Kompleksa fizioterapeitiskā rehabilitācija un sportistu medicīniskā aprūpe
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēs demonstrēt zināšanas par traumu rehabilitāciju terapijas pamatprincipiem un to vietu fizioterapijas procesā; izprast profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; pārzin sistemātiskā literatūras pārskata pētījuma metodoloģiju (pētījumu atlase pēc PRISMA, pētījuma kvalitātes novērtēšanas instrumenti, rezultātu novērtēšanas, apkopošanas, analīzes un prezentēšanas īpatnības).
Prasmes
1.Formulē un analītiski raksturo rehabilitācijas programmas izveides principus pēc traumas rašanās, profilaktiskos nolūkos; spēs analizēt fizioterapeitisko metožu ietekmi uz kustību balsta sistēmu sportistiem; spēj izveidot korektu pētījuma meklēšanas un atlases stratēģiju, izmanto atbilstošas pētījuma kvalitātes skalas, apkopo un analizē, prezentē pētījuma rezultātus, izprot dizaina ierobežojumus
Kompetences
1.Patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes pacientu funkcionālo spēju novērtēšanai; pieņem lēmumus un rod risinājumus atbilstošo metožu izmantošanai; īsteno fizioterapijas sportistu rehabilitācijā jomas rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā; integrē sistemātiskā literatūras pārskata iegūto atziņu profesionālajā praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu.
Studentiem:
- jāgatavojas diskusijas-semināram par literatūras pārskata starpposmu;
- patstāvīgi jāizveido un jāizstāv literatūras pārskatu par izvēlēto tēmu;
- jāsagatavojas gala eksāmenam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par literatūras pārskata starpposmu (meklēšanas stratēģija, piemeklēti kvalitātes novērtēšanas instrumenti utt.) – 10% no gala vērtējuma.
- Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par izveidoto literatūras pārskatu). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti nodarbībā par literatūras pārskata veidošanas pamatprincipiem - 45% no gala vērtējuma.
- Teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 45% no gala vērtējuma.
Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punktus. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos. Pēctraumu rehabilitācijas protokoli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos. Pēctraumu rehabilitācijas protokoli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos. Pēctraumu rehabilitācijas protokoli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija pirmssacensību periodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija pirmssacensību periodā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija pirmssacensību periodā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija pēcsacensību periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija pēcsacensību periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportistu rehabilitācija pēcsacensību periodā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. Uz pierādījumiem balstīta fizioterapija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. Uz pierādījumiem balstīta fizioterapija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. Uz pierādījumiem balstīta fizioterapija sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Flanagan, K. W., & Cuppett, M. (2017). Medical Conditions in the Athlete (3rd ed.). Human Kinetics.
Hattam, P., & Smeatham, A. (2020). Handbook of Special Tests in Musculoskeletal Examination: An evidence-based guide for clinicians (2nd ed.). Elsevier.
Jumtiņš, Jakušonoka, Jodzēviča, Zirdziņš, Lācis, Lapsa, … Rīgas Stradiņa universitāte. (2016). Traumatoloģija un ortopēdija / Andra Jumtiņa redakcijā ; [autori: Andris Jumtiņš, Ruta Jakušonoka, Halina Irēna Jodzēviča ... u.c. ; recenzenti: Vitālijs Zirdziņš, Gundars Lācis ; redaktores: Aija Lapsa, Inga Lievīte ; vāka dizains: Mikus Čavarts] ; Rīgas Stradiņa universitāte. Rīga: RSU.
Joyce, D. (Ed.). (2015). Sports Injury Prevention and Rehabilitation (1st ed.). Routledge.
Papildu literatūra
Schleip, R., Wilke, J., Baker, A. (Ed.), Findley, T. W. (Foreword), & others. (2021). FASCIA in Sport and Movement (2nd ed.). Handspring Publishing.
Roger, B., Guermazi, A., & Skaf, A. (Eds.). (2017). Muscle Injuries in Sport Athletes: Clinical Essentials and Imaging Findings (Sports and Traumatology). (1st ed.). Springer.
Kaya, D. (Editor), Yosmaoglu, B. (Editor), & Doral, M. N. (Editor). (2018). Proprioception in Orthopaedics, Sports Medicine and Rehabilitation (1st ed.). Springer.
Kumbrink, B. (2014). K-Taping: An Illustrated Guide - Basics - Techniques - Indications (2nd ed.). Springer.
Houglum, P. A., Boyle-Walker, K. L., & Houglum, D. E. (2022). Rehabilitation of Musculoskeletal Injuries (5th ed.). Human Kinetics.
Citi informācijas avoti
Welcome to the NEW Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses (PRISMA) website