Metodisko materiālu izstrāde un psihoizglītošana psiholoģijas praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina un raksturo psihoizglītošanas un metodisko materiālu izstrādes psiholoģijā teorētiskos un empīriskos pamatprincipus.
Patstāvīgais darbs
2.Izprot profesionālās darbības būtiskus jēdzienus un riskus, izvēlas un lieto atbilstošu terminoloģiju.
Patstāvīgais darbs • Psihoizglītojoša programma gala redakcijā.
3.Apkopo jaunākās zinātniskās atziņas un pētījumus, ietverot tos neformālās izglītības programmas formātā atbilstoši izvēlētajai tēmai.
Psihoizglītojoša programma gala redakcijā. • Pārbaudījums
Prasmes
1.Izvēlas piemērotākās metodes psiholoģiskā atbalsta sniegšanai atbilstoši izvirzītajam mērķim un uzdevumiem.
Pārbaudījums
2.Patstāvīgi lieto apgūtās zināšanas, lai nodibinātu kontaktu ar klientu un radītu priekšnosacījumus psiholoģiskās palīdzības sniegšanai noteiktās mērķauditorijās.
Prezentācija par savas prakses norisi + refleksija par vērotās prakses norisi.
3.Novērtē, sniedz un saņem objektīvu atgriezenisko saiti izglītošanās/izglītošanas procesā.
Prezentācija par savas prakses norisi + refleksija par vērotās prakses norisi.
4.Mērķtiecīgi un secīgi dokumentē teorētiskās un praktiskās darbības prakses atskaitē.
Prakses atskaite
Kompetences
1.Demonstrē zināšanas un prasmes patstāvīgi, savas profesionālās kompetences ietvaros, izstrādāt izglītojošus metodiskos materiālus, kā arī veikt psihoizglītojošu darbu psihologa praksē.
Prakses atskaite
2.Patstāvīgi īsteno izglītojošu psiholoģiskā atbalsta plānu klientiem, vada psiholoģiskās palīdzības procesu atbilstoši grupas dinamikai, reflektē par savu, kolēģu un mērķgrupas sniegumu.
Prakses aizstāvēšana
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam 1) mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, veidot personīgo informācijas/datu bāzi par izvēlēto tēmu, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm, veikt savas darbības pašrefleksiju. 2) veikt literatūras apkopojumu, datu analīzi un izvērtējumu uz profesionāliem informācijas avotiem psiholoģijā balstītas psihoizglītojošas programmas un metodisko materiāla izstrādei. 3) izvēlēties prakses vietu un mērķauditoriju, saskaņot to ar prakses vadītāju, prezentēt psihoizglītojošās programmas projektu studiju grupā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Literatūras apkopojums, datu analīze un izvērtējums. |
||
|
2.
Pārbaudījums |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Psihoizglītojošas programmas projekta prezentācija. |
||
|
3.
Psihoizglītojoša programma gala redakcijā. |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīgi izstrādāta un iesniegta e-studijās psihoizglītojošā programma tās gala redakcijā (Word dokuments). |
||
|
4.
Prezentācija par savas prakses norisi + refleksija par vērotās prakses norisi. |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pašrefleksija kontekstā ar iespaidiem un vērojumiem par kolēģu veikumu prakses laikā. |
||
|
5.
Prakses atskaite |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prakses atskaite ir atbilstoši noformēta un iesniegta e-studijās noteiktajā termiņā. |
||
|
6.
Prakses aizstāvēšana |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prakses aizstāvēšana mutvārdos. Sava darba pašanalīze. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītojošas programmas – projekta izstrādes process: mērķi, uzdevumi, saturs, prakses organizēšana. Psihoizglītošana. Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes noteiktās mērķgrupās.
Priekšnosacījumi profesionālas un argumentētas izglītojošas programmas – projekta (metodiskā materiāla) izstrādei.
Veiksmīga kontakta veidošanas pamatprincipi dažādās mērķauditorijās. Klienta mērķu un vajadzību noskaidrošana. Profesionālo risku apzināšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītojošas programmas – projekta izstrādes process: mērķi, uzdevumi, saturs, prakses organizēšana. Psihoizglītošana. Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes noteiktās mērķgrupās.
Priekšnosacījumi profesionālas un argumentētas izglītojošas programmas – projekta (metodiskā materiāla) izstrādei.
Veiksmīga kontakta veidošanas pamatprincipi dažādās mērķauditorijās. Klienta mērķu un vajadzību noskaidrošana. Profesionālo risku apzināšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktisko paņēmienu izvēle atbilstoši mērķauditorijai un izglītības programmas – projekta mērķim. Izglītojošā metodiskā materiāla (lekcijas/nodarbības un informatīvā bukleta/videosižeta) darbības vērtēšanas kritēriji. Rezultāta atbilstība sākotnējai iecerei un izvirzītajiem mērķiem. Psiholoģiskās palīdzības atbalsta plāna sastādīšana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. Savas profesionālās darbības pašrefleksija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktisko paņēmienu izvēle atbilstoši mērķauditorijai un izglītības programmas – projekta mērķim. Izglītojošā metodiskā materiāla (lekcijas/nodarbības un informatīvā bukleta/videosižeta) darbības vērtēšanas kritēriji. Rezultāta atbilstība sākotnējai iecerei un izvirzītajiem mērķiem. Psiholoģiskās palīdzības atbalsta plāna sastādīšana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. Savas profesionālās darbības pašrefleksija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projekta idejas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projekta idejas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projekta idejas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Projekta idejas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praksē īstenotā projekta prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praksē īstenotā projekta prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praksē īstenotā projekta prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praksē īstenotā projekta prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Öksüz, E., Karaca, S., Özaltın, G., & Ateş, M. (2017). The Effects of Psychoeducation on the Expressed Emotion and Family Functioning of the Family Members in First-Episode Schizophrenia. Community Mental Health Journal, 53(4), 464-473.
Walshaw, P., Armstrong, C., Garrett, A., Bookheimer, S., Chang, K., & Miklowitz, D. (2016). 27.3 Neural response to family-focused therapy versus psychoeducation in youth at-risk for bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(10), S300
Papildu literatūra
Rienecke, R.D. (2017). Family-based treatment of eating disorders in adolescents: current insights.
Sinha, N. (2013). Psychoeducation in Childhood Mental Disorders: Psychoeducation. Publisher: LAP LAMBERT Academic Publishing. ISBN-10: 3659402222. ISBN-10: 3659402222. ISBN-13: 978-3659402227
Brown, N. W. (2011). Psychoeducational Groups: Process and Practice 3rd Edition. Publisher: Routledge.ISBN-10: 0415882397 ISBN-13: 978-0415882392
Citi informācijas avoti
Pūce S., Rancāns E., Pūce A. (2013) Psihoedukācijas metodes pielietojuma nozīme šizofrēnijas pacientu ārstēšanā. RSU zinātniskā konference 2013.gada 21. un 22.martā