Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Metodisko materiālu izstrāde un psihoizglītošana psiholoģijas praksē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_273
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Vispārīgā pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt iespēju attīstīt un pilnveidot prasmi veikt psihoizglītojošo darbu, izstrādājot uz profesionāliem informācijas avotiem balstītu izglītojošu materiālu psiholoģijā – izglītojošu programmu un metodisko materiālu. Īstenot kursa laikā izstrādāto psihoizglītojošo programmu noteiktai mērķauditorijai praksē.

Priekšzināšanas

Bakalaura programmās apgūtie obligātie kursi, Psihologa profesionālās darbības ētiskie un tiesiskie aspekti, Grupu konsultēšana.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzina un raksturo psihoizglītošanas un metodisko materiālu izstrādes psiholoģijā teorētiskos un empīriskos pamatprincipus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

2.Izprot profesionālās darbības būtiskus jēdzienus un riskus, izvēlas un lieto atbilstošu terminoloģiju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs Psihoizglītojoša programma gala redakcijā.

3.Apkopo jaunākās zinātniskās atziņas un pētījumus, ietverot tos neformālās izglītības programmas formātā atbilstoši izvēlētajai tēmai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Psihoizglītojoša programma gala redakcijā. Pārbaudījums

Prasmes

1.Izvēlas piemērotākās metodes psiholoģiskā atbalsta sniegšanai atbilstoši izvirzītajam mērķim un uzdevumiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

2.Patstāvīgi lieto apgūtās zināšanas, lai nodibinātu kontaktu ar klientu un radītu priekšnosacījumus psiholoģiskās palīdzības sniegšanai noteiktās mērķauditorijās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prezentācija par savas prakses norisi + refleksija par vērotās prakses norisi.

3.Novērtē, sniedz un saņem objektīvu atgriezenisko saiti izglītošanās/izglītošanas procesā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prezentācija par savas prakses norisi + refleksija par vērotās prakses norisi.

4.Mērķtiecīgi un secīgi dokumentē teorētiskās un praktiskās darbības prakses atskaitē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prakses atskaite

Kompetences

1.Demonstrē zināšanas un prasmes patstāvīgi, savas profesionālās kompetences ietvaros, izstrādāt izglītojošus metodiskos materiālus, kā arī veikt psihoizglītojošu darbu psihologa praksē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prakses atskaite

2.Patstāvīgi īsteno izglītojošu psiholoģiskā atbalsta plānu klientiem, vada psiholoģiskās palīdzības procesu atbilstoši grupas dinamikai, reflektē par savu, kolēģu un mērķgrupas sniegumu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prakses aizstāvēšana

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam 1) mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, veidot personīgo informācijas/datu bāzi par izvēlēto tēmu, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm, veikt savas darbības pašrefleksiju. 2) veikt literatūras apkopojumu, datu analīzi un izvērtējumu uz profesionāliem informācijas avotiem psiholoģijā balstītas psihoizglītojošas programmas un metodisko materiāla izstrādei. 3) izvēlēties prakses vietu un mērķauditoriju, saskaņot to ar prakses vadītāju, prezentēt psihoizglītojošās programmas projektu studiju grupā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Literatūras apkopojums, datu analīze un izvērtējums.

2.

Pārbaudījums

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Psihoizglītojošas programmas projekta prezentācija.

3.

Psihoizglītojoša programma gala redakcijā.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Patstāvīgi izstrādāta un iesniegta e-studijās psihoizglītojošā programma tās gala redakcijā (Word dokuments).

4.

Prezentācija par savas prakses norisi + refleksija par vērotās prakses norisi.

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pašrefleksija kontekstā ar iespaidiem un vērojumiem par kolēģu veikumu prakses laikā.

5.

Prakses atskaite

35,00% no gala vērtējuma
10 balles

Prakses atskaite ir atbilstoši noformēta un iesniegta e-studijās noteiktajā termiņā.

6.

Prakses aizstāvēšana

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Prakses aizstāvēšana mutvārdos. Sava darba pašanalīze.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītojošas programmas – projekta izstrādes process: mērķi, uzdevumi, saturs, prakses organizēšana. Psihoizglītošana. Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes noteiktās mērķgrupās. Priekšnosacījumi profesionālas un argumentētas izglītojošas programmas – projekta (metodiskā materiāla) izstrādei. Veiksmīga kontakta veidošanas pamatprincipi dažādās mērķauditorijās. Klienta mērķu un vajadzību noskaidrošana. Profesionālo risku apzināšanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītojošas programmas – projekta izstrādes process: mērķi, uzdevumi, saturs, prakses organizēšana. Psihoizglītošana. Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes noteiktās mērķgrupās. Priekšnosacījumi profesionālas un argumentētas izglītojošas programmas – projekta (metodiskā materiāla) izstrādei. Veiksmīga kontakta veidošanas pamatprincipi dažādās mērķauditorijās. Klienta mērķu un vajadzību noskaidrošana. Profesionālo risku apzināšanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Didaktisko paņēmienu izvēle atbilstoši mērķauditorijai un izglītības programmas – projekta mērķim. Izglītojošā metodiskā materiāla (lekcijas/nodarbības un informatīvā bukleta/videosižeta) darbības vērtēšanas kritēriji. Rezultāta atbilstība sākotnējai iecerei un izvirzītajiem mērķiem. Psiholoģiskās palīdzības atbalsta plāna sastādīšana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. Savas profesionālās darbības pašrefleksija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Didaktisko paņēmienu izvēle atbilstoši mērķauditorijai un izglītības programmas – projekta mērķim. Izglītojošā metodiskā materiāla (lekcijas/nodarbības un informatīvā bukleta/videosižeta) darbības vērtēšanas kritēriji. Rezultāta atbilstība sākotnējai iecerei un izvirzītajiem mērķiem. Psiholoģiskās palīdzības atbalsta plāna sastādīšana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. Savas profesionālās darbības pašrefleksija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projekta idejas prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projekta idejas prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projekta idejas prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Projekta idejas prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praksē īstenotā projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praksē īstenotā projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praksē īstenotā projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praksē īstenotā projekta prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Öksüz, E., Karaca, S., Özaltın, G., & Ateş, M. (2017). The Effects of Psychoeducation on the Expressed Emotion and Family Functioning of the Family Members in First-Episode Schizophrenia. Community Mental Health Journal, 53(4), 464-473.

2.

Walshaw, P., Armstrong, C., Garrett, A., Bookheimer, S., Chang, K., & Miklowitz, D. (2016). 27.3 Neural response to family-focused therapy versus psychoeducation in youth at-risk for bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(10), S300

3.

Improving Practices. (2019). Ģimenes psihoizglītība.

Papildu literatūra

1.

Rienecke, R.D. (2017). Family-based treatment of eating disorders in adolescents: current insights.

2.

Sinha, N. (2013). Psychoeducation in Childhood Mental Disorders: Psychoeducation. Publisher: LAP LAMBERT Academic Publishing. ISBN-10: 3659402222. ISBN-10: 3659402222. ISBN-13: 978-3659402227

3.

Brown, N. W. (2011). Psychoeducational Groups: Process and Practice 3rd Edition. Publisher: Routledge.ISBN-10: 0415882397 ISBN-13: 978-0415882392

Citi informācijas avoti

1.

Pūce S., Rancāns E., Pūce A. (2013) Psihoedukācijas metodes pielietojuma nozīme šizofrēnijas pacientu ārstēšanā. RSU zinātniskā konference 2013.gada 21. un 22.martā

2.

The Free Dictionary By Farlex. 2009. Psihoizglītība.

3.

Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem.