Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Rūpes un aprūpe: antropoloģiskā perspektīva

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_283
Zinātnes nozare
Sociālā antropoloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Veselības vadība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un radīt izpratni par rūpēm un aprūpi no antropoloģiskā skatu punkta, skatot un analizējot rūpes un aprūpi radniecības, politiskās ekonomikas, sociālās drošības un sabiedrības veselības kontekstā.

Priekšzināšanas

Spēja lasīt akadēmiskus tekstus angļu valodā. Vēlamas priekšzināšanas medicīnas antropoloģijā, medicīnas socioloģijā vai sabiedrības veselībā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izprot rūpju un aprūpes daudzpusību, kā arī to iespējamo morālo neviennozīmību gan valsts nodrošinātās sociālās un veselības aprūpes kontekstā, gan rūpēs vienam par otru ģimenes vai kopienas ietvaros. Studenti izprot, kāda ir rūpju un aprūpes saistība un nozīme sabiedrības veidošanā un kā rūpes/aprūpi ietekmē un veido globālā un lokālā politika un ekonomika, politiskie režīmi, sabiedrības vērtības, izpratne par radniecību, globālā migrācija un (globālās) sabiedrības veselības tendences un politika.

Prasmes

1.Studenti prot analizēt rūpju/aprūpes veidojošos sociālos, emocionālos, morālos un politiskos elementus, kā arī paraudzīties uz un vērtēt rūpes/aprūpi ārpus tādiem ierastiem pretmetiem kā “labs/slikts”, “publisks/privāts” u.c. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā veselība, medicīna, labklājība, radniecība un politiskā ekonomika. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētu, piemēros balstītu skatījumu ar rūpju/aprūpes saistītiem jautājumiem.

Kompetences

1.Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par rūpju/aprūpes ietekmējošiem un veidojošiem sociāliem, kulturāliem, globāliem un lokāliem politiski ekonomiskiem procesiem un rūpju/aprūpes nozīmi sabiedrībā. Studenti ir kompetenti diskutēt par rūpju/aprūpes nozīmi sabiedrības veselībā un plašāk – sabiedrības organizācijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze. Koncentrēti (250-500 vārdi) rakstiski pārspriedumi vai jautājumi par semināru tekstiem, kas iesniedzami līdz semināra dienai. Īsa noslēguma eseja (1500-2000 vārdi) par ar kursu saistītu tēmu, izmantojot obligāto un papildus literatūru.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība kursa semināru diskusijās; Pieci īsi pārspriedumi par semināra tekstiem; Noslēguma eseja.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radniecība un rūpes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes un politiskā ekonomika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes un politiskā ekonomika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes un globālā sabiedrības veselība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes un globālā sabiedrības veselība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes kā sociālās organizācijas pamats I
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes kā sociālās organizācijas pamats II
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes, darbs un institūcija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rūpes, labklājība un sociālā drošība
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Heinemann, Laura Lynn. 2013. For the Sake of Others: Reciprocal Webs of Obligation and the Pursuit of Transplantation as a Caring Act. Medical Anthropology Quarterly 28(1):66-8

2.

Block, E. 2016. The AIDS House: Orphan care and the changing household in Lesotho

3.

Hromadžić, Azra, and Monika Palmberger (eds.) 2018. “Care across Distance: Ethnographic Explorations of Aging and Migration, Berghahn Books.

4.

Skornia A.K. .2015. Renegotiating the Care of Children and the Elderly in the Context of Family Migration: Transnational Arrangements and Entangled Inequalities Between Peru and Italy. In: Alber E., Drotbohm H. (eds) Anthropological Perspectives on Care. Palgrave Macmillan, New York

5.

Stillo, J. 2019. “I wish one of these patients would sue us:” Malpractice at the policy level and how Romania is not treating M/XDR-TB.