Klīniskā bērnu un pusaudžu psihiatrija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par bērnu un pusaudžu psihisko un uzvedības traucējumu etioloģiju, patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, norisi un ārstēšanas pamatprincipiem, to rehabilitāciju un profilaksi.
Prasmes
1.Prasmes diagnosticēt bērnu un pusaudžu psihiskus un uzvedības traucējumus atbilstoši SSK-10 klasifikācijai, novērtējot vispusīgi pacienta stāvokli dinamikā un atbilstoši to atspoguļojot medicīnas dokumentācijā; prasme ārstēt pacientu, izveidot pacientam individuālu aprūpes plānu, ietverot nepieciešamo izmeklēšanu, medikamentozo terapiju, psiholoģisko terapiju un psihosociālo rehabilitāciju u.c.
Kompetences
1.Kompetences sadarboties ar nepilngadīgu pacientu un viņa ģimeni, lai nodrošinātu veselības stāvokļa un ārstēšanās rezultātu novērtēšanu dinamikā; aprūpes organizēšanā stacionārā un ambulatori, sniedzot neatliekamo un plānveida psihiatrisko palīdzību un rehabilitāciju bērniem un pusaudžiem. Sadarboties ar citiem aprūpes dalībniekiem, bērna un viņa ģimenes locekļiem ārstēšanas procesa laikā; veikt viņu izglītošanu par slimības norisi un ārstēšanu; apzināties savas profesionālās kompetences robežas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošiem jāapgūst:
1. Zināšanas par bērnu un pusaudžu psihisko un uzvedības traucējumu izpausmēm, attīstību un norisi,
2. Prasmes bērnu un pusaudžu psihisko un uzvedības traucējumu diagnostikā, novērtēšanā un diferenciāldiagnostikā,
3. Zināšanas un prasmes, lai varētu ārstēt psihiskus un uzvedības traucējumus bērniem un pusaudžiem, nosakot mērķus un plānu, lai varētu izvēlēties optimālākās terapijas un profilakses metodes, ņemto vērā biopsihosociālos aspektus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu pārbaude ar testa jautājumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu psihisko traucējumu klīniskā psihopatoloģija (neirotiski sindromi, afektīvie sindromi, uztveres un domāšanas traucējumi).
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
SSK-10, SSK-11 un DSM-V diagnostiskās sistēma bērnu un pusaudžu psihiatrijā. Diagnozes sociālā konstrukcija. Psihisko un uzvedības traucējumu izplatība bērnu un pusaudžu populācijā, to ietekmējošie faktori.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Klīniskās bērnu un pusaudžu psihiatrijas teorētiskais ietvars: Bio-psiho-sociālais psihisko traucējumu modelis, stresa-diatēzes modelis, diferencētās sensitivitātes (angl. differential susceptibility) modelis, psihisko traucējumu spektra jēdziens.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Izmeklējumu plāns pirmreizēju psihisko traucējumu gadījumā, multidisciplināra pieeja diagnostikā un ārstēšanā (neirologa, ģenētiķa, logopēda, speciālā pedagoga, klīniskā psihologa, psihoterapeita loma).
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Stacionāra un ārpus stacionāra darbs bērnu un pusaudžu psihiatrijā, medicīniskā dokumentācija, medikamentu kompensācijas sistēma.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērnu ar funkcionāliem traucējumiem veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sociālpsihiatriskie aspekti.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Likumdošana, kas aizsargā pacientus un viņu intereses. Starptautisko cilvēktiesību ietvars bērnu un pusaudžu psihiatrijā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Sociālās, sociālpsihiatriskās un ārpusstacionāra palīdzības organizācijas, struktūra, modeļi, darba metodes un principi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Ēšanas traucējumi bērniem un pusaudžiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Obsesīvi - kompulsīvi traucējumi bērniem un pusaudžiem: diagnostika, nozoloģiskā piederība, ārstēšana.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Tiki un Tureta sindroms bērniem un pusaudžiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Suicidalitāte un nesuicidāls paškaitējums pusaudžu praksē.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Dzimumidentitātes u.c. identitātes traucējumi bērniem un pusaudžiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bipolāri-afektīvi traucējumi bērniem un pusaudžiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Krīzes reakcijas, psihogēnās depresijas un adaptācijas traucējumi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Augsta riska psihiskais stāvoklis (high risk mental state), prodromālie stāvokļi pusaudžu psihiatrijā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Disociatīvi traucējumi bērniem un pusaudžiem. Deleģēts Minahuzena sindroms.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Psihisku un uzvedības traucējumu īpatnības pusaudžu vecumā. Personības traucējumu veidošanās.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Neiropsihofarmakoloģijas īpatnības bērnu un pusaudžu praksē. Galvenās psihotropo līdzekļu grupas, to raksturojums, devas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Perinatālā psihiatrija. Palīdzības sniegšana mātes-bērna diādei.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Sabiedrībā balstīti psihiskās veselības pakalpojumi pusaudžiem. Pāreja no bērnu psihiatrijas uz pieaugušo psihiatrijas dienestiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Robert Goodman, Stephen Scott. -Child and Adolescent Psychiatry. 3rd Edition. Wiley-Blackwell (2012)
Papildu literatūra
Sam Goldstein, Melissa DeVries (eds.)-Handbook of DSM-5 Disorders in Children and Adolescents. Springer International Publishing (2017)
Bruce, Helen Dowdney, Linda Skuse, David. - Child psychology and psychiatry - frameworks for clinical training and practice. Wiley.
Andres Martin, Fred R. Volkmar, Michael H Bloch. -Lewis's Child and Adolescent Psychiatry. A Comprehensive Textbook-Wolters Kluwer Health (2017)
Anita Thapar, Daniel S. Pine, et.al. -Rutter's child and adolescent psychiatry. Wiley (2015)
(International Perspectives in Philosophy and Psychiatry) Perring, Christian David Wells, Lloyd A. - Diagnostic dilemmas in child and adolescent psychiatry philosophical perspectives. Oxford University Press (2014)