Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_143
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentiem vispārīgas zināšanas par psiholoģijas zinātni un galvenajām nozarēm, psihologa profesiju un darba ētiku, psiholoģijas vēsturisko attīstību, pētniecības metodēm psiholoģijā, nervu sistēmas uzbūves pamatprincipiem, indivīda attīstību un iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā, psihiskajiem procesiem, emocionālajiem stāvokļiem, motivācijas teorijām, personības teorijām, indivīda saskarsmi un mijiedarbību grupā.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definē psiholoģiju kā zinātni, tās galvenos uzdevumus un lomu mūsdienu sabiedrībā.

2.Nosauc un raksturo mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus un nozares.

3.Salīdzina dažādu psiholoģijas skolu koncepcijas, izceļot to galvenās atšķirības.

4.Paskaidro jēdzienus: psihe, psihiskās izpausmes, psihiskie procesi un stāvokļi.

5.Identificē un skaidro galvenās psiholoģijas pētīšanas metodes un to pielietojumu.

6.Apraksta nervu sistēmas un smadzeņu uzbūvi, kā arī ar psihiskajiem procesiem saistītos bioķīmiskos procesus.

7.Raksturo iedzimtības un vides nozīmi indivīda attīstībā.

8.Definē un izskaidro jēdzienus: apziņa, uzmanība, uztvere, sajūtas, atmiņa, valoda, domāšana, intelekts.

9.Raksturo emocionālos procesus, to ietekmējošos faktorus un saistību ar kognitīvajiem procesiem.

10.Skaidro motivācijas jēdzienu un tās ietekmi uz uzvedību.

11.Analizē domāšanas procesus un to saistību ar atmiņu un runu.

12.Raksturo indivīda attīstību dažādos dzīves posmos (bērnība, pusaudža gadi, jaunība, pieaugušo vecums).

13.Definē temperamenta jēdzienu un raksturo tā tipus.

14.Apraksta indivīda uzvedību sociālajā vidē un grupu dinamikas pamatprincipus.

15.Raksturo grupas jēdzienu, grupu veidus, struktūru un attīstības fāzes.

Prasmes

1.Spēj analizēt psiholoģijas virzienus un izvērtēt to pielietojumu dažādās situācijās.

2.Spēj atpazīt un aprakstīt personības individuāli tipoloģiskās iezīmes.

3.Spēj noteikt un skaidrot faktorus, kas ietekmē indivīda un grupas uzvedību, lēmumu pieņemšanu un attiecības.

4.Spēj pielietot psiholoģijas pamatjēdzienus, analizējot praktiskas situācijas.

5.Spēj interpretēt cilvēka uzvedību, balstoties uz zināšanām par psihiskajiem procesiem.

Kompetences

1.Ir spējīgs integrēt psiholoģijas zināšanas, skaidrojot un analizējot dažādus psihiskos fenomenus.

2.Ir spējīgs kritiski salīdzināt psiholoģijas virzienus, izvērtējot to piemērotību konkrētām problēmsituācijām.

3.Ir spējīgs pielietot psiholoģijas teorētiskos un metodiskos principus, analizējot indivīda un grupas uzvedību profesionālajā darbībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Apmeklētība un aktīva dalība nodarbībās

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Aktīvi piedalās visās nodarbībās, iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli.

2.

Grupu darba prezentācija

35,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti sadalās grupās pēc izvēlētās tēmas, sagatavo un nodarbībā prezentē prezentāciju.

Vērtēšanas kritēriji:

  • Tēmas izpratne un teorētiskais pamatojums (2 punkti) - skaidri un precīzi izskaidrota tēma, atsauces (APA) uz zinātnisko literatūru, atbilstoša terminoloģija;
  • Prezentācijas struktūra un loģika (1 punkts) - prezentācija ir skaidri strukturēta (ievads, pamatdaļa, secinājumi, aktivitāte, pašrefleksija);
  • Prezentācijas uztveramība un vizuālais noformējums (1 punkts) - Informācija izklāstīta skaidri un saprotami, slaidi nepārslogoti ar tekstu, vizuālie materiāli atbalsta satura uztveri;
  • Prezentēšana (1 punkts) - Prezentācija tiek pasniegta brīvā, pārliecinošā formā, nevis monotoni nolasot tekstu no slaidiem. Redzama izpratne un spēja interpretēt saturu saviem vārdiem;
  • Secinājumi un kritiskā analīze (1 punkts) - prezentācijā ietverti skaidri, pamatoti secinājumi un kritisks skatījums uz aplūkoto tēmu, parādot izpratni un spēju analizēt iegūto informāciju.
  • Iesaistoša 10 min. aktivitāte (2 punkti) - Radoša aktivitāte, kas atbilst tēmai un iesaista kursabiedrus. 
  • Grupas sadarbība, dalījums un refleksija (1 punkts) - visi grupas dalībnieki piedalās līdzvērtīgi, sniedz refleksiju par savu ieguldījumu un sadarbību grupā. 
  • Laika plānojums (1 punkts) - prezentācija (~20 min) un aktivitāte (~ 10 minūtes) kopā ilgst ~30 minūtes. 

Mākslīgā intelekta izmantošana, gatavojot patstāvīgos darbus, ir pieļaujama tikai kā palīglīdzeklis tehnisko un ar noformēšanu saistīto jautājumu risināšanai, piemēram – prezentācijas fona šablona izveidei, krāsu palešu izvēlei, grafiku noformēšanai. Mākslīgā intelekta rīkus students nedrīkst izmantot teksta ģenerēšanai, esejas rakstīšanai vai citu pastāvīgo darbu rakstīšanai, kā arī eksāmena un pārbaudījumu kārtošanai, to laikā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eksāmens

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmens testa veidā ar atbilžu variantiem.

Vērtējumi tiks aprēķināti atbilstoši RSU studiju reglamentā noteiktajām procentu robežām:

no 96% līdz 100% - izcili (10);

no 85% līdz 95% - teicami (9);

no 75% līdz 84% - ļoti labi (8);

no 70% līdz 74% - labi (7);

no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6);

no 60% līdz 64% - viduvēji (5);

no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4);

no 40% līdz 54% - vāji (3);

no 20% līdz 39% - ļoti vāji (2);

no 0% līdz 19% - ļoti, ļoti vāji (1).

2.

Pašpārbaudes testi

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti pēc lekcijas izpilda e-studiju vidē ievietoto pašpārbaudes testu par lekcijā apgūto tēmu. 

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 358.lpp.

2.

Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 304.lpp.

3.

Mārtinsone K. & Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC, 166.lpp.

4.

Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.

5.

Gray, P, & Bjorklund, F. D. (2018) Psychology. New York: Macmillan Education: Worth Publishers.

6.

Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.

Papildu literatūra

1.

Weiner, I. B. (2013) Handbook of psychology. Hoboken: Wiley.

2.

Gray, P. (2011) Psychology. New York: Worth Publishers.

3.

Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.

4.

Schacter, D., Gilbert, D. T. & Wegner, D. M. (2009) Psychology. New York: Worth Publishers.

5.

Eysenck, M. (2004) Psychology: an international perspective. Hove; New York: Psychology Press.

6.

Gross, R. (2010) Psychology: the science of mind and behaviour. London: Hodder Education.

Citi informācijas avoti

1.

American Journal of Psychology

2.

American Psychologist

3.

Annual Review of Psychology

4.

Psychological Bulletin

5.

Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied

6.

British Journal of Psychology

7.

Psychological Review

8.

Current Directions in Psychological Science