Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kreativitātes psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_036
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar kreativitātes psiholoģijas aktuālajiem jautājumiem, nozīmīgākajām kreativitātes teorijām un pieejām kreativitātes izpētē un attīstīšanā, un sekmēt studentu radošuma pašizziņu un radošo pašizpausmi.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apraksta nozīmīgākos ar kreativitātes psiholoģiju saistītos jēdzienus, modeļus un teorijas. Raksturo pieejas un metodes kreativitātes izpētē un attīstīšanā.

Prasmes

1.Lieto korektus ar kreativitātes psiholoģiju saistītus jēdzienus. Novērtē dažādu kreativitātes komponentu ieguldījumu radošajos sasniegumos. Skaidro, kādas kreativitātes izpētes metodes un kreativitātes attīstīšanas pieejas ir piemērotas radoša procesa, radoša produkta, radoša indivīda vai radošuma vides kontekstā.

Kompetences

1.Kritiski izvērtē ar kreativitātes būtību, izpēti un attīstīšanu saistītus apgalvojumus. Diskutē par indivīda vai grupas kreativitāti sekmējošiem un kavējošiem faktoriem. Izvirza psiholoģijas zinātnes atziņās balstītus argumentus pret nepamatotiem pieņēmumiem par kreativitāti.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Students nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kreativitātes psiholoģijas tēmu; sagatavo eseju, kurā aplūko savu radošumu kreativitātes psiholoģijas atziņu kontekstā; veic neliela apjoma pētījumu, izzinot pieaugušu cilvēku priekšstatus par kreativitāti; sagatavojas rakstiskajam eksāmenam. Studenti patstāvīgā darba ietvaros: 1. Grupā ar diviem citiem dalībniekiem sagatavo 15-20 min. prezentāciju par kādu no aktuālajiem kreativitātes psiholoģijas jautājumiem, balstoties uz zinātniskās literatūras analīzi. 2. Raksta eseju par savu radošo potenciālu, aplūkojot to studiju kursa gaitā iegūto zināšanu un pieredzes kontekstā. 3. Kopā ar vienu citu dalībnieku analizē publikācijas par kreativitātes attīstīšanas iespējām un metodēm un izveido kreativitātes attīstīšanas tehniku minikatalogu, kurā apraksta un ilustrē piecas kreativitātes attīstīšanas tehnikas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sagatavot patstāvīgo darbu kreativitātes tehnikas atlasē un praktiskā sagatavošanā
2.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva piedalīšanās nodarbībās – 10%. Patstāvīgais darbs nr.1 – 15%. Patstāvīgais darbs Nr.2 – 15%. Patstāvīgais darbs Nr.3 – 20%. Eksāmens – zināšanu pārbaudes tests – 40%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes jēdziens un pieejas tā skaidrojumā un izpētē. Kreativitātes pētniecības jomas (4P). Implicītās teorijas par kreativitāti. Nepamatoti pieņēmumi par kreativitāti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes jēdziens un pieejas tā skaidrojumā un izpētē. Kreativitātes pētniecības jomas (4P). Implicītās teorijas par kreativitāti. Nepamatoti pieņēmumi par kreativitāti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes veidu klasifikācijas (4K; primārā un sekundārā kreativitāte; mākslinieciskā un zinātniskā kreativitāte; ikdienas kreativitāte). Radoša produkta izpētes iespējas. Radoša procesa raksturojums, radoša procesa stadijas G. Vollesa modelī.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes veidu klasifikācijas (4K; primārā un sekundārā kreativitāte; mākslinieciskā un zinātniskā kreativitāte; ikdienas kreativitāte). Radoša produkta izpētes iespējas. Radoša procesa raksturojums, radoša procesa stadijas G. Vollesa modelī.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radošā domāšana kā attālinātu asociāciju veidošana. Diverģentā domāšana kā kreativitātei nepieciešams process un spēja. Kreativitāte kā intelekta spēja.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radošā domāšana kā attālinātu asociāciju veidošana. Diverģentā domāšana kā kreativitātei nepieciešams process un spēja. Kreativitāte kā intelekta spēja.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitāte radošas izziņas pieejā. Radoša problēmu risināšana. Radošās domāšanas izpētes iespējas. Radošās domāšanas tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitāte radošas izziņas pieejā. Radoša problēmu risināšana. Radošās domāšanas izpētes iespējas. Radošās domāšanas tehnikas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radoša personība, tās raksturojumi. Kreativitāte humānistiskās psiholoģijas skatījumā. Kreativitāte un plūsmas (flow) jēdziens, pazīmes un nosacījumi. Radošas personības izpētes un attīstības iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radoša personība, tās raksturojumi. Kreativitāte humānistiskās psiholoģijas skatījumā. Kreativitāte un plūsmas (flow) jēdziens, pazīmes un nosacījumi. Radošas personības izpētes un attīstības iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitāti un inovācijas sekmējošas vides raksturojumi. Kreativitātes attīstīšanas izaicinājumi un iespējas izglītības procesā dažādos izglītības līmeņos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitāti un inovācijas sekmējošas vides raksturojumi. Kreativitātes attīstīšanas izaicinājumi un iespējas izglītības procesā dažādos izglītības līmeņos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes vairāku faktoru teorijas (kreativitātes komponentu teorijas).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes vairāku faktoru teorijas (kreativitātes komponentu teorijas).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitāte grupās un organizācijās. Kreativitātes attīstības metožu un programmu efektivitāte. Kreativitātes pētījumi Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitāte grupās un organizācijās. Kreativitātes attīstības metožu un programmu efektivitāte. Kreativitātes pētījumi Latvijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Čukurs, E. (2015). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Zvaigzne ABC

2.

Kreativitātes diagnostika un attīstība (2011). Autoru kolektīvs, sast. M. Vidnere. RPIVA.

3.

Kreativitātes psiholoģija (2011). Autoru kolektīvs, sast. R. Bebre. RPIVA.

4.

Runco, M. A. (2014). Creativity: Theories and Themes. Research, Development and Practice. Elsevier Science and Technology.

Papildu literatūra

1.

Acar, S., & Runco, M. A. (2012). Individual level influences. In M.D. Mumford (Ed.), Handbook of Organizational Creativity (pp.115-291). Elsevier Inc.

2.

Amabile, T. A. (1996). Creativity in context. Westview Press.

3.

Amabile, T., & Pillemer, J. (2012). Perspectives on the Social Psychology of Creativity. Journal of Creative Behaviour, 46(1), 3-15.

4.

Baer, J. (2013). Domain Specificity of Creativity: Evidence and Implications. Elsevier Science and Technology.

5.

Bebre, R. (2018). Radošuma pētniecība Latvijā (1922-2018). Salana Art.

6.

Cropley, A. J. (2005). Creativity in education and learning. Routledge

7.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Basic Books.

8.

Sternberg, R. (2003). Creativity. In Wisdom, Intelligence, and Creativity Synthesized (Ed. R. Sternberg) (pp. 87-144). Cambridge University Press.

9.

Sternberg, R., & Sternberg, K. (2017). Cognitive psychology. Cengage Learning.

Citi informācijas avoti

1.

Creativity Research Journal

2.

Journal of Creative Behaviour

3.

Journal of Creativity

4.

Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts