Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta fizioloģijas attīstības tendences

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_217
Zinātnes nozare
Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Klīniskā farmācija; Māszinības; Pedagoģija; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Socioloģija; Sporta treneris; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409122

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt doktorantu izpratni par aerobo un anaerobo fizisko īpašību attīstīšanu, atjaunošanās procesu un darbspēju testu izvēli zinātniskajā darbībā, attīstot spēju kritiski analizēt fizioloģijas zināšanas, tās sintezēt un praktiski izmantot pētījumu veikšanā.

Priekšzināšanas

Biomedicīnas zinātņu pamati (anatomija, bioķīmija, fizioloģija, sporta fizioloģija, biomehānika) bakalaura vai maģistra līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Salīdzina un kritiski izvērtē mūsdienu pētniecības virzienus dažādās klasiskās un molekulārās fizisko aktivitāšu fizioloģijas jomās (muskuļu fizioloģijā, kustību motorajā kontrolē, muskuļu noguruma un bojājumu attīstībā, termoregulācijā, stresa reakcijās, skābekļa uzņemšanas kinētikā, neiromuskulārās sistēmas adaptācijā slodzēm, adaptācijas reakciju slodzēm molekulārajiem aspektiem).

Prasmes

1.Nosaka cilvēka fiziskās darbaspējas, veicot spēka, ātrspēka, ātruma, aerobo spēju, līdzsvara un lokanības testus.

Kompetences

1.Atrod zinātniskajās datu bāzēs un salīdzinoši starpdisciplināri analizē zinātniskās literatūras avotus par sporta fizioloģijas tēmām, piedāvā pierādījumos balstītus risinājumus starpdisciplinārā pētniecībā.

2.Patstāvīgi un argumentēti izvēlas sporta veidam, atlēta vecumam un fiziskajai sagatavotībai atbilstošus fizisko īpašību noteikšanas testus.

3.Kritiski izvērtē atlētu testēšanā iegūtos fizisko īpašību rādītājus salīdzinājumā ar zinātniskajā literatūrā pieejamajiem datiem, ģenerē jaunas idejas un radoši tās izmanto pētniecības kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
Ieskaite

Pētījumu rakstu lasīšana, neliela apjoma meta-analīzes sagatavošana (referāts) par sporta fizioloģijas tematiku un tās prezentēšana. Gatavošanās rakstiskai ieskaitei.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Rakstiska ieskaite par aerobobās izturības, spēka izpausmju attīstīšanu, atjaunošanās procesiem pēc fiziskām slodzēm un darbspēju testiem mūsdienu izpratnē promocijas darba izpētes ietvaros.

Vērtēšanas kritēriji:

  1. Sagatavots un iesniegts referāts (neliela apjoma meta-analīzi par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi fizioloģijā atbilstoši savai promocijas darba tēmai).
  2. Mutiska prezentācija par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi un diskusija par to seminārā.
  3. Teorētisko zināšanu demonstrēšana rakstiskā ieskaitē.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Aerobo un kardiovakulārās sistēmas darbspēju analīze, tās saistība ar veselību.
Apraksts

Lekcijā tiks izklāstīta aerobās izturības nozīme sportā un cilvēka veselības uzturēšanā; centrālie un perifērie mehānismi aerobo spēju nodrošināšanā; aerobās izturības fizioloģiskie rādītāji (maksimālais skābekļa patēriņš, anaerobais un aerobais sliekšņi); izturības treniņu ietekme uz orgānu sistēmām, jēdziens “sportista sirds”; izturības slodžu pozitīvā ietekme uz arteriālo asinsspiedienu, nervu sistēmu un asins bioķīmiskajiem rādītājiem; pārslodzes, specifiskuma, individuālās atšķirības un atgriezeniskuma principi izturības treniņu plānošanā; izturības slodžu intensitātes noteikšana pēc sirdsdarbības frekvences; muskuļu un aknu glikogēna nozīme izturības slodzēs. Izturības treniņu metodes cilvēkam dažādos vecumposmos.

Apskatītie jautājumi:

  1. Kāpēc aerobās izturības slodzes intensitāti var dozēt pēc sirdsdarbības frekvences?
  2. Izskaidrot jēdzienu “sportista sirds”. Kādas ir sirds strukturālās un funkcionālās atšķirības izturības un spēka sporta veidu pārstāvjiem?
  3. Kā var izskaidrot no fizioloģijas viedokļa aerobo slodžu arteriālā asinsspiediena pazeminošo efektu?
  4. Kādas izmaiņas notiek slodzē iesaistītajos skeleta muskuļos aerobās izturības treniņu ietekmē?
  5. Kādas izmaiņas organismā notiek, sasniedzot un pārsniedzot anaerobās maiņas sliekšņa slodzes intensitāti?
  6. Ko nozīmē treniņu specifiskuma princips? Vai visos gadījumos tas ir jāņem vērā?
  7. Kādas ir aerobās izturības attīstīšanas iespējas un metodes bērnu vecumā?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Maksimālā spēka, spēka izturības un eksplozīvā spēka attīstīšanas fizioloģiskie aspekti mūsdienu skatījumā.
Apraksts

Lekcijā tiks izklāstītas tēmas: muskuļu spēka attīstīšanas neirālais un muskuļu (hipertrofija, hiperplāzija) mehānismi; muskuļu darba režīmi un kontrakciju veidi; Muskuļu spēka mērīšana laboratorijā (maksimālā izometriskā spēka mērīšana, maksimālā dinamiskā izokinētiskā spēka momenta noteikšana, eksplozīvā spēka noteikšanas iespējas); saistaudu elastīgās enerģijas un strečrefleksa izmantošana eksplozīvā spēka attīstīšanā; enerģijas avoti muskuļu darbam spēka slodzēs; muskuļu bufersistēmas loma noguruma attālināšanā spēka izturības slodzēs; muskuļu sāpes, kas saistītas ar fizisku slodzi (išēmiskās, osmotiskās un aizkavēta sākuma muskuļu sāpes); spēka vingrinājumu izvēle atkarībā no cilvēka vecuma. 

Apsaktītie jautājumi:

  1. Kādu aparatūru var izmantot muskuļu spēka mērīšanai?
  2. Kāpēc nav korekti mērīt tikai spēku, bet jānosaka spēka jeb griezes moments?
  3. Kādus spēka vingrinājumus var rekomendēt pildīt cilvēkam no bērnības līdz sirmam vecumam? Kādus ieguvumus tas dod cilvēka veselībai?
  4. Ar ko muskuļu hipertrofija atšķiras no hiperplāzijas?
  5. Kādi ir maksimālās anaerobās jaudas un maksimālā spēka noteicošie faktori?
  6. Kas ierobežo spēka izturības slodžu izpildes ilgumu?
  7. Kādas fiziskas slodzes izraisa aizkavēta sākuma muskuļu sāpes?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Atlētu fizisko darbspēju novērtēšanas testi, to izvēles principi atkarībā no sporta veida.
Apraksts

Lekcijā tiks izklāstīts par pareizu fizisko darbspēju testu izvēles nozīmi un principiem; testu sporta veida specifiskumu un ticamību; aerobās izturības novērtēšanu pēc maksimālās aerobās jaudas jeb maksimālā skābekļa patēriņa, tiešā un netiešā metode tā noteikšana; aerobās kapacitātes jeb anaerobās maiņas sliekšņa slodzes intensitātes noteikšanas metodes pēc asins laktātu koncentrācijas asinīs un pēc elpošanas gāzu maiņas rādītājiem; lauka testi aerobās izturības noteikšanai; muskuļu maksimālā spēka mērīšanas metodes laboratorijā un trenažieru zālē; maksimālā izometriskā spēka mērīšana, metodes ierobežojumi; eksplozīvā spēka mērīšana laboratorijā un sporta zālē; dinamiskā izokinētiskā spēka mērīšana, metodes precizitāte un ierobežojumi, spēka izturības noteikšanas testi laboratorijā un sporta zālē; statiskā un dinamiskā līdzsvara testi laboratorijā un sporta zālē; lokanības noteikšanas testi.

Apskatītie jautājumi:

  1. Aprakstīt savam sporta veidam specifiskus, precīzus testus.
  2. Kāda ir fizisko darbspēju testu izvēles secība, ja tiek veikti vairāki testi vienā dienā un kāpēc?
  3. Vai slodzes intensitāte maksimālā skābekļa patēriņa slodzē ir lielāka vai mazāka nekā anaerobās maiņas slodzes intensitāte?
  4. Vai iesildīšanās īpatnības var ietekmēt fizisko darbspēju testu rezultātusun kāpēc?
  5. Kurus testus drīkst pildīt tikai sākot no pusaudžu vecuma un kāpēc?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atjaunošanās procesu fizioloģiskie mūsdienu aspekti
Apraksts

Lekcijā tiks raksturots atjaunošanās process pēc fiziskas slodzes atkarībā no cilvēka vecuma, dzimuma, hormonālajām īpatnībām un ārējās vides faktoriem; treniņu slodžu biežuma, ilguma un intensitātes ietekme uz organisma atjaunošanos; uztura un šķidruma uzņemšanas, miega ietekme uz atjaunošanos; atjaunošanās procesu veicinošo procedūru atbilstošas izvēles fizioloģiskais pamatojums (aukstuma, siltuma, ūdens procedūras, masāža, vibrostimulācija u.c.); atjaunošanās procesu novērtēšana pēc sirdsdarbības frekvences un variabilitātes; elpošanas rādītājiem, muskuļu bojājuma bioķīmiskajiem marķieriem asinīs, muskuļu spēka.

Apskatitie jautājumi:

  1. Kādi faktori veicina atjaunošanās procesus?
  2. Kāds ir organisma atjaunošanās laiks pēc ilgstošām aerobās izturības slodzēm (virs 30 minūtēm)? Kas šajā laikā ir jāuzņem ar uzturu?
  3. Kā androgēnie hormoni un kortizols ietekmē atjaunošanās procesu ātrumu?
  4. Kuros gadījumos atlētam būtu jāizvēlas aukstuma procedūras atjaunošanās veicināšanai? Kad aukstuma procedūras nav vēlamas?
  5. Kuros gadījumos atlētam būtu jāizvēlas siltuma procedūras atjaunošanās veicināšanai?
  6. Kas notiks ar atlētu, ja viņa treniņu apjoms, intensitāte un biežums ir ļoti lieli, bet atjaunošanās laiks starp treniņiem pārāk īss?
  7. Kas notiek ar slodzes laikā muskuļos radušos pienskābi? Cik ilgā laikā tā tiek likvidēta?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība/seminārs
Apraksts

Zināšanas par mūsdienu pētniecības virzieniem dažādās klasiskās un molekulārās fizisko aktivitāšu fizioloģijas jomās (muskuļu fizioloģijā, kustību motorajā kontrolē, muskuļu noguruma un bojājumu attīstībā, termoregulācijā, stresa reakcijās, skābekļa uzņemšanas kinētikā, neiromuskulārās sistēmas adaptācijā slodzēm adaptācijas reakciju slodzēm molekulārajiem aspektiem).

Mutiska prezentācija par iepriekš sagatavotu un iesniegtu referātu (neliela apjoma meta-analīzi par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi atbilstoši savai promocijas darba tēmai) un diskusija seminārā.

Nodarbības/semināra uzdevumi:

  1. Iepriekš sagatavots un iesniegts referāts: neliela apjoma meta-analīze par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi atbilstoši savai promocijas darba tēmai. Referāta apjoms 12 – 15 lapaspuses, izanalizēti ne mazāk par pieciem oriģināliem pētījumiem par sava pētījuma tēmu.
  2. Sagatavota PowerPoint prezentācija par referāta tēmu (laiks līdz 30 minūtēm).
  3. Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem par savu prezentācijas tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība/seminārs
Apraksts

Zināšanas par mūsdienu pētniecības virzieniem dažādās klasiskās un molekulārās fizisko aktivitāšu fizioloģijas jomās (muskuļu fizioloģijā, kustību motorajā kontrolē, muskuļu noguruma un bojājumu attīstībā, termoregulācijā, stresa reakcijās, skābekļa uzņemšanas kinētikā, neiromuskulārās sistēmas adaptācijā slodzēm adaptācijas reakciju slodzēm molekulārajiem aspektiem).

Mutiska prezentācija par iepriekš sagatavotu un iesniegtu referātu (neliela apjoma meta-analīzi par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi atbilstoši savai promocijas darba tēmai) un diskusija seminārā.

Nodarbības/semināra uzdevumi:

  1. Iepriekš sagatavots un iesniegts referāts: neliela apjoma meta-analīze par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi atbilstoši savai promocijas darba tēmai. Referāta apjoms 12 – 15 lapaspuses, izanalizēti ne mazāk par pieciem oriģināliem pētījumiem par sava pētījuma tēmu.
  2. Sagatavota PowerPoint prezentācija par referāta tēmu (laiks līdz 30 minūtēm).
  3. Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem par savu prezentācijas tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība/seminārs
Apraksts

Zināšanas par mūsdienu pētniecības virzieniem dažādās klasiskās un molekulārās fizisko aktivitāšu fizioloģijas jomās (muskuļu fizioloģijā, kustību motorajā kontrolē, muskuļu noguruma un bojājumu attīstībā, termoregulācijā, stresa reakcijās, skābekļa uzņemšanas kinētikā, neiromuskulārās sistēmas adaptācijā slodzēm adaptācijas reakciju slodzēm molekulārajiem aspektiem).

Mutiska prezentācija par iepriekš sagatavotu un iesniegtu referātu (neliela apjoma meta-analīzi par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi atbilstoši savai promocijas darba tēmai) un diskusija seminārā.

Nodarbības/semināra uzdevumi:

  1. Iepriekš sagatavots un iesniegts referāts: neliela apjoma meta-analīze par oriģinālo pētījuma rakstu analīzi atbilstoši savai promocijas darba tēmai. Referāta apjoms 12 – 15 lapaspuses, izanalizēti ne mazāk par pieciem oriģināliem pētījumiem par sava pētījuma tēmu.
  2. Sagatavota PowerPoint prezentācija par referāta tēmu (laiks līdz 30 minūtēm).
  3. Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem par savu prezentācijas tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rakstiska ieskaite
Apraksts

Rakstiska ieskaite par aerobobās izturības, spēka izpausmju attīstīšanu, atjaunošanās procesiem pēc fiziskām slodzēm un darbspēju testiem mūsdienu izpratnē.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Katch V.L., McArdle W.D., Katch F.I. Exercise Physiology. Nutrition, Energy, and Human Performance. 9th edition. Lippincott Williams and Wilkins, 2023, printed in China, 1028 p.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kenney W.L., Wilmore J.H., Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Human Kinetics, 2021, printed in UK, 672 p.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Pontaga I. Aerobās izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA - Rīga, 2014., 44 lpp. (akceptējams izdevums)

4.

Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 1. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA - Rīga, 2023., 81 lpp.

5.

Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 2. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA - Rīga, 2023., 54 lpp.

6.

Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription (American College of Sports Medicine), 10th edition, Lippincott Williams and Wilkins, 2017, 480 p.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ehrman J.K., Kerrigan D.J., Keteyian S. Advanced exercise physiology: essential concepts and applications, Human kinetics, 2018, 384 p.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Jones A., Pool D. (2012). Oxygen uptake kinetics in sport, exercise and medicine, Comprehensive Physiology, Vol.2: 933 – 996.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Wasserman K., Hansen J.E., Sue D.Y., Stringer W.W., Sietsema K.E., Sun X.G.,Whipp B.J. Principles of Exercise Testing and Interpretation: Including Pathophysiology and Clinical Applications, Lippincott Williams and Wilkins, 2020, 612 p.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem / Work in scientific databases based on an individual topic of the promotion thesis and the report: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai