Profesionālā terminoloģija un vingrošanas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zinās: • pastāstīt par vingrošanas pielietošanu veselības nostiprināšanā; • raksturot vingrošanas uzdevumus un metodiskās īpatnības; • nosaukt vingrošanas terminoloģijas pamatprincipus; • definēt, kas ir termins, terminoloģija; • nosaukt vingrojumu terminoloģiskā pieraksta noteikumus; • nosaukt fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipus, vadot vingrojumu kompleksu; • paskaidrot vingrojumu pareizu izpildi un nosaukt raksturīgākās kļūdas, izpildot vingrojumus; • parādīt un nosaukt plaukstu, taisnu roku un saliektu roku, stāju, sēdus, guļus stāvokļu un balstu terminoloģiju; • raksturot savu profesionālo jomu; • izvēlēties piemērotu vārdu krājumu, sniedzot vingrinājumu norādījumus; • izvēlēties piemērotu vārdu krājumu, lai apspriestu fitnesa tendences; • izteikt savu viedokli un pamatot to ar pētījumu datiem.
Prasmes
1.Pratīs: • efektīvi komunicēt ar klientiem; • izskaidrot pareizu vingrojumu izpildi; • pielietot atbilstošu terminoloģiju savā praksē, vadot vingrošanas kompleksus; • aprakstīt vingrojumus un sastādīt vingrojumu kompleksus, ievērojot vingrojumu terminoloģiskā pieraksta noteikumus; • pielietot vingrojumus un to variācijas dažādos sākuma stāvokļos; • lasīt un interpretēt dažādu pētījumu datus; • terminoloģiski pareizi noformulēt pētniecības darba anotāciju.
Kompetences
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas rezultātā studējošais spēs praktiski izmantot apgūto terminoloģiju dažādās komunikatīvās situācijās. Lietot atbilstošus terminus, vadot vingrošanas nodarbības, izskaidrot vingrojumu pareizu izpildi, aprakstīt vingrojumus, atbilstoši vingrojumu apraksta noteikumiem, izveidot vingrojumu programmas, ievērojot fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipus un mērķus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Katras tēmas leksiskā minimuma apguve, regulāra mājas darbu izpilde, veikto darbu apspriede auditorijā, referātu sagatavošana un prezentācija, darbs ar vārdnīcām, papildmateriāliem un interneta resursiem terminu dziļākai izpratnei, pētniecisko rakstu lasīšana un kopsavilkumu rakstīšana. Sastāda un apraksta dažādus vingrojumus, lietojot atbilstošu terminoloģiju, bez un ar vingrošanas inventāru. Sagatavo vingrojumus ar un bez inventāra, lai demonstrētu grupai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens, kurš sastāv no mutiskās atbildes, atbildot uz vienu teorijas jautājumu (20%) un praktiskās daļas, prasme demonstrēt vingrojumus (20%), lietojot atbilstošus terminus (30%) un skaidrot vingrojumu pareizu izpildi (15%), veidot vingrojumu variācijas (sadaļa vingrošanas terminoloģija) (15%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija izmantojot vingrošanas inventāru. Vingrojumu veidošana un praktiska izpilde izmantojot vingrošanas inventāru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija ar klientiem svešvalodā (angļu vai krievu valodā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tendences veselības sporta jomā. Pētniecības darbs par tendencēm sporta jomā. Pētījuma datu prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kardiorespirātorās sistēma. Sirds un elpošanas orgānu veselības novērtējums. Pētījumu apskats par kardiorespirācijas sistēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa prasībām. Kā trenerim sevi efektīvi prezentēt angļu vai krievu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tendences veselības sporta jomā. Pētniecības darbs par tendencēm sporta jomā. Pētījuma datu prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa prasībām. Kā trenerim sevi efektīvi prezentēt angļu vai krievu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu pareiza izpilde praktiski, elpošana, vingrojumu variācijas. Vingrojumu kompleksu veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo darbu analīze praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo darbu analīze praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drošība sporta nodarbībās, sporta traumas un to profilakse. Pētījumu datu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un kustību orgānu sistēma, tā orgāni un funkcijas. Vingrošanas labvēlīgā ietekme. Iepazīšanās ar pētījumiem par vingrošanas labvēlīgo ietekmi. Pētījumu datu apskats. Diskusijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drošība sporta nodarbībās, sporta traumas un to profilakse. Pētījumu datu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija izmantojot vingrošanas inventāru. Vingrojumu veidošana un praktiska izpilde izmantojot vingrošanas inventāru.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu un kustību termini latviešu valodā, vingrojuma pieraksta noteikumi. Fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipi vingrojumu kompleksā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas raksturojums, vingrošanas uzdevumi, metodiskās īpatnības, termins, terminoloģija, vingrošanas terminoloģijas veidošanas principi, vingrošanas veidi, vispārattīstošo vingrojumu terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas raksturojums, vingrošanas uzdevumi, metodiskās īpatnības, termins, terminoloģija, vingrošanas terminoloģijas veidošanas principi, vingrošanas veidi, vispārattīstošo vingrojumu terminoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija angļu valodā. Norādījumi vingrinājumiem. Sporta aprīkojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Visaptverošs pētnieciskā raksta kopsavilkums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa prasībām. Kā trenerim sevi efektīvi prezentēt angļu vai krievu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo darbu analīze praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija angļu valodā. Norādījumi vingrinājumiem. Sporta aprīkojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Visaptverošs pētnieciskā raksta kopsavilkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija izmantojot vingrošanas inventāru. Vingrojumu veidošana un praktiska izpilde izmantojot vingrošanas inventāru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un kustību orgānu sistēma, tā orgāni un funkcijas. Vingrošanas labvēlīgā ietekme. Iepazīšanās ar pētījumiem par vingrošanas labvēlīgo ietekmi. Pētījumu datu apskats. Diskusijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa prasībām. Kā trenerim sevi efektīvi prezentēt angļu vai krievu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kardiorespirātorās sistēma. Sirds un elpošanas orgānu veselības novērtējums. Pētījumu apskats par kardiorespirācijas sistēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu pareiza izpilde praktiski, elpošana, vingrojumu variācijas. Vingrojumu kompleksu veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo darbu analīze praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija ar klientiem svešvalodā (angļu vai krievu valodā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu pareiza izpilde praktiski, elpošana, vingrojumu variācijas. Vingrojumu kompleksu veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu un kustību termini latviešu valodā, vingrojuma pieraksta noteikumi. Fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipi vingrojumu kompleksā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija ar klientiem svešvalodā (angļu vai krievu valodā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija angļu valodā. Norādījumi vingrinājumiem. Sporta aprīkojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas raksturojums, vingrošanas uzdevumi, metodiskās īpatnības, termins, terminoloģija, vingrošanas terminoloģijas veidošanas principi, vingrošanas veidi, vispārattīstošo vingrojumu terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu un kustību termini latviešu valodā, vingrojuma pieraksta noteikumi. Fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipi vingrojumu kompleksā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrojumu pareiza izpilde praktiski, elpošana, vingrojumu variācijas. Vingrojumu kompleksu veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un kustību orgānu sistēma, tā orgāni un funkcijas. Vingrošanas labvēlīgā ietekme. Iepazīšanās ar pētījumiem par vingrošanas labvēlīgo ietekmi. Pētījumu datu apskats. Diskusijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa prasībām. Kā trenerim sevi efektīvi prezentēt angļu vai krievu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Visaptverošs pētnieciskā raksta kopsavilkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija izmantojot vingrošanas inventāru. Vingrojumu veidošana un praktiska izpilde izmantojot vingrošanas inventāru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo darbu analīze praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kardiorespirātorās sistēma. Sirds un elpošanas orgānu veselības novērtējums. Pētījumu apskats par kardiorespirācijas sistēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drošība sporta nodarbībās, sporta traumas un to profilakse. Pētījumu datu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgo darbu analīze praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa prasībām. Kā trenerim sevi efektīvi prezentēt angļu vai krievu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tendences veselības sporta jomā. Pētniecības darbs par tendencēm sporta jomā. Pētījuma datu prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Terminoloģija izmantojot vingrošanas inventāru. Vingrojumu veidošana un praktiska izpilde izmantojot vingrošanas inventāru.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cook, B., Wonderlich, S.A., Mitchell, J., Tompson, R., et al. 2016. "Exercise in Eating Disorders Treatment: Systematic Review and Proposal of Guidelines". Med Sci Sports Exerc. 48 (7): 1408-1414
Hoffmann, C., Weigert, C. 2017. "Skeletal Muscle as an Endocrine Organ: the Role of Myokines in Exercise Adaptation". Cold Spring Harb Perspect Med ; 7 a029793
McCarter, S. 2014. "Medicine 2 Students' Book". Oxford University Press
Papildu literatūra
Contenas B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy. Human Kinetics.
Kisner, C. , Colby, L.A., Borstad, J. 2018. Therapeutic Exercise. Foundation and Techniques. F.A. Davis Company
Porter, R.S. (Editor in Chief). 2018. The Merck Manual of Diagnosis and Therapy. Merck Sharp & Dohme Corp.
Seely, J. 2013. The Oxford guide to Effective Writing and Speaking. Oxford University Press
Swain, D.P. (senior editor). 2014. ACSM' Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription. American College of Sports Medicine. Wolters Kluwer| Lippincott Williams & Wilkins
Weinberg, R. S., Gould, D. 2015. Foundation of Sport and Exercise Psychology. Human Kinetics
Citi informācijas avoti
http://www.webmd.com/balance/features/healthy-living-8-steps -to-take-today