Īstermiņa konsultēšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais teorētiski izskaidro īstermiņa konsultēšanas procesa specifiku, ierobežojumus, organizācijas īpatnības. Nosauc un raksturo īstermiņa konsultēšanā izmantojamās metodes/ tehnikas. Apraksta uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas pieejas struktūru īstermiņa konsultēšanā. Raksturo un apraksta dažādu metožu priekšrocības noteiktās īstermiņa konsultēšanas fāzēs.
Prasmes
1.Formulē īstermiņa konsultēšanas mērķi un izveido konsultēšanas plānu atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/pacientu vajadzībām. Atkarībā no klientam/pacientam izvirzītājiem konsultēšanas mērķiem, izvēlas un pielieto vispiemērotākās īstermiņa konsultēšanas metodes.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas, formulē īstermiņa konsultēšanas mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klienta/pacienta vajadzībām. Izstrādā konsultēšanas plānu un izvēlas īstermiņa konsultēšanai piemērotas metodes un tehnikas. Organizē un vada īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas procesu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus; sagatavoties kontroldarbam par pamata jēdzienu izpratni. Dotā gadījuma analīze mazajās grupās, īstermiņa konsultēšanas plāna izstrāde un vienas pielietotas tehnikas/ metodes demonstrēšana lomu spēlē. Veikt darbu lomu spēlēs mazajās grupās (3-4 cilvēki: klients, konsultants, novērotājs/-i), izmantojot uz problēmu risinājumu īstermiņa konsultēšanu un uz risinājumu fokusētu īstermiņa konsultēšanu, procesus precīzi fiksējot protokolos, veikt protokolu analīzi un iesniegt tos.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Rakstiski izskaidro īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipus, uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas īstermiņa konsultēšanas struktūru, īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes.
Prasības:
Sekmīgi izpilda rakstisko pārbaudes darbu.
Mazajā grupā veikt dotā gadījuma analīzi, pamatojoties uz teoriju, veikt īstermiņa konsultēšanas plāna izstrādi, prezentēt grupas darba rezultātus un demonstrēt vienas tehnikas/ metodes pielietošanu lomu spēlē.
Prasības:
1) Mutiski prezentēt grupas darba rezultātus:
• Klienta problēma.
• Īstermiņa konsultēšanas mērķis.
• Izvēlēto metožu pamatojums.
2) Lomu spēles demonstrācija.
3) Pašrefleksija.
Rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz problēmas risināšanu īstermiņa konsultēšanu (iepriekš saskaņojot un saņemot piekrišanu no maģistranta, kurš ir bijis klienta lomā) pēc dotā plāna:
Prasības:
1) Pamatinformācija par klientu.
2) Situācijas apraksts.
3) Klienta aktuālās problēmas noteikšana un formulēšana.
4) Risinājumu ģenerēšana, “prāta vētra”.
5) Lēmuma pieņemšana un izvērtēšana.
6) Darbību plāna izstrāde un ieviešana.
7) Vērtējums, vai konsultēšanas mērķis ir sasniegts.
8) Analizēt paveikto un atzīmēt, ko varēja uzlabot šajā konsultēšanas procesā.
Rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz risinājumu fokusēto īstermiņa konsultēšanu (iepriekš saskaņojot un saņemot piekrišanu no maģistranta, kurš ir bijis klienta lomā) pēc dotā plāna:
Prasības:
1) Pamatinformācija par klientu.
2) Situācijas apraksts.
3) Pacienta aktuālās problēmas noteikšana un formulēšana.
4) Kādas tehnikas bija izmantotas, pamatot savu izvēli.
5) Risinājuma izvērtēšana.
6) Novērtēt, vai konsultēšanas mērķis ir sasniegts.
7) Analizēt paveikto un atzīmēt, ko varēja uzlabot šajā konsultēšanas procesā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas vēsture un attīstība. Īstermiņa konsultēšanas pamatprincipi (specifika, ierobežojumi, organizācijas īpatnības) un struktūra (uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas pieejas). Īstermiņa konsultēšana veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskā kontakta izveide un to ietekmējošie faktori. Klienta/pacienta izvērtēšana un hipotēzes formulēšana. Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas mērķu izvirzīšana un darba procesa plānošana dažādam klientu/pacientu grupām. Īstermiņa konsultēšanas mērķu integrācija multidisciplināras komandas darbā, sadarbība ar citiem speciālistiem. Ētikas jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskā kontakta izveides, pacienta izvērtēšanas un mērķu izvirzīšanas prasmju attīstīšana, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Uz risinājumu fokusēta klausīšanās. Motivācijas veicināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskā kontakta izveides, pacienta izvērtēšanas un mērķu izvirzīšanas prasmju attīstīšana, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Uz risinājumu fokusēta klausīšanās. Motivācijas veicināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terapeitiskā kontakta izveides, pacienta izvērtēšanas un mērķu izvirzīšanas prasmju attīstīšana, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Uz risinājumu fokusēta klausīšanās. Motivācijas veicināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes. Uz risinājumu fokusēta pieeja: “brīnuma” jautājumi, novērtēšanas jautājumi, jautājumi par izņēmumiem, jautājumi par pārvarēšanu un “bezproblēmu” saruna. Uz problēmu risināšanu orientēta pieeja: “prāta vētra”, risinājuma izvērtējums, darbības plāna izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes. Uz risinājumu fokusēta pieeja: “brīnuma” jautājumi, novērtēšanas jautājumi, jautājumi par izņēmumiem, jautājumi par pārvarēšanu un “bezproblēmu” saruna. Uz problēmu risināšanu orientēta pieeja: “prāta vētra”, risinājuma izvērtējums, darbības plāna izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes. Uz risinājumu fokusēta pieeja: “brīnuma” jautājumi, novērtēšanas jautājumi, jautājumi par izņēmumiem, jautājumi par pārvarēšanu un “bezproblēmu” saruna. Uz problēmu risināšanu orientēta pieeja: “prāta vētra”, risinājuma izvērtējums, darbības plāna izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes. Uz risinājumu fokusēta pieeja: “brīnuma” jautājumi, novērtēšanas jautājumi, jautājumi par izņēmumiem, jautājumi par pārvarēšanu un “bezproblēmu” saruna. Uz problēmu risināšanu orientēta pieeja: “prāta vētra”, risinājuma izvērtējums, darbības plāna izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehniku un metožu praktisko prasmju apguve, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Lomu spēles demonstrācija, grūtību analīze, diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehniku un metožu praktisko prasmju apguve, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Lomu spēles demonstrācija, grūtību analīze, diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehniku un metožu praktisko prasmju apguve, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Lomu spēles demonstrācija, grūtību analīze, diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas tehniku un metožu praktisko prasmju apguve, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Lomu spēles demonstrācija, grūtību analīze, diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa konsultēšanas noslēgums. Izmaiņu veicināšana starp un pēc sesijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas rezultātu novērtēšana un rekomendāciju izstrāde, to fiksēšana medicīniskos dokumentos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas rezultātu novērtēšana un rekomendāciju izstrāde, to fiksēšana medicīniskos dokumentos.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ratner, H., George, E., & Iveson, C. (2012). Solution Focused Brief Therapy: 100 Key Points and Techniques. London: Routledge.
Nezu, A. M., Nezu, C. M., & D' Zurilla, T. J. (2013). Problem-Solving Therapy: A Treatment Manual. New York: Springer.
Nelson-Jones, R. (2006). Theory and Practice of Counselling and Therapy (4th ed.). London: SAGE Publications Ltd.
Papildu literatūra
De Shazer, S., Dolan, Y. M., Korman, H., Trepper, T. S., McCollum, E. E., et al. (2006). More than Miracles: The State of the Art of Solution Focused Therapy. New York: Haworth Press.
Pinsof, W. M. (2005). Integtrative Problem-Centered Therapy. In J. C. Norcross & M. R. Goldfried (Eds.), Handbook of Psychotherapy Integration (2nd ed.) (pp.382 – 403). New York: Oxford University Press.
Safran, J. D. & Muran, J. C. (2000). Negotiating the Therapeutic Alliance: A Relational Treatment Guide. The Guilford Press, New York.
Citi informācijas avoti
International Journal of Solution-Focused Practices
Journal of Clinical Psychology in Medical Settings