Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Līderība un efektīva pārmaiņu vadība veselības aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_354
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt māsu un vecmāšu izpratni par līderismu, teorijām, līderisma stiliem un modeļiem. Izprast un lietot dažādus aprūpes modeļus, apgūt simulāciju prasmes. Veicināt studentu līderisma spēju attīstību un dažādības respektēšanu, nodrošinot efektīvu pārmaiņu vadību veselības aprūpē. Izkopt savstarpējo attiecību kultūru studentiem, stiprināt studentu personīgo efektivitāti veselības aprūpes personāla vadībā.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, sociālo zinātņu pamati, ekonomika un organizāciju vadība, transkulturālā aprūpe, personas datu aizsardzība, juridiskie aspekti, vides, finanšu un resursu pratība, darba aizsardzība, droša darba vide.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par māsu darba motivācijas un līderības teorijām, dažādiem personāla vadības aspektiem, māsu profesionālām organizācijām un to darbības nozīmi. Studenti spēj argumentēt un skaidrot līderības aspektus.

Prasmes

1.Studējošie spēs identificēt māsas līderes darbības pamatprincipus, diferencēt struktūras īpatnības, analizēt personāla reakcijas un raksturot priekšnoteikumus efektīvai māsu darba vadībai. Studiju kursā studējošie iegūs prasmes izprast māsas profesijas nozīmīgumu un filozofiju, autonomiju veselības aprūpes sistēmā. Izpratīs māsu profesijas tēla un prestiža nozīmi. Attīstīs kritiskās domāšanas prasmes. Studenti spēs strādāt daudznozaru komandā un spēs organizēt šo darbu.

2.Komandas darbības principi

Kompetences

1.Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs izvērtēt darbinieku motivāciju, analizēt personāla vadības un psiholoģiskos procesus organizācijā, veikt efektīvu pārmaiņu vadību, īstenot organizāciju stratēģiju un attīstīt individuālo personību. Studējošie spēs nodrošināt māsas prakses kvalitāti un attīstību, veicot nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. Studējošie spēs veidot pozitīvu darba vidi, vērstu uz sasniegumiem un izaugsmi, kā arī veidot un uzturēt reprezentatīvu profesijas izvēli, nodrošinot katra indivīda aktīvu un efektīvu dalību. Tiks attīstīta spēja vadīt resursus aprūpes darba nodrošināšanai, kā arī darboties starpnozaru komandā. Studenti attīstīs spēju saprast, izpaust un interpretēt jēdzienus, domas, jūtas, viedokļus, kā arī pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas gan darbā, gan brīvā laikā. Studenti spēs veikt pētniecisko darbu līderībā un radīt inovācijas aprūpes darba nodrošināšanā.

2.Spēj iesaistīties kvalitātes kontroles procesa organizēšanā un īstenošanā profesionālās darbības ietvaros.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Personīgā attīstības plāna izstrāde

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošie formulē savus kā līderu mērķus, izstrādā personīgo attīistības plānu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

2.

Māsas lomu karte

5,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Kartēt māsas lomas dažādās veselības aprūpes iestādēs.

3.

Māsa kā mentors vai veselības koučs.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
4.

Profesionālās izaugsmes karte

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

1.lekcijas tests

5,00% no gala vērtējuma
10 balles
2.

2.lekcijas tests

5,00% no gala vērtējuma
10 balles
3.

3.lekcijas tests

5,00% no gala vērtējuma
10 balles
4.

Komandas darba simulācija

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
5.

Kvalitātes kontrole un pacientu drošība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Līdera mērķu nospraušana un prioritāšu izvirzīšana. Sava mērķa izstrāde, attīstības plāna izstrāde
Apraksts

Šajās nodarbībās tiks analizēts kritiskais mērķu un prioritāšu izvirzīšanas process kā līderim veselības aprūpē. Efektīva vadība sākas ar skaidru redzējumu, stratēģisko plānošanu un spēju noteikt prioritātes mērķiem, kas virza individuālos, komandas un organizācijas panākumus. Šī sesija dalībniekiem nodrošina rīkus un sistēmas, lai radītu jēgpilnus mērķus, kas atbilst plašākām veselības aprūpes misijām, vienlaikus risinot pašreizējās problēmas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Līdera mērķu nospraušana un prioritāšu izvirzīšana. Sava mērķa izstrāde, attīstības plāna izstrāde
Apraksts

Šajās nodarbībās tiks analizēts kritiskais mērķu un prioritāšu izvirzīšanas process kā līderim veselības aprūpē. Efektīva vadība sākas ar skaidru redzējumu, stratēģisko plānošanu un spēju noteikt prioritātes mērķiem, kas virza individuālos, komandas un organizācijas panākumus. Šī sesija dalībniekiem nodrošina rīkus un sistēmas, lai radītu jēgpilnus mērķus, kas atbilst plašākām veselības aprūpes misijām, vienlaikus risinot pašreizējās problēmas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Dažādu aprūpes modeļu realizācija veselības aprūpes praksē, komandas sadarbības simulācija
Apraksts

Šajās nodarbībās aplūkota dažādu aprūpes modeļu praktiskā pielietošana veselības aprūpes iestādēs un uzsvērta komandas darba nozīme uz pacientu orientētu rezultātu sniegšanā. Dalībnieki pētīs, kā var īstenot dažādas aprūpes sniegšanas sistēmas, lai uzlabotu efektivitāti, koordināciju un kvalitāti veselības aprūpes praksē. Sesijā ir arī interaktīvas simulācijas, lai uzlabotu komandas sadarbības prasmes un uzlabotu pacientu veselības rezultātus, sintezējot dažādus pierādījumus praksē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Dažādu aprūpes modeļu realizācija veselības aprūpes praksē, komandas sadarbības simulācija
Apraksts

Šajās nodarbībās aplūkota dažādu aprūpes modeļu praktiskā pielietošana veselības aprūpes iestādēs un uzsvērta komandas darba nozīme uz pacientu orientētu rezultātu sniegšanā. Dalībnieki pētīs, kā var īstenot dažādas aprūpes sniegšanas sistēmas, lai uzlabotu efektivitāti, koordināciju un kvalitāti veselības aprūpes praksē. Sesijā ir arī interaktīvas simulācijas, lai uzlabotu komandas sadarbības prasmes un uzlabotu pacientu veselības rezultātus, sintezējot dažādus pierādījumus praksē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Veselības aprūpes plānošanas aspekti, darba tiesiskās attiecības un māsas darba autonomija.
Apraksts

Šī nodarbība sniedz padziļinātu izpēti par veselības aprūpes plānošanas galvenajiem aspektiem, darba attiecībām un māsu līderu lomu dažādās veselības aprūpes iestādēs. Māsas līderes darbs dažādās veselības aprūpes iestādēs, tās loma. Uz pierādījumiem balstītras prakses principi, piemērojot labāko pētniecības praksi un vadlīnijas veselības aprūpes lēmumu pieņemšanā. Tajā uzsvērti uz pierādījumiem balstītas prakse principi, galveno uzmanību pievēršot pētniecības un pamatnostādņu piemērošanai, lai uzlabotu veselības aprūpes lēmumu pieņemšanu un rezultātus. .

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mentorings, supervīzija, koučings
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mentorings, supervīzija, koučings
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kvalitātes kontrole un pacientu drošības kultūras attīstīšana.
Apraksts

Šīs nodarbības laikā studenti reflektēs par veselības aprūpes kvalitātes kontroles nozīmi un pacientu drošības kultūras veidošanu kā būtisku elementu efektīvai un drošai pacientu aprūpei. Tiks pārrunāti jautājumi par galvenajiem standartiem, stratēģijām un pieejām, kas veicina augstu aprūpes kvalitāti un samazina ar pacientu drošību saistītos riskus, kristiski izvērtējot pētījumu rezultātus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Karjeras plānošana un māszinību attīstība.
Apraksts

Šī nodarbība sniedz ieskatu karjeras plānošanas un profesionālās izaugsmes iespējās māszinību jomā. Māsas un medicīnas personāls mūsdienu dinamiskajā veselības aprūpes vidē sastopas ar dažādiem izaicinājumiem un iespējām, kas prasa stratēģisku pieeju karjeras attīstībai un nepārtrauktu profesionālo pilnveidi.

  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Video
2

Tēmas

Divdesmit pirmā gadsimta domāšana par līderību un vadību, lēmumu pieņemšanu, problēmu risināšanu un kritisko domāšanu māszinībās.
Apraksts

Šajā lekcijā pētīta līderības, vadības, lēmumu pieņemšanas, problēmu risināšanas un kritiskās domāšanas dinamika māsu profesijā 21. gadsimtā. Tā kā veselības aprūpes sistēmas kļūst arvien sarežģītākas un pacientu aprūpe prasa starpdisciplināru sadarbību, māsām ir jāpielāgojas mūsdienu izaicinājumiem ar inovatīvām stratēģijām un tālredzīgu domāšanu.

