Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta normālu uzbūvi un galvenās funkcijas sekojošām sistēmām – mioeskeletālā, sirds un asinsvadu, elpošanas, nervu, endokrīnā, gremošanas, reproduktīvā, urīna izvadsistēma. Skaidro šo sistēmu biežākos traucējumus. Skaidro tādus patoloģiskus procesus, kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, sāpes. Apraksta veselības veicināšanas un profilakses pasākumus biežāko saslimšanu gadījumos.
Prasmes
1.Izvēlas un lieto veselības veicināšanas un profilakses pasākumus saviem klientiem sociālā darbinieka kompetences robežās. Lieto izpratni par cilvēka organisma uzbūvi, funkcijām un to traucējumiem profesionālo uzdevumu risināšanā un lēmumu pieņemšanā, sociālā darbinieka kompetences ietvaros.
Kompetences
1.Analizē optimālai cilvēka funkcionēšanai nepieciešamās organisma struktūras / funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju sociālā darbinieka klientiem. Konsultējot klientus veido rekomendācijas par veselības veicināšanu un profilaksi sociālā darbinieka kompetences robežās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Obligāto literatūras avotu un e-studiju metodisko materiālu lasīšana.
Diskusijas studentu mazajās grupās nodarbību un lekciju laikā par norādīto problēmu / jautājumu.
Patstāvīgo darbu iesniegšana norādītajā laika periodā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido 3 kategorijas - apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme.
Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu).
Atstrāde notiek esejas veidā.
Pārbaudes metode:
• īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas;
• nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Osteoporoze.
Veselība un slimība.
Zinātnē balstīta medicīna.
Zinātnes noliedzēju paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Osteoporoze.
Veselība un slimība.
Zinātnē balstīta medicīna.
Zinātnes noliedzēju paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Osteoporoze.
Veselība un slimība.
Zinātnē balstīta medicīna.
Zinātnes noliedzēju paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadsistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadsistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadsistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Osteoporoze.
Veselība un slimība.
Zinātnē balstīta medicīna.
Zinātnes noliedzēju paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadsistēma.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
P. Apinis. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati.
R. F. Schmidt, F. Lang, M. Heckmann. Physiologie des Menshen mit Pathophysiologie. 2010, 31. Aufl., XXI, 979 S., Springer, Berlin.
K. Barrett, H. Brooks, S. Boitano, S. Barman. Ganong’s Review of Medical Physiology. 23rd Edition; International Education, 2010
Papildu literatūra
J. I. Aivars, L. Ozoliņa-Moll. Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēku organismā. LU Akadēmiskais apgāds; 2008; 148.lpp.
J. Leja, E. Pevznere. Speciālā klīniskā patoloģiskā fizioloģija. „ Zvaigzne”; 1988
L. Aberberga-Augškalne, E. Āboltiņa – Āboliņa, J. Aivars, E. Gaile, A. Valtneris. Cilvēka fizioloģija. „Zvaigzne”; 1986