Kreativitātes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta nozīmīgākos ar kreativitātes psiholoģiju saistītos jēdzienus, modeļus un teorijas. Raksturo pieejas un metodes kreativitātes izpētē un attīstīšanā.
Prasmes
1.Lieto korektus ar kreativitātes psiholoģiju saistītus jēdzienus. Novērtē dažādu kreativitātes komponentu ieguldījumu radošajos sasniegumos. Skaidro, kādas kreativitātes izpētes metodes un kreativitātes attīstīšanas pieejas ir piemērotas radoša procesa, radoša produkta, radoša indivīda vai radošuma vides kontekstā.
Kompetences
1.Kritiski izvērtē ar kreativitātes būtību, izpēti un attīstīšanu saistītus apgalvojumus. Diskutē par indivīda vai grupas kreativitāti sekmējošiem un kavējošiem faktoriem. Izvirza psiholoģijas zinātnes atziņās balstītus argumentus pret nepamatotiem pieņēmumiem par kreativitāti.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kreativitātes psiholoģijas tēmu; sagatavo eseju, kurā aplūko savu radošumu kreativitātes psiholoģijas atziņu kontekstā; veic neliela apjoma pētījumu, izzinot pieaugušu cilvēku priekšstatus par kreativitāti; sagatavojas rakstiskajam eksāmenam.
Studenti patstāvīgā darba ietvaros:
1. Grupā ar diviem citiem dalībniekiem sagatavo 15-20 min. prezentāciju par kādu no aktuālajiem kreativitātes psiholoģijas jautājumiem, balstoties uz zinātniskās literatūras analīzi.
2. Raksta eseju par savu radošo potenciālu, aplūkojot to studiju kursa gaitā iegūto zināšanu un pieredzes kontekstā.
3. Kopā ar vienu citu dalībnieku analizē publikācijas par kreativitātes attīstīšanas iespējām un metodēm un izveido kreativitātes attīstīšanas tehniku minikatalogu, kurā apraksta un ilustrē piecas kreativitātes attīstīšanas tehnikas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sagatavot patstāvīgo darbu kreativitātes tehnikas atlasē un praktiskā sagatavošanā
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva piedalīšanās nodarbībās – 10%.
Patstāvīgais darbs nr.1 – 15%.
Patstāvīgais darbs Nr.2 – 15%.
Patstāvīgais darbs Nr.3 – 20%.
Eksāmens – zināšanu pārbaudes tests – 40%.
Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes jēdziens un pieejas tā skaidrojumā un izpētē.
Kreativitātes pētniecības jomas (4P).
Implicītās teorijas par kreativitāti.
Nepamatoti pieņēmumi par kreativitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes jēdziens un pieejas tā skaidrojumā un izpētē.
Kreativitātes pētniecības jomas (4P).
Implicītās teorijas par kreativitāti.
Nepamatoti pieņēmumi par kreativitāti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes veidu klasifikācijas (4K; primārā un sekundārā kreativitāte; mākslinieciskā un zinātniskā kreativitāte; ikdienas kreativitāte).
Radoša produkta izpētes iespējas.
Radoša procesa raksturojums, radoša procesa stadijas G. Vollesa modelī.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes veidu klasifikācijas (4K; primārā un sekundārā kreativitāte; mākslinieciskā un zinātniskā kreativitāte; ikdienas kreativitāte).
Radoša produkta izpētes iespējas.
Radoša procesa raksturojums, radoša procesa stadijas G. Vollesa modelī.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošā domāšana kā attālinātu asociāciju veidošana.
Diverģentā domāšana kā kreativitātei nepieciešams process un spēja.
Kreativitāte kā intelekta spēja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošā domāšana kā attālinātu asociāciju veidošana.
Diverģentā domāšana kā kreativitātei nepieciešams process un spēja.
Kreativitāte kā intelekta spēja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitāte radošas izziņas pieejā. Radoša problēmu risināšana.
Radošās domāšanas izpētes iespējas.
Radošās domāšanas tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitāte radošas izziņas pieejā. Radoša problēmu risināšana.
Radošās domāšanas izpētes iespējas.
Radošās domāšanas tehnikas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radoša personība, tās raksturojumi.
Kreativitāte humānistiskās psiholoģijas skatījumā. Kreativitāte un plūsmas (flow) jēdziens, pazīmes un nosacījumi.
Radošas personības izpētes un attīstības iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radoša personība, tās raksturojumi.
Kreativitāte humānistiskās psiholoģijas skatījumā. Kreativitāte un plūsmas (flow) jēdziens, pazīmes un nosacījumi.
Radošas personības izpētes un attīstības iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitāti un inovācijas sekmējošas vides raksturojumi. Kreativitātes attīstīšanas izaicinājumi un iespējas izglītības procesā dažādos izglītības līmeņos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitāti un inovācijas sekmējošas vides raksturojumi. Kreativitātes attīstīšanas izaicinājumi un iespējas izglītības procesā dažādos izglītības līmeņos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes vairāku faktoru teorijas (kreativitātes komponentu teorijas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes vairāku faktoru teorijas (kreativitātes komponentu teorijas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitāte grupās un organizācijās.
Kreativitātes attīstības metožu un programmu efektivitāte. Kreativitātes pētījumi Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitāte grupās un organizācijās.
Kreativitātes attīstības metožu un programmu efektivitāte. Kreativitātes pētījumi Latvijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Čukurs, E. (2015). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Zvaigzne ABC
Kreativitātes diagnostika un attīstība (2011). Autoru kolektīvs, sast. M. Vidnere. RPIVA.
Kreativitātes psiholoģija (2011). Autoru kolektīvs, sast. R. Bebre. RPIVA.
Runco, M. A. (2014). Creativity: Theories and Themes. Research, Development and Practice. Elsevier Science and Technology.
Papildu literatūra
Acar, S., & Runco, M. A. (2012). Individual level influences. In M.D. Mumford (Ed.), Handbook of Organizational Creativity (pp.115-291). Elsevier Inc.
Amabile, T. A. (1996). Creativity in context. Westview Press.
Amabile, T., & Pillemer, J. (2012). Perspectives on the Social Psychology of Creativity. Journal of Creative Behaviour, 46(1), 3-15.
Baer, J. (2013). Domain Specificity of Creativity: Evidence and Implications. Elsevier Science and Technology.
Bebre, R. (2018). Radošuma pētniecība Latvijā (1922-2018). Salana Art.
Cropley, A. J. (2005). Creativity in education and learning. Routledge
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Basic Books.
Sternberg, R. (2003). Creativity. In Wisdom, Intelligence, and Creativity Synthesized (Ed. R. Sternberg) (pp. 87-144). Cambridge University Press.
Sternberg, R., & Sternberg, K. (2017). Cognitive psychology. Cengage Learning.
Citi informācijas avoti
Creativity Research Journal
Journal of Creative Behaviour
Journal of Creativity
Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts