Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kompleksa fizioterapeitiskā rehabilitācija un sportistu medicīniskā aprūpe

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_308
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
7,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nostiprināt un attīstīt nepieciešamās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fizioterapijas praksē treniņu un sacensību pēcslodžu, traumu, saslimšanu rehabilitācijā un to profilaksē uz pierādījumiem balstītas prakses ietvaros; sniegt studentiem pamatzināšanas par sistemātiska literatūras pārskata pētījuma dizaina veidošanas pamatprincipiem.

Priekšzināšanas

Teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fizioterapijas tehnoloģijās, testēšanas un kontroles tehnikās.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēs demonstrēt zināšanas par traumu rehabilitāciju terapijas pamatprincipiem un to vietu fizioterapijas procesā; izprast profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; pārzin sistemātiskā literatūras pārskata pētījuma metodoloģiju (pētījumu atlase pēc PRISMA, pētījuma kvalitātes novērtēšanas instrumenti, rezultātu novērtēšanas, apkopošanas, analīzes un prezentēšanas īpatnības).

Prasmes

1.Formulē un analītiski raksturo rehabilitācijas programmas izveides principus pēc traumas rašanās, profilaktiskos nolūkos; spēs analizēt fizioterapeitisko metožu ietekmi uz kustību balsta sistēmu sportistiem; spēj izveidot korektu pētījuma meklēšanas un atlases stratēģiju, izmanto atbilstošas pētījuma kvalitātes skalas, apkopo un analizē, prezentē pētījuma rezultātus, izprot dizaina ierobežojumus

Kompetences

1.Patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes pacientu funkcionālo spēju novērtēšanai; pieņem lēmumus un rod risinājumus atbilstošo metožu izmantošanai; īsteno fizioterapijas sportistu rehabilitācijā jomas rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā; integrē sistemātiskā literatūras pārskata iegūto atziņu profesionālajā praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāgatavojas diskusijas-semināram par literatūras pārskata starpposmu; - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv literatūras pārskatu par izvēlēto tēmu; - jāsagatavojas gala eksāmenam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par literatūras pārskata starpposmu (meklēšanas stratēģija, piemeklēti kvalitātes novērtēšanas instrumenti utt.) – 10% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par izveidoto literatūras pārskatu). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti nodarbībā par literatūras pārskata veidošanas pamatprincipiem - 45% no gala vērtējuma. - Teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 45% no gala vērtējuma. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punktus. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos. Pēctraumu rehabilitācijas protokoli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos. Pēctraumu rehabilitācijas protokoli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos. Pēctraumu rehabilitācijas protokoli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija pirmssacensību periodā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija pirmssacensību periodā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija pirmssacensību periodā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija pēcsacensību periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija pēcsacensību periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija pēcsacensību periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. Uz pierādījumiem balstīta fizioterapija sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. Uz pierādījumiem balstīta fizioterapija sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. Uz pierādījumiem balstīta fizioterapija sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
7,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Flanagan, K. W., & Cuppett, M. (2017). Medical Conditions in the Athlete (3rd ed.). Human Kinetics.

2.

Hattam, P., & Smeatham, A. (2020). Handbook of Special Tests in Musculoskeletal Examination: An evidence-based guide for clinicians (2nd ed.). Elsevier.

3.

Jumtiņš, Jakušonoka, Jodzēviča, Zirdziņš, Lācis, Lapsa, … Rīgas Stradiņa universitāte. (2016). Traumatoloģija un ortopēdija / Andra Jumtiņa redakcijā ; [autori: Andris Jumtiņš, Ruta Jakušonoka, Halina Irēna Jodzēviča ... u.c. ; recenzenti: Vitālijs Zirdziņš, Gundars Lācis ; redaktores: Aija Lapsa, Inga Lievīte ; vāka dizains: Mikus Čavarts] ; Rīgas Stradiņa universitāte. Rīga: RSU.

4.

Joyce, D. (Ed.). (2015). Sports Injury Prevention and Rehabilitation (1st ed.). Routledge.

Papildu literatūra

1.

Schleip, R., Wilke, J., Baker, A. (Ed.), Findley, T. W. (Foreword), & others. (2021). FASCIA in Sport and Movement (2nd ed.). Handspring Publishing.

2.

Roger, B., Guermazi, A., & Skaf, A. (Eds.). (2017). Muscle Injuries in Sport Athletes: Clinical Essentials and Imaging Findings (Sports and Traumatology). (1st ed.). Springer.

3.

Kaya, D. (Editor), Yosmaoglu, B. (Editor), & Doral, M. N. (Editor). (2018). Proprioception in Orthopaedics, Sports Medicine and Rehabilitation (1st ed.). Springer.

4.

Kumbrink, B. (2014). K-Taping: An Illustrated Guide - Basics - Techniques - Indications (2nd ed.). Springer.

5.

Houglum, P. A., Boyle-Walker, K. L., & Houglum, D. E. (2022). Rehabilitation of Musculoskeletal Injuries (5th ed.). Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

ESSKA

2.

IFSPT

3.

Welcome to the NEW Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses (PRISMA) website

4.

The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews

5.

The PRISMA2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews

6.

Cochrane Library

7.

Guidelines for writing a systematic review