Rekreācijas pamati un resursi
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku un normatīviem aktiem valstī, Eiropā un pasaulē. 2. Rekreācijas un rekreācijas procesa mijiedarbību ar citām zinātnes nozarēm, rekreācijas ieguvumi fiziskā, emocionālā un garīgā atjaunošanā, veselības uzlabošanā. 3. Rekreatīvo aktivitāšu raksturojums, to vajadzības, pieejamība un izvēles motivējošie faktori, atbilstoši dzimumam un vecumam. 4. Latvijas un Eiropas iniciatīvas rekreācijas jomā (normatīvie akti sabiedrības fiziskās aktivitātes veselības un sporta veicināšanā, tūrismā, vides aizsardzībā, kultūrvēsturisko un dabas resursu izmantošanā, uzņēmējdarbībā). 5. Rekreatīvie resursi. Rekreācijas un tūrisma, rekreatīvo un tūrisma resursu sinerģija. 6. Dabas un kultūrvēsturiskie resursi. Resursu kapacitāte, ilgtspējība un pieejamība. 7. Rekreatīvo aktivitāšu norises vietas, rekreatīvie resursi Latvijā un ES, pasaulē. 8. Rekreācijas speciālista darbības specifika un profesionālo ētikā.
Prasmes
1.1. Prasme pamatot rekreācijas būtību un rekreatīvo resursu izmantošanu garīgā, emocionālā un fiziskā atjaunošana, veselības uzlabošanā. 2. Patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes rekreatīvo resursu izvēlei atbilstošām rekreatīvām aktivitātēm un klientu vajadzībām un spējām. 3. Prasme pamatot rekreācijas būtību, nepieciešamību un ieguvumus, cilvēka fiziskai garīgai un emocionālai atjaunošanai. 4. Prasme novērtēt dabas resursu/ objektu kvalitatīvos un kvantatīvos aspektus, atbilstoši rekreācijas vajadzībām. 5. Prasme izmantojot teorētiski apgūtos rekreācijas pamatus un resursu, veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību.
Kompetences
1.1. Spēja analizēt un interpretēt rekreācijas būtību, ar rekreācijas jomu saistītos politikas dokumentus un normatīvo aktus. 2. Spēja saskatīt, identificēt un novērtēt vides resursu pieejamību, kapacitāti un ilgtspējību. 3. Spēja komunicēt ar sabiedrību par rekreāciju, rekreācijas resursiem, veidu un līdzekļu izmantošanu cilvēka fiziskā, garīgā un emocionālā atjaunošanā. 4. Spēja rosināt rekreācijas pakalpojumu izmantošanu sabiedrībā. 5. Spēja izmantot zināšanas un prasmes zinātniskos pētījumos. 6. Nepārtraukta profesionālās kompetences pilnveidošana, mācīšanās, atbilstoši jaunākām tendencēm rekreācijas jomā. 7. Spēja prezentēt materiālu, pamatot, argumentēt un interpretēt ar teorētiskiem aspektiem un praktisko pieredzi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, starppārbaudījumi, gala pārbaudījums – eksāmens.
Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kopvērtējums ir summatīvs.
Patstāvīgie darbi; gala pārbaudījums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika.
Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas vajadzības un motīvi.
Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas vajadzības un motīvi.
Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika.
Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika.
Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas vajadzības un motīvi.
Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADT
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADT
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas vajadzības un motīvi.
Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika.
Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Trušinš J. (1996). Rekrealoģija – zinātne par atpūtu. R.: Zinātne, 83 lpp. (akceptējams izdevums)
Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp.
McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning.
Queensland Government. "What is Recreation?"
Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation
Ārvalstu studentiem/For international students:
Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp.
McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning.
Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation
Papildu literatūra
Grīnfelde I., Klepers A., Smaļinskis J. Velotūrisma plānotāja un pakalpojumu sniedzēja rokasgrāmata. 33 lpp
Makkerčers R., Du Korsa H. (2007). Kultūras tūrisms: tūrisma un kultūras mantojuma pārvaldības partnerība. Rīga: Neptūns. 280 lpp.
Brencis A. (2003). Aktīvais tūrisms. Rīga, Biznesa augstskola Turība
LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājas lapa. (2023). Publikācijas, pētījumi, normatīvie akti
Journal of Leisure Research
Ārvalstu studentiem/For international students:
Journal of Leisure Research
Citi informācijas avoti
Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information