Stostīšanās
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.- iegūs zināšanas un izpratni par specifisku runas tempa/ritma un stostīšanās traucējumu būtību; - iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar runas tempa un ritma traucējumiem, stostīšanos. - izpratīs un spēs formulēt stostīšanās cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā; - analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes, traucējumu novērtēšanā; - spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas, atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students: - pratīs novērtēt runas tempu/ritmu un atklāt stostīšanās pazīmes dažādos vecumposmos; - spēs izvēlēties uz pierādījumiem balstītu pieeju stostīšanās diagnostikā; - analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus; - mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students: - spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par runas ritma un tempa traucējumiem un stostīšanos, novērtēt traucējumu riskus un to pazīmes; - spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus runas tempa un ritma traucējumu mazināšanā un plūstošākas runas veidošanā, stostīšanās gadījumos; - izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas; - veiks monitoringu un izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. 3 - 4 pētījumu analīze, kopsavilkuma veidošana.
2. Runas ieraksta transkripts un tā analīze, korekcijas virzienu noteikšana, metodisko paņēmienu izvēle.
3. Novērtēšanas ziņojuma sastādīšana.
4. Pārbaudes materiālu veidošana (grupu darbs).
5. Prezentācija par korekcijas/kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē (pāru darbs) DAF/FAF.
6. Individuālā prezentācija par materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgie darbi – 50%
Eksāmens – 50% (tests un stostīšanās pazīmju novērtēšanas protokols).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Runas tempa un ritma izpētes protokols bērniem un pieaugušajiem. Stostīšanās izvērtēšanas algoritms. Situāciju gadījumu video analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Stostīšanās protokola izmantošana situāciju gadījuma analīzē. Grupu darbs - 5 terapijas nodarbību plānošanas virzieni un metodiskie paņēmieni (bērniem).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Stostīšanas vēsturiskais aspekts. Runas tempa/ritma un stostīšanās biologiskais, psiholoģiskais un logopēdiskais aspekts - KELMS (CALMS) modelis stostīšanās izpratnē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Situāciju gadījuma analīze -audio/video materiāls. 12 soļu pašterapijas programmas izveides pamatprincipi. Runas tempa un ritma protokola analīze (runas ieraksta transkripts), tā analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Zināšanu pārbaudes tests. Individuālas prezentācijas par datortehnoloģiju programmu izmantošanu audiologopēda darbā stostīšanās terapijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Stostīšanās un logneirozes etioloģija un patoģeneze. Stostīšanās attīstības stadijas un izpausmes. Dažās stostīšanās attīstības formas (attīstības, neirotiska, psihogēna, jaukta). Klūpoša runa, tahilalija, bradilalija. Runas tempa un ritma traucējumu diagnostika un diferencildiageostika. Runas un valoras logopēdiskās novertēšanas algoritms stostīšanās gadījumos berniem un pieaugušajiem, protokola analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Tiešā, netiešā un kombinētā terapija. Terapijas materiāls, tā izveide stostīšanās terapijā bērniem. Terapijas nodarbību plānošanas metodoloģija. Situāciju gadījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā gadījuma analīze (protokols), kopsavilkums, rekomendācijas un terapijas plāna sastādīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Stostīšanās terapijas - Netiešā terapija, tiešā terapija un kombinētā terapija. Terapiju veidi pusaudžiem un pieaugušajiem. Datorprogrammas DAF un FAF, to izmantošana stostīšanās terapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prezentācijas par izveidoto 12 soļu programmu stostīšanās pašterapijai. Klīniskā gadījuma analīze (protokols), kopsavilkums, rekomentācijas un terapijas plāns pieaugušajiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Runas ritma un tempa traucējumu logopēdiskās korekcijas metodes - fonācija, elpošanas vingrinājumi, kompleksi terapetiski risinājumi. Audiologopēda un pacienta (vecāka) sadarbības iespējas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Freizers M. Kā atbrīvoties no stostīšanās nastas. Apgāds “Rasa ABC”, 2003
Kell, C. A., Neumann, K., von Kriegstein, K., Posenenske, C., et.al. How the brain repairs stuttering. 132; 2747–2760, Brain, 2009 doi:10.1093/brain/awp185
Neumann, K., Euler, H.A., Bosshardt, H.G., et.al. The Pathogenesis, Assessment and Treatment of Speech Fluency Disorders Deutsches Ärzteblatt International | Dtsch Arztebl Int 2017; 114: 383–90. Published online 2017 Jun 5. 10.3238/arztebl.2017.0383
Yairi E., Ambrose N. Epidemiology of stuttering: 21st century advances. J Fluency Disord. 2013. 38:66–87. Epub 2012 Nov 27. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
Blūmentāle, I., Kalēja, I. Klatenberga, I., Kušķe, S., Vabale, A. Rokasgrāmata runas valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā, 1. daļa. Rīga, 2014., 108 lpp.
Papildu literatūra
Conture, E.G., Curlee R.F. Stuttering and Related Disorders of Fluency. Thieme Medical Publishers. Inc. 2007