Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes pedagoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_616
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Sociālā pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Paplašināt studentu zināšanas un izpratni par ģimenes pedagoģiju, padziļināt izpratni par speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu izglītošanā un sociālo problēmu risināšanā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzina ģimenes pedagoģijas kategorijas un problemātiku mūsdienās

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs Pārbaudījums

2.Raksturo ģimeni kā sociālu institūciju un savstarpējās attiecības tajā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze

3.Apraksta dažādus ģimeņu tipus un ģimenes funkcionēšanas specifiku

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums

4.Izvēlas un lieto profesionālu terminoloģiju

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Diskusija

Prasmes

1.Diagnosticē bērnu un pieaugušo savstarpējo attiecību modeli ģimenē, izvērtē tā ietekmi uz bērnu

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze

2.Analizē problēmsituācijas no ģimenes pedagoģijas viedokļa, izmanto teorētiskās zināšanas konfliktu risināšanā konkrētās situācijās

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

3.Skaidro ģimenes un audzināšanas lomu bērna personības attīstībā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs Diskusija

4.Prot argumentēti pastāstīt un diskutēt par audzināšanas jautājumiem ģimenē mūsdienās un retrospektīvi

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Diskusija

Kompetences

1.Izstrādā profesionālajai darbībai atbilstošu ģimenes izglītošanas aktivitāti

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Ģimeni izglītojošas aktivitātes izstrāde

2.Reflektē par bērnu un ģimeņu stāvokļa sarežģītību mūsdienu kontekstā, saskata izglītības perspektīvas, sniedz pedagoģisko atbalstu

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Ģimeni izglītojošas aktivitātes izstrāde

3.Apzinās un izvērtē savas pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu emocionālo un sociālo problēmu risināšanā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze Pārbaudījums

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam (vismaz 48 stundas), studējošā patstāvīgā darba ietvaros: 1) aktīva iesaistīšanās lekcijās un nodarbībās, t.sk. diskusijas, problēmsituāciju/gadījumu analīze, lomu spēles u.c. studiju metodes, 2) patstāvīga norādītās literatūras lasīšana, sagatavošanās semināriem par izlasīto materiālu.

2.

Diskusija

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Ģimenes pedagoģija retrospektīvā skatījumā. Kā mēs uztveram cits citu. Terminu skaidrojums

3.

Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Ģimenes pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums (kopēja prezentācija). Individuāls katra ģimenes locekļa raksturojums (word.doc., 1-2 lpp katram)

4.

Problēmsituācijas / gadījuma darbā ar ģimeni analīze

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izvēlētā ģimenes tipa (piem., audžu ģimenes, bilingvālas ģimenes, ģimenes ar īpašam vajadzībām, destruktīvas ģimenes, solo ģimenes u.c.) problēmanalīze. (Prezentācija kopīga; word doc. individuāls)

5.

Ģimeni izglītojošas aktivitātes izstrāde

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izstrādāta un demonstrēta izglītojoša aktivitāte atbilstoši konkrētas ģimenes psihoemocionālajām vajadzībām. Ir sagatavota prezentācija (audio, video, prezi, klips, buklets u.c.) un 5–7 min. uzstāšanās studiju grupā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Rakstveida eksāmens par studiju kursā apgūto teorētisko materiālu

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes pedagoģijas jēdziens. Ģimenes attīstības tendences.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimene kā institūcija. Ģimene kā personības vērtību un morāles īstenošanas vide.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Attiecības ģimenē. Pāru attiecības. Vecāku un bērnu attiecības. Bērnu savstarpējās attiecības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vecāku prasmes bērnu audzināšanā dažādos bērnu vecumposmos. Audzināšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes savstarpējā komunikācija un tradīcijas. Paaudžu attiecības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes vajadzību psiholoģiski pedagoģiskais raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Ģimenes pedagoģija Latvijas transformatīvajā sabiedrībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) loma ģimenes izglītošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vecāku loma bērnu audzināšanā. Tēva un mātes loma ģimenē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Bērnu intelektuālā un emocionālā audzināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Vecāku iesaiste bērnu audzināšanā. Nepietiekamas audzināšanas sekas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Audzināšanas specifika dažādās ģimenēs. Situāciju analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Laimīgs bērns laimīgā ģimenē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Speciālista atbalsts ģimenes izglītošanās vajadzību nodrošināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Mācīšanās un audzināšana paradigmu maiņas kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Praktiski risinājumi ģimenes izglītošanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Family life in an age of migration and mobility : global perspectives through the life course / Majella Kilkey, Ewa Palenga-Mölenbeck, editors. (2016) London : Palgrave Macmillan; resurss pieejams arī tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

PWO (2018). Situation analysis of child maltreatment prevention in LatviaPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

PWO. (2016). INSPIRE: Seven strategies for Ending Violence Against ChildrenPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Pedagoģija: izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē = Pedagogy: educational sciences and pedagogy in the changing world /[atb. red. Ilze Kangro]. Rīga: Latvijas Universitāte, (2005). 180 lpp. Resurss pieejams tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā.

5.

Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: RaKa, 176.

Papildu literatūra

1.

Ancāne G. (2017) Vecākiem par sevi un bērniem. RSU, 48.

2.

Successful Family Language Policy Parents, Children and Educators in Interaction. (2013). - Springer Science+Business Media Dordrecht,, 295.pp.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Day, C., & Davis, H. (2010). Family partnership model: Reflective practice handbook (2nd ed.). London: The Centre for Parent and Child Support.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Lee, A., Dunston, R., Fowler, C. (2012). Seeing is Believing: An Embodied Pedagogy of ‘Doing Partnership’ in Child and Family Health. In: Practice, Learning and Change. Practice-Theory Perspectives on Professional Learning, V 8, pp 267-276.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Bērnu identitātes un pilsonības Eiropas asociācijas (Children's Identity & Citizenship European Association, CiCea) tīmekļvietne

6.

Azarovs J. (1986) Ģimenes pedagoģija. Rīga: Zvaigzne:1986, 186.

Citi informācijas avoti

1.

Labklājības ministrija. Bērnu, jaunatnes un ģimenes pamatnostādnes 2021.-2027.gadam

2.

Jansone-Ratinika N. (2013) Tēva pedagoģiskā kompetence mūsdienu ģimenē Promocijas darbs. LU

3.

Rudzītis, J. (2011). Vardarbība pret bērniem Vecajā Derībā. Prommocijas darbs. LU.

4.

Medne D. (2010) Audzināšana ģimenē transformatīvajā sabiedrībā. Promocijas darbs. LU