Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Reģionālās studijas (etnogrāfija): Āfrika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_250
Zinātnes nozare
Sociālā antropoloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Sociālā antropoloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Studenti pēc kursa apgūšanas: - ir apguvuši specializētas starpdisciplināras un vispārējas zināšanas par Āfriku kā reģionu, konceptu un kontinentu un zinās gan iespējas, gan ierobežojumus šādai reģionālās analīzes pieejai; - spēs saprast, izskaidrot un pielietot holistisko analītisko pieeju etnogrāfijai, sastopoties ar specifiskiem gadījumu pētījumiem un piemēriem; - iegūs niansētu un artikulētu izpratni par politiku un varas dinamiku, kas ir pamatā dažādām pretrunīgām Āfrikas reprezentācijām; - spēs kritiski novērtēt, kāda bijusi vēsturisko faktoru, sociāli kulturālo dinamiku, mainīgās politiski-ekonomiskās sistēmas un starptautiskās intervences loma mūsdienu Āfrikas dzīves izveidē; - demonstrēs nostiprinātu spēju lasīt kritiski, analizēt un apspriest etnogrāfijas, kas balstītas Āfrikā veiktos pētījumos.

Priekšzināšanas

Vispārējas sociālzinātniskas priekšzināšanas. Angļu valoda (lasīšana, rakstīšana, runāšana).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Specializētas starpdisciplināras un vispārējas zināšanas par Āfriku kā reģionu, konceptu un kontinentu, studenti zinās gan iespējas, gan ierobežojumus šādai reģionālās analīzes pieejai.

Prasmes

1.- Saprast, izskaidrot un pielietot holistisko analītisko pieeju etnogrāfijai, sastopoties ar specifiskiem gadījumu pētījumiem un piemēriem; - Niansēta un artikulēta izpratne par politiku un varas dinamiku, kas ir pamatā dažādām pretrunīgām Āfrikas reprezentācijām.

Kompetences

1.- Kritiski novērtēt, kāda bijusi vēsturisko faktoru, sociāli kulturālo dinamiku, mainīgās politiski-ekonomiskās sistēmas un starptautiskās intervences loma mūsdienu Āfrikas dzīves izveidē; - Nostiprināta spēja lasīt kritiski, analizēt un apspriest etnogrāfijas, kas balstītas Āfrikā veiktos pētījumos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Obligātās literatūras izpēte, sagatavošanās diskusijai, pasniedzēja uzdoto prezentāciju sagatavošana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība semināros, izpildīti uzdotie mājas vingrinājumi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Introduction to the Course/ Overview I: The Continent today.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Introduction to the Course/ Overview I: The Continent today.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Overview II: African Histories.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Overview II: African Histories.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Representations of Africa – Decolonising Knowledge I (Case Study: South Africa).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Representations of Africa – Decolonising Knowledge I (Case Study: South Africa).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Representations of Africa – Decolonising Knowledge II (Case Study: South Africa cont.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Representations of Africa – Decolonising Knowledge II (Case Study: South Africa cont.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Middle Classes in Africa I: Stratification and Urbanisation (Case Study: Ghana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Middle Classes in Africa I: Stratification and Urbanisation (Case Study: Ghana).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Middle Classes in Africa II: Political Implications (Case Study: Mozambique).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Middle Classes in Africa II: Political Implications (Case Study: Mozambique).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Health and Disease I: The HIV/AIDS Epidemic and its Impact on Gender Relations & Youth Sexuality (Case Study: Uganda).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Health and Disease I: The HIV/AIDS Epidemic and its Impact on Gender Relations & Youth Sexuality (Case Study: Uganda).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Health and Disease II: Ebola (Case Study: Liberia).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Health and Disease II: Ebola (Case Study: Liberia).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aid, Crisis, Globalisation I: Development Interventions (Case Study: Lesotho).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aid, Crisis, Globalisation I: Development Interventions (Case Study: Lesotho).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aid, Crisis, Globalisation II: Global Conflicts, Local Wars (Case Study: Sierra Leone).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aid, Crisis, Globalisation II: Global Conflicts, Local Wars (Case Study: Sierra Leone).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies I.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies I.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies II.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies II.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

Abramowitz, Sharon. 2017. Epidemics (Especially Ebola). Annual Review of Anthropology 46(1): 421–45.

3.

Behrends, Andrea, and Carola Lentz. 2012. Education, Careers, and Home Ties: The Ethnography of an Emerging Middle Class from Northern Ghana. Zeitschrift für Ethnologie 137: 139–64.

4.

Ferguson, James. 1994. The Anti-Politics Machine: “Development”, Depoliticization, and Bureaucratic Power in Lesotho. Minneapolis: University of Minnesota Press. (jaunāks izdevums nav izdots)

5.

Macamo, Elísio. 2018. Urbane Scholarship: Studying Africa, Understanding the World. Africa 88(01): 1–10.

6.

Mbembe, Achille. 2016. Decolonizing the University: New Directions. Arts and Humanities in Higher Education 15(1): 29–45.

7.

Parikh, Shanti. 2015. Regulating Romance: Youth Love Letters, Moral Anxiety, and Intervention in Uganda’s Time of AIDS. Nashville: Vanderbilt University Press.

8.

Richards, Paul. 2010 (1996). Fighting for the Rainforest: War, Youth, and Ressources in Sierra Leone. In: Grinker, R.R.; Lubkemann, S.C. and Steiner, C.B. (eds.). 2010. Perspectives on Africa – A Reader in Culture, History, and Representation. Second (jaunāks izdevums nav izdots)

9.

Sumich, Jason. 2016. The Uncertainty of Prosperity: Dependence and the Politics of Middle-Class Privilege in Maputo. Ethnos 81(5): 821–41.