Ģimenes pedagoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Paplašināt studentu zināšanas un izpratni par ģimenes pedagoģiju, padziļināt izpratni par speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu izglītošanā un sociālo problēmu risināšanā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina ģimenes pedagoģijas kategorijas un problemātiku mūsdienās
Patstāvīgais darbs • Pārbaudījums
2.Raksturo ģimeni kā sociālu institūciju un savstarpējās attiecības tajā
Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums • Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze
3.Apraksta dažādus ģimeņu tipus un ģimenes funkcionēšanas specifiku
Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums
4.Izvēlas un lieto profesionālu terminoloģiju
Diskusija
Prasmes
1.Diagnosticē bērnu un pieaugušo savstarpējo attiecību modeli ģimenē, izvērtē tā ietekmi uz bērnu
Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze
2.Analizē problēmsituācijas no ģimenes pedagoģijas viedokļa, izmanto teorētiskās zināšanas konfliktu risināšanā konkrētās situācijās
Patstāvīgais darbs
3.Skaidro ģimenes un audzināšanas lomu bērna personības attīstībā
Patstāvīgais darbs • Diskusija
4.Prot argumentēti pastāstīt un diskutēt par audzināšanas jautājumiem ģimenē mūsdienās un retrospektīvi
Diskusija
Kompetences
1.Izstrādā profesionālajai darbībai atbilstošu ģimenes izglītošanas aktivitāti
Ģimeni izglītojošas aktivitātes izstrāde
2.Reflektē par bērnu un ģimeņu stāvokļa sarežģītību mūsdienu kontekstā, saskata izglītības perspektīvas, sniedz pedagoģisko atbalstu
Ģimeni izglītojošas aktivitātes izstrāde
3.Apzinās un izvērtē savas pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu emocionālo un sociālo problēmu risināšanā.
Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze • Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam (vismaz 48 stundas), studējošā patstāvīgā darba ietvaros: 1) aktīva iesaistīšanās lekcijās un nodarbībās, t.sk. diskusijas, problēmsituāciju/gadījumu analīze, lomu spēles u.c. studiju metodes, 2) patstāvīga norādītās literatūras lasīšana, sagatavošanās semināriem par izlasīto materiālu. |
||
|
2.
Diskusija |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Ģimenes pedagoģija retrospektīvā skatījumā. Kā mēs uztveram cits citu. Terminu skaidrojums |
||
|
3.
Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums (kopēja prezentācija). Individuāls katra ģimenes locekļa raksturojums (word.doc., 1-2 lpp katram) |
||
|
4.
Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izvēlētā ģimenes tipa (piem., audžu ģimenes, bilingvālas ģimenes, ģimenes ar īpašam vajadzībām, destruktīvas ģimenes, solo ģimenes u.c.) problēmanalīze. (Prezentācija kopīga; word doc. individuāls) |
||
|
5.
Ģimeni izglītojošas aktivitātes izstrāde |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāta un demonstrēta izglītojoša aktivitāte atbilstoši konkrētas ģimenes psihoemocionālajām vajadzībām. Ir sagatavota prezentācija (audio, video, prezi, klips, buklets u.c.) un 5–7 min. uzstāšanās studiju grupā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstveida eksāmens par studiju kursā apgūto teorētisko materiālu |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes pedagoģijas jēdziens. Ģimenes attīstības tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ģimene kā institūcija. Ģimene kā personības vērtību un morāles īstenošanas vide.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Attiecības ģimenē. Pāru attiecības. Vecāku un bērnu attiecības. Bērnu savstarpējās attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku prasmes bērnu audzināšanā dažādos bērnu vecumposmos. Audzināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes savstarpējā komunikācija un tradīcijas. Paaudžu attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes vajadzību psiholoģiski pedagoģiskais raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes pedagoģija Latvijas transformatīvajā sabiedrībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) loma ģimenes izglītošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku loma bērnu audzināšanā. Tēva un mātes loma ģimenē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu intelektuālā un emocionālā audzināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku iesaiste bērnu audzināšanā. Nepietiekamas audzināšanas sekas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Audzināšanas specifika dažādās ģimenēs. Situāciju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Laimīgs bērns laimīgā ģimenē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Speciālista atbalsts ģimenes izglītošanās vajadzību nodrošināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un audzināšana paradigmu maiņas kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Praktiski risinājumi ģimenes izglītošanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Family life in an age of migration and mobility : global perspectives through the life course / Majella Kilkey, Ewa Palenga-Mölenbeck, editors. (2016) London : Palgrave Macmillan; resurss pieejams arī tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā.Piemērots angļu valodas plūsmai
PWO (2018). Situation analysis of child maltreatment prevention in LatviaPiemērots angļu valodas plūsmai
PWO. (2016). INSPIRE: Seven strategies for Ending Violence Against ChildrenPiemērots angļu valodas plūsmai
Pedagoģija: izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē = Pedagogy: educational sciences and pedagogy in the changing world /[atb. red. Ilze Kangro]. Rīga: Latvijas Universitāte, (2005). 180 lpp. Resurss pieejams tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā.
Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: RaKa, 176.
Papildu literatūra
Ancāne G. (2017) Vecākiem par sevi un bērniem. RSU, 48.
Successful Family Language Policy Parents, Children and Educators in Interaction. (2013). - Springer Science+Business Media Dordrecht,, 295.pp.Piemērots angļu valodas plūsmai
Day, C., & Davis, H. (2010). Family partnership model: Reflective practice handbook (2nd ed.). London: The Centre for Parent and Child Support.Piemērots angļu valodas plūsmai
Lee, A., Dunston, R., Fowler, C. (2012). Seeing is Believing: An Embodied Pedagogy of ‘Doing Partnership’ in Child and Family Health. In: Practice, Learning and Change. Practice-Theory Perspectives on Professional Learning, V 8, pp 267-276.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bērnu identitātes un pilsonības Eiropas asociācijas (Children's Identity & Citizenship European Association, CiCea) tīmekļvietne
Azarovs J. (1986) Ģimenes pedagoģija. Rīga: Zvaigzne:1986, 186.