Rūpes un aprūpe: antropoloģiskā perspektīva
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti izprot rūpju un aprūpes daudzpusību, kā arī to iespējamo morālo neviennozīmību gan valsts nodrošinātās sociālās un veselības aprūpes kontekstā, gan rūpēs vienam par otru ģimenes vai kopienas ietvaros. Studenti izprot, kāda ir rūpju un aprūpes saistība un nozīme sabiedrības veidošanā un kā rūpes/aprūpi ietekmē un veido globālā un lokālā politika un ekonomika, politiskie režīmi, sabiedrības vērtības, izpratne par radniecību, globālā migrācija un (globālās) sabiedrības veselības tendences un politika.
Prasmes
1.Studenti prot analizēt rūpju/aprūpes veidojošos sociālos, emocionālos, morālos un politiskos elementus, kā arī paraudzīties uz un vērtēt rūpes/aprūpi ārpus tādiem ierastiem pretmetiem kā “labs/slikts”, “publisks/privāts” u.c. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā veselība, medicīna, labklājība, radniecība un politiskā ekonomika. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētu, piemēros balstītu skatījumu ar rūpju/aprūpes saistītiem jautājumiem.
Kompetences
1.Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par rūpju/aprūpes ietekmējošiem un veidojošiem sociāliem, kulturāliem, globāliem un lokāliem politiski ekonomiskiem procesiem un rūpju/aprūpes nozīmi sabiedrībā. Studenti ir kompetenti diskutēt par rūpju/aprūpes nozīmi sabiedrības veselībā un plašāk – sabiedrības organizācijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze.
Koncentrēti (250-500 vārdi) rakstiski pārspriedumi vai jautājumi par semināru tekstiem, kas iesniedzami līdz semināra dienai.
Īsa noslēguma eseja (1500-2000 vārdi) par ar kursu saistītu tēmu, izmantojot obligāto un papildus literatūru.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība kursa semināru diskusijās;
Pieci īsi pārspriedumi par semināra tekstiem;
Noslēguma eseja.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radniecība un rūpes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes un politiskā ekonomika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes un politiskā ekonomika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes un globālā sabiedrības veselība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes un globālā sabiedrības veselība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes kā sociālās organizācijas pamats I
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes kā sociālās organizācijas pamats II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes, darbs un institūcija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rūpes, labklājība un sociālā drošība
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Heinemann, Laura Lynn. 2013. For the Sake of Others: Reciprocal Webs of Obligation and the Pursuit of Transplantation as a Caring Act. Medical Anthropology Quarterly 28(1):66-8
Block, E. 2016. The AIDS House: Orphan care and the changing household in Lesotho
Hromadžić, Azra, and Monika Palmberger (eds.) 2018. “Care across Distance: Ethnographic Explorations of Aging and Migration, Berghahn Books.
Skornia A.K. .2015. Renegotiating the Care of Children and the Elderly in the Context of Family Migration: Transnational Arrangements and Entangled Inequalities Between Peru and Italy. In: Alber E., Drotbohm H. (eds) Anthropological Perspectives on Care. Palgrave Macmillan, New York
Stillo, J. 2019. “I wish one of these patients would sue us:” Malpractice at the policy level and how Romania is not treating M/XDR-TB.