Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Rekreācijas pamati un resursi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_062
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem iespēju apgūt rekreācijas speciālists kvalifikāciju, kuri var profesionālā līmenī stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku valstī un pasaulē.

Priekšzināšanas

Zināšanas prasmes un iemaņas profesionālās bakalaura programmas “Sporta zinātne” nozares kursos - pedagoģijā, psiholoģijā, anatomijā, fizioloģijā, biomehānikā, sporta veidu pamatos un didaktikā, rekreācijas PPK kursos un C kursos I, II, III studiju gados.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku un normatīviem aktiem valstī, Eiropā un pasaulē. 2. Rekreācijas un rekreācijas procesa mijiedarbību ar citām zinātnes nozarēm, rekreācijas ieguvumi fiziskā, emocionālā un garīgā atjaunošanā, veselības uzlabošanā. 3. Rekreatīvo aktivitāšu raksturojums, to vajadzības, pieejamība un izvēles motivējošie faktori, atbilstoši dzimumam un vecumam. 4. Latvijas un Eiropas iniciatīvas rekreācijas jomā (normatīvie akti sabiedrības fiziskās aktivitātes veselības un sporta veicināšanā, tūrismā, vides aizsardzībā, kultūrvēsturisko un dabas resursu izmantošanā, uzņēmējdarbībā). 5. Rekreatīvie resursi. Rekreācijas un tūrisma, rekreatīvo un tūrisma resursu sinerģija. 6. Dabas un kultūrvēsturiskie resursi. Resursu kapacitāte, ilgtspējība un pieejamība. 7. Rekreatīvo aktivitāšu norises vietas, rekreatīvie resursi Latvijā un ES, pasaulē. 8. Rekreācijas speciālista darbības specifika un profesionālo ētikā.

Prasmes

1.1. Prasme pamatot rekreācijas būtību un rekreatīvo resursu izmantošanu garīgā, emocionālā un fiziskā atjaunošana, veselības uzlabošanā. 2. Patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes rekreatīvo resursu izvēlei atbilstošām rekreatīvām aktivitātēm un klientu vajadzībām un spējām. 3. Prasme pamatot rekreācijas būtību, nepieciešamību un ieguvumus, cilvēka fiziskai garīgai un emocionālai atjaunošanai. 4. Prasme novērtēt dabas resursu/ objektu kvalitatīvos un kvantatīvos aspektus, atbilstoši rekreācijas vajadzībām. 5. Prasme izmantojot teorētiski apgūtos rekreācijas pamatus un resursu, veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību.

Kompetences

1.1. Spēja analizēt un interpretēt rekreācijas būtību, ar rekreācijas jomu saistītos politikas dokumentus un normatīvo aktus. 2. Spēja saskatīt, identificēt un novērtēt vides resursu pieejamību, kapacitāti un ilgtspējību. 3. Spēja komunicēt ar sabiedrību par rekreāciju, rekreācijas resursiem, veidu un līdzekļu izmantošanu cilvēka fiziskā, garīgā un emocionālā atjaunošanā. 4. Spēja rosināt rekreācijas pakalpojumu izmantošanu sabiedrībā. 5. Spēja izmantot zināšanas un prasmes zinātniskos pētījumos. 6. Nepārtraukta profesionālās kompetences pilnveidošana, mācīšanās, atbilstoši jaunākām tendencēm rekreācijas jomā. 7. Spēja prezentēt materiālu, pamatot, argumentēt un interpretēt ar teorētiskiem aspektiem un praktisko pieredzi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, starppārbaudījumi, gala pārbaudījums – eksāmens. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgie darbi; gala pārbaudījums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADT
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADT
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Trušinš J. (1996). Rekrealoģija – zinātne par atpūtu. R.: Zinātne, 83 lpp. (akceptējams izdevums)

2.

Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp.

3.

McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning.

4.

Liis Meeras. (2010). LEISURE AND RECREATION (akceptējams izdevums)

5.

Tourism and recreation [tiešsaiste].

6.

Introduction to commercial recreation and tourism

7.

Queensland Government. "What is Recreation?"

8.

Kubrická et al. (2016). LEISURE TIME MANAGEMENT AND RECREATION

9.

Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation

10.

Ārvalstu studentiem/For international students:

11.

Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp.

12.

McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning.

13.

Liis Meeras. (2010). LEISURE AND RECREATION (akceptējams izdevums)

14.

Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation

Papildu literatūra

1.

Grīnfelde I., Klepers A., Smaļinskis J. Velotūrisma plānotāja un pakalpojumu sniedzēja rokasgrāmata. 33 lpp

2.

Makkerčers R., Du Korsa H. (2007). Kultūras tūrisms: tūrisma un kultūras mantojuma pārvaldības partnerība. Rīga: Neptūns. 280 lpp.

3.

Brencis A. (2003). Aktīvais tūrisms. Rīga, Biznesa augstskola Turība

4.

LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājas lapa. (2023). Publikācijas, pētījumi, normatīvie akti

5.

LATVIJAS TŪRISMA ATTĪSTĪBAS RĪCĪBAS PLĀNS 2021. – 2027. GADAM

6.

A. van der Steina, M. Rozīte M. et al. (2019). LATVIJAS TŪRISMA NOZARES ANALĪZE

7.

Latvijas Lauku tūrisma asociācija “Lauku ceļotājs” (Latvija)

8.

World Tourism Organisation

9.

Āra rekreācijas un izglītības asociācija (AORE)

10.

World Leisure and Recreation Association

11.

Journal of Leisure Research

12.

Therapeutic Recreation Journal

13.

Ārvalstu studentiem/For international students:

14.

World Tourism Organisation

15.

Journal of Leisure Research

Citi informācijas avoti

1.

Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information