Vispārīgā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definē psiholoģiju kā zinātni, tās galvenos uzdevumus un lomu mūsdienu sabiedrībā.
2.Nosauc un raksturo mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus un nozares.
3.Salīdzina dažādu psiholoģijas skolu koncepcijas, izceļot to galvenās atšķirības.
4.Paskaidro jēdzienus: psihe, psihiskās izpausmes, psihiskie procesi un stāvokļi.
5.Identificē un skaidro galvenās psiholoģijas pētīšanas metodes un to pielietojumu.
6.Apraksta nervu sistēmas un smadzeņu uzbūvi, kā arī ar psihiskajiem procesiem saistītos bioķīmiskos procesus.
7.Raksturo iedzimtības un vides nozīmi indivīda attīstībā.
8.Definē un izskaidro jēdzienus: apziņa, uzmanība, uztvere, sajūtas, atmiņa, valoda, domāšana, intelekts.
9.Raksturo emocionālos procesus, to ietekmējošos faktorus un saistību ar kognitīvajiem procesiem.
10.Skaidro motivācijas jēdzienu un tās ietekmi uz uzvedību.
11.Analizē domāšanas procesus un to saistību ar atmiņu un runu.
12.Raksturo indivīda attīstību dažādos dzīves posmos (bērnība, pusaudža gadi, jaunība, pieaugušo vecums).
13.Definē temperamenta jēdzienu un raksturo tā tipus.
14.Apraksta indivīda uzvedību sociālajā vidē un grupu dinamikas pamatprincipus.
15.Raksturo grupas jēdzienu, grupu veidus, struktūru un attīstības fāzes.
Prasmes
1.Spēj analizēt psiholoģijas virzienus un izvērtēt to pielietojumu dažādās situācijās.
2.Spēj atpazīt un aprakstīt personības individuāli tipoloģiskās iezīmes.
3.Spēj noteikt un skaidrot faktorus, kas ietekmē indivīda un grupas uzvedību, lēmumu pieņemšanu un attiecības.
4.Spēj pielietot psiholoģijas pamatjēdzienus, analizējot praktiskas situācijas.
5.Spēj interpretēt cilvēka uzvedību, balstoties uz zināšanām par psihiskajiem procesiem.
Kompetences
1.Ir spējīgs integrēt psiholoģijas zināšanas, skaidrojot un analizējot dažādus psihiskos fenomenus.
2.Ir spējīgs kritiski salīdzināt psiholoģijas virzienus, izvērtējot to piemērotību konkrētām problēmsituācijām.
3.Ir spējīgs pielietot psiholoģijas teorētiskos un metodiskos principus, analizējot indivīda un grupas uzvedību profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Apmeklētība un aktīva dalība nodarbībās |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aktīvi piedalās visās nodarbībās, iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli. |
||
|
2.
Grupu darba prezentācija |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti sadalās grupās pēc izvēlētās tēmas, sagatavo un nodarbībā prezentē prezentāciju. Vērtēšanas kritēriji:
Mākslīgā intelekta izmantošana, gatavojot patstāvīgos darbus, ir pieļaujama tikai kā palīglīdzeklis tehnisko un ar noformēšanu saistīto jautājumu risināšanai, piemēram – prezentācijas fona šablona izveidei, krāsu palešu izvēlei, grafiku noformēšanai. Mākslīgā intelekta rīkus students nedrīkst izmantot teksta ģenerēšanai, esejas rakstīšanai vai citu pastāvīgo darbu rakstīšanai, kā arī eksāmena un pārbaudījumu kārtošanai, to laikā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Eksāmens |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmens testa veidā ar atbilžu variantiem. Vērtējumi tiks aprēķināti atbilstoši RSU studiju reglamentā noteiktajām procentu robežām: no 96% līdz 100% - izcili (10); no 85% līdz 95% - teicami (9); no 75% līdz 84% - ļoti labi (8); no 70% līdz 74% - labi (7); no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6); no 60% līdz 64% - viduvēji (5); no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4); no 40% līdz 54% - vāji (3); no 20% līdz 39% - ļoti vāji (2); no 0% līdz 19% - ļoti, ļoti vāji (1). |
||
|
2.
Pašpārbaudes testi |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti pēc lekcijas izpilda e-studiju vidē ievietoto pašpārbaudes testu par lekcijā apgūto tēmu. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 358.lpp.
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 304.lpp.
Mārtinsone K. & Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC, 166.lpp.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
Gray, P, & Bjorklund, F. D. (2018) Psychology. New York: Macmillan Education: Worth Publishers.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
Papildu literatūra
Weiner, I. B. (2013) Handbook of psychology. Hoboken: Wiley.
Gray, P. (2011) Psychology. New York: Worth Publishers.
Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.
Schacter, D., Gilbert, D. T. & Wegner, D. M. (2009) Psychology. New York: Worth Publishers.
Eysenck, M. (2004) Psychology: an international perspective. Hove; New York: Psychology Press.
Gross, R. (2010) Psychology: the science of mind and behaviour. London: Hodder Education.
Citi informācijas avoti
American Journal of Psychology
American Psychologist
Annual Review of Psychology
Psychological Bulletin
Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied
British Journal of Psychology
Psychological Review
Current Directions in Psychological Science