Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Hronisku pacientu aprūpes nodrošināšana un vadīšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
GMK_013
Zinātnes nozare
Veselības aprūpes zinātne; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
11,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Ģimenes medicīnas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 2. stāvs, 236., 237. kabinets, gmk@rsu.lv, +371 67060826

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentu zināšanas un prasmes hronisku pacientu aprūpē, nodrošinot kompetences efektīvai pacienta veselības stāvokļa izvērtēšanai, terapeitisko intervenču plānošanai un realizācijai, kā arī multidisciplināras sadarbības vadīšanai. Kurss sniegs padziļinātu izpratni par hronisku pacientu aprūpes principiem un to pielietojumu klīniskajā praksē, attīstot gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskās iemaņas.

Priekšzināšanas

Slimību etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina un ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģija, prevencijas pasākumi, funkcionālā un laboratoriskā diagnostika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Iegūst padziļinātu izpratni par slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu un ārstēšanas un aprūpes intervences iespējas. 2. Pārzina klīnisko medicīnu, ārstēšanas un rīcību algoritmus, vadlīnijas, izmanto pierādījumos balstītu praksi. 3. Orientējas medikamentozās ārstēšanas iespējās un spēj nozīmēt, koriģēt medikamentozo terapiju. 4. Spēj nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības.

Prasmes

1.Studiju kursa rezultātā studenti apgūs: 1. Prasmi novērtēt pacienta veselības stāvokli un analizēt tā dinamiku. 2. Spēju plānot un īstenot terapeitiskās intervences, atbilstoši pacienta vajadzībām. 3. Prasmi veikt pacienta veselības novērtēšanu, izstrādāt slēdzienus un pieņemt klīniskus lēmumus par diagnozēm. 4. Spēju veikt hronisku slimību diagnostiku un izstrādāt ārstēšanas plānu. 5. Spēju pieņemt lēmumus par ārstniecisko intervenču piemērošanu pacientiem ar hroniskām slimībām. 6. Prasmi pielietot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus un klīniskās vadlīnijas. 7. Spēju plānot un vadīt uz personu centrētu veselības aprūpi, veicinot pacienta un viņa ģimenes iesaisti un atbildību par savu veselību. 8. Prasmi organizēt un vadīt sadarbību multidisciplinārās komandās, lai nodrošinātu efektīvu pacientu aprūpi.

Kompetences

1.Spēja pielietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Spēja pieņemt autonomi lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, izstrādājot un lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus. Spēja interpretēt un sniegt indivīdam, grupai un kopienai saprotamu informāciju par veikto izmeklējumu rezultātiem un nepieciešamajām tālākajām darbībām. Spēja pieņemt klīniskos lēmumus uz pierādījumiem balstītas māszinību prakses ietvaros, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. Spēja nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības. Spēja novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības. pēja izvērtēt, izvēlēties un pielietot tehnoloģiskus risinājumus pacienta aprūpē. Spēja izvērtēt un apzināt medicīnisko tehnoloģiju un ierīču izmantošanas ieguvumus un riskus, to ietekmi uz cilvēka organismu. Spēja plānot un īstenot indivīda, grupas un kopienas izglītošanas procesu par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, izmantojot mācīšanas un mācīšanās stratēģijas un novērtēt tā efektivitāti. Spēja plānot un īstenot pacienta izglītošanas procesu par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, ņemot vērā pacienta individuālās vajadzības. Spēja veikt dažādu brūču ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu, pielietojot atbilstošas terapeitiskās intervences un medicīniskās tehnoloģijas. Spēja veikt invazīvu un neinvazīvu elpceļu caurejamības un elpošanas atbalsta nodrošināšanu lietojot medicīnas tehnoloģijas. Spēja veikt invazīvu un neinvazīvu šķidruma un uztura uzņemšanas atbalsta nodrošināšanu lietojot medicīnas tehnoloģijas. Spēja veikt uroģenitālās sistēmas aprūpi un stomu nomaiņu biežāk sastopamo uroģenitālo patoloģiju gadījumā. Spēja veikt biežāko endokrīnās sistēmas slimības gadījumu ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu. Spēja novērtēt aprūpes darbību efektivitāti. Spēja izstrādāt un īstenot pētījumu rezultātos balstītu stratēģiju veselības aprūpē. Spēja attīstīt profesionālo darbību, pārliecinoši un droši lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas darba uzdevuma izpildē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pacienta gadījuma analīze: Uz personu centrētas pieejas principu īstenošanas taktika

-
10 balles
2.

Pacienta gadījuma analīze: Psihosociālie aspekti hronisko pacientu aprūpē un sociālā funkcionēšana

-
10 balles
3.

Pacienta gadījuma analīze: Hronisku un akūtu sāpju vadība, paliatīvās aprūpes stratēģijas

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
4.

Pacienta gadījuma analīze: Onkoloģisko pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
5.

Pacienta gadījuma analīze: Kardiovaskulāro slimību pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
6.

Pacienta gadījuma analīze: Hronisku plaušu slimību pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
7.

Pacienta gadījuma analīze: Cukura diabēta pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
8.

Pacienta gadījuma analīze: Neiroloģisku pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
9.

Pacienta gadījuma analīze: Reimatoloģisku pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
10.

Pacienta gadījuma analīze: Geriatrisku pacientu aprūpes vadība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
11.

Pacienta gadījuma analīze: Bērna veselības un funkcionēšanas izvērtēšana

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
12.

Pacienta gadījuma analīze: Multimorbiditātes un polifarmācijas vadība

-
10 balles
13.

Pacienta gadījuma analīze: Psihiatrisko pacientu aprūpe un recidīva profilakse primārajā veselības aprūpē

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Hroniska pacienta ilgtermiņa aprūpes principi
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Uz personu centrētas pieejas pamatprincipi
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Psihosociālie aspekti hronisko pacientu aprūpē (sociālā funkcionēšana)
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Klīniskās procedūras hronisko pacientu aprūpē
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Farmokoloģija II
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Farmokoloģija III
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Hroniskas un akūtas sāpes, paliatīvā aprūpe
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacients ar onkoloģisku saslimšanu
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacients ar kardiovaskulāru saslimšanu
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacients ar hronisku plaušu slimību
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacients ar cukura diabētu
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacients ar neiroloģisku saslimšanu
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacients ar reimatoloģisku saslimšanu. Muguras un locītavu sāpes.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Geriatriska pacienta izvērtēšana, aprūpe
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Bērna veselības un funkcionēšanas izvērtēšana
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Multimorbīda pacienta un polifarmācijas vadība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Hroniska pacienta ilgtermiņa aprūpes principi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Uz personu centrētas pieejas pamatprincipi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Psihosociālie aspekti hronisko pacientu aprūpē (sociālā funkcionēšana)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Klīniskās procedūras hronisko pacientu aprūpē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Farmokoloģija II
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Farmokoloģija III
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Hroniskas un akūtas sāpes, paliatīvā aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacients ar onkoloģisku saslimšanu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacients ar kardiovaskulāru saslimšanu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacients ar hronisku plaušu slimību
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacients ar cukura diabētu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacients ar neiroloģisku saslimšanu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacients ar reimatoloģisku saslimšanu. Muguras un locītavu sāpes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Geriatriska pacienta izvērtēšana, aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Bērna veselības un funkcionēšanas izvērtēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Multimorbīda pacienta un polifarmācijas vadība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Recidīva profilakse psihiatrisko pacientu aprūpē primārajā veselības aprūpē
Diskusija par prezentācijām
Kopā kredītpunkti (ECTS):
11,00
Kontaktstundas:
100 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 2020./ T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona; literārā redaktore Agnese Biteniece.

2.

Katzung, Bertram G., Vanderah, Todd W. 2021. Basic & Clinical Pharmacology. New York: McGraw-Hill Education LLC.. 1 online resource, McGraw-Hill's AccessMedicine

3.

Booker, Kathy J. 2016. Monitoring and treatment for advanced nursing practice.

4.

Herold, Feders, Sproģe, Delvers, Feders, Roberts, Sproģe, Ligita, … Jāņa Rozes apgāds. (2017). Iekšķīgās slimības. Kardioloģija / Gerds Herolds un līdzautori ; tulkojums latviešu valodā, [ievads]: Roberts Feders ; literārā konsultante Ligita Sproģe ; mākslinieciskais noformējums: Rihards Delvers.

5.

Boltz, Marie; Capezuti, Elizabeth; Fulmer, Terry T.; Zwicker, DeAnne. 2016. Evidence-Based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice.

6.

Murtagh, J., & Rossenblatt, Jill. (2015). John Murtagh’s General Practice / John Murtagh, Jill Rosenblatt. (Sixth edition.).

7.

South-Paul, J. E., Matheny, S. C., & Lewis, E. L. (2020). CURRENT Diagnosis & Treatment: Family Medicine (5th edition.). New York, N.Y: McGraw-Hill Education LLC.