  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Video
2

Tēmas

Māsas loma un funkcijas plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, kontrolē
Apraksts

Šajā lekcijā ir aplūkotas māsu loma un funkcijas plānošanas, organizēšanas, vadīšanas kontrolesprocesos. Māsas kā veselības aprūpes darba grupu galvenās dalībnieces bieži uzņemas vadības pienākumus, lai nodrošinātu efektīvu un kvalitatīvu pacientu aprūpi, vienlaikus atbalstot savu darba grupu un organizāciju vajadzības, demonstrējot vadošu lomu nepārtrauktas veselības aprūpes sistēmas uzlabošanā.

  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Video
2

Tēmas

Veselības aprūpes un starpnozaru komanda, tās lomas, normas un sadarbība.
Apraksts

Šajā lekcijā uzsvars likts uz veselības aprūpes komandu un grupu dinamiku, izceļot to lomas, normas un attīstības posmus. Mūsdienu veselības aprūpes vidē efektīvs komandas darbs ir būtisks, lai sniegtu kvalitatīvu, uz pacientu vērstu aprūpi. Izpratne par to, kā darbojas un attīstās veselības aprūpes komandas, ļauj profesionāļiem veicināt sadarbību, saziņu starp nozarēm.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Greta G. Cummings, Sarah Lee, Kaitlyn Tate, et.al. The essentials of nursing leadership: A systematic review of factors and educational interventions influencing nursing leadership. International Journal of Nursing Studies. Volume 115, 2021, 103842, ISSN 0020-7489, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103842.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Danisha Jenkins, Candace Burton, Dave Holmes. 2021 (Re)defining nursing leadership: On the importance of parrhèsia and subversion. Journal of Nursing Management. Volume 30, Issue7. October 2022. Pages 2147-2153Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Suliman M., Almansi S., Mrayyan M., et.al. Effect of nurse managers’ leadership styles on predicted nurse turnover. Nursing Management, 2020Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Jacopo Fiorini, Francesco Zaghini, Alice Mannocci, Alessandro Sili. Nursing leadership in clinical practice, its efficacy and repercussion on nursing-sensitive outcomes: A cross-sectional multicentre protocol study. Journal of Nursing management. Volume30, Issue7. October 2022. Pages 3178-3188Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Rouhi-Balasi L, Elahi N, Ebadi A, Jahani S, Hazrati M. Professional Autonomy of Nurses: A Qualitative Meta-Synthesis Study. Iran J Nurs Midwifery Res. 2020 Jun 17;25(4):273-281. doi: 10.4103/ijnmr.IJNMR_213_19. PMID: 33014737; PMCID: PMC7494166.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Schippers M.C, Morisanio D., Locke E.A., et.al. Writing about personal goals and plans regardless of goal type boosts academic performance. Contemporary Educational Psychology, 60, 2020, 101823Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

van Diggele C, Burgess A, Roberts C, Mellis C. Leadership in healthcare education. BMC Med Educ. 2020 Dec 3;20(Suppl 2):456. doi: 10.1186/s12909-020-02288-x. PMID: 33272264; PMCID: PMC7712520.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Pishgooie AH, Atashzadeh-Shoorideh F, Falcó-Pegueroles A, Lotfi Z. Correlation between nursing managers' leadership styles and nurses' job stress and anticipated turnover. J Nurs Manag. 2019 Apr;27(3):527-534. doi: 10.1111/jonm.12707. Epub 2018 Nov 19. PMID: 30136322.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Pursio K, Kankkunen P, Sanner-Stiehr E, Kvist T. Professional autonomy in nursing: An integrative review. J Nurs Manag. 2021 Sep;29(6):1565-1577. doi: 10.1111/jonm.13282. Epub 2021 Feb 26. PMID: 33548098.Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Farokhzadian J, Miri S, Doostkami M, Rezahosseini Z, Shahrbabaki PM. Promoting the psychosocial and communication aspects of nursing care quality using time management skills training. J Educ Health Promot. 2020 Dec 29;9:361. doi: 10.4103/jehp.jehp_549_20. PMID: 33575397; PMCID: PMC7871930.Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Vizeshfar F, Rakhshan M, Shirazi F, Dokoohaki R. The effect of time management education on critical care nurses' prioritization: a randomized clinical trial. Acute Crit Care. 2022 May;37(2):202-208. doi: 10.4266/acc.2021.01123. Epub 2022 Apr 28. PMID: 35545237; PMCID: PMC9184972.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Grubaugh M.L., Flynn L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88., 2018Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Weaver, S., Lindgren, T.G., Cadmus, E., Flynn, E., Thomas-Hawkins, C. Report From the Night Shift: How Administrative Supervisors Achieve Nurse and Patient Safety. NUrsing Administration Quarterly.41(4):328-36., 2017Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Palweni VS, Malesela JM, Randa MB. Nurse managers' leadership styles as an impetus to patient safety in an academic hospital. Health SA. 2023 Oct 25;28:2344. doi: 10.4102/hsag.v28i0.2344. PMID: 37927940; PMCID: PMC10623474.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Scott A, Timmons S. Tensions within management roles in healthcare organisations. Nurs Manag (Harrow). 2017 Mar 30;24(1):31-37. doi: 10.7748/nm.2017.e1569. PMID: 28357933.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Labrague LJ, Nwafor CE, Tsaras K. Influence of toxic and transformational leadership practices on nurses' job satisfaction, job stress, absenteeism and turnover intention: A cross-sectional study. J Nurs Manag. 2020 Jul;28(5):1104-1113. doi: 10.1111/jonm.13053. Epub 2020 Jun 16. PMID: 32453901.

6.

Zaghini F, Fiorini J, Piredda M, Fida R, Sili A. The relationship between nurse managers' leadership style and patients' perception of the quality of the care provided by nurses: Cross sectional survey. Int J Nurs Stud. 2020 Jan;101:103446. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2019.103446. Epub 2019 Oct 7. PMID: 31670220.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Poškutė M, Bartkienė A, Fatkulina N, Gefenas E. The contribution of professional autonomy in advancing ethical behaviour: A narrative review of studies in nursing. J Nurs Manag. 2022 Oct;30(7):2301-2307. doi: 10.1111/jonm.13842. Epub 2022 Oct 17. PMID: 36192841.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research. 280 (3), 2020, 1171-1187Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

González-García A, Pinto-Carral A, Marqués-Sánchez P, Quiroga-Sánchez E, Bermejo-Martínez D, Pérez-González S. Characteristics of Nurse Managers' Conflict Management Competency. A Systematic Review. J Adv Nurs. 2025 Apr;81(4):1717-1733. doi: 10.1111/jan.16600. Epub 2024 Nov 29. PMID: 39611216; PMCID: PMC11896825.Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Mutlu H, Baykara Mat ST. Accreditation through the eyes of nurse managers: an infinite staircase or a phenomenon that evaporates like water. J Health Organ Manag. 2025 Jun 30. doi: 10.1108/JHOM-01-2025-0029. Epub ahead of print. PMID: 40574247.Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Raso R, Bowers D, Masick K, Fitzpatrick JJ. Two Relational Leadership Styles as Predictors of Healthy Work Environments. J Nurs Adm. 2025 Apr 1;55(4):192-198. doi: 10.1097/NNA.0000000000001559. PMID: 40146722.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Society Human Resource Management. Developing and Sustaining High-Performance Work Teams. 2018Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Perlo J., Balik B., Swensen S., et.al. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement. 2017Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Sherman, R.O. Leadership Resiliency. American Nurse Today. 2018, 13 (9), 26-8.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Seligman, M.E.P. The Hope Circuit: A Psychologist’s Journey from Helplessness to Optimism. New Yourk: Hatchett. 2017Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Hurst, D.J. Mitigating moral distress in nursing. 2017Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Kovejs S.R. Ļoti veiksmīgu cilvēku 7 paradumi. Rīga, Zvaigzne ABC, 2018

7.

Hurst, D.J. Mitigating moral distress in nursing. 2017Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Safety Strategies Every Nurse Leader Needs to KnowPiemērots angļu valodas plūsmai

9.

Ramalingam B., Nabarro D., Oqubuy A., CarnallD.R., Wild L. 5 Principles to Guide Adaptive Leadership. 2020Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Sherman R.O., Cohn, T.M. Why your nursing networks matter. American Nurse, 2018, 1-3Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Bernacki M.L., Greene J.A., Crompton H. Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education Contemporary Educational Psychology, 101827, 2020Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

Four Time Management Strategies For All LeadersPiemērots angļu valodas plūsmai

13.

Don’t Let Bad Time Management Undermine Your LeadershipPiemērots angļu valodas plūsmai

14.

Narrative Nursing Leadership “Story Telling” and Constructs of Authentic Nursing Leadership