Hronisku pacientu aprūpes nodrošināšana un vadīšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 2. stāvs, 236., 237. kabinets, gmk@rsu.lv, +371 67060826
Par studiju kursu
Mērķis
Attīstīt studentu zināšanas un prasmes hronisku pacientu aprūpē, nodrošinot kompetences efektīvai pacienta veselības stāvokļa izvērtēšanai, terapeitisko intervenču plānošanai un realizācijai, kā arī multidisciplināras sadarbības vadīšanai. Kurss sniegs padziļinātu izpratni par hronisku pacientu aprūpes principiem un to pielietojumu klīniskajā praksē, attīstot gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskās iemaņas.
Priekšzināšanas
Slimību etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina un ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģija, prevencijas pasākumi, funkcionālā un laboratoriskā diagnostika.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Iegūst padziļinātu izpratni par slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu un ārstēšanas un aprūpes intervences iespējas. 2. Pārzina klīnisko medicīnu, ārstēšanas un rīcību algoritmus, vadlīnijas, izmanto pierādījumos balstītu praksi. 3. Orientējas medikamentozās ārstēšanas iespējās un spēj nozīmēt, koriģēt medikamentozo terapiju. 4. Spēj nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības.
Prasmes
1.Studiju kursa rezultātā studenti apgūs: 1. Prasmi novērtēt pacienta veselības stāvokli un analizēt tā dinamiku. 2. Spēju plānot un īstenot terapeitiskās intervences, atbilstoši pacienta vajadzībām. 3. Prasmi veikt pacienta veselības novērtēšanu, izstrādāt slēdzienus un pieņemt klīniskus lēmumus par diagnozēm. 4. Spēju veikt hronisku slimību diagnostiku un izstrādāt ārstēšanas plānu. 5. Spēju pieņemt lēmumus par ārstniecisko intervenču piemērošanu pacientiem ar hroniskām slimībām. 6. Prasmi pielietot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus un klīniskās vadlīnijas. 7. Spēju plānot un vadīt uz personu centrētu veselības aprūpi, veicinot pacienta un viņa ģimenes iesaisti un atbildību par savu veselību. 8. Prasmi organizēt un vadīt sadarbību multidisciplinārās komandās, lai nodrošinātu efektīvu pacientu aprūpi.
Kompetences
1.Spēja pielietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Spēja pieņemt autonomi lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, izstrādājot un lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus. Spēja interpretēt un sniegt indivīdam, grupai un kopienai saprotamu informāciju par veikto izmeklējumu rezultātiem un nepieciešamajām tālākajām darbībām. Spēja pieņemt klīniskos lēmumus uz pierādījumiem balstītas māszinību prakses ietvaros, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. Spēja nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības. Spēja novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības. pēja izvērtēt, izvēlēties un pielietot tehnoloģiskus risinājumus pacienta aprūpē. Spēja izvērtēt un apzināt medicīnisko tehnoloģiju un ierīču izmantošanas ieguvumus un riskus, to ietekmi uz cilvēka organismu. Spēja plānot un īstenot indivīda, grupas un kopienas izglītošanas procesu par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, izmantojot mācīšanas un mācīšanās stratēģijas un novērtēt tā efektivitāti. Spēja plānot un īstenot pacienta izglītošanas procesu par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, ņemot vērā pacienta individuālās vajadzības. Spēja veikt dažādu brūču ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu, pielietojot atbilstošas terapeitiskās intervences un medicīniskās tehnoloģijas. Spēja veikt invazīvu un neinvazīvu elpceļu caurejamības un elpošanas atbalsta nodrošināšanu lietojot medicīnas tehnoloģijas. Spēja veikt invazīvu un neinvazīvu šķidruma un uztura uzņemšanas atbalsta nodrošināšanu lietojot medicīnas tehnoloģijas. Spēja veikt uroģenitālās sistēmas aprūpi un stomu nomaiņu biežāk sastopamo uroģenitālo patoloģiju gadījumā. Spēja veikt biežāko endokrīnās sistēmas slimības gadījumu ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu. Spēja novērtēt aprūpes darbību efektivitāti. Spēja izstrādāt un īstenot pētījumu rezultātos balstītu stratēģiju veselības aprūpē. Spēja attīstīt profesionālo darbību, pārliecinoši un droši lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas darba uzdevuma izpildē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pacienta gadījuma analīze: Uz personu centrētas pieejas principu īstenošanas taktika |
-
|
10 balles
|
|
2.
Pacienta gadījuma analīze: Psihosociālie aspekti hronisko pacientu aprūpē un sociālā funkcionēšana |
-
|
10 balles
|
|
3.
Pacienta gadījuma analīze: Hronisku un akūtu sāpju vadība, paliatīvās aprūpes stratēģijas |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
4.
Pacienta gadījuma analīze: Onkoloģisko pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
5.
Pacienta gadījuma analīze: Kardiovaskulāro slimību pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
6.
Pacienta gadījuma analīze: Hronisku plaušu slimību pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
7.
Pacienta gadījuma analīze: Cukura diabēta pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
8.
Pacienta gadījuma analīze: Neiroloģisku pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
9.
Pacienta gadījuma analīze: Reimatoloģisku pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
10.
Pacienta gadījuma analīze: Geriatrisku pacientu aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
11.
Pacienta gadījuma analīze: Bērna veselības un funkcionēšanas izvērtēšana |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
12.
Pacienta gadījuma analīze: Multimorbiditātes un polifarmācijas vadība |
-
|
10 balles
|
|
13.
Pacienta gadījuma analīze: Psihiatrisko pacientu aprūpe un recidīva profilakse primārajā veselības aprūpē |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hroniska pacienta ilgtermiņa aprūpes principi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Uz personu centrētas pieejas pamatprincipi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Psihosociālie aspekti hronisko pacientu aprūpē (sociālā funkcionēšana)
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras hronisko pacientu aprūpē
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Farmokoloģija II
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Farmokoloģija III
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas un akūtas sāpes, paliatīvā aprūpe
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar onkoloģisku saslimšanu
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar kardiovaskulāru saslimšanu
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar hronisku plaušu slimību
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar cukura diabētu
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar neiroloģisku saslimšanu
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar reimatoloģisku saslimšanu. Muguras un locītavu sāpes.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Geriatriska pacienta izvērtēšana, aprūpe
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Bērna veselības un funkcionēšanas izvērtēšana
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Multimorbīda pacienta un polifarmācijas vadība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Hroniska pacienta ilgtermiņa aprūpes principi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Uz personu centrētas pieejas pamatprincipi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihosociālie aspekti hronisko pacientu aprūpē (sociālā funkcionēšana)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskās procedūras hronisko pacientu aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Farmokoloģija II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Farmokoloģija III
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Hroniskas un akūtas sāpes, paliatīvā aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar onkoloģisku saslimšanu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar kardiovaskulāru saslimšanu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar hronisku plaušu slimību
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar cukura diabētu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar neiroloģisku saslimšanu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar reimatoloģisku saslimšanu. Muguras un locītavu sāpes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Geriatriska pacienta izvērtēšana, aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Bērna veselības un funkcionēšanas izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Multimorbīda pacienta un polifarmācijas vadība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Recidīva profilakse psihiatrisko pacientu aprūpē primārajā veselības aprūpē
|
|
Diskusija par prezentācijām
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 2020./ T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona; literārā redaktore Agnese Biteniece.
Katzung, Bertram G., Vanderah, Todd W. 2021. Basic & Clinical Pharmacology. New York: McGraw-Hill Education LLC.. 1 online resource, McGraw-Hill's AccessMedicine
Herold, Feders, Sproģe, Delvers, Feders, Roberts, Sproģe, Ligita, … Jāņa Rozes apgāds. (2017). Iekšķīgās slimības. Kardioloģija / Gerds Herolds un līdzautori ; tulkojums latviešu valodā, [ievads]: Roberts Feders ; literārā konsultante Ligita Sproģe ; mākslinieciskais noformējums: Rihards Delvers.
Boltz, Marie; Capezuti, Elizabeth; Fulmer, Terry T.; Zwicker, DeAnne. 2016. Evidence-Based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice.
Murtagh, J., & Rossenblatt, Jill. (2015). John Murtagh’s General Practice / John Murtagh, Jill Rosenblatt. (Sixth edition.).
South-Paul, J. E., Matheny, S. C., & Lewis, E. L. (2020). CURRENT Diagnosis & Treatment: Family Medicine (5th edition.). New York, N.Y: McGraw-Hill Education LLC.