Neatliekamā medicīniskā palīdzība; Anestezioloģija un reanimatoloģija dzemdniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, aurk@rsu.lv, +371 67069452
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs veikt sistemātisku pacienta (cietušā) stāvokļa izvērtējumu pirmshospitālā etapā, zinās nosaukt un atrast jaunākās Eiropas vadlīnijas kardiopulmonālajā reanimācijā pieaugušajiem un bērniem. Pratīs realizēt defibrilāciju, pastāstīt par sirds-asinsvadu un elpošanas nozīmi dzīvībai svarīgu funkciju uzturēšanā un regulēšanā. Spēs pastāstīt par asins zuduma, mīksto audu un balsta aparāta traumatisko bojājumu nozīmi šoka attīstībā, kā arī mācēs pielietot tiešā un netiešā spiediena metodes asiņošanas apturēšanā. Zinās rīcību neatliekamā situācijā pretšoka pasākumu veikšanā, pratīs nosaukt un raksturot kaulu lūzumu veidus, locītavu mežģījumus, cīpslu un muskuļu sastiepumus un pirmo palīdzību cietušajiem imobilizācijas veikšanā. Nosauks ārējās vides kaitīgo faktoru nelabvēlīgo ietekmi uz cilvēka organismu (pārkaršanu, atdzišanu, apsaldējumus) un palīdzības sniegšanu apdegumu, pārkaršanas, hipotermijas gadījumos, akūto intoksikāciju veidus, to klīniku un pirmo palīdzību akūtas saindēšanās gadījumos. Mācēs realizēt manuālās elpceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes, kā arī varēs nosaukt instrumentālās un ķirurģiskās metodes. Pratīs nosaukt anestēzijas metodes dzemdniecībā un izstāstīt to pielietošanas pamatindikācijas. Spēs nosaukt dzemdību epidurālas atsāpināšanas priekšrocības un ierobežojumus. Zinās pastāstīt par biežāko grūtniecības komplikāciju nozīmi, izvērtējot pacienta stāvokli no anesteziologa-reanimatologa viedokļa. Nosauks pamatprincipus komatoza pacienta aprūpē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs veikt pamata un padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pasākumus, pratīs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar manuālām un instrumentālām metodēm. Pratīs apturēt asiņošanu, pielietojot tiešā un netiešā spiediena metodi, spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli un sniegt palīdzību.
Kompetences
1.Students spēs atbilstoši rīkoties cietušā dzīvībai svarīgu funkciju traucējumu gadījumos: veikt pirmreizējo (primāro) un otrreizējo (sekundāro) cietušā izmeklēšanu, sniegt pirmo medicīnisko palīdzību pirmshospitālā etapā, analizēt situāciju, pielietojot atdzīvināšanas pamatalgoritmu un citas pirmās palīdzības darbības vadlīnijas, novērtēt apkārtējās vides fizikālo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu un veselību. Spēs izstrādāt kompetentu rīcības plānu, izvērtējot vitālos rādītājus konkrētā klīniskā situācijā dzemdniecībā; saskaņot to ar citu veselības aprūpes sistēmas dalībnieku darbību, veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu, balansēti pielietojot vispārējas darbības vadlīnijas un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. Pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz pacientu veselību vai dzīvību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošu izvērtējumu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens: daudzatbilžu tests un mutiski jautājumi par kursa tematiku, praktisko iemaņu kontrole, izmantojot pieaugušo un bērnu mācību manekenus par atdzīvināšanas pamatalgoritmu un aizrīšanos.
Vērtēšanas kritēriji, veicot atdzīvināšanu manekenam: (1) soļu secība un rīcības algoritms, veicot kardiopulmonālo reanimāciju – jāzina un precīzi jāizpilda; (2) cietušā primārā izmeklēšana (ABC) – jāzina un precīzi jāizpilda; (3) sirds netiešās masāžas punkta pareiza atrašana un masāžas dziļums – jāzina un precīzi jāizpilda; (4) elpošanas ceļu manuālā atvēršana un mākslīgās plaušu ventilācijas „mute-mute” vai „mute-deguns” realizācija – jāzina precīzi un vismaz 70% gadījumos jāizdodas sasniegt pareizo ieelpas tilpumu; (5) defibrilatora sagatavošana darbam, ritma analīze, praktiskā defibrilācija; (6) stabilās sānu guļas praktiskā realizācija - jāzina un precīzi jāizpilda; (7) Heimliha un citu paņēmienu realizācija aizrīšanās gadījumā - jāzina un precīzi jāizpilda.
Vērtēšanas kritēriji teorētiskajā daudzatbilžu testā: vairāk kā 75% pareizu atbilžu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Dzīvības un nāves pamatjēdzieni. Pamatatdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem, bērniem un jaundzimušajiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Padziļinātais atdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem, bērniem un jaundzimušajiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Hemostāzes traucējumi un to novēršana. Asiņošana un šoks
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ārējās vides kaitīgie faktori. Termoregulācija, pārkaršana, hipotermija un apsaldējumi. Palīdzība akūtas saindēšanās gadījumos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Anestēzijas metodes dzemdniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināsanas algoritms pediatrijā un neonatoloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Padziļinātais atdzīvināšanas algoritms pieaugušajiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Elpceļu caurlaidības nodrošinājums pieaugušajiem, bērniem un jaundzimušajiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Palīdzība mīksto audu bojājumu gadījumos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Palīdzība kaulu lūzumu, locītavu mežģījumu un cīpslu un muskuļu sastiepumu gadījumos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība pārkaršanas, hipotermijas un apsaldējuma gadījumos.
Akūta saindēšanās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Palīdzība dažādu šoku gadījumu novēršanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Apdegumi. Apdegumu virsmas un dziļuma pakāpes. Pirmā palīdzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vizuāli informatīva materiāla apguve par reģionālās anestēzijas metodēm dzemdniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas un padziļinātā atdzīvināšanas algoritma atkārtojums. Situācijas uzdevumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Rīga: Medicīnas Apgāds, 2017, 1243-1249, 1259-1283. lpp.
Toksikoloģijas rokasgrāmata. V.Liguts. Nacionālais medicīnas apgāds, Rīga, 2001, 1070 lpp. (akceptējams izdevums)
Intensīvās terapijas rokasgrāmata. V.Liguts. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2008, 560 lpp. (akceptējams izdevums)
Greif, R., Lockey, A., Breckwoldt, J., Carmona, F., Conaghan, P., Kuzovlev, A., . . . Monsieurs, K. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: Education for resuscitation. Resuscitation, 161, 388-407.
Papildu literatūra
ACOG Practice Bulletin No. 36: Obstetric Analgesia and Anesthesia. Obstetrics & Gynecology: July 2002 - Volume 100 - Issue 1 - p 177-191
Cyna, A., & Dodd, J. (2007). Clinical update: Obstetric anaesthesia. The Lancet (British Edition), 370(9588), 640-642.
Citi informācijas avoti
Lekciju un praktisko nodarbību materiāli.
Interneta resursi.