Medicine., 1994, pp.454. (akceptējams izdevums)

4.

G. Tirzītis, A. Šķesters. Skābekļa atvasinājumu un brīvo radikāļu bioķīmiskie aspekti bioloģijā. 2007, lpp.105. (akceptējams izdevums)

5.

Olle Selenius, Brian Alloway, Jose A. Centeno et al. Essentials of Medical Geology. Impacts of the Natural Environment on Public Health. ELSEVIER Acad. Press. 2005., pp. 812. (akceptējams izdevums)

6.

Redox Biochemistry. Eds. Ruma Banerjee; Donald Becker; Martin Dickman; Vadim Gladishev and Stephen Ragsdale, A. John Willey&sons, Inc., Publication

7.

Clinical Biochemistry. Metabolic and clinical aspects. 2nd edition, Eds by William J. Marshall; Stephen K. Bangert

Papildu literatūra

1.

Pub Med un citas datu bāzes